Scorito Vuelta 2017

1 2 ... 17 ... 226 227
Lattiv

Er zijn geen punchetappes, dat zij ik al.

De finish van etappe 5 is 3,5 km a 10%, dat is gewoon bergop, niet punchen. Etappes 8 en 9 zijn nog zwaarder. Etappe 18 is het meest punchy maar dat is nog steeds 2,2 a 9%. je kan daar wel een Alaphillipe opstellen, maar Poels, Yates, Majka, Froome doen het op dat soort aankomsten gewoon beter...

hartstikkebedankt

Inderdaad, ik zie een paar profielen die er op het eerste gezicht zo uit zien, maar als je nog eens kijkt niet door de lengte van de aankomst:
- Etappe 5 de aankomst: 3,8 km aan 8,7%
- Etappe 9: 4,1 km aan 8,9% en
- Etappe 18: 2,5 km aan 8%

Dat is volgens mij gewoon klimwerk en niet 'even' snel aankomen.

yoeri

'@hartstikkebedankt; Ik had het parcours nog niet heel goed bestudeerd, maar zie nu inderdaad dat er weinig kansen zijn voor de pure puncheurs. Woods kost natuurlijk wel maar 1 miljoen en kan daarnaast ook redelijk goed klimmen. Als de klassementsrenners nog niet echt aan gaan en de kat uit de boom kijken zoals de eerste bergrit in de Giro dan kan hij in etappe 3 heel misschien meedoen om de knikkers. Etappe 5 lijkt mij iets te lang als er vol wordt aangegaan, maar wellicht kan hij hier verrassen. In etappe 18 zie ik kansen en in etappe 19 kan hij wellicht sprinten om de dagzege met een uitgedund peleton.

Maar er zijn inderdaad bar weinig kansen, hij is ook goedkoop en honderd punten moeten eventueel mogelijk zijn te behalen. Maar zelfs dit wordt lastig. Alaphillippe kan natuurlijk ook nog eens goed klimmen maar is nog niet heel goed in vorm, mocht dit zijn doorslag hebben op de iets langere klimmetjes (rond 5 kilometer) dan gaat hij een heel dure miskoop zijn als ik het parcours en zijn vorm goed inschat.

Bidonhouder

Ik ben het met jullie eens dat de echte puncheurs kansloos zijn, maar een Woods is een redelijk verdienstelijk klimmer. Maar ach, mijn team gaat de komende anderhalve week nog 100x wijzigen. Ik zit ook te twijfelen over onze Jungels. Hij is goud waard in de giro's, maar dit komt ook door het jongerenklassement en de lopende beklimmingen. Wat verwachten jullie van Jungels in zijn eerste Vuelta?

TimvdZ78

Er zijn inderdaad veel klassementrenners waar je uit kan kiezen, maar met een beetje nadenken kom je er vast wel uit.

1. Contador, laatste ronde plus hij werd in de tour steeds beter na herstel van blessures. Hoe goed is zijn team?

2. Chaves, groot vraagteken na een jaar met weinig kilometers. Heeft de tour uitgereden zonder noemenswaardige prestaties. Voorbereiding Vuelta? Heeft zijn vorm nog niet kunnen testen tov andere renners. Maw het is een grote gok voor 3 miljoen.

3. Froome, werd in de tour steeds beter en heeft bewezen na een tour een goede Vuelta te kunnen rijden. Wie gaat hem afhouden van de winst?

4. A Yates, zal ws dé kopman zijn en is altijd degelijk.

5. Kruijswijk, moet zich eerst nog maar bewijzen dat hij een constante ronderenner is

6. Nibali, goede Giro gereden (al ben ik geen fan) en vooral in de laatste week beter

7. Zakarin, goede allround renner, maar valt nog wel eens.

8. Kelderman, goede vorm in de Giro en verwacht best veel van hem deze Vuelta. Plus zijn ploeg zit in een goede flow.

9. Pozzovivo, ik verwacht kopman binnen zijn ploeg, maar zal niet meedoen om plek 1 tm 5

10. Formolo, Cannondale niet nemen.

11. Majka, goede ronde van Polen gereden dus zal wel hersteld zijn van zijn asfalt exceem, maar kan hij meedoen in t klassement?

12. López, verwacht ik veel van ondanks zijn valpartijen

13. Jungels, goede tijdrit en een aanklamper. Zal net wel of net geen top 10 rijden.

14. Bennet, verwacht ik niks van. Zal Kruijswijk zoveel mogelijk helpen en dan afzakken.

15. Barguil, darkhorse. Kan voor de puntentrui gaan, of volledig door het ijs zakken.

16. Aru, vond ik in de tour steeds slechter worden.

17. Oomen, wanneer op te stellen.

18. Meintjes, had de vorm niet in de tour.

19. Reichenbach, goedkoop genoeg om te overwegen

20. Poels, zekerheidje. Gaat bij een goede Froome waarschijnlijk top 10 eindigen

21. König, laat eerst zijn knie maar eens pijnvrij worden.

22. Talansky, Cannondale niet nemen.

23. De la Cruz, kan wel eens gaan verrassen deze Vuelta.

24. S. Yates, als hij meegaat zal hij gaan knechten voor zijn broertje.

25. Soler, groot talent die voor dat geld heel goed in je team past

26. Polanc, reed een goede Giro, maar wanneer op te stellen?

27. Costa, deze Vuelta is op zijn lijf geschreven. Kan je elke etappe opstellen.

28. Bardet, was op in de tour. Is naar mijn mening zijn geld niet waard.

29. Dennis, zal waarschijnlijk na de tijdrit afstappen om zich voor te bereiden op het WK, maar zal zijn geld waard zijn in de eerste 2 weken.

30. van Garderen, valt of wordt ziek of wordt aangereden of fietst per ongeluk de verkeerde kant uit of .... vul maar in

Laatst gewijzigd
barceman

'@elsupidoloco Jij zegt dat je Cort en Drucker te duur vindt als je beide kiest. Maar met Cort heb je misschien wel de beste sprinter van ze allemaal en Drucker wint waarschijnlijk de tijdrit en zal misschien met de sprint in etappe 2 bonificatieseconden waardoor hij de trui heeft. In deze twee etappes pakt hij dan heel veel punten en voor de rest zal hij in de overige sprinten ook nog weleens top 5 eindigen.

De sprinters blijven wel het lastige deze vuelta. Ik denk nu aan 3 'dure' en drie goedkopere waarmee je zo'n 7 miljoen aan je sprintteam uitgeeft. Dit vul je aan met truipunten en mensen die vorig jaar ook al lieten zien mee te sprinten.

hartstikkebedankt

Goede analyse Tim (nummer 30 ghehe), je slaat alleen volgens mij 2 keer de plank mis bij renners uit de top-10

Ik zou trouwens ook graag zien dat Barguil niet start, dat scheelt weer wat zorgen

Laatst gewijzigd
Bidonhouder

'@Tim
Inderdaad een goede analyse.

Ben het alleen niet eens met je opmerking over Cannondale. Ze worden met Uran toch gewoon tweede in de tour en hebben wel wat leuke uitslagen gereden. Al denk ik niet dat Formolo en Talansky veel punten gaan halen deze tour.

Verder een aantal renners waar ik iets anders over denk, maar natuurlijk iedereen heeft zijn eigen inzichten.

Wouter van Diepen

Is het al zeker dat Cort rijdt? Want in PCS zie ik hem niet op het lijstje staan.

Maar de echte puncheurs zijn kansloos, maar de echte puncheurs zijn toch ook de renners die juist een heuvel a 3km gem. 8% kunnen verdragen: S. Yates, Poels, Sagan, Matthews, Valverde, Kwiat en ga zo maar door. En daarbij zullen ploegen met de echte puncheurs gaan controleren tot aan 2km-1km aan de meet, om kansen zo groot mogelijk te maken.

hartstikkebedankt

'@Wouter als Valverde en Poels 3 of 4 kilometer à 8% min of meer vol naar boven rijden dan zijn Sagan en Matthews echt wel weg hoor. Zelfs op de Muur van Hoei verloor Sagan al 40 seconden in de Tourrit van 2015.

TimvdZ78

'@Bidonhouder

Talansky kan een degelijke tijdrit rijden, maar dat hangt dan ook af waar hij staat in het klassement. Met Formolo zit je weer met het probleem dat je em vaak verkeerd opstelt. Ik zou dan eerder een renner zoals Fraile nemen die al 2 jaar op rij de bergtrui heeft binnen weten te slepen. Ja Uran is inderdaad 2e geworden in de Tour, maar wie had dat verwacht? Over het algemeen stelt Cannondale vaak teleur in grote rondes.

En voor de rest is het natuurlijk gewoon een mening, die kan verschillen en dat maakt het ook juist leuk! ;)

Wat het verschil gaat maken deze Vuelta is het aantal sprinters wat men mee gaat nemen afgezien van valpartijen, afstappers etc. Naar mijn inziens kan je er niet onderuit om tenminste 1 topper mee te nemen (Drucker lijkt de meest voor de hand liggende aangezien de ploegentijdrit) en minimaal 5 subtoppers. Dan heb je nog plek over voor 5 klimmers, aanvallers of tijdrijders (truipunten).

Bidonhouder

'@Tim
Ben het volledig eens met het bovenstaande. Ik zit zelf te denken aan de volgende verdeling:

Klassementsrenners/klimmers 10-11
Sprinters 7
Aanvallers/tijdrijders/teampunten 2-3

Bidonhouder

En op mijn lijstje staan momenteel nog 16 klassementsrenners/klimmers, 10 sprinters en 3 aanvallers/tijdrijders. Begint dus al een beetje vorm te krijgen, al moet ik nog 5 klassementsrenners en 3 sprinters laten gaan. Dat gaat heel erg lastig worden.

elstupidoloco

'@barceman
Cort en Drucker kun je inderdaad in een etappe extra opstellen (TTT) en daarmee hebben ze bij een top 5 uitslag kans op 20 tot 50 punten (en eventueel 16 a 20 punten in etappe 2 en 4) ten opzichte van bijvoorbeeld Schwarzmann. Dus in de beste situatie pakken Cort EN Drucker samen 106 punten extra ten opzichte van bijvoorbeeld Schwarzmann en Blythe door de TTT en eventuele rode (!) truipunten in etappe 2 en 4.

Voor deze 106 punten heb je 3,5 miljoen extra aan budget nodig. Dan hebben Cort en Drucker nog circa 4 etappes nodig om het prijsverschil te rechtvaardigen. Let wel, ik reken hierbij zonder de dubbele truipunten, maar die kun je net zo goed aan Schwarzmann geven, omdat Cort en Drucker niet significant hoger eindigen of consistenter zijn.

Natuurlijk kan het zo zijn dat Cort en Drucker iedere sprintetappe 1 en 2 worden, maar het is minstens net zo waarschijnlijk dat dit niet gebeurt. Kortom, ik verwacht niet dat ze het prijsverschil samen waard zijn.

yoeri

Ik heb op het moment drie duurdere sprinters, waarbij van bovenstaande alleen Cort Nielsen zit. Ik twijfel er over eentje te laten vallen en dat zou dan juist Cort Nielsen zijn van die drie. Omdat ik gewoon het gevoel heb dat die andere twee het beter gaan doen in de spurts en ze 500 duizend goedkoper zijn.

wesley1983

Het moeilijkste gaan de dagselecties zijn volgens mij, daar kan je het verschil gaan maken. Je mag dan nog de juiste renners hebben, ze goed gebruiken is belangrijk. Om een voorbeeld te geven 2 bergetappes op rij, in bergetappe 1 stel je Pol op maar Pol lost en eindigt 23e, als je 9 betere renners dan Pol had in die etappe stel je die 9 renners op in de 2e bergrit, maar Pol krijgt een beetje voordracht in de 2e bergetappe en eindigt 2e ofzo :-)

janstof

Vraagje voor de mensen die van plan zijn om rond de 15 AK/aanvallers/klimmers mee te nemen.

Wanneer willen jij dit allemaal opstellen? Natuurlijk zijn er veel bergetappes, maar als we naar vorig jaar gaan kijken dan zien we dat er vaak veel aanvallers/klimmers voor de AK mannen eindigen en dat de AK mannen vaak vanaf plek 6 finishen. Met zoveel potentiële renners die je kunt kiezen voor de etappes is de kans dat je de verkeerde keuze maakt ook vrij groot. Dat betekent dat je in deze etappes waarschijnlijk wel een aantal fouten maakt + je mist punten omdat je weinig sprinters hebt.

JimKro

Stel je wilt in elke bergetappe 8-9 klimmers kunnen opstellen die punten voor je gaan pakken. Dan kan je kiezen om 9-10 klimmers mee te nemen in je selectie en hopen dat deze allemaal overeind blijven en daarnaast ook de goede keuze zijn gebleken op het gebied van punten. Dit is een goede strategie in bijvoorbeeld de tour om te zorgen dat je genoeg plek en geld overhoudt voor een solide sprintteam. Vallen er een aantal klimmers uit of blijken ze simpelweg niet mee te kunnen bergop, verlies je kostbare opties in de bergetappes.

De tweede optie is om te kiezen voor 14-16 klimmers in je selectie. Hiermee loop je het risico om renners verkeerd op te stellen. Vooral in de eerste paar bergetappes. Echter naar mate de ronde vordert krijg je een beter beeld van wie er goed zijn bergop en zullen er een aantal mannen wegvallen door valpartijen of ziekte. Het voordeel van de tweede strategie is dat je nu in de 2e en 3e week een grotere kans hebt dat je nog steeds 8-9 puntenpakkers kunt opstellen in de bergen. Ook al vallen er 5 van je renners uit. Dit gaat dan ten koste van plek en budget voor je sprintteam. Bijkomend voordeel is dat je een veel grotere kans hebt om bijvoorbeeld 8 man bij de beste 15 in het eindklassement te hebben, plus renners in het berg, punten en combinatieklassement. De eindafrekening kan in de Vuelta toch al mooi 1/6 van je totale aantal punten zijn.

Er valt voor beide methoden wat te zeggen. Per ronde zou je kunnen kijken in welk type etappe het zwaartepunt van het totaal aantal punten ligt.

Laatst gewijzigd
nasibal

Elstupido had zo mijn broertje kunnen zijn, of mijn alter ego.

@Jan
Tja, je hebt twee dingen
- De kans dat je de verkeerde dagopstelling hebt
- De kans dat je de verrassende renner helemaal niet hebt en uberhaupt niet kan opstellen.

Wat heb je liever? Het mooie van de Vuelta is dat je deze keuze hebt. In de Giro en Tour is dat vaak lastiger vanwege andere omstandigheden.

Als voorbeeldje: Dumoulin was vorig jaar bij mij en waarschijnlijk vele anderen een van die "extra" renners. Had ik niet gehad als ik gewoon met 9 klassementsrenners was gestart. Op een gegeven moment was het echt een gok of je hem op moest blijven stellen. Daar zullen echt wat "fouten" zijn gemaakt maar onder aan de streep kon je hem alsnog beter wel dan niet hebben.

Rawolf

Je kan wel zeggen de sprinters kunnen 3/4 ritten overleven maar in de Vuelta zijn die ritten soms ook voor de vluchtrrs. Eerste van de vlakke ritten word swz een sprint. Rest van de vlakke ritten ligt het eraan wie de eerste sprintrit heeft gewonnen en op welke manier

yoeri

'@nasibal; Denk dat je hem vorig jaar beter niet kon hebben, ook niet onderaan de streep. Hij deed dat jaar namelijk niet mee.. ;)

wesley1983

Heb hier wel 1 sprinter van 500.000 nog niet zien passeren, leuk dat er toch 1 niet genoemd wordt! Wel jammer van die andere (want weet zeker dat er hier gluurders zijn die deze anders nooit zouden selecteren bij gebrek aan kennis of onder verkeerde type staan zoals knecht)

yoeri

Doel jij op Kluge?

Ab Normaal

Drucker ook van de startlijst gehaald op pcs.

nasibal

'@Yoeri

Nog steeds begrijp je dat ik doel op zijn top Vuelta ;)

1 2 ... 17 ... 226 227

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.