Scorito Vuelta 2017

1 2 ... 218 ... 226 227
Pietje Precies

Qua 'de Uran van de Vuelta' moet je denk ik niet naar de stijl kijken (veel aanvallen of juist enkel volgen, etc), maar naar de wederopstanding.

We zijn dus op zoek naar een bazige coureur die in het verleden top is geëindigd in het algemeen klassement van een grand tour, maar dat al eventjes niet meer had gedaan en nu weer wel doet.

Als je dat als criteria aanhoudt, valt iedereen af. Ze hebben immers allemaal recent nog een top-klassement gereden of juist nog nooit in een GT (Kelderman, Lopez, Woods).

Tejay was denk ik de enige coureur uit het peloton die op voorhand 'de Uran' had kunnen worden.

Laatst gewijzigd
Lowland

Of je definieert de 'Uran van de Tour' als iemand die onverwachts veel punten pakt zoals een Woods of Gibbons in de Giro '17. In dit topic was men bij het samenstellen van de selectie naarstig op zoek naar goedkope sprintertjes die een revelatie zouden kunnen zijn. Als je naar een sprinter kijkt kun je Trentin in deze definitie de 'Uran van de Vuelta' noemen (niet zo goedkoop, wel meer dan zijn geld waard). Bij de klassementsmannen kun je wederom Woods maar ook Roche noemen.

Laatst gewijzigd
Dom Tumoulin

Ik heb vrijwel de hele vuelta boven de 99% gestaan, ik sta nu op 98,8%. Zonder Lopez en Contador ga ik de top 1% echter nooit redden vrees ik. Met de huidige stand loop ik in de eindafrekening voor Lopez 36+30+40+40=146 punten mis en voor Contador nog eens 50 punten. Ik ga misschien zelfs nog wel buiten de top 5% vallen want in de etappe van vandaag ga ik ook punten mislopen. Toch iets te zuinig geweest bij het selecteren van klassementsrenners en te veel sprinters en aanvallers gekozen. Dat Majka en Yates uiteindelijk niets presteren als klassementsrenners is natuurlijk wel gewoon pech. Vooral Majka had hier prima top 5 kunnen rijden. Van Dennis, LLS en Costa had ik ook meer verwacht.

Pietje Precies

Tja, maar dan hoef je het geen 'Uran' meer te noemen, maar gewoon een coureur die boven verwachting veel punten scoort.

Vervolgens komen er iedere ronde wel 20 coureurs in aanmerking.

Lowland

En dat is toch wat Uran Scoritogewijs deed: onverwachts veel punten pakken? Ik kan me herinneren dat tijdens de selectie van de Tour iedereen hoopte op een Gibbons-scenario en we toen spraken over wie de Gibbons van de Tour zou worden.

Klootje Kriekeljon

Woods is geen slechte, Rojas ook niet.

Pietje Precies

Tuurlijk Lowland, maar als een stuk meer punten pakken dan verwacht al voldoende is, dan kan je de volgende renners allemaal wel nomineren:

Alle renners van Sky (Moscon en Nieve in het bijzonder)
Bijna alle renners van Quick-Step (Trentin, de la Cruz en Lampaert in het bijzonder)
Een hoop renners van BMC (Roche, de Marchi en Oss in het bijzonder)
Kelderman
M A Lopez
Woods
Rojas
Poljanski
van Asbroeck
Marczynski
Schwarzmann

etc

Zitten een hoop goede keuzes bij + een hoop renners waar je behoorlijk wat punten van mocht verwachten, maar stuk voor stuk pakken ze in de praktijk (incl. eindklassementen) nog een stuk meer dan je mocht verwachten.

Laatst gewijzigd
kevinraar

dit word de dag van kruiswijk

Pietje Precies

Gebaseerd op de etappes met meerdere zware klimmen na elkaar / erg lange klimmen in zowel de Tour als de Vuelta voelt het vrij dom om Contador kopman te maken. Tegenwoordig merkwaardig genoeg vooral extreem goed op inspanningen van 20/25 min (zeer hoge wattages) en juist relatief zwak op lange beklimmingen / meerdere beklimmingen na elkaar. Eigenlijk precies het omgekeerde wat je van een renner van zijn leeftijd zou verwachten..

Maar goed, door zijn extreem goede en een tikkeltje twijfelachtige vorm na de rustdag en omdat het hierna nooit meer kan.. heb ik El Pistolero toch kopman gemaakt... vamos!

Scorito-wise denk ook zo gek niet. Het gemis van Lopez gaat me na de ronde nog een berg punten kosten (hopelijk is ie vandaag weer wat minder en daalt ie nog wat in sommige klassementen, bijv. puntenklassement). Enige die dat ten opzichte van best wat luitjes redelijkerwijs kan compenseren is Contador.

Laatst gewijzigd
steefje9

Mooie kopgroep met mooie namen. Maar trek gaat het kort houden hoop ik aangezien er 4 ma n uit mijn team in de kopgroep zit maar natuurlijk op het bankje hebben moeten plaats nemen

Laatst gewijzigd
Karsten

Het was niet de bedoeling dat Costa vandaag weer in de aanval ging.... naja, die worden toch wel ingerekend.

El Matador

Tja, enerzijds is dit voor aanvallers een laatste kans om het te proberen. Anderzijds was dit op voorhand natuurlijk de meest kansloze vluchtpoging van deze Vuelta. Een aantal vooruitgeschoven pionnen zullen de kopmannen eventueel nog van dienst kunnen zijn, maar mannen als Costa en Roche bijvoorbeeld zitten daar echt tegen beter weten in.

Pietje Precies

In het verleden ging de laatste bergetappe in een grote ronde zeer vaak naar de kopgroep.

Nu was de kans door Trek natuurlijk niet zo groot, maar ja veel renners zullen redeneren dat ze vanuit het peloton 0% kans hebben op de ritzege hebben en vanuit de kopgroep wat meer. Plus ze nog eens in beeld rijden.

JDL75

'@kevin Kruisie gaat aan! Goed voor je poultje

Wat rijdt hij toch prachtig, fingers crossed dat hij het haalt. Ook al heb ik hem niet in mijn team

law93

Contador gaat hem pakken hoor. Wordt heel spannend of het nog podium wordt. Zijn er nog bonificatieseconden deze etappe?

Pietje Precies

Iedere etappe zijn er boni's.

Staande ovatie!

wesley1983

Wat zal Trentin vloeken, Froome 3e dus geen kans meer op de puntentrui, jammer!

nasibal

Ons aller eigen Klootje en Rayman voorlopig op het podium. Ja, ik vind dat mooi.

Pietje Precies

Hahaha Moscon nog 13e. Wat een bizarre baas is dat. Ouwe krijger van een Pellizotti ook bizar op plek 5.

En mijn wens dat Lopez niet enkel in het algemeen klassement, maar ook in het puntenklassement en combiklassement zou zakken is ook nog uitgekomen. Eindelijk een keer niet naar die nare lichtblauwen hoeven kijken.

Applausje ook voor Mas!

nasibal

En dat is toch wat Uran Scoritogewijs deed: onverwachts veel punten pakken?

Er zijn elk jaar, en vrijwel zelfs elke ronde, meerdere mensen die onverwachts veel punten pakken. Dat opzichzelf is echt niet genoeg voor de Uran-award. Nee, Uran was jaren en jaren achter een een scoritoramp, afgeschreven achter alle vlakken en uiteindelijk zelfs afgeschreven door scorito. Immers, hij was altijd duur en nu voor het eerst spotgoedkoop. En toen? Toen werd hij 2e in de Tour. Sterker nog, ik ben nog steeds van mening dat hij had kunnen winnen.

De enige die vooraf ook maar een béétje in de buurt had (puur hypotethisch natuurlijk) kunnen komen was inderdaad Kelderman geweest. Overigens werd er hiervoor beweerd dat Kelderman nog nooit een resultaat heeft gereden in een GT, maar hij heeft toch een puike top 10 plek staan in notabene één van die Giro's waar Uran het wél liet zien. Aan de andere kant, over die Giro en wat die top 10 betekent heb ik me ook wel eens uitgelaten natuurlijk. In de Uran discussie... ;)

Pietje Precies

Ja, ik schreef dat over Kelderman. Althans, niet dat ie nog nooit een top-10 had gereden, maar nog nooit een top-klassement (dus podium of in de buurt).

Twijfelde ook een beetje om hem in het rijtje met Lopez en Woods te plaatsen. Echter is 1x een 7e plek (geloof ik) niet vergelijkbaar met wat Uran in het verleden had gepresteerd. Dus durfde Kelderman wel in dat rijtje te plaatsen, qua nog nooit podium of in de buurt van.

Vandaar dat mijns inziens enkel Tejay in aanmerking kwam (tweemaal 5e in de Tour).

Laatst gewijzigd
raymankapeens

'@nasibal. Ja dat vind ik ook mooi. Alleen de volgorde mag iets anders ;-)

nasibal

Echter is 1x een 7e plek (geloof ik) niet vergelijkbaar met wat Uran in het verleden had gepresteerd.

Nee zeker niet, maar zoals je het in deze zin formuleert lijkt het alsof Uran wél wat gepresteerd heeft. Ik zou zeggen kijk die top 10's van hem nog eens na en dan denk ik dat we kunnen concluderen dat dat in 2 heel zwak bezette Giro's is geweest. In één van de twee heeft hij daarbij ook nog eens vooral met een ijzersterke tijdrit z'n podium veiliggesteld. Maargoed, die discussie ga ik verder niet weer aanhalen ;)

Laten we het vooral gewoon eens zijn dat enkel Tejay in aanmerking kwam. Op papier dan. In het echt uiteraard nooit ;)

jort101

El Pistolero 🙏❤️

Klootje Kriekeljon

Ray, morgen dikke kans om me nog te passeren.. want ik ga all-in. :)

Wat er ook gebeurt, tevreden. Alles eruit gehaald dat er in zit met deze ploeg. Felicitaties aan iedereen die het goed gedaan heeft en natuurlijk aan de winnaar die met deze ploeg verdiend bovenaan staat. Tis te hopen voor hem dat de eindafrekening daar geen verandering in brengt.

1 2 ... 218 ... 226 227

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.