'@wielerfan999
Wat je vaak ziet bij de oudere garde is dat ze nog wel een dagje volle bak kunnen/willen pieken maar ook met alle plezier water gaan halen en in de finale lekker rustig achterin het pak gaan zitten. Mijn verwachting is dan ook 1 à 2 pogingen die als ze helemaal goed gaan resulteren in een top 5 plek.
'@allieballie hij kan Bardet en/of Pozzo echt niet helpen in de bergen en ik zie geen andere sprinter in de selectie van AG2R, dus waarom niet?
@vasnd Daar heb je wel een punt, maar als ik zo zijn top tien plaatsen zie ,3 à 4x per tour, kan dat toch een redelijk koopje zijn. Alleen kan hij wat minder over bergen.
'@Wielerfan999
De afgelopen jaren sprint hij niet altijd meer mee in grote rondes of hij zoekt zijn etappes uit (zo ook in de Tour vorig jaar (4x top 20, waarvan 3x top 10, een van de top 10 plaatsen was vanuit een vlucht toen Matthews won). AG2R neemt hem de laatste ook vaak mee als wegkapitein naar grote rondes. Ik zou betere opties kunnen bedenken voor 750k, maar doe er vooral het jouwe mee. ;)
Er is nog een andere reden om Dumoulin te nemen. Ipv een andere sprinter van hetzelfde bedrag. Of een andere 750k renner van AG2r (Geniez bijvoorbeeld)
Misschien ben ik nu veel te ver aan het 'wat als dit, dan dit... ' aan het doen, maar mijn gedachte hierbij is deze :
Stel dat je de kopmannen van die ploeg niet neemt, Bardet en Pozzovivo, maar je wel Geniez of Dumoulin in je team opneemt.
Als Bardet inderdaad voor etappes gaat en/of Pozzovivo etappes wint
dan levert Geniez / Dumoulin punten op voor de bergtrui. Je moet hem dan wel opstellen, wat de keuze voor Geniez boven Dumoulin bepaalt voor mij.
Bovendien kan Geniez (daar leek het tot twee jaar geleden in ieder geval wel op) zelf ook aardig tijdrijden en klimmen. Individueel dus een leuke joker, maar ik verwacht dat hij moet knechten.
Ik weet niet of hij mijn selectie haalt, maar ik kan me een leuk scenario bedenken waarbij hij punten op gaat leveren voor je!
'@Elstupido
Voor vluchters is het wel een voordeel. Je neemt ze dan natuurlijk niet specifiek mee voor teampunten, maar mochten ze zélf niet scoren en hun kopman wel, dan heb je alsnog meer dan 0 punten. Was in de Giro een beetje mijn redenatie met Polanc: Wanneer hij het zelf niet zou doen was er in 'zijn' etappes vooraf altijd nog kans dat Costa of Modolo het wel zouden doen in welke vorm dan ook.
Of die redenatie op gaat voor Geniez of Dumoulin is natuurlijk discutabel.
Hmmm..... geen Nederlanders, maar ook geen Movistar... geen Cannondale en geen TJ.... Sprintploeg, 4 man sterk, kan ik zo allemaal nog wijzigen. Maar daar ben ik niet de enige in denk ik.
Meer kan ik nog niet weg geven. Zit hier met zeker 4 nog niet genoemde vette puntenpakkers in het gareel.
'@nasibal
de prijs van Polanc was natuurlijk ook niet iets lager en zijn rol was inderdaad anders dan van Dumoulin deze Vuelta. Toch vraag ik me af in hoeverre je Polanc opgesteld zou hebben, mocht Modolo een etappe winnen. Enkel wanneer Modolo de sprinttrui zou dragen zou je echt punten pakken met Polanc. Voor een dergelijk scenario zou ik zelf alleen aanvallers uit ploegen met favorieten voor truien of echte favorieten voor etappes selecteren. Afgelopen Tour vond ik de combo Kittel-Trentin en Kittel-Gilbert wel interessant.
Deze Vuelta denk ik dan aan Froome-Poels, Froome-Nieve, Sanchez-Bilbao, Costa-Polanc, Costa-Conti, Alaphilippe-Brambilla, Alaphilippe-Trentin, Chaves-Yates. Sommige veel deze koppels zijn een reëlere optie voor teampunten via etappezeges dan andere. Het gaat hierbij natuurlijk wel om koppels, waarbij beide renners in hun specifieke etappes zowel voor zichzelf als via teampunten kunnen scoren. Contador-Degenkola behoort hier in mijn ogen niet toe, omdat de kans zeer klein is dat ze beiden in 1 etappe top 20 kunnen rijden. Het moment dat je Degenkolb in een bergrit op moet stellen voor teampunten, kun je van je pool net zo goed een propje maken en met frisse moed beginnen aan het klassiekerspel
'@nasibal: Maar als de 1 in de groep zit, dan vaak automatisch de andere niet. Dat was beetje mijn angst met Polanc als bijvoorbeeld Costa een vlucht opeiste. En als ze allebei zitten, dan geeft de naam vaak de doorslag. Dit was bijv. ook zo toen Conti en Costa in 1 vluchtersgroep zaten: Conti moest knechten voor Costa. Heb liever iemand die gewoon beetje vreemde eend in de bijt is, zoals bijvoorbeeld nu De Marchi. Grote kans dat die profiteert van BMC tijdrit, terwijl hij er zelf ws eerder afligt, tijd verliest en een etappe als 7 best in de aanval kan. Terwijl je hem ook in etappe 2 en mss wel 4 voor teampunten kunt opstellen. Dat voor 500.000 is niet duur. Zit natuurlijk wel veel onder de aanname dat bmc de tijdrit wint.
Modolo- Costa is natuurlijk wel een praktische als je een middel-zware etappe moet inschatten:
Of Modolo overleeft en heeft grote kans om te winnen, wat automatisch 10 punten voor Costa is. Of modolo overleeft niet en dan is grote kans dat Costa een top 10, top 5 plek moet kunnen binnensprinten
'@Elstupido
We zitten nog steeds op 1 lijn.
@Jori
Dat is juist mijn punt. Je neemt een aanvaller in je selectie op omdat er een redelijke kans is dat hij er bij zit. Dat is de primaire vereiste.De kans bestaat echter dat hij er niet bij zit. In dat tweede geval wil je het risico op een nulpuntertje zo klein mogelijk maken. Modolo was vooraf in mijn ogen favoriet voor de puntentrui (samen met Gaviria) en Costa zit er ook vaak bij (en had daarom ook enigzins kans op de bergtrui). Verder zaten er nog wel wat aanvallers in die ploeg. Ergo, zelfs als je hoopte dat Polanc mee zou zitten en hij zat dat niet, was de kans op punten nog steeds vrij reeel in de betreffende etappe.
De Marchi die je noemt is juist zon alles of niets renner. Stel je hem op en zit hij niet mee, dan is het per definitie een nulpunter. Ook als hij wel mee zit is het nog maar de vraag of hij punten pakt.
Edit:
In het laatste gedeelte van je post zit je wel meer op 1 lijn met mijn gedachten.
De Marchi teert in het begin natuurlijk op trui punten van BMC (succesvol tijdrit scenario) en heeft niet iemand anders die voor hem in de weg kan zitten in het begin, dus dan mag je hem wel verwachten vind ik. En die vaste truipunten zijn wel extra lekker. Het Polanc-Costa scenario ging vaak niet heel geweldig gezien de paar 2e plaatsen van Costa
Later zullen niet alle 5 eerder genoemde renners van BMC nog een klassement rijden en krijg je het Polanc-Costa scenario met TJ, Caruso, Roche, Dennis en/of SamSan.
EDIT: Mijn punt is juist dat het aantrekkelijker is om een ploeg met vaste truipunten te vinden en een renner die er wel van profiteert, maar er niks mee te maken heeft en/of geen last van heeft. Complementair en geen substituut. Extra punten, zonder dat de renner er echt zelf energie en dergelijken in moet steken. De Marchi is nu een voorbeeld naam natuurlijk.
'@jori
Ben fan van de Marcchi , maar in scorito zal ik m niet opstellen , mocht BMC de tijdrit winnen en Drucker wint een sprint etappe dan profiteer je met m , maar als je persoonlijk de Marcchi punten wilt halen moet je m vaak opstellen in heuvel en berg etappes en het is ook geen appeltje eitje dat BMC de ploegentijdrit wint , dit kan net zo goed Orica , Etix of Sky zijn .
Dan vind ik S Sanchez een betere optie , weliswaar 500 duurder , maar die stel je zeker op in je tijdrit en dit kan je reserve klimmer zijn . Voor nog een keer 500 meer heb je Dennis ( zeker de tijdrit ) om hetzelfde scenario mee te hebben , dus alleen als je nog 500 hebt is de Marcchi misschien een leuke gok maar is er dan niet een andere renner ( 500 K sprinter ) waar je meer mee kan bereiken .
Dus zoek wel naar renners met gok op teampunten bij de sprint ( op dit moment 5 sprinters ), maar dan moet ik wel minimaal 1 of 2 andere etappes (waar ik verwacht dat die renner zelf punten oplever) hebben waar ik die 2de renner opstelt afhankelijk van budget , want hoe duurder die is , hoe meer etappes die opgesteld moet worden .
Een andere keuze volgens dezelfde gedachtegang zou Oss zijn. Nog weer iets goedkoper dan Sanchez. Maar waarschijnlijk moet hij het alleen van teampunten hebben. Je moet dan hopen dat hij in de tweede etappe gaat meesprinten. Daar zal het wel bij blijven, want van de ITT verwacht ik niet veel. Laatste goede tijdrit van Oss kan ik me niet meer herinneren
'@jori
Het idee is juist dat je niet kijkt naar combinaties die complementair zijn, omdat dit betekent dat iemand, in dit geval De Marchi slechts opstelt om de teampunten binnen te halen. Stel je hem namelijk op in etappe 2, omdat BMC in de rode trui rijdt, dan pakt hij op slechts 1 manier punten, namelijk via de truipunten. Je noemt ook etappe 7, waarin De Marchi in de kopgroep zou kunnen zitten en zo voor zichzelf en via teampunten scoort. In mijn beleving gaat die vergelijking niet helemaal op. Volgens mij zijn dit namelijk 2 scenario's die elkaar uitsluiten: 1) BMC heeft de rode trui en De Marchi moet kopwerk doen, of 2) BMC heeft de rode trui niet en De Marchi zou in de aanval kunnen gaan.
Het punt dat gemaakt werd met Polanc-Costa, en voor deze Vuelta bijvoorbeeld Poels-Froome oid. is dat Poels/Polanc voor zichzelf kan scoren in de etappe en je hem daarom opstelt in 'zijn' etappes, maar dat hij ook gerede kans heeft om in die exacte etappe via zijn kopman teampunten te scoren. De uitdaging is dus om in die etappes op meerdere manieren punten te halen. In het geval van Poels dus: zijn eigen punten, eventuele punten van Froome voor etappewinst en eventuele punten voor truien die Froome draagt.
Er schiet me trouwens te binnen dat Thomas-Froome in de eerste etappe van de tour misschien wel het beste voorbeeld is voor deze gedachtegang.
Team UAE kan ook interessant zijn:
Louis Meintjes (Klassement), Jan Polanc (Klassement/Aanval), Rui Costa (Aanval), Darwin Atapuma (Aanval), Valerio Conti (Aanval), Sacha Modolo (Sprint).
Het zou kunnen lonen om een van de aanvallers te kiezen, als de door jou opgestelde renner toch niet in de vlucht blijkt te zitten, dan zou hij alsnog punten op kunnen leveren door een eventuele etappeoverwinning of door truipunten. Een negatief scenario om rekening mee te houden is dat UAE veel aanvallers heeft en er telkens andere ploeggenoten meezitten, maar niet de renner die in jouw team zit. Ook is het zo dat als een ploeggenoot tweede staat in het bergklassement, of als tweede eindigt in een etappe, je renner daarvoor geen teampunten krijgt. Dilemma; UAE renners mee nemen, of ze niet te nemen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.