Hallo daar ben ik weer!
Hopelijk hebben jullie allen net zo'n heerlijke Vuelta-voorbereiding achter de rug als ik. Ben flink op hoogtestage geweest en heb mij in die periode niet door dit topic af laten leiden. Dat kwam vooral doordat ik een beetje laat aan de voorbereiding begon en ik die natuurlijk wel grondig wilde doen.
Anyway, een hoop tijd gestopt in het analyseren van het parcours en het doorgronden van de ware plannen van renners en ploegleidingen. En het zal jullie vast niet verbazen, maar voor beide geldt dat het soms niet klopt wat ze je voorschotelen. Zo bleek het parcours geregeld 'Spaans vlak' te zijn en de voorgeschotelde ambities van renners of ploegleidingen snood.
Helaas kon ik Scorito hierdoor vanmiddag pas voor het eerst openen en wat schrok ik mij een hoedje van het budget en van de prijzen van de meeste sprinters. Het eerste wordt overigens natuurlijk verklaard door het tweede. Maar goed, nadat ik al 10 behoorlijk grote bazen op papier had staan had ik nog steeds zo'n 2 miljoen per renner over. Mijn eerste reactie was dan ook: "zonde dat de mannen van Scorito ook niet wat beter hun huiswerk gedaan hebben, want zo heeft in de kern straks iedereen hetzelfde team". Dat lijkt gelukkig best wel mee te vallen, maar 8m minder budget had hier volgens mij echt prima gekund (in de Tour vond ik het wel meevallen, daar een paar miljoentjes te veel ofzo).
Ik heb net even het hele topic vluchtig doorgelezen en er zijn me helaas weinig écht interessante discussies en dergelijke opgevallen. Hetgeen er het meeste uitsprong was @JimKro zijn selectie-uitleg, het leek verdorie wel of we samen hadden besloten hoe je deze Vuelta aan moest gaan vliegen. Echter hebben we in de uitvoering toch nog best wel wat andere keuzes gemaakt, wellicht doordat ik dus niet meer een nachtje heb kunnen slapen over mijn selectie. Maar goed, zo zie je maar dat je zelfs met behoorlijk hetzelfde gedachtegoed toch tot een verschillende selectie kunt komen.
Doordat ik er niet een nachtje over heb kunnen slapen heb ik ook 1 grove regel (of volgens sommigen zelfs 2) overschreden, namelijk het selecteren van een Caja Rural-renner (en het selecteren van Tejay). Verder is het gebeurd dat ik vanaf het begin af aan Pozzovivo in mijn selectie had, maar ik die door het enorme budget toch heb veranderd in Yates. Al met al had ik i.p.v. Roson & Yates ook een Caruso & Pozzovivo kunnen selecteren om maar wat te noemen. De laatste keuzes die ik heb gemaakt zouden me wel eens kunnen opbreken.
Verder zoals gezegd hetzelfde gedachtegoed als JimKro. Bezuinigen op de sprinters! Ik tel namelijk echt heel weinig kansen voor ze + die kansen hebben vaak nog een verhaal qua: kans op waaiers, lastige klim nog laat in de etappe, pas etappe 21 (dus mogelijk al uit koers) etc. Daarnaast is het beginnen met een TTT natuurlijk fantastisch voor zo'n tactiek (en die heuvel erin is helemaal een leuke bonus). Hierdoor heb ik in mijn selectiekeuze als het ware etappe 1 en 2 samen kunnen voegen qua te behalen punten, met het idee in etappe 1 ontzettend goed te boeren en etappe 2 daar lekker op te kunnen teren en wat in te boeten. Vervolgens hopen dat na etappe 3 de grote mannen al in (bijna) alle klassementen heersen. Wat is de Vuelta toch lekker!
Het mooiste was dat de teams die mijns inziens écht kans hadden om te winnen vandaag (BMC en Quick-Step, ook in die volgorde) ook nog eens in zijn algemeen gunstig geprijsd zijn. Denk aan Roche en de la Cruz, beide voor slechts 1m. Dat waren mijns inziens enorme koopjes en lekkere back-up voor je GC-ploeg.
Trentin en Alaphilippe wilde ik voordat ik Scorito opende zeer graag hebben, maar ik schrok eigenlijk een beetje van hun prijzen. Uiteindelijk beide toch maar meegenomen, de alternatieven waren ook duur, het budget was er, de noodzaak was er, nu de sloot aan punten nog. Verder vond ik Dennis voor 1.5m een keurige deal. Ik heb in het verleden al vaak genoeg gezien dat een goede klassering in het begin wonderen verricht bij een renner die eigenlijk niet overtuigd is van een klassement te gaan rijden.
Tejay voor 1.5m, maar Caruso niet voor 1m is op basis van PCS een hele maffe keuze. Echter was ik wel een beetje verbijsterd over hoe sommigen hier over Tejay durven te schrijven. Dan vraag ik mezelf af of je het wielrennen ook buiten de grote rondes en/of al meerdere jaren volgt. Maar goed, dat gebeurde met Uran ook. Al zie ik Tejay absoluut niet dat kunstje flikken deze ronde, hoeft ook niet, aardig deel van zijn punten is vandaag al gepakt.
Bij dezen hebben we eigenlijk ook al mijn GC back-up, heuvelrijders, tijdrijders, overige rijders, etc te pakken, op Gianni Moscon na. Wat een klasbak is dat mensen, ik zie hem zo de Kwiat van de Vuelta worden. Da's helaas echter weinig punten op eigen houtje, maar goed ik verwacht een superieure Froome dus dat is alsnog kassa. Zo niet, dan gaat Gianni zelf vlammen!
De sprintertjes heb ik aardig links laten liggen. Trentin, van Genechten, van Asbroeck en Blythe, that's it. Vond ik stuk voor stuk 'oké' tot 'niet belachelijk' geprijsd en je moet toch wat snelle mannen hebben. Samen 5 miljoen en met Trentin ook nog wel potentieel om elders te scoren (zoals vandaag al).
Qua klassement wilde ik vooral de 'frisse' mannen hebben. Dus liefste geen Tour + Vuelta dubbel. Voor Froome en Contador maakte ik graag een uitzondering. Froome lijkt me in ieder geval een musthave en Alberto voor 3.5m kan er ook mee door. Verder hebben Cháves (merkwaardig weinig genoemd overal) en Majka natuurlijk ook een bijzondere positie. Aru en Bardet niet, die hadden pech.
Doordat Astana toch vooral de kaart van Aru lijkt te trekken had 'Superman' ook pech + dat ie gemiddeld driemaal per etappe valt. Maar hij is natuurlijk wel één van de grootste talenten. Kruijswijk had ook pech. De Vuelta is eigenlijk geen koers voor Noord-Europeanen en al helemaal niet voor gingers.
Toch mochten Kelderman en Poels wel een mooi plekje in de bus uitkiezen. Nibali vanzelfsprekend ook, Zakarin ging bij het instappen op zijn muil maar mocht toch ook mee en De la Cruz deed dat blijkbaar bij de warming-up, maar ach voor dat prijsje. Zoals eerder genoemd mocht Roche ook mee. Tot slot hielden Yates en Pozzovivo een sprintje voor het laatste plekje. In dat sprintje werd Pozzovivo nog door 6 anderen ingehaald, dus eigenlijk moet ik er ook helemaal geen spijt van hebben dat Pozzovivo niet in mijn selectie zit.
Al met al een hele hoop GC-mannen + nog behoorlijk wat potentiële GC-mannen / klimmers in mijn selectie:
Froome
Nibali
Cháves
Contador
Zakarin
Majka
Yates (Adam natuurlijk)
Kelderman
de la Cruz
Poels
Roche
Alaphilippe
van Garderen
Dennis
Roson
Trentin
van Genechten
van Asbroeck
Blythe
Moscon
Beetje jammer dat ik verwacht dat ontzettend veel etappes gewonnen gaan worden door de kopgroep. Maar ach, de beste aanvallers zijn regelmatig de renners die met GC-ambitie aan de ronde begonnen!
Vandaag 385 punten (3x BMC en natuurlijk kopman, 3x Quick-Step en 3x Sky). Zonder Moscon in mijn selectie had ik vandaag Kelderman geselecteerd. Moscon staat momenteel dus eigenlijk in de min i.p.v. in de plus qua netto bijdrage, maar vooruit ik mats hem voor deze keer. Morgen hopen op waaiers en maandag begint de Vuelta pas écht. Succes iedereen!
De mensen met TJ die zich nu al rijk rekenen, dat begrijp ik niet. Het was zo een beetje de duurste en slechtste keuze van bmc vandaag. Dus je begint al in de min, moet het nog gaan beginnen met 'echte' etappes.
Kan nog steeds goed komen hoor, ik sluit dat helemaal niet uit. Maar om nu al blij te zijn met TJ, dat vind ik apart. Ik zou er namelijk helemaal niet blij van worden als ik hem had hij als 6de binnenkomt. Er zijn 6 BMC renners met meer punten dan tj. Allemaal goedkoper op dennis na. En die halen morgen ook nog eens allemaal meer punten.
Of zie ik iets over het hoofd of zo? Zou goed kunnen want het is immers na 12-en.
Mocht je mij er toevallig mee bedoelen, ik reken me absoluut nog niet rijk. BMC heeft puur gedaan wat ik verwachtte/hoopte en da's een flink aantal punten binnenbrengen. Verder had je inderdaad ook een de Marchi of een Vliegen van die ploeg kunnen hebben, maar wat heb je daar nog aan in de rest van de ronde? Aan Tejay misschien ook wel niks, maar misschien heb je nog wel wat aan hem in 10+ etappes en het eindklassement. Daar betaal ik dan graag die miljoen extra voor. Die 'moet het nog gaan beginnen met echte etappes' zou ik dus juist positief in plaats van negatief uitleggen.
Wat je verder over het hoofd ziet is dat die volgorde bij zowel de heuvel als aan de meet vrij random is (bijvoorbeeld Froome, Chavés, Contador etc kwamen ook niet als eerste over de meet) en ook niet zoveel uitmaakt. Dan had ie vandaag een paar puntjes meer gehad, hij had er nu 2 minder dan Dennis en Caruso.... dus waar hebben we het over? Morgen is de volgorde in de etappe bepalend, schuift ie wellicht wat plekken op en wellicht ook niet.
"Kan nog steeds goed komen" is natuurlijk helemaal maf, da's meer een tekst voor bij Kruijswijk of Aru die al flink tijd verliezen. Of bij een Degenkolb die niet bij de rest van de ploeg finisht. Voorlopig doet Tejay het qua behaalde punten juist flink beter dan expected (al is dat natuurlijk de verdienste van de ploeg) en staat ie dus absoluut niet in de min, want de overwinning van BMC was verre van een zekerheidje en een tweede plek vandaag was al 22 punten minder geweest en een derde plek nog 4 minder.
Hoe graag je blijkbaar ook zou willen dat Tejay teleur gaat stellen, was vandaag simpelweg een bijna perfecte (en flink beter dan expected) dag voor hem. Morgen kan ie daar nog een keer op teren (mits Trentin niet de trui pakt) en daarna zal ie zelf moeten bewijzen dat ie het plekje in de selectie + zijn prijs waard was...
Niet jou specifiek hoor, maar las het een aantal keer. Ik vond het opvallend. En idd, die berg trui is volkomen random. Maar zonder die bergtrui, dan nog komt die te kort op de anderen. Voor een hogere prijs.
Ik had zelf van te voren ingeschat dat de marchi en tj zo een beetje evenveel kans hebben op resultaten nog. Ik geef caruso en roche meer kansen daarvoor. Dennis stapt af denk ik. Maar dat gaan we allemaal nog zien natuurlijk. Kan best dat we alleen tj gaan zien. Maar vandaag loop je toch al wat mis.
Ik vraag me nu ook echt af. Stel je hebt nu tj, met de kennis van nu, zou je dan tj houden, of kiezen voor 1. Roche/caruso en 500k of 2 de marchi en 1 miljoen? (Mits je die niet hebt natuurlijk)
Zouden er dan nog mensen voor tj gaan?
Maar als jij dit een perfecte dag voor tj vindt, dan ga ik me al minder zorgen maken over hem. Want dat deed ik wel degelijk.Na vandaag al wel stukken minder. Maakt me verder helemaal niks uit of die het wel goed doet of niet. Heb niks tegen hem. Ik denk alleen dat die weer tegen gaat vallen. En daar voldeed die prima aan vandaag.
En je zegt, wat maakt dat nu uit die paar puntjes. Maar naast deze puntjes, waar het toch om gaat, kost die ook meer van je budget. Dat moet je ook meerekenen.
Dat 'te kort komen voor een hogere prijs' is maar een bijzonder negatieve en enorme 'gezochte' mening. Snap ook echt niet dat je dit 'tegenvallen' noemt.
Hij heeft perfect gedaan wat je hoopte..... namelijk gewoon bij de beste van de ploeg gefinished en een hoop punten binnengehaald. Niks geen zwakke indruk achtergelaten, gewoon keurig erbij. Als je na vandaag geen vertrouwen meer in hem hebt, had je hem überhaupt nooit mee moeten nemen. En als je van een de Marchi evenveel verwacht als van een Tejay, had je inderdaad altijd de Marchi moeten nemen. Al had je dan denk ik beter geen van beide kunnen nemen.
Verder had hij toevallig wat meer puntjes kunnen hebben als de volgorde van finishen anders was geweest, nou dat is jammer, was het nog leuker geweest, maar zegt helemaal niks over zijn niveau hier. Überhaupt zegt de tijdrit van vandaag nog amper iets over het niveau van renners.
Tot slot is het helemaal geen kwestie van Roche/Caruso of Tejay. Je mag immers 4 renners per ploeg en het lijkt me niet dat mensen Tejay niet hebben, omdat ze al 4 andere BMC'ers hadden die ze interessanter vonden.
Je zou zelfs kunnen stellen dat iedereen die hem niet heeft na vandaag moet balen. Althans, hij heeft natuurlijk nog bij lange na niet zijn plek & geld eruit (en als je denkt dat dat ook niet gaat gebeuren dan moest je hem natuurlijk niet hebben), maar hij ligt na vandaag voor op schema.
Maar goed dat 'moeten balen' geldt in zijn algemeen voor iedereen die vandaag weinig tot geen BMC'ers had. En of dat wel/niet verstandig gaat zijn weten we pas over een tijdje. Belangrijker gaat de beslissing zijn of 3/4/5 sprinters genoeg was... morgen krijgen we misschien al wel het antwoord!
een gezochte mening? Mwaha!!! Daar gaat het toch om, om met zo weinig mogelijk budget zo veel mogelijk punten te halen? Dat is het hele doel van het spel.
En nee, ik vond tj vandaag niet tegen vallen, ik denk alleen dat die deze vuelta gaat tegen vallen.
En hoezo heeft hij het perfect gedaan? Hoe kan je dat nou met droge ogen beweren. Jouw zienswijze verbaast mij steeds meer. Hij zat er idd bij.... heb je helemaal niks aan scoritowijs, en dat spel spelen we nu. Je moet punten scoren, niet erbij zitten. Hij had bij de eerste 5 moeten zitten voor een perfecte tj dag lijkt mij.
Jij zit nu gewoon de prestatie van TJ te benoemen, en idd daar is niks mis mee, toont idd geen zwakke punten nog. 100% mee eens. In de vuelta zelf... Echter scoritowijs heb je daar nu eenmaal niks aan.
Het gaat om de knikkers. Iemand kan supergoed presteren maar toch weinig punten halen.
Ik was een beetje bang dat TJ vandaag 2de of 3de zou worden, en dan in etappe 3 het rood pakt, en dat heel lang vast houdt. Dan scoorde die een shitload aan punten. Dat gevaar lijkt nu geweken. Misschien pakt Dennis deze rol wel op zich nu. Was ook niet ondenkbaar van te voren. Blijft over de aanvallen van vluchters, en daar moet ik het nog zien wie van bmc het meest gaat scoren. Ik had zelf sammy ook nog. Echt geen idee wie goed gaat zijn. Caruso wel denk, maar van roche, de marchi en tj? Al schiet je me lek, zou het nu nog niet kunnen zeggen. Daarom maar voor de goedkoopste gegaan. En het geld ergens anders in geïnvesteerd.
Whuuut, je weet toch wel dat iedereen die Tejay vandaag had opgesteld 54 punten heeft gekregen? In plaats van de 32 punten voor Jungels, de 24 punten voor Poels, de 20 punten voor Cháves, de 8 punten voor Soler en ga zo maar door. Een (zeer) fors verschil dus vergeleken met 95% van het peloton.
Het viel me in de Tour al op, maar het is bijzonder lastig om een 'discussie' met je te voeren... want ik heb het idee dat je me niet eens aan het trollen bent, maar nog echt in de veronderstelling bent ook dat Tejay of welke BMC'er dan ook vandaag is tegengevallen. En vooral moeizaam bereid bent om die mening bij te schaven.
Alle BMC'ers hebben vandaag gewoon ontzettend veel punten binnen geharkt. De één nog iets meer dan de ander, de één zat er nog wel bij en de ander niet, de één oogde beter (Dennis) dan de ander, etc. Of Tejay die miljoen extra ten opzichte van de Marchi waard gaat zijn, valt nog niks zinnigs over te zeggen. De één denkt/hoopt van wel en de ander denkt/hoopt van niet.
Verder zou je volgens jouw gedachtegoed ook geen Alaphilippe maar Lampaert moeten hebben, geen Froome maar Puccio, geen Kelderman maar Kragh Andersen, etc. Zo'n topper kan toch nooit na dag 1 al zijn prijs gerechtvaardigd hebben ten opzichte van een knecht van de ploeg. De weg naar Madrid is nog lang... geef de kopman de tijd en dan maken we achteraf de balans op :p
Morgen kan de trui trouwens binnen BMC verschuiven.. gaat erom wie als eerste van de 6 finisht.
Tijd om te gaan maffen.. welterusten ouwe!
Ik kan inderdaad niet met jou discussieren. Want jij leest mijn berichten maar half en trekt daar steeds verkeerde conclusies uit en haalt er zaken bij waar ik het niet over heb.
Ik zeg dat ik TJ vandaag niet vond tegenvallen. Alleen dat die minder punten scoort dan zijn goedkopere team maats, En jij komt dan met dit:
" maar nog echt in de veronderstelling bent ook dat Tejay of welke BMC’er dan ook vandaag is tegengevallen. En vooral moeizaam bereid bent om die mening bij te schaven."
Ik zit namelijk helemaal niet te trollen, jij leest gewoon niet goed.Het is net of jij op een totaal andere golflengte zit, soort tunnelvisie over iemand zijn mening, met zeer eigenaardige rekenmethodes. Ik ben aan het klimmen en jij aan het afdalen. Zo iets moet het zijn.
Overigens ben jij de enige waar ik mee bots in de scoritotopics, En jij botst zowat met iedereen die het anders ziet als jou. Denk dat er met mij prima te discussieren valt.
Slaap lekker.
1 Froome
2 Nibali
3 Zakarin
4 Kruijswijk
5 Miguel angel lopez
6 Kelderman
7 Poels
8 Moreno
9 Jungels
10 A. Yates
11 Majka
12 Trentin
13 Blythe
14 v Asbroeck
15 v Genechten
16 Lobato
17 Fraile
18 Ll Sanchez
19 Costa
20 Dennis
Weinig wat hier nog niet besproken is. Hoofdlijn is dat het gros van mijn AK mannen een behoorlijke tijdrit kunnen rijden. Types als Chaves gaan hier 3 minuten verliezen.
'@vasnd Kruijswijk had ik gezien zijn frisheid ook op de korrel. Vind het parcours alleen niet echt lenen voor een type als Kruijswijk. Sowieso veel korte klimmetjes en een paar onregelmatige klimmen. Alleen ergens rond etappe 14 en 15 denk ik dat het een mooie etappe is voor Kruijswijk. Maar jij ziet dit anders?
Kevin,
Ik denk dat ik als laatste renner had gekozen voor Jungels. Daarbij hoop je dan eigenlijk dat Trentin 1e of 2e wordt en de rode trui pakt. Dan zou je met Jungels nog wat teampunten kunnen verdienen. Bovendien zit hij in een sprint ook nog wel eens mee van voren zodat hij in de top-20 eindigt. Hetzelfde geldt voor Kelderman als Soren Kragh Andersen bij de eerste twee eindigt vandaag. Maar eerlijk gezegd zie ik beide scenario's niet gebeuren.
Dan kun je nog hopen dat er een waaier wordt getrokken. En als dat gebeurd, tja, dan zou ik Jungels wel willen opstellen.
Kortom: ik zou Jungels nemen.
Oss was één van mijn eerste keuzes, verwachtte ook dat hij zich zou mengen in de massasprint, maar dan lees je dat hij en Ventoso moeten knechten, en dan vervang je hem op het einde toch maar. Wat weet, deert af en toe. 69 punten, verdorie. Nu had ik BMC wel niet als winnaar verwacht, dacht dat EQS hem zou pakken.
'@Pietje Precies Ik vind dat Zadelpen wel gelijk heeft. Roche bijvoorbeeld is 500k minder dan TJ. Hij heeft m.i. ook een hoger puntenpotentieel dan TJ. Roche kan uit de voeten op de korte beklimminkjes en was aangeduid als een soort kopman. De kans was dus ook niet groot dat hij niet bij de eersten van zijn ploeg zou zitten. Ik vertrouwde daar meer op dan de kans dat TJ misschien eens incidentieel nog punten haalt in een ontsnapping oid. TJ rijdt al gewoon een tijd geen resultaten in grote rondes meer waardoor ik hem zou verkiezen boven een Roche of Caruso. Daarbij is TJ gister 6e geworden, waardoor je je eerste punten al punten misloopt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.