Scorito-algemeen

1 2 ... 608 609 610 611
Hay

Die Tendex en bijbehorende leagues boeien me niet veel. Speel alleen Klassiekerspel, 3 grote wielerrondes en Topcoach NL, uitslagen raden vind ik eigenlijk niet leuk (bij Topcoach 1 wedstrijd omdat het moet). Met 5 spellen kun je bovendien nooit een hoge Tendex behalen.

Laatst gewijzigd
roelfietstalseengek

Ik krijg net wel een mail dat mijn unlimited automatisch verlengd wordt. Iemand meegekregen wanneer die nieuwe tarieven/abbonementen ingaan?

Hay
roelfietstalseengek
Ik krijg net wel een mail dat mijn unlimited automatisch verlengd wordt. Iemand meegekregen wanneer...

Nee, in de podcast werd wel verteld dat je maandelijks kunt aanpassen/opzeggen.

roelfietstalseengek
Hay
Nee, in de podcast werd wel verteld dat je maandelijks kunt aanpassen/opzeggen.

Hopen dat ik nu nog net een jaar unlimited heb voor het oude bedrag dan.

Ben Nihilisty
roelfietstalseengek
Hopen dat ik nu nog net een jaar unlimited heb voor het oude bedrag dan.

Volgens mij loopt eenieders unlimited vanaf een ander moment, aangezien het vanaf dat moment 12 maanden geldig is. Bij je profiel -> mijn aankopen kun je zien welke datum je betaling loopt; ik heb zelf toevallig geluk dat ik 'm blijkbaar op 22 december een keer heb aangeschaft, dus heb t/m 22 december nog m'n abbonement voor €18. 

Overigens sluit ik me volledig bij Sloddies aan; echt jammer om het verloop van Scorito te zien. Tuurlijk groeit en professionaliseert het platform in rap tempo, maar deze laatste prijsstijging is wel echt een doorn in het oog (en bovendien vraag ik me af of ze zichzelf hiermee niet in de voet schieten) van de trouwe, vaste spelers. Ik haal wel echt plezier uit de spellen, dus ben bang dat ik één van de gekken ben die het bedrag nog gaat neerleggen ook - maar dat is dus puur omdat ik het over heb voor dat plezier dat ik er uithaal, niet omdat ik vind dat de dienst €60 per jaar waard is; dat betaal je zo'n beetje voor de GTA's van deze wereld. Nogmaals, dat het an sich geld kost tegenwoordig is niet zo gek: er zit ondertussen een enorm team achter, alles wordt keurig live bijgehouden en het platform zit keurig in elkaar. Maar ten opzichte van vorig jaar bespeur ik eigenlijk maar één tastbare verandering voor de gebruiker: die divisies, waar nagenoeg niemand een moer om geeft. Ziet er geinig uit en als je eenmaal hoog staat, dan is het ook wel grappig om een klein beetje bij te houden en competitiviteit uit te halen, maar het billijkt die enorme prijsstijging echt op geen enkele manier. Overigens nóg minder omdat het concept én het design gewoon rechtstreeks gekopieerd is van FIFA Ultimate Team - er zal dus weinig geld aan het creatieve aspect besteed zijn. 

Laatst gewijzigd
HZ57

Kan me wel in bovenstaande vinden. Ook ik ben iemand die er genoeg plezier uithaalt om het bedrag op te hoesten. Had een jaarbedrag van 30 euro al een flinke verhoging gevonden. Maar vroeger gaf ik 10 euro per week uit aan de videotheek, dus in dat licht bezien valt het wel mee. Persoonlijk vindt ik de divisies wel een mooie toevoeging omdat het meer competitie spanning geeft. Voor mensen die minder spellen spelen (Hay) is het zeker leuker omdat je voor prijzen in je eigen divisie kan spelen. Hiervoor hadden ze niets aan de index score. Mijn samenvatting leuker maar wel een te grote prijsverhoging.

Ab Normaal

Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik spreek alle spellen, dan is € 60 voor een heel jaar niet veel vind ik. Vergelijk het eens met andere abonnementen die je hebt. 

Overigens een gratis tip: als je naar de desk top versie gaat en je gaat in mijn aankopen kun je nu al verlengen voor een jaar tegen het oude tarief, ongeacht wanneer je abonnement nu afloopt. 

esims5.0

Sluipt er bij sommigen toch niet een gokverslaving in als ik dit zo lees. Met zoveel alternatieven.

DvH6
Ab Normaal
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik spreek alle spellen, dan is € 60 voor een heel jaar niet...

Hoe werkt dat? Moet je dan eerst opzeggen? Ik zie geen knop met verlengen namelijk en het zou een mooie optie zijn ja 🙂‍↕️ 

Ab Normaal

Alleen in de desktop versie.

BigMig

Wat je jezelf misschien ook wel moet afvragen is: hoe ver ben je bereid mee te gaan? Ik speel nu nog een jaar met mijn vernieuwde jaarabonnement verder, maar daarna houdt het voor mij ook wel op denk ik. Met zo een flinke prijsverhoging is dit een mooi moment om er een streep onder te zetten. Want wees eerlijk: je kunt de klok erop gelijk zetten dat het in de komende jaren gewoon verder gaat zoals in de afgelopen jaren. misschien dat ze na de komende, toch wel grote, verandering in de prijzen even een jaartje langer wachten, maar daarna gaat je maandabonnement natuurlijk gewoon elk jaar met 50 cent ofzo omhoog vanwege inflatecorrectie.

"Voor mensen die minder spellen spelen (Hay) is het zeker leuker omdat je voor prijzen in je eigen divisie kan spelen. Hiervoor hadden ze niets aan de index score."

- Hier ben ik het niet echt mee eens. Ik speel zelf bijvoorbeeld alleen de wielerspellen. Dan werd daar ook een aparte indexscore voor berekend als ik het goed heb. Verder speel ik meer om per spel zo goed mogelijk te presteren, dan voor de index.

vevie

Ab, ik zie de optie ook niet. Ik verleng namelijk dan ook meteen voor de oude prijs. Ben op de desktop, maar zie geen verleng optie.

BarryE1

Mooi moment om inderdaad even bij het verloop van Scorito stil te staan. 

In principe denk ik dat e.e.a. vooral komt doordat Scorito een te grote broek heeft aangetrokken. Daarbij hoor ik in al die podcasts (wat kost dat eigenlijk?) altijd een ambitie tot in de hemel. Van spelen om geld (Scoripro-was volgens mij ooit de beginambitie van Scorito) tot internationale lancering en een groots Scorito-event. Omdat die eerste ambitie op dat moment niet van de grond kwam, want geen goklicentie, viel ook de beoogde inkomstenbron weg (=een aanname). Het eigen vermogen was er inmiddels wel behoorlijk doorheen. Het platform ging van gratis naar betaald. In principe een hele logische stap maar je zou verwachten dat de 'klant' dan op zijn minst wordt meegenomen in de communicatie. Vervolgens wordt er kapitaal opgehaald (crowdfunding) om alsnog de stap naar Scoripro te maken. Om dat kapitaal op te halen wordt in mijn ogen de financiële situatie mooier voorgespiegd dan het daadwerkelijk is. Een deel van het opgehaalde geld wordt gebruikt om een oude ongunstige lening af te lossen. Daar was ook nog een saillant detail maar dat laat ik even achterwege omdat het voor het grote plaatje niet relevant is. 

Vervolgens wordt de goklicentie goedgekeurd en Scoripro gerealiseerd. Op Scoripro zit ik niet dus geen idee of dit tot veel extra inkomsten gaat leiden. Het vermoeden wat ik heb is dat men eerst volume wil/moet creëren en daarna pas inkomsten (fee's) kan genereren. Het is bovendien dus een ontwikkeling waar ik persoonlijk niet op zit te wachten maar indirect wel aan mee betaal. 

Zeker aangezien de abonnementsprijzen nu ook nog stijgen. In principe wederom doorgevoerd zonder enige vorm van communicatie. En wat krijg ik daar dan voor terug? Doorontwikkelingen waar ik niet op zit te wachten. Vroeger speelde ik alle spellen maar daar ben ik juist mee gestopt omdat sommige spellen zich niet doorontwikkelen. Weet niet of dat nog steeds zo is maar vooral de categoriespellen (tennis, darts, formule 1) in combinatie met de te hoge captainfactoren. Het hele spel bestond eigenlijk uit de goede captain kiezen uit de lagere categorie. Daar zou ik een doorontwikkeling op willen en wel bereid zijn om voor te betalen. 

Verder krijgen we dan in de podcast wederom een nieuwe ambitie gepresenteerd: internationaal. Of beter gezegd: een oude ambitie die ze nieuw leven in blazen. De enige genoemde reden dat deze ambitie nog niet gerealiseerd is uiteraard corona. Het was nog niet helemaal duidelijk maar volgens mij werd tussen neus en lippen ook nog even aangekondigd dat ze daar opnieuw kapitaal voor moeten aantrekken. Hetzij met een aandelenemissie, hetzij anders. Met deze ambities verwacht ik dat mijn abonnementskosten nog wel even door zullen stijgen. En wat voegt Scorito internationaal voor mij toe? 

Het bovenstaande stuk doet wellicht wat kritisch/negatief aan maar het is juist omdat ik Scorito een fantastisch platform vind en ik me toch wel wat zorgen maak over de continuïteit. Het zit hem voor mij dus niet in de prijs maar in de route en de communicatie. Voor de budgetspellen ga ik dus sowieso aftikken en hebben ze in mij een klant voor het leven. Hoewel... 

Hierbij dus een oproep aan Scorito: schoenmaker blijf bij je leest 😉

oli4g

Wat mij momenteel eigenlijk totaal niet zint is dat ik deze ochtend een mooie e-mail mocht ontvangen 'De Grote Scorito Nieuwsshow' met alle nieuwe aanpassingen, maar waar ze onderaan een aanname doen van het aantal spellen ik zal spelen komend jaar en gebaseerd op die aanname zelf bepalen wat mijn nieuwe maandelijkse bijdrage zal zijn, met bijhorende tekst:

"Wil je dit?
Dan hoef je geen actie te ondernemen, je abonnement wordt dan op 06/05/2025 automatisch voortgezet en omgezet naar de nieuwe situatie. Als je dit niet wil of een ander abonnement wil, neem dan contact op met onze helpdesk."

Nu word ik verplicht om contact op te nemen met de helpdesk om niet automatisch vanaf mei meer van mijn rekening te zien gaan. Waarom kan dit niet eenvoudig via de app? Of wordt dit pro rata verrekend met het aantal spellen dat ik effectief speel?

En wat met de spelers die helemaal niet op de hoogte zijn van de automatische prijsstijgingen, die zien plots een 3-voud van hun rekening gaan.

Flater

Ik kreeg vanochtend ook de mail en vanwege de bizarre prijsstijging meteen de klantenservice een bericht gestuurd dat ik mijn abonnement stop wilde zetten.

Dit was vrij snel geregeld en ik de bevestiging mail kreeg ik de optie om alsnog te verlengen voor de oorspronkelijke 18 euro. Dus dat maar meteen gedaan. Ik kan dus door tm 1-5-2026.

vevie

Hetzelfde gedaan als Flater. Ik kan tenminste door tot 19-4-26. 

Ben Nihilisty
BarryE1
Mooi moment om inderdaad even bij het verloop van Scorito stil te staan.  In principe denk ik...

Mooie uiteenzetting, je slaat de spijker op z'n kop wat mij betreft. 'Continuïteit en doorontwikkeling' van Scorito, zijn mega ambitieuze plannen waar het overgrote deel van de gebruikers helemaal niks aan heeft en niet op zit te wachten: Scoripro en internationaal doorgroeien. En, als kleine toevoeging, de andere ambities waar de gebruiker wél wat aan heeft, gaan eigenlijk ook nog eens geregeld de ijskast in: denk aan een spel voor de Olympische Spelen, en vele veranderingen bínnen de reeds bestaande spellen. Dat spel voor de Olympische Spelen zou er doorkomen in het eerste jaar dat Scorito een betaald platform ging als ik me niet vergis, en daar was ik echt enthousiast over. Vervolgens blijkt relatief kort voor de Spelen beginnen dat ze zo'n spel toch niet goed kunnen vormgeven, en dat dus het hele idee van de baan is.

Nou is dat wellicht een beetje oude koeien uit de sloot halen, maar anderzijds is het voor mij wel enigszins representatief voor m'n gevoel vis-à-vis Scorito: ten opzichte van 2015 (toen ik zelf begon met spelen), zijn de veranderingen echt marginaal. Her en der wat aanpassingen binnen verschillende spellen, vaak te doen met wisselmogelijkheden. Daartegenover staat dat dus bijvoorbeeld de Olympische Spelen geen doorgang hebben gekregen en TopCoach en MatchKing zijn ingeperkt tot 3 landen (ChampCoach is er wel bij gekomen). En an sich is dat allemaal niet erg - aan een goede formule moet je niet sleutelen, en vanuit business oogpunt snap ik prima dat sommige spellen gewoon niet renderen en dus worden geschrapt. Máár: als je dat allemaal in ogenschouw neemt, dan voelt het wel extra vervelend dat je vervolgens als gebruiker moet meebetalen aan dat Scorito de Spaanse en Bulgaarse markt kan infiltreren en aan een gokopzet. Zoals ik eerder aangaf: betalen, en af en toe wat meer betalen is echt wel begrijpelijk, maar een prijsstijging van een goede 230%, daar moet wat mij betreft écht meer voor de gebruiker tegenover staan. 

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Ik ben benieuwd hoeveel jullie allemaal uitgeven aan je telefoonabonnement, Netflix, Videoland, in de kroeg etc. 
Dat is een absoluut veelvoud  

We hebben het over 5(!) € per maand. 5. Als je er 5 uur per maand plezier aan hebt (en ik denk dat het veel meer is), dan is dat € 1 per uur. 
Het is allemaal niet zo moeilijk, vind je 't het waard, dan betaal je het, zo niet, dan stop je. 

Als je de cijfers van Scorito bekijkt dan zie je simpelweg dat er altijd geld bijgemoeten heeft. En € 60 per jaar is heel redelijk. 

RedDevil

Tsja, ik ben het met Ab Normaal eens. Ik vind ook dat je het andersom moet bekijken: ik vond dat we jarenlang ongelooflijk weinig betaalden voor Scorito. Zeker omdat ik nauwelijks reclame zag. Op jaarbasis 19 euro voor een spel dat je zo'n beetje iedere dag speelt sloeg natuurlijk nergens op. Ja, nu is het procentueel ineens veel erbij. Maar ik vind het nog steeds allemaal wel meevallen, als ik het afzet tegen de uren dat ik ermee bezig ben.

BarryE1

Mijn punt is ook helemaal niet dat Scorito zijn geld niet waard is. Mijn punt is vooral dat mijn tarief stijgt omdat Scorito een aantal, voor mij, niet waarde toevoegende beslissingen neemt. En de tarieven gaan in de toekomst vermoedelijk ook door stijgen. Zie ook jouw laatste alinea @Ab. En zelfs het doorstijgen van tarieven is helemaal niet erg, als aan de voorkant maar duidelijk is hoe, wat, hoeveel en waarom. Oftewel, neem ons mee, communiceer, schep heldere verwachtingen etc.

In mijn ogen gaat de vergelijking niet helemaal op maar laten we dan Videoland inderdaad even als metafoor nemen. Ik ga proberen om de scorito-beleving naar Videoland te vertalen:

• Videoland is eerst gratis;
  • Videoland wordt betaald.

Is het reëel dat een app als Videoland gratis is? Nee zeker niet. Zowel vooraf als ook terugkijkend is het logisch dat je ervoor moet betalen. Echter, de scorito-beleving is dat het eerst een behoorlijke tijd gratis is waardoor dat als de 'normaal-situatie' begint te voelen. Het gevoel is dus dat je moet gaan betalen voor iets dat eerst gratis is. Dat voelt niet goed. Kijk je er rationeel naar dan is het heel logisch en eigenlijk is het zelfs zo dat je jaren gratis spelplezier hebt beleefd. Als je ad hoc van gratis naar een betaalde variant gaat dan voelt men zich genaaid. Communiceer je daar op een goede manier over dan zou je mensen juist een hele positieve beleving mee kunnen geven. Of wees aan de voorkant duidelijk: scorito, het eerste jaar gratis, het tweede jaar 5 euro per maand.  

• Videoland kondigt aan zich te gaan richten op computergames (theoretisch dan he);
  • Videoland trekt daar externe financiering voor aan.

Tot zover dikke prima. Dat is ondernemen.

Maar:

• Om de lening aan te trekken zijn de cijfers wat opgepoetst (mening!);
  • Lening wordt gebruikt om oude lening af te lossen;
  • De tarieven gaan omhoog.

Kortom, mensen die geen interesse hebben in computergames gaan wel meebetalen. Het aantrekken van geld is ook niet gratis dus ook daar betaal je indirect aan mee. In principe is dit nog steeds prima, want de dienst is me nog steeds xx per maand waard maar ik betaal al wel voor mij 'niet waarde toevoegende activiteiten'. 

• Videoland kondigt de campagne 'internationaal' aan; 
  • Tevens wordt het aantrekken van nieuw geld besproken.

Vlak nadat de tarieven omhoog zijn gegaan, wordt aangekondigd dat men internationaal wil. Wat heb ik als inwoner van Nederland aan het feit dat men ook in Zwitserland gaat aanbieden? Verander het product daardoor? Gaat mijn spelplezier daar flink van omhoog? Uiteraard moet ook dit weer gefinancierd worden. Het zal me niet verbazen dat een deel van die financiering weer wordt gebruikt om de oude financiering af te lossen én dat mijn tarieven volgend jaar ook weer zullen stijgen. 

Zelfs na al deze voor mij niet waardetoevoegende activiteiten, ben ik nog steeds bereid om xx euro per maand aan Scorito te betalen. Daar zit zelfs nog rek op. De core-business blijft in mijn ogen wel gewoon de spellen. Daar zie ik juist ontzettend veel mogelijkheden om door te ontwikkelen. De tendens die bij mij gaande is, is dat ik juist minder ben gaan spelen maar meer ga betalen. Die tendens gaat nu door en het zal met niet verbazen als dat nog wel even doorgaat. Het betekent dat er ergens een gevaarlijk kruispunt gaat ontstaan. Voor sommige mensen is dat dus nu direct al, voor anderen in de toekomst en voor mij héél héél ver weg. Maar als mijn vriendenpoultjes allemaal gaan leeglopen dan gaat ook dat weer ten kosten van mijn spelplezier.  

Laatst gewijzigd
BigMig

Ja ik ben het met Barry eens. Scorito voert een beleid waar ik het niet mee eens ben, maar wel (steeds meer) voor moet betalen. Als je dan zeer fanatiek scoritospeler bent en (bijna) alle spellen speelt, dan zal dit je waarschijnlijk inderdaad niet afschrikken. Maar als je zomaar een paar spellen speelt per jaar en daar ook nog eens gratis alternatieven voor zijn, dan kom je inderdaad op een kruispunt te staan. Hoeveel is het extra spelplezier dat scorito biedt ten opzichte van de alternatieven je waard? Voor mij niet genoeg om de nieuwe prijsstijgingen te rechtvaardigen.

HZ57

Iemand enig idee hoeveel mensen er ongeveer scorito pro spelen? Zal er zelf overigens nooit aan deelnemen. Het is puur nieuwsgierigheid. 

Bozenik

Misschien ben ik de enige, maar ik vind het jammer dat de wielerindex is verdwenen. Verder interesseert de index of tendex me niet, dus voor mij is dit een achteruitgang waar een prijsverhoging van 100% tegenover staat. Tegelijkertijd wel eens met Ab Normaal dat het ook weer geen idiote prijzen zijn voor de tijd die je er aan besteed. Benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk opzeggen en niet meer terugkomen.

Hay

Scorito heeft toen het gratis was tot 2018 natuurlijk ook flink geinvesteerd (enkel kosten geen inkomsten). Dat zal ook wel met een plan zijn geweest eerst zoveel mogelijk vissen aan de haak te slaan. Daarna was het nog steeds goedkoop vond ik. Nu zijn er voor het eerst forse prijsverhogingen vooral voor de mensen die veel spelen.

Maar als je het objectief bekijkt vind ik de kosten wel meevallen max 5 euro/maand en voor velen nog wel wat minder. Ik speel slechts 5 spellen (klassiekerspel, 3 grote wielerrondes en Topcoach NL), uitslagen raden vind ik niet erg boeiend wel een iets complexere puzzel leggen zoals bij de genoemde spellen. Ik speel Scoritospellen binnen een groep waar je per spel enkele tientjes per jaar moet inleggen en die dan worden verdeeld in dag-/weekprijzen en prijzen voor eindstanden. In dit kader is voor mij 3 euro/maand (max 7 spellen) dan ook niet veel en ik haal er heel veel plezier uit, ook door de discussies/opmerkingen binnen de app groepen van deze spellen.

Heb me ook aangemeld voor Scorito Pro maar nog niet gespeeld, vond het niet erg overzichtelijk. Ga met het komend voorjaar hierin toch eens verdiepen, eerst speelde ik vaak voetbal- en wielerspellen bij Zweeler, maar Nederlandse deelnemers zijn daar verbannen. Wellicht wordt dat dan een soort vervanging, maar de belangrijkse voorwaarde is dat ik er plezier aan beleef.

Stond eerst ook hoog in de Wielerindex, iets van 30 in de totaalstand, maar die is nu verdwenen. Op zich boeit me dat niet veel. Omdat ik slechts vijf spellen speel sta ik in de Silverleague op 4775 punten, maar kan dus nauwelijks hoger omdat in dit geval 5000 het theoretische maximum is. Een index zal me dan ook niet overhalen hierdoor meer spellen te gaan spelen.

Samengevat kan ik me voorstellen dat het voor sommigen een flinke prijsverhoging is of dat er andere bezwaren zijn, maar ik blijf gewoon spelen. Kijk nu al uit naar de mooie puzzels bij de definitieve fase van Topcoach NL en de vier wielerspellen. Vooral die van het Klassiekerspel vind ik erg mooi met veel variabelen/keuzes. Misschien ben ik wel een beetje verslaafd aan de spanning en emoties rondom de spellen (zoals een tegendoelpunt in de laatste minuut), maar ik kijk elke dag of elk weekend weer uit naar de resultaten en met mij veel andere spelers.

Laatst gewijzigd
JCG

@fladder & @vevle, via wat hebben jullie een bericht gestuurd naar Scorito?

1 2 ... 608 609 610 611

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.