Kijk, jij snapt het. Eigenlijk is een sprinter altijd een slechte kluns als hij maar 2 of 3 punten is. Of hij rijdt uit en is dus goed, wat wellicht in een etappe of 6,7,8 wel 10 punten gemiddeld kost (los van truipunten) of hij stelt teleur, pakt links en recht wat puntjes en kost er nog 60 extra door afstappen. Helaas is het lastig om een goede puntenkluns te vinden doordat iedereen dit keer weinig punten heeft gekregen... voor het eerst voor een nulletje gaan? Hmmm....
Nullertje: Gruzdev
Gratis puntje: JJ Rojas
Risicopakker: Porte
Per se slecht willen scoren: een sprinter
In het verleden was er altijd wel een renner met minimaal 2 punten waarvan je zeker wist dat ie nauwelijks punten ging halen. De crew wordt er steeds beter in.
Eens met Sammy. Wil je absolute zekerheid moet je gaan voor een nuller. Rojas lijkt een gratis puntje, kan me namelijk niet voorstellen dat ze hem met 3 kopmannen en weinig knechten voor het vlakke, laten mee sprinten met kan sop valpartijen.
Als je echt risico wilt nemen moet je iemand met veel punten pakken. Een sprinter is altijd slecht, dus blijft over een 4 punter, Porte, Nibali of Froome.
Dan lijkt mij de keuze makkelijk.
Ieder moet dus zijn eigen afweging maken.
'@Ajvenema: een gok is het pas op het moment dat het niet weloverwogen is. Je kunt zomaar één van die mannen nemen omdat je de extra punten wilt, je kunt ook een 'educated guess' maken waar ze hun punten gaan halen.
Nibali bv. (let op, alle aannames hieronder obv de dikke duim methode) Niet meer de beste klimmer van het pak, zeker niet in dit deelnemersveld. Ik zie zo 5+ betere klimmers, wat betekent dat hij in de 3 ritten bergop op zijn best 6e wordt. Max 3 * 12 punten in die drie ritten. Hij zal op achterstand staan na de TTT, dus moet ook aanvallen. Dat doet ie in één van de bergritten die eindigt in een afdaling, daar pakt ie tijd. Afhankelijk van eventuele vroege ontsnappingen die het gaan halen, wint hij één etappe, en pakt ie nog een keer tijd maar eindigt hij na zo'n vroeg groepje, verwacht puntenaantal, 25+5. Door de aanvallen en hoge finishes haalt ie voldoende bergpunten voor een 5e stek en in het AK wordt ie 6e. Dat is 30+35. Icm de etappepunten kom je dan op een maximaal vooraf ingeschat puntenaantal van 131.
Ik vind dat zelf aan de hoge kant (ik verwacht circa 100), maar stel dat dat je inschatting is, dan kun je een weloverwogen keuze maken of je Froome in je team mogelijk wilt maken door Nibali als kluns te nemen. Een inschatting, niet echt een gok.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.