Scorito Tour 2018

1 2 ... 16 ... 255 256
Tommytom

'@martinho 237

- Soler vs Latour. Ik zou voor Soler gaan, maar ik kan niet goed onderbouwen waarom. Gevoelsmatig denk ik dat Soler momenteel sterker is.

- Majka vs Zakarin. Kies ik net als Vieds ook voor Majka. Zal minder verliezen bij de ploegentijdrit, heeft een betere punch, was in het voorjaar beter.

- Colbrelli vs. van Avermaet. Dat hangt een beetje van je puntentelling af. Krijg je ook teampunten? Welke posities in de daguitslag leveren punten op? Ik denk dat Colbrelli in de vlakke sprints meesprint en hoger eindigt dan v. Avermaet, die op zijn buurt in de kassei etappe meer kans maakt.

- Stuyven vs Degenkolb. Durf ik niet te zeggen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die weten wie er uitgespeeld gaat worden.

- Benoot vs Pantano. Benoot, zonder twijfel. Goede punch, aanvallend ingesteld, kans op jongerentrui, sterker bergop.

- Quintana vs Landa. Als iemand dit al wist.....

Laatst gewijzigd
Martinho237

De puntentelling en regels zijn vrij complex, maar 1e 15 krijgen punten en klassement of truien spelen geen rol. Mijn overwegingen; Soler zal niet veel kans krijgen om in de aanval te gaan met 3 kopmannen. Latour zal ook bij Bardet blijven, maar heeft een goeie punch.
Zakarin is voor mijn gevoel 'taaier' en 'aanvallender' dan Majka. Colbrelli zal in meer etappe's in de punten rijden dan GVA die ik eigenlijk alleen in de kasseienrit voor eigen kans zie gaan. Degenkolb is intrinsiek natiirlijk sneller dan Stuyven, maar al lang in belabberde vorm. Benoot vs Pantano exact jouw toelichting. Quintana leek in Zwitserland een stuk verder te zijn dan Landa.

Tommytom

Ik heb zelf nog een aantal andere renners waar ik mijn hoofd over breek:

1. Alaphilippe
Stel dat je 'gokt' en hem opstelt in etappe 1. Dan ga je alleen punten verdienen als Gaviria de sprint wint. Je zou dan 27 teampunten verdienen. In etappe 2 stel je hem dan ook op. Stel dat Gaviria dan 2e wordt maar wel de truien houdt, dan verdien je nog eens 17 punten. In etappe 4 is er dan een 4e plek voor Quick-Step. Dat levert 24 punten op. Ik ga er dan even vanuit dat het verschil met de winnaar te groot is voor Gaviria om met bonificatieseconden zijn truien te behouden. Dan zou ik hem in etappe 4 niet opstellen. De 5e etappe is een sprint heuvelop. Eerlijk gezegd denk ik dat Alaphillipe daar tekort gaat komen. Maar stel dat ik hem toch opstel, en hij nog naar een 10 plaats sprint. Dan zijn dat 22 punten. Etappe 6 is de Mur de Bretagne. Daar eindigt hij dan in mijn berekening in de top 5. Kom je op 32 punten erbij. Verder zou ik hem alleen nog in etappe 13 opstellen. Kom ik uit op 27+17+24+22+32= 112 punten.
Conclusie: ik neem hem niet.

2. Kwiatkowski
In etappe 1 en 2 stel ik hem niet op. Etappe 3 wel, daar verwacht ik minimaal 32 punten. Bij een overwinning van Sky - niet ondenkbaar - komen er nog teampunten bij voor truien (of gold dat niet in de TTT). Zo ja, dan zijn dat nog 11 punten voor algemeen en jongerenklassement (of 16 als hij zelf als 1e finisht). In etappe 4 en 5 zou hij dan 2x 11 teampunten verdienen (moet je hem wel opstellen; bij een sprintteam van 9 man is dat maar de vraag natuurlijk). Etappe 6 verwacht ik hem wel. Of Moscon. Wellicht geen overwinning, maar voldoende om een BMC man uit de gele trui te rijden (als die trui al niet bij Sky was). 22 punten voor een top 10 plaats, 6 punten voor de jongerentrui van Moscon en 10 punten voor de gele trui (of 8 teampunten voor de gele trui van Thomas / Moscon). Etappe 7 en 8 wederom truipunten voor Moscon en Thomas/zichzelf (2x 14 = 28). Na afloop van de kassei etappe nog steeds kans op teampunten en in het vervolg van de tour voldoende mogelijkheden om punten te scoren met Froome / Thomas / Moscon. Kom ik op 129 punten uit, als dit scenario zich volhoud. En dat ik dan tot en met etappe 7. Voor een renner van 1.5M vind ik dat best aardig.
Conclusie: voorlopig doet hij mee

3. Moscon.
Alles wat hier boven staat, maar dan met meer punten doordat hij zelf de trui aan heeft. Voor minder geld.
Conclusie: gaat mee

4. Soler.

Zonder uitgebreide onderbouwing; kan teampunten verdienen met zowel Landa, Valverde als Quintana. Kan zelf de jongerentrui winnen. Kan zelf hoog eindigen in het klassement. Kan zelf hoog eindigen in daguitslagen. Heeft een redelijke punch voor de Mur de Bretagne. Aan de andere kant: ik verwacht dat hij na etappe 3 en 9 al op grote achterstand staat in het klassement.

Zo, ben benieuwd in hoeverre jullie hierin meegaan!

nasibal

Lastig om in te schatten hoe waardevol de 7e sprinter in je team is.. Aan de ene kant zegt mijn gevoel niet waardevol genoeg om er 2M+ voor uit te geven, maar opties onder de 2M sprinten normaal gesproken “slechts” voor plek 8 en/of hebben een kopman voor zich. Dan zou een opvuller met andere kwaliteiten gunstiger kunnen zijn.

Hier worstel ik dus ook mee

In principe gooi je in de eerste 2 etappes veel mogelijke punten weg door geen 9 sprinters te hebben. In etappe 1 kan je eigenlijk alleen opvullen met 1 of 2 teamgenoten van de etappewinnaar. Voor etappe 2 geldt eigenlijk hetzelfde. De top 5 AK zal immers door sprinters bevolkt worden naar alle waarschijnlijkheid. Dat degene die in etappe 1 de puntentrui pakt die na etappe 2 ook nog heeft is ook lang niet zeker. Met slechts 6 sprinters gooi je dus, met maximale pech 2x3 renners weg. In de volgende etappes kan je wél opvullen, maar kan je tegelijk ook profiteren van het hebben van 8 a 9 sprinters ipv 6 a 7.

Maar, gaat het het op de lange termijn ook waard zijn om daar zoveel geld in te stoppen?

dspiky

'@Tommytom,

1) Alaphilippe: Ik denk dat je hem in de eerste paar dagen wat te veel teampunten toedicht. De kans dat Gaviria wint is niet veel hoger dan 20% en dus zou 1/5 van 27 punten gerechtvaardigd zijn. Echter, Alaphilippe kan wel zelf tussen plaats 10 en 20 rijden in de sprintetappes. Ook denk ik dat je hem in etappe 5 en 6 onderschat. In dit soort etappes is hij wel één van de topfavorieten lijkt mij (vooral etappe 6). Ook zie ik Alaphilippe later in de ronde nog wel meedoen om etappezeges via de vlucht. Met name de 14e en 15e etappe zijn op zijn lijf geschreven. Daar zou ik hem misschien zelfs wel kopman durven te maken. Ook maakt hij gedurende de hele ronde kans op teampunten via een mogelijke groene trui van Gaviria en is er een kleine kans dat hij zelf hoog staat in het bergklassement of misschien zelfs in het algemeen klassement. Kortom, ik denk dat je zijn punten nogal onderschat en zou hem nog eens heroverwegen.

2) Kwiatkowski: Is wel een kanshebber voor het geel vanaf etappe 3 t/m etappe 9, maar ik zie hem eigenlijk in geen enkele etappe in de top 10 rijden in de eerste week. Nog wel extra punten voor de individuele tijdrit (etappe 20). Toch zijn er binnen team Sky misschien wel betere (goedkopere) opties, zoals Moscon en Castroviejo?. Kwiat blijft natuurlijk wel een hele interessante renner, zeker als hij in dezelfde vorm als vorig jaar aan de start verschijnt.

3) Moscon: Lijkt me een must-have met een enorm potentieel puntenaantal. Kan kort eindigen in de punchetappes, kasseienrit, tijdrit en mogelijk zelfs bergetappes die vlak of na een afdaling eindigen. Grote kans op teampunten vanaf etappe 3 en komt ook nog eens in aanmerking voor het jongerenklassement. Echter, hij kan ook zomaar op het vlakke op kop moeten rijden en de ronde als knecht uitrijden. Zelfs dan haalt hij waarschijnlijk nog genoeg punten om zijn prijskaartje te rechtvaardigen.

4) Soler: Hele interessante renner, maar zal denk ik niet voor het klassement en (dus) ook niet voor het jongerenklassement gaan. Het lijkt me niet nodig om als ploeg vier renners hoog in het AK te houden. Een ander nadeel: Áls Movistar de gele trui al pakt, dan zal dat later in de ronde zijn (waarschijnlijk etappe 17 of 19), dus het grootste deel van de verwachte teampunten zal via etappezeges van Valverde, Landa of Quintana moeten komen. Omdat Movistar wel altijd voor het ploegenklassement gaat, kunnen we hem in de bergetappes nog wel eens in de aanval zien. In elke vlucht hoort hij bij de beste klimmers... Veel onzekere punten dus. Misschien toch Latour eens overwegen. Die reed in de Dauphiné als knecht van Bardet ook gewoon door en zie ik nog wel voor het jongerenklassement gaan. Gecombineerd met zijn punch- en tijdritcapaciteiten lijkt hij mij voor 1 miljoen interessanter dan soler voor 1,5 miljoen.

Mike21

Ik heb nog 3,5 miljoen, Ewan of Matthews? Of beide niet en een goedkopere sprinter en andere opwaarderen?

La Primavera

Beide wel ;)

Lassayd

'@Mike21: zijn 2 verschillende sprinters. Ik zou kijken naar wat jou team nodig heeft, een sprinter die beter is als het vlak is (ewan) of Matthews die goed is in oplopend parcours.

Zadelpen

Geen van beide. De een is te langszaam op het vlakke voor die prijs, en de andere moet eerst maar eens een grote ronde uit zien te rijden.

Team Zadelpen ontwikkelt zich langszaam in kampioensvorm. Krijg er al een beetje vertrouwen in.

Laatst gewijzigd
pirazzi

Lars Boom doet toch niet mee? Er is wat vertraging met het aanpassen van de startlijst blijkbaar.

Laatst gewijzigd
Mike21

Haha mooi he, 3 verschillende antwoorden. Nog niks wijzer, alleen dan dat de meningen verschillen.
Ander onderwerp, wat verwachten we van Barguil?

duimp30

Iedereen heeft natuurlijk een eigen kijk op de renners. Laat je niet teveel beïnvloeden door andere mensen zou ik zeggen.

siets

Weinig.. heeft nog niet echt iets laten zien wat hem z’n geld waard zou maken

vasnd

Barguil? Na de TTT en kasseienetappe op 10 minuten achterstand en dan in een paar kopgroepjes verliezen van de Gendt, Fraile, Rolland. Totaal oninteressant dus. Tenzij hij weer een zak rood tovervocht tevoorschijn weet te toveren uit een of andere duistere vriezer. Geen reëele verwachtingen dus, maar je weet het nooit.

Laatst gewijzigd
Primavoormij

Weten we al wat meer over de rolverdeling binnen Sunweb? Kragh voor 500k en Bauhaus 750k zijn natuurlijk erg interessant, mede omdat ze ook kunnen worden opgesteld voor de TTT. Persoonlijk denk ik dat Sunweb op de echt vlakke etappes beter Bauhaus kan uitspelen dan Matthews. Ik weet echter niet of Matthews, zoals vorig jaar, weer ambities heeft voor de groene trui en of daarom Sunweb ook op de vlakke etappes alle ballen op Matthews gooit.

maxverton

Ik snap niet zo dat mensen erover klagen dat je niet wordt gedwongen om een dark horse te kiezen. In de Tour heb je gewoon een deelnemersveld met alleen maar toppers. Er staan zo 10 tot 15 topsprinters/klassementsmannen aan de start. De meeste teams spelen gewoon op zo'n topper. Er zijn dus amper dark horses en als je er al eentje weet te vinden zal deze niet zo'n puntenpakker zijn als een carapaz of schachmann omdat het deelnemersveld gewoon veel sterker is. T gaat er vooral om dat je een beetje wordt gedwongen om te kiezen tussen deze toppers zodat iedereen een ander team krijgt. En dat is wel het geval.

Dumoulist

Heb momenteel 8 top sprinters t.w.v € 28.5 miljoen staan en ben van plan om dit zo te laten. Dit zijn gewoon in minimaal 7 etappes zekere punten en dat kun je nergens anders mee verdienen. Misschien dat Laporte er nog in komt maar dat is even afwachten op de definitieve selectie van Cofidis. Ik ga deze ronde ook niet aan lead-outs of teamgenoten beginnen in de sprints aangezien er dit jaar zo weinig zekerheid is. Kan overigens nog altijd met bijvoorbeeld Roglic als Groenewegen de koning van de sprint blijkt te zijn. Ook zullen er genoeg sprinters uitvallen dus 8 sprintkanonnen lijkt mij geen overbodige luxe.

In de 7 bergritten moet je blij zijn als jouw zevende klassementsrenner in dit deelnemersveld 3 keer top 10 rijdt. Met de sprinters mag je pas tevreden zijn als jouw zevende sprinter 6 keer top 10 rijdt. Nu kunnen een aantal klassementsrenners in meerdere etappes punten halen maar dat kunnen mannen als Sagan en Gaviria ook.

Laatst gewijzigd
R@ider

'@vasnd Barguil eindigde vorig jaar wel 5x in de top 5 en wist 2 keer zelfs te winnen. Hij laat alleen zijn vorm van vorig jaar nog niet echt zien, en stond toen natuurlijk ook op afstand in het GC.

Poeksel

Vorig jaar was naar aanleiding van zijn prestaties in aanloop naar de Tour toch ook niet te voorspellen dat hij zo in vorm zou zijn?

R@ider

'@Poeksel Eens, ik doelde op zijn vorm tijdens de tour, hij reedt toen een vergelijkbare dauphine.

jsprunk

'@Dumoulist: teamgenoten van een winnaar in etappe 1 pakken 24-27 punten. In etappe 2 met wat geluk ook. Na etappe 4 kan een Küng, of Moscon/Bernal zomaar ruim 20 punten waard zijn (en andere BMC/Sky renners ook minimaal 10).
Dan heb je al 3 sprintetappes gehad waar anderen met opvulling hoger scoren dan jouw 8e (en wellicht zelfs 7e) sprinter.
Dat haal je niet terug in die andere etappes als die andere de gele-trui-drager op blijft stellen.

Maar je moet het uiteraard zelf weten. Er zijn verschillende sprinters die ook op andere vlakken (punchetappes/kasseienrit/TTT) punten kunnen opleveren, dus wellicht kun je het goed mixen.

Poeksel

'@jsprunk: Het gaat om EV (expected value) he. Laten we optimistisch stellen dat Groenewegen 30% kans op winst heeft in etappe 1. Een teamgenoot is dan (afgerond naar boven) 8.1 punten waard (30% van 27). Een opvulsprinter (van Wanty b.v.) die je op plek 11-20 verwacht is zo'n 11 punten waard.

Het is wel zo dat als je toch al Roglic en/of Kruijswijk hebt en positief bent over de kansen van Groenewegen, je kunt overwegen om geen opvulsprinter te nemen om een plek te besparen. En na de eerste etappe kan de EV hoger zijn i.v.m. bijna zekere truipunten. Maar de EV van teamgenoten zal in de Tour toch lager zijn dan het in b.v. de Giro was (waar de kans op een overwinning van Viviani zo'n 50% was) en ook lager dan een 8e sprinter.

Laatst gewijzigd
sennevs

Matthews, sagan, colbrelli, gaviria, ewan en demare, zijn sprinters die al bewezen hebben dat ze de zwaardere ritten ook aankunnen,

jp.vanoosterhout

ik denk dat matthews zich minder op de vlakke sprints richt,daar gaat Bauhaus voor denk ik !

laupie

Als Bauhaus inderdaad vlakke sprints gaat rijden knikkert iedereen hem erin voor 750k

Laatst gewijzigd
1 2 ... 16 ... 255 256

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.