Scorito Tour 2018

1 2 ... 236 ... 255 256
Imbatido

'@Gladiool: Dat van die Alpe d'Huez zou goed kunnen ja. Maar toen zaten er gelukkig gevaarlijke renners in de kopgroep, daar ontbrak het zaterdag en vandaag aan. Lastig om te zeggen in hoeverre het aan het parcours ligt, of aan dat Sky eerste staat in het klassement. Ik denk dat ze de Giro ook wel op deze wijze lam hadden kunnen leggen.

@JimKro: Ik heb daarom zelf ook geen types als Quintana, Landa of Bardet meegenomen, maar het is dit jaar wel weer heel extreem. Misschien zelfs wel extremer dan ooit. In de tijden van Armstrong gingen er toch vrijwel nooit meer dan 10 renners rijden, nu mogen er gewoon bijna 50 man wegrijden. Dan gaat er ook niemand meer achtervolgen. Twee jaar terug waren er ook wel veel vluchten, maar vorig jaar een stuk minder. Toen won Calmejane een semibergrit, maar reed het peloton voor plek 3. Mollema won een vluchtersrit. Roglic won een rit met afdaling, maar daarachter kwamen direct de klassementsrenners. En in de andere vijf bergritten won er telkens een klassementsrenner, ook eens in een rit met een afdaling aan het eind.

Laatst gewijzigd
snoek1974

'@ imbatido ,

Grootste voorbeeld is dat Gva al 3 keer bij de eerste 20 is geëindigd in berg etappes

JimKro

Het varieert inderdaad elk jaar een beetje. Vorig jaar reden de klassementsmannen vaak ook voor de ritoverwinning. Ik meen me te herinneren dat dit met name het gevolg was van het agressief koersen van AG2R (die dit jaar helaas al vroeg onthoofd werden). Het is steeds een combinatie van factoren die het koersverloop beïnvloeden. Zelf had ik ook verwacht dat er meer ritten naar de klassementsmannen zouden gaan omdat ik voorzag dat Movistar een stuk sterker zou zijn en tijd moest goed maken na de eerste 9 dagen. De eerste week was (helaas) niet heel selectief qua klassement en Movistar is een stuk minder sterk dan verwacht (of Sky is gewoon zo sterk dat er niks tegen te doen valt). Hierdoor zijn er weinig ploegen die de middelen hebben om vroeg te gaan koersen, wat vaak nodig is om de kopgroep op tijd terug te pakken. De val van Nibali helpt wat dat betreft ook niet mee, aangezien Bahrain nu ook is weggevallen.

In 2016 was het volgens mij een vergelijkbare situatie waarbij Sky al vroeg eerste stond in het klassement en er geen andere ploegen in staat waren om de koers in vroege stadia in handen te nemen. Qua Scorito was dat jaar een vrij bizarre situatie waarbij je aan 5-6 (mits de juiste) klassementsmannen al meer dan genoeg had en aanvallers zoals Majka meer punten scoorden dan veel top 10 AK rijders. Dit jaar komt daar nog als extra bijzonderheid bij dat er weinig goed presterende sprinters zijn, mede door uitval.

Laatst gewijzigd
fringale

Vanmorgen kapiteinsband nog van Froome naar Alaphilippe overgedragen waardoor ik vandaag even kan genieten van een "moment de gloire" :-D. Het doet me toch wel iets, moet ik toegeven. Fotootje van genomen en hopen dat ik met jullie tips kan stand houden tot in Parijs ;-)

@Connotador : thanks mate

kloekie

Heb gisteren al uitgelegd dat Alaphilippi met veel zekerheid 90 tot 100% de 16 etappe gaat winnen maar morgen gaat een kerel de 17 etappe winnen en eerste worden in het algemeen klassement en dat is niet mijn sympathieke renner, maar ja de onsympathieke renners niet ingevuld kun je ook fluiten naar prijzengeld. Heb ik al te vaak meegemaakt.
SKy heeft dit goed gespeeld en nu nog maar 5 etappes dat ie na elke etappe uitgejoeld wordt. Ik hoop heel graag dat ik dit statement verlies. Kies voor beterweten in toch onze Limburger Tom Dumoulin.

Connotador

Elk jaar zijn er tig scenario's te bedenken of het gros van de etappes richting het AK of richting de aanval gaan of dat het om het even is. Feit blijft wel (en dat is nu makkelijk praten) dat je met een "vrije" aanvaller kunt anticiperen op een Tour voor de aanvallers.

Het lastigste blijft daarin de juiste te selecteren voor je ploeg.

Voor de Giro had ik daarvoor Wellens, deze Tour Alaphilippe.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Zoals Imbatido al aangeeft is het dit jaar de combinatie die de boel nakt. Geen probleem dat er 3 man voorop blijft, af en toe 8 man ook nog prima, maar elke keer meer dan 20 man....

Ook ik heb geen Alaphilippe gepakt vanwege de kwelling die hij was in de Vuelta. Verder had ik het idee dat GC-mannen wiens klassement zou mislukken, zouden gaan aanvallen.

Ik heb echter de pech dat mijn GC-mannen het nog net oké doen. Categorie Fuglsang, Valverde, Jungels, Latour. Zeker met al die vooruitblijvers, rijden die gasten continu naar plekken (net) buiten de punten. En dan zo'n Uran die uit koers is. Dan kan je beter lui die er finaal doorheen gezakt zijn (om wat voor reden dan ook) hebben, zoals Yates, Majka (heb ik) of Mollema, die nu lekker aan het scoren zijn.

Maar ja, dat nu juist die mannen beter scoren dan de categorie 'aanhakers' en vooral wie in welke categorie zou gaan vallen is geluk/pech.

Neemt niet weg dat het niet hebben van Alaphilippe, v Avermaet en Kristoff dure missers blijken. Heb ze stuk voor stuk overwogen, maar uiteindelijk net niet gepakt. Helaas staan daar ook weinig gelukjes tegenover. Misschien alleen Thomas en Degenkolb, maar dat waren voor mij ook op voorhand renners waarvan ik verwachtte dat ze hun geld dik waard zouden gaan zijn.

Sta gelukkig nog nipt boven de 95%. Morgen verwacht ik weer leuk te stijgen (met Froome, Thomas, Roglic, Dan Martin en bovengenoemde namen).

Laatst gewijzigd
vasnd

'@imbatido ik heb Yates niet, alleen Alaphillipe. In mijn vriendenpool was er redelijk vaak voor Yates gekozen vandaag, waardoor ik maar een klein beetje uitgelopen ben. Beetje gekleurde reactie dus achteraf haha. Excuus.

tempo789

*** Scorito's optimale team na etappe 16 ***
Score:
5207
Kosten: 52 miljoen

SAGAN Peter
ALAPHILIPPE Julian
THOMAS Geraint
VAN AVERMAET Greg
GAVIRIA Fernando
DEGENKOLB John
KRISTOFF Alexander
FROOME Christopher
GROENEWEGEN Dylan
GILBERT Philippe
DÉMARE Arnaud
MARTIN Daniel
MOLLEMA Bauke
COLBRELLI Sonny
LAMPAERT Yves
CARUSO Damiano
DUMOULIN Tom
BERNAL Egan Arley
MAJKA Rafael
LATOUR Pierre

Jongens, ik heb geweldig nieuws. Bauke Mollema uit Zuidhorn staat in het ideale Scorito-team! Wisten jullie dat Bauke gescout is omdat hij op zijn simpele stadsfiets wielrenners inhaalde op zijn dagelijkse route naar school op de Friesestraatweg tussen Zuidhorn en Groningen?

bakfiets

Ik had yates alaphillipe en latour bij de beste 20. Had majka hier toch ook wel verwacht. Ik heb sus wel het geluk dat renners die er doorheen zakken aanvallers worden in deze tour. Majka en yates. Bovendien.pakt majka elke etappe sowieso punten. Dus dat is gezien deze tour wel fijn. En met 6 bergetappes had ik niet verwacht dat wel zulke grote groepen weg zouden rijden. Dus de klassement mannen leveren idd heel weinig op.

elstupidoloco

Het is ten opzichte van de Giro vrij bizar om te zien hoe weinig de klassementsmannen scoritogewijs in de melk te brokkelen hebben tot op heden. De etappe van morgen, de tijdrit en het eindklassement zullen dit beeld nog iets wijzigen.
Voorlopig sta ik vrij steady top 50, terwijl zo ongeveer iedere keuze in mijn bergploeg verkeerd is, met uitzondering van Thomas en Latour. Nibali en Porte zijn naar huis, Valverde rijdt volstrekt anoniem rond, Bardet idem, D. Martin staat zo ongeveer waar hij hoort (maar alternatief Roglic gaat meer punten pakken), Fuglsang valt natuurlijk echt tegen, Jungels heeft vooral punten gepakt via ploeggenoten. Met slechts 4 man in de top 10 AK heb ik nog nooit zo n matige bergploeg gehad. Uiteindelijk ga ik nog fors dalen, maar het is al vrij uitzonderlijk om zo hoog te staan met zo n matige ploeg.

kevinraar

ben flink gestegen van 3856 naar 2695 komt doordat ik alaphlip mollema als kopmen en latour had
191 punten gehaald nu dit vast houden
morgen klassement mannen voor de etappe zege?

Laatst gewijzigd
elstupidoloco

Ik word gek van dat houd me op de hoogte vinkje!

@kevin

Daar lijkt het morgen de ideale dag voor

Starlynk

Het is in de Tour altijd wel meer voor de vluchters dan in de Giro en zeker de Vuelta, maar die extreem grote vluchtgroepen zoals dit jaar zijn echt ongekend. 47 man vandaag! Mensen met Alaphilippe zijn spekkoper. Jammer dat ik het niet heb aangedurfd, want hij was vooraf natuurlijk ook zeker geen onlogische keuze. Ach ja, wel weer gestegen binnen de 95% vandaag en heb 4 man in de top 5 van het klassement dus er is ruimte voor verbetering, zeker als ik hoor dat er nog mensen boven me staan met een belabberde klassementsploeg ;)

nasibal

'-

Go Fringale

Laatst gewijzigd
kevinraar

Sta eindelijk weer binnen de 90 procent namelijk op 91.9

Pietje Precies

Leuk en aardig dat je weer een boek schrijft, maar je leest mijn post niet goed.

Ik zei enkel dat het geluk/pech is of je renner op plek 12 blijft hangen of er finaal doorheen zakt. Hoe de etappes zich nu ontvouwen (bijna allemaal richting de kopgroep) is het veel gunstiger als je klassementsman er doorheen was gezakt in plaats van dat ie aan het aanklampen is.

Ik zeg nergens iets over welke renners vervolgens een grote kans hadden om te gaan aanvallen en welke niet (wat inderdaad erg belangrijk is bij je teamselectie). Ik zeg enkel dat ik het jammer vind dat mijn renners in de aanklamp-categorie vallen. Ik had bijvoorbeeld liever gehad dat Fuglsang er op die slechte dag flink doorheen was gezakt en hij sindsdien al twee keer in de kopgroep had gezeten. Van Majka had ik voor de ronde amper klassementsverwachtingen, maar dat maakte hem in mijn ogen dus juist interessant.

Mooi dat Latour vandaag dus een keer in de aanval ging! Ik vrees alleen dat hij morgen finaal gaat breken. Was in juni al zeer goed en de vorm lijkt met de dag minder te worden...

edit:
Excuses, voor mijn onnodig nare toon. Maar ik vind het vervelend dat je mij 'probeert te pakken' op iets, terwijl ik dat niet beweer ;)

Laatst gewijzigd
Stuff

'@fringale

Lekker bezig! Maar ik kom er aan 😉 Gestegen naar plek 7, en momenteel nog 9 man (waaronder GVA, die zal nog wel wegzakken) in de top 20 AK! Als dat zo blijft krijg ik nog flink wat eindklassementspunten!

Laten we hopen op een paar leuke spannende dagen nog, en dat de beste moge winnen!

Laatst gewijzigd
elstupidoloco

'@Kevin

We zijn collectief onwaarschijnlijk trots dat je je ondanks tegenslagen zo hebt opgewerkt! Met dank aan Boudat natuurlijk.

@nasibal

conclusie: Scorito wordt uiteindelijk dus beslist op het wel of niet hebben van Porte, Nibali, Uran en in mindere mate Yates (hij rijdt dus kan nog punten pakken), Greipel (had al aardig wat punten gepakt) en in nog mindere mate Valverde en Martin?

kloekie

SKY en Froome spelen de hele tour toneel.

Pietje Precies

'@elstupidoloco, Scorito wordt vooral beslist op de renners in de categorie 2m - 4m die door zo'n 25 a 40% van de mensen zijn gekozen. Dus niet de categorie Sagan, Gaviria, Groenewegen, etc, die bijna iedereen heeft, maar inderdaad de renners die jij opnoemt. Of die renners naar boven of naar onder uitvallen ten opzichte van wat je ongeveer mocht verwachten is best bepalend. Maar natuurlijk vooral skill i.p.v geluk.

Imbatido

'@Pietje:

Ik had bijvoorbeeld liever gehad dat Fuglsang er op die slechte dag flink doorheen was gezakt en hij sindsdien al twee keer in de kopgroep had gezeten. Van Majka had ik voor de ronde amper klassementsverwachtingen, maar dat maakte hem in mijn ogen dus juist interessant.

Dit is ook wel heel erg het gevolg van hoe de ritten zich nu ontwikkelen. Fuglsang had last van de hitte in de eerste bergritten, maar werd op Alpe d'Huez achtste (met Nibali nog voor hem). Als ze telkens voor de ritzege reden zoals in de Giro was hij voor 2,5M een hele mooie renner. Dan kun je beter een net-niet-renner hebben die netjes zijn punten pakt dan iemand als Majka die er helemaal doorzakt en dan geen rol van betekenis speelt. Maar tot dusver heeft hij helaas slecht uitgepakt.

Ik had overigens ook weinig vluchten verwacht door de sterkte van het deelnemersveld. Daardoor zou er altijd wel een ploeg zijn die zou willen rijden was mijn idee. Movistar, Bahrein, Ag2r of Astana ofzo. Helaas komt daar uiteindelijk niks van terecht. In de Giro was er wel telkens wel een ploeg die wilde koersen voor de ritzege.

@elstupidoloco:

conclusie: Scorito wordt uiteindelijk dus beslist op het wel of niet hebben van Porte, Nibali, Uran en in mindere mate Yates (hij rijdt dus kan nog punten pakken), Greipel (had al aardig wat punten gepakt) en in nog mindere mate Valverde en Martin?

Teams zonder Nibali hebben voorlopig nog geen schade geleden. Ze hebben zelfs een voordeel, namelijk dat ze al drie ritten met die enorme vluchten zijn behoed voor een nulpunter. Komen nog hooguit twee bergritten waarin hij had kunnen scoren en het eindklassement. Uiteindelijk valt dat nog wel te overzien denk ik. Ook omdat je in die twee ritten nog iemand anders kan opstellen. Maarja, zuur is het wel.

Laatst gewijzigd
nasibal

'- bij nader inzien niet de juiste plek voor deze discussie.

@Elstupido

Ik denk dat we in ieder geval kunnen concluderen dat Froome de enige renner boven 3,5 mil is die je had moeten hebben. Teams met Nibali, Porte en /of Uran hebben waarschijnlijk teveel geld uit hun sprintploeg weggetrokken en moeten mazzel hebben dat ze alaphilippe, greg en een of 2 sky jongens in de gelederen hebben om dat op te vullen. Er van uitgaande dat ze verder prima keuzes hebben gemaakt. Greipel was duidelijk een onderscheidende renner maar ik weet niet of hij genoeg punten heeft gepakt uiteindelijk. Hij was immers wel 3 miljoen. Heb je Greipel wel heb je waarschijnlijk iemand anders niet (in mijn geval Greg bijvoorbeeld).

Laatst gewijzigd
Sharkdyl

Al jaren volg ik dit forum met enorm veel plezier, met de nadruk op volg.
Ik reageer eigenlijk zelden of nooit.
Voornamelijk omdat ik mezelf niet al te serieus neem(!) en meer een binnenvetter ben. Ik geniet van de heerlijke hersenspinsels en discussies, tot in de late uurtjes..
Een ieder bedankt, jullie zijn voor mij het kersje op de Scorito taart!
En ja, met de een lig ik wat meer op 1 lijn (go fringale) en aan de ander erger ik me misschien kapot. That's life.

On: heb gelukkig wel Ala on board. Voor mij was hij een goedkoop alternatief voor Valverde. Die gok heeft goed uitgepakt.
Al moet ik zeggen dat teamkeuze daarbij wel doordacht is geweest; had veel geloof in QS en juist weinig vertrouwen in Movistar (heb alleen Landa van wie ik ook meer had verwacht).

Voor morgen wordt deze uitspraak aangaande een tegenvallend Movistar misschien gelogenstraft, al verwacht ik gewoon SKY on top. Of is Tom echt buitenaards?

zeewolde

Ik baalde vandaag dat ik Alaphilippe wel heb opgesteld, maar het niet aandurfde hem kopman te maken.
Gezakt van 66 naar 112 (99,7 %)
Met maar 6 bergetappes hen ik bewust gekozen voor een mager bergteam met beoogd kopman Porte en wat ruimte voor aanvallers en SKY knechten.
Dus met Alaphilippe en GvA ( al driemaal niet opgesteld terwijl hij vet in de punten reed)
Zonder Froome, Nibali, Bardet, Uran , Yates
Maar dan weer wel met Thomas, Dumoulin, Roglic, Valverde, Fuglsang, Dan Martin.

1 2 ... 236 ... 255 256

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.