Wat Pantano hier zegt is natuurlijk deels niet waar en dan doel ik vooral op het tweede deel. Cavendish heeft de Tour een paar keer niet uitgereden: vorig jaar door die crash met Sagan, in 2014 toen hij in 'zijn' Engeland al onderuit ging en in 2016 toen hij bewust afstapte voor de Spelen.
Verder laat Cav inderdaad wel eens lopen als hij niet kan winnen, maar dat doet Greipel ook regelmatig.
Kortom, ik ben er wat dit dilemma betreft nog niet uit.
'@Sjapie
Het verschil zit hem in het feit hoe wij Caruso's mogelijkheden op punten in bergetappes inschatten.
Ik tel 5 AK kopmannen die het per definitie beter gaan doen dan hem. Dan tel ik er nog 5 die het naar verwachting ook wel beter dan hem mogen doen. Vervolgens kom je bij knechten als Latour, Ion, enkele Skybots, Amador, Soler, Rolland, Van Garderen, Vuillermoz. Allemaal jongens die, uit de losse pols, minstens net zoveel kans hebben op een knechtende top 10-20 positie als dat Caruso dat heeft. Dan heb je nog laat ingelopen vluchters die er tussen zitten en een rits renners die ook kunnen klimmen maar ik niet genoemd heb.
Caruso in bergetappes zie ik als rollen met een dobbelsteen met 30 vlakken, met op eentje het hoofd van Damiano.Het zou best 6 keer Caruso kunnen worden, maar steek je je hand er voor in het vuur? Daarbij: Om plek 15 en lager geef ik niet heel veel.
Dan blijft "punten van uit een vlucht" over, maar met jongens als Allaphilipe, Van Avermaet, Sagan en Hagen (en nog een paar) zijn er een hoop jongens die je sowieso wel in je team kan hebben en daarbovenop in vluchtetappes kan gebruiken. Moet je daar dan nog iemand extra voor hebben?
Nee, dan zou ik dus inderdaad liever voor een kung gaan. Doet net zoveel punten in de TTT (zelfs 3 meer bij winst bmc), is als het op team en truipunten aankomt net zo bruikbaar (er van uitgaande dat caruso in mijn ogen dus in bergetappes zelf niet of nauwelijks scoort) en rijd waarschijnlijk, als hij hem haalt, ook nog een deftige ITT. Kung kan je daarnaast, afhankelijk van de rest van je team, ook in de kasseienetappe opstellen met kans op punten. Ja, hij zal bij porte moeten blijven, maar wat als de voorste groep nog relatief groot is met Porte daarbij? Kung zal er dan ook nog bij zitten terwijl ook in dat geval Caruso waarschijnlijk huilend op zn fiets zit.
Dat alles gezegd hebbende kom ik terug op het begin: Als je wél denkt dat Caruso kan scoren in bergetappes, by all means, neem hem mee. In het verleden heb ik daar zelf ook zeker profijt van gehad, maar die tijd is wat mij betreft alweer een beetje voorbij. Destijds was hij zelf nog in staat top 10 AK te rijden.
@Wouter
Ik denk dat Roglic en Dumoulin 2 zeer interessant geprijsde renners zijn. Waarbij bij beiden dat laatste week wel weer een vraagteken is voor mij.
Tja, Yates.
6 minuten op de keitjes denk ik, minimaal. Aanklampen in de bergen vervolgens.
Goede renner hoor, maar geef mij als supporter zn broertje maar.
Matthews vind ik te duur, maar ik vind 1 op 1 voor "zijn" etappes geen goedkoper alternatief welke voldoende bespaart om nog echt iets anders leuks mee te doen. De meesten van die alternatieven zitten al in mn team. Vooralsnog neem ik de gok dus, ondanks het prijskaartje. Overigens, met alle respect, zie ik Matthews niet zo hard werken voor Dumoulin. Gaat dus echt geen last hebben van "moeten knechten". Mede om die reden verwacht ik dus ook niet dat Bauhaus mee gaat.
Ik zie Matthews scoren in etappe 5 en 6. Misschien in etappe 9 en 14.
In de vlakke sprints vind ik hem echt te zwak in dit deelnemersveld.
Zoals eerder gezegd, denk ik dat Matthews dit in bovengenoemde etappes wel goed kan maken tov een Ewan, maar is het verschil in EV met de nummer 10 optie uit de selectie in deze etappes een stuk kleiner (een rappe klassementsman is daar ook prima).
Als ik Matthews neem, vind ik 7 sprinters niet genoeg voor de 5 echt vlakke etappes (zeker niet met ook nog Colbrelli). En een 8e sprinter heb ik al eerder aangegeven niet te willen (goedkope opties zijn me niet goed genoeg, dure opties verspilling van budget voor een 8e sprintplek tov een opvuller voor teampunten).
6 ritten voor de AK mannen......
Als Sky of BMC geel heeft voor aanvang en gaat controleren dan strijden de AK mannen wellicht nog om een etappe of 4 vooraan. Rest zal voor vluchters zijn.
Hoe kan ik dan ooit een bedrag van 4 miljoen gaan uitgeven voor Nibali, Bardet, Landa en 5 miljoen voor een Quintana?
Hoeveel punten gaan die gasten uiteindelijk halen? 250 ofzo?
Phoenix,
Dit zie ik als reactie op de pm die ik je vorige week stuurde ;)
@Jsprunk
Stel dat je Matthews er tegen je principes wel in zou fietsen, welke sprinter kost dat dan de kop?
Bij mij houdt hij bijvoorbeeld Ewan 1 op 1 uit het team. Kan niet echt zeggen dat ik in Ewan meer vertrouwen heb overall, al levert hij in de puur vlakke etappes waarschijnlijk meer op.
'@Poeksel; Nee vorig jaar gaf Matthews nog aan voor groen te gaan. Toen had hij ook alleen Arndt bij. Nu verwacht ik - mede door het uitblijven van dit soort teksten - dat Bauhaus meedoet en Matthews tweederang zit op het vlakke. Zullen het snel zien bij bekendmaking, dan weet je genoeg als Bauhaus erin staat.
'@Phoenix Daar zat ik ook aan te denken ja en dat maakt het heel tricky. Die 100 per mil gaat voor de meeste toppers gewoon niet op in dit veld denk ik. Dat maakt het kiezen erg moeilijk. Wat dat betreft lijk je met veel top sprinters safer te zitten qua punten aangezien die ws 8 mogelijkheden hebben. Dan zou je bijna zeggen 9 topsprinters. AK wordt dan inderdaad karig, maar hoeveel punten gaan die nou echt halen...Moeilijk !
Ik denk dat het groen voor Matthews niet haalbaar is deze tour. Dat zal gaan tussen Sagan en Gaviria. En ondanks dat Matthews zelf wel een aardig kan potje tijdrijden, verwacht ik niet dat hij in de buurt gaat komen van 350 punten.
Ook ik ben het niet eens wat er werd gezegd over Caruso, dat hij als 750k renner niet meer punten bij elkaar gaat fietsen als een andere 750k renner. Caruso staat bij mij hoger in de pikorde bij BMC dan bv een TJ. TJ eindigt bv in ITT's meestal rond plek 20 in grote rondes. Ik zie in hem geen meerwaarde. Caruso daarentegen kan, naar mijn mening, bij de subtoppers in het wiel blijven in een bergfinale. En heeft daarom de potentie om kort bij de top 10 te eindigen algemeen.
Bij Yates wacht ik eerst af wat hij voor renners in zijn team mee krijgt aangezien dat nog niet veel soeps is. Maar de kans is groot dat ik Yates niet meeneem aangezien er voor die prijs veel meer andere leuke renners zijn te halen.
Bauhaus gaat ekte ekte niet mee hoor. Sinds je nu een renner minder mee mag nemen, matthews al mee gaat en Kelderman na 2 etappes alweer thuis zit gaan ze echt niet nog een plekkie inleveren voor een vlakke sprinter. Ik verwacht eerder Arndt en Kragh waarbij je kans hebt dat eerstgenoemde mee gaat doen op het vlakke.
@Dupoepin
Het gaat niet zozeer om de positie van Caruso binnen BMC, maar de positie van Caruso tussen die 30 andere namen die realistisch gezien tussen 10 en 20 kunnen eindigen. Waarom zou, volgens jou, Caruso steevast aan de goede kant van de streep uitkomen?
Matthews groen lijkt me ook niet realistisch. Hij reed vorig jaar fantastisch, maar haalde het groen doordat
1. Sagan én Kittel én Démare uitvielen terwijl ze meer punten hadden dan hij.
2. Hij elke bergetappe de tussensprint won.
1 gaat niet nog eens gebeuren (daarnaast is er nu ook nog Gaviria). 2 lijkt me ook niet zo lang Dumoulin serieus kandidaat is voor het geel.
Ik verwacht Sunweb met:
Dumoulin, Kelderman, Matthews, Geschke, Arndt, Kragh Andersen, Theuns, Teunissen.
Als je vol voor het klassement gaat met Dumoulin ga je naast Matthews geen Bauhaus meenemen. Die werd ook aan Bahrein gelinkt, dus dan helemaal niet lijkt me. En zou een zwakke schakel opleveren in de TTT. Dit lijkt me dan de meest logische ploeg en het sterkst in de TTT. Met Theuns en Teunissen heb je sterke renners voor het vlakke en bovendien renners met ervaring in Roubaix.
Jsprunk
Ik ben helemaal mee eens dat Ewan enorme kwaliteiten heeft, sterker nog: Misschien is hij wel de snelste van het pak.
Het overkomt hem mij echter net te vaak dat hij verkeerd gepositioneerd is, zn schoen uit het pedaal trapt, een keldermannetje doet in volle sprint of om welke andere reden dan ook besluit om 8e te worden.
Dus ja, meer punten dan Matthews gaat hij op het vlakke zeker halen, maar gaat hij constant top 5 sprinten? Dat is namelijk wel iets wat ik wil verwachten van een sprinter van die prijs.
Als beiden als "te duur maar meeneembaar" aangemerkt kunne worden geeft kans op een top 3 in de TTT, er zeker nog aanhangen in lastigere etappes, de kasseienetappe, muretappe, (kleine) kans op de vlucht, (kleine) kans op teampunten Dumoulin voor mij wel de doorslag t.o.v jongerentrui punten en betere plekken in vlakke etappes. Enige waar ik nog door twijfel is de kans dat Matthews helemaal niet mee gaat sprinten.
'@jsprunk, was wel de winnaar van de sprint voor tweede plaats in een peleton van 20 man is wel even iets anders als hij straks in een compleet peleton van 100+ renners met 6 treintjes moet gaan positioneren dan krijgt hij niet zo makkelijk is ook niet zoals kittel, sagan of greipel een grote strekke beer die ruimte gewoon opeisen in een sprint en niet snel opgesloten zitten.
'@stan
Het is niet verboden om even een paar berichten terug te scrollen hoor. Die vier mannen zijn ruimschoots aan bod gekomen. Korte conclusie:
Gaviria: razendsnel, brokkenpiloot
Cavendish: razendsnel, brokkenpiloot
Ewan: razendsnel, positioneert zich matig
Kittel: vorig jaar razendsnel, dit jaar wil het nog niet zo vlotten
Nog een aantal namen waarvan ik twijfel, de één wordt meer besproken dan de ander.
D. Martin -> Heerlijke renner altijd aanvallen, goeie punch. Matig/slechte tijdrit dus gaat hier veel tijd verliezen. Heeft wel een goeie punch en kan bij de punchetappes wat extra opleren, maar gaat dit bijvoorbeeld meer zijn dan een Zakarin ?
Zakarin --> Leuke renner, valt altijd aan, redelijke punch en redelijke tijdrit. De tour is dit jaar zijn doel, en bij zijn hoofdoel staat hij er altijd! Zal hij zich in dit grote geweld ook kunnen mengen in de punchetappes ? Met de tijdrit gaat hij tijd pakken op zijn concurrenten voor het AK. Zakarin is in de afdaling wel een risico, en daar hebben we er deze tour wel een aantal van....
Roglic --> Al iets bekend dat hij voor het AK gaat of kruijswijk ? of beide ? Kruijswijk gaat volgens mij sowieso. Gaat hij voor het AK is hij zijn 3 miljoen wel waard denk ik in combinatie met zijn tijdrit en een redelijke punch. Gaat hij niet voor het AK dan vind ik 3 miljoen veel geld.
Jungels --> Leuke ploeg met altijd goeie tactieken, ook bij waaier etappes ! goeie tijdrit en heeft ook nog iets van een eindspurt. Wat mij betreft echt een allrounder die in de bergen aardig meedoet. Maar is aardig genoeg ?
de knelpunten met de 2.5 - 3 miljoen categorie.
Maak ik de tijdrit niet te belangrijk ?Gaat het verschil in de tijdrit gemaakt worden voor AK mannen zoals Roglic en Jungels. zijn mannen als Roglic en Jungels sterk genoeg in de bergen om bij de toppers te blijven ?
Tot nu toe Zakarin in, Jungels out, Roglic / D. Martin zware twijfel
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.