Scorito Tour 2018

1 2 ... 55 ... 255 256
nasibal

'@Phoenix

Overigens vind ik de 7- sprinter variant wel erg lastig dit keer. Er zijn namelijk veel sprinters die je op iets lastiger aankomsten of op de steentjes of beiden er wel graag bij hebt. En de goedkopere springmannen (Stuyven, Colbrelli) schelen vaak maar 500K-750k met de potentiële opvulling. Dat maakt deze variant toch wat minder aantrekkelijk.

Ik zie het zo:

Met 7 sprinters heb je per sprintetappe 2 opvulplekken nodig. Een daarvan kan, ongetwijfeld zoals altijd, met 1 van je AK mannen. Dit is dus 'gratis'. Voor tussen de 0,5 en 1 miljoen heb je daarbij een 2e opvuller die her en der ook nog eigen puntjes kan halen. Met andere woorden, voor 1,5 miljoen heb je de laatste 2 plekjes gevuld en verwacht ik in totaal per etappe zo'n punt of 20 van die laatste 2 plekjes.

In plaats van die 2e opvuller kan je ook kiezen voor een sprinter van vergelijkbaar budget. Die zal echter in mijn ogen gemiddeld rond plek 10 sprinten, wat je ook ongeveer 20 punten oplevert. Plus de 10 van je Ak opvuller is in totaal 30 voor een vergelijkbare prijs. 10 punten meer per etappe

Deze sprinter is echter waarschijnlijk niet in de TTT op te stellen, waar hij punten misloopt t.o.v het opvuller alternatief (hoeveel is lastig te zeggen, hangt af van de opvuller - de punten voor je TTT alternatief als je de opvuller niet hebt). Daarnaast kan het gros van de potentiele opvullers ook in enkele andere etappes nog punten pakken waar de sprinter daar minder kans op heeft.

Al met al zal, als je het 9e plekje naar een AK man laat gaan in sprintetappes het over de hele tour qua punten om het even zijn of je een opvuller of sprinter op plekje 8 zet. Tenzij je voor een significant duurdere sprinter gaat, maar dat kost je dus ergens anders weer punten.

Laatst gewijzigd
janstof

'@nasibal
Duidelijk verhaal, ik zou zelf bernal ook nooit kiezen voor die prijs. Maar hoe zie jij de rol van Thomas. Goed voorseizoen , goeie TTT en goeie ITT. Redelijke punch , kan in de bergen mee al is het geen top klimmer. Als hij de ruimte krijgt moet top 5 mogelijk zijn. Maar krijgt hij de ruimte ? Ik zie veel mensen die Thomas als zeker Op schrijven, maar er vanuit gaan dat Froome hem uitrijdt zal Thomas toch gewoon meester knecht zijn die in de eerste weken veel punten oplevert door kort te staan maar daarna zich moet opofferen ? Kijk naar poels, word al jaren genoemd als 2e kopman voor het geval dat, maar froome rijdt de ronde altijd uit. Daarnaast net zo'n deelnemers veld word het lastig voor een knecht om een top 10 plek te krijgen, landa als uitzondering vorig jaar. Echter gaat Thomas niet zoveel tijd pakken in de bergen als Landa.
De tactiek van sky is en blijft alles op 1 man, en dat is en blijft Froome.

Laatst gewijzigd
Phoenix0000

https://www.smh.com.au/sport/cycling/tour-de-france-green-jersey-not-on-team-sunwebs-michael-matthews-radar-20171018-gz33b9.html

Over Matthews....

While the Tour's circuit was released on Wednesday, Matthews said winning the same race again didn't interest him and he wanted to chase fresh goals instead. It meant a showdown with three-time world champion and five-time green jersey winner Peter Sagan at the 2018 Tour might not be on the cards.
"The plan is for the team to set some different goals because to win the green again is not really a goal now that I've already done it," Matthews told Fairfax Media.

"Doing it again doesn't really interest me too much, but maybe try and go for a points jersey in one of the other grand tours - whether it's the Giro or the Vuelta - to maybe in my career try and win each of the sprint jerseys in each of the grand tours.

"I'm not really the type of rider that wants to win something more than once. For any rider the career is quite short and I'd rather try and win different races rather than the same race.

"In the end what do you get out of winning the same race more than once?"

Laatst gewijzigd
Starlynk

Ik denk ook dat Bernal op zijn minst Thomas (en in de laatste week ook Poels) boven hem in de pikorde heeft. Dus dat betekent bij Sky dat je aan het begin van de klim op kop mag knallen en dan wordt het toch best pittig om zelf ook nog een aardig resultaatje te rijden.

@Janstof: Ik neem Thomas wel, want die harkt in de eerste 2 weken altijd al zoveel punten binnen dat het eigenlijk niet meer uitmaakt wat hij in de 3e week doet. Daarnaast denk ik dat ze Thomas deze keer wel echt als plan B bewaren aangezien Froome de Giro al in de benen heeft.

nasibal

'@Janstof

In de Giro had ik Dumoulin thuisgelaten omdat ik hem er in de 3e week doorheen zag zakken en daarom de 5 miljoen niet waard vond. Zeker omdat ik Froome hetzelfde zag doen als Dumoulin in de eerste 2 weken heb ik toen Froome verkozen boven Dumoulin. Het bleek toen echter dat Dumoulin in de eerste 2 weken meer dan zat punten bij elkaar fietste. Ook als hij in de derde week niet had laten zien was zijn puntenaantal nog steeds fors geweest.

Een veelgehoorde reden tégen Thomas is die 3e week (vanwege zijn track-record, maar ook vanwege zijn rol in het team) Eenzelfde situatie als hierboven kan ik me echter goed indenken voor Thomas t.o.v vergelijkbare alternatieven. Duurdere jongens die er in de 3e week nog bij gaan zijn (Quintana, Landa en Porte bijvoorbeeld) moet je je ook van afvragen of ze in die 3e week echt nog zoveel extra punten gaan pakken op een Thomas.

Kortom: Als ik Thomas mee zou nemen zou ik dat doen omdat ik denk dat hij in de eerste 2 weken zijn geld al waard kan gaan zijn, met de 3e week als eventuele bonus.

Phoenix0000

'@ nasibal

Probleem is een beetje dat het opvullen met klassementsman niet helemaal opgaat. Sowieso de eerste twee etappes niet (25-30% van het totaal aantal sprints). De opvuller(s) kun je in principe ook minder vaak inzetten dan een goede 8ste / 9de sprinter.

En ik heb het gevoel dat ht deze ronde inderdaad erg handig kan zijn klassementsmannen te pakken die in de eerste twee weken echt punten kunnen pakken. Nibali, Bardet, Quintana, Landa, Zakarin, Uran worden zo wel wat minder belangrijk. Als BMC of SKY de koers op hun manier gaan controleren in derde week krijg je gegarandeerd wedstrijd in wedstrijd scenario krijgen hetgeen niet bevorderlijk is voor de puntjes van de mannen van week 3.

Laatst gewijzigd
Jasperdewaal11

Ik heb is een overzichtje in excel gemaakt welke renners ik heb per " scorito categorie". Moet zeggen dat ik dan wel een lekker overzicht krijg wat voor renner mijn laatste selectie plekje gaat krijgen :) nu nog op de laatste teamselecties wachten

Pietje Precies

Om gemiddeld 20 punten met twee opvullers te kunnen pakken, moeten het wel zeer goede opvullers zijn. Ik denk dat dat geen realistische schatting is, zeker omdat je de eerste etappes inderdaad al mist. Wat dat betreft vind ik qua Scorito beginnen met een ITT of TTT altijd erg fijn.

Verder verwacht ik niet dat er een sprinter echt bovenuit gaat steken, dus de opvullers die je gaat selecteren pak je dan vanwege de 'zekere' klassementspunten / teamgenoot klassementspunten. Maar, ja, hoe makkelijk is het om de juiste opvullers te hebben... en zou Sky de trui weer uit handen geven?

Laatst gewijzigd
nasibal

'@Phoenix

Etappe 1 en 2 zijn tricky in dat scenario. Daarom neem ik bijvoorbeeld ook een Jungels mee. Voor 2,5 mil geloof ik best in hem als scorito-AK man, dus het is een gratis optie voor mij mocht Gaviria winnen in etappe 1, daarnaast is er ook nog die verrekte kans op een gebroken peloton. Roglic en Ala heb ik voorlopig ook sowieso in mijn selectie, dus ook plekje 9 kan opgevuld worden. Kan 0 punten zijn aan het einde van de etappe, kan ook 30-40 of zelfs meer punten zijn. Etappe 2 is lastiger.

Dat je de opvullers minder vaak in kan zetten dan een goede 8e 9e sprinter ben ik het dus niet mee eens, TENZIJ die sprinter significant duurder is dan je opvuller. Voor elke sprinter van 1-1,5 miljoen geldt dat je de opvuller (mits goed gekozen uiteraard, maar er zijn meerdere opties) in elke etappe op kan stellen waar je die sprinter ook op kan stellen. De opvuller pakt dan een punt of 10, de sprinter een punt of 20. 10 puntjes verschil maar per etappe. De opvuller kan je vervolgens ook in een aantal andere etappes opstellen waar je de sprinter niet opstelt (denk bijvoorbeeld als 9e renner in etappe 5 en 6) en de ITT. Ook in de TTT zal de opvuller meer punten pakken dan je sprinter.

De doorslaggevende vraag is dus uiteindelijk: Als je voor die 8e sprinter gaat en dus niet voor de opvuller, wie zet je dan in in de etappes waar je niet die sprinter kan opstellen maar wél die opvuller had kunnen opstellen. Hoe verhoud zich dat vervolgens in prijs, plekken en punten.

Met die vraag in mijn achterhoofd heb ik meerder scenario's doorgerekend en kom ik zelf toch telkens weer op 7 sprinters uit. Heeft natuurlijk ook wel te maken met, zoals (volgens mij) starlynk ook al aangaf: Ondanks het enorme aantal sprinters op de deelnemerslijst zijn er maar weinig in wie ik echt vertrouwen heb, of positief sta tegenover de prijs/puntenpotentieel verhouding.

@pietje

Om gemiddeld 20 punten met twee opvullers te kunnen pakken, moeten het wel zeer goede opvullers zijn

Vanaf etappe 3 tot 9 vermoed ik dat de gele en witte trui in handen gaat zijn van 1 van de ploegen uit de top 10 van de TTT. Gedurende de etappe kunenn de truien wel tussen die 3 ploegen wisselen. Om 20 punten per etappe te halen met 2 opvullers moet je dus zorgen dat je elke etappe 2 opvullers kan opstellen uit 1 van die 3 ploegen. Er vanuitgaande dat je vanuit die 3 ploegen sowieso wel een AK man in je team hebt is dat best mogelijk. De meeste ploegen die daarvoor in aanmerking komen hebben ook nog wel een goedekope 2e man die je sowieso wel in je selectie kan hebben met kans op eigen punten. Je hebt dan alleen de 'mazzel' nodig dat de truien aan het eind van de etappe bij de juiste ploegen zijn. Maargoed, scorito blijft uiteindelijk gewoon een voorspelspelletje natuurlijk.

Laatst gewijzigd
Falco Waterman

'@ Phoenix0000

Duidelijk artikel, toch een tour gemaakt voor hem om wederom een gooi naar het groen te doen.

@ Nasibal

Ja daar ben ik ook bang voor. Vorige Giro had ik Dumoulin wel en won Froome de Giro, qua puntenaantal zat Dumoulin daar dik boven. Ik denk daarentegen wel dat een Nibali en Zakarin zich in de eerste 2 weken laten zien, toch allebei een redelijke punch. Maar een Quintana, die niet aanvallend koerst in de Tour de France, zal ik zeker niet meenemen. Landa heb ik als eerste ingevuld, heb het idee dat hij de beste bergop zal zijn deze Tour... Voorgevoel.

Ik lees ook veel over dat mensen heel veen punchers thuis laten, die neem ik juist mee. Yates, Martin en Valverde zullen bergop ook rustig met de beste 10 naar boven rijden, levert dan alsnog zat punten op.

Phoenix0000

Na etappe drie zijn die opvolgers wat makkelijker te voorspellen. Als je twee man BMC, twee SKY en twee Sunweb hebt zit je wel ok.
Toch vind ik het aantrekkelijk om terpstra en Alaphillipe te nemen en gokken op Winst Gavira. Denk dat als je echt heel hoog wilt eindigen je dit soort gokjes moet durven nemen.

j3rm14h

Wie denken jullie dat er gaat sprinten bij Trek?

Poeksel

'@nasibal: heb je ook het scenario 'uitvallende sprinters' berekend?

Phoenix0000

'@nasibal

De sprinter blijft de sprinter...de opvuller kan ineens geen opvuller meer zijn door prestaties van anderen.
Om steeds die opvuller(s) te hebben heb je meerdere plekken nodig.

Laatst gewijzigd
Imbatido

'@Phoenix0000: Ik ben juist tot de conclusie gekomen dat je de eerste week vrijwel iedereen kan missen van de GC-renners. Het enige wat prettig is om te hebben is een aantal renners uit het winnende team in de TTT, dus de klassementsman(nen) daarvan. Maar negen geschikte renners voor de TTT vinden is niet echt een probleem. Ik merk dat ik in de rit naar de Mur de Bretagne ook echt moet gaan schrappen. Zelfs Valverde heb ik daarom er maar uitgekieperd. Op het moment heb ik Dumoulin en Fuglsang erin, maar die stel ik die rit waarschijnlijk niet op. Dumoulin heeft dan alleen de TTT, maar is daar op zich vervangbaar, en Fuglsang misschien in de kasseirit, maar dat is ook niet echt garantie op resultaat.

Ik denk kortom dat er weinig renners zijn uit de top van het klassement die écht onmisbaar zijn in het begin. Er zijn wel renners die een extraatje hebben, maar die zijn ook met andere renners goed in te vullen. Dus is de meerwaarde van dat extraatje ook beperkt. Bardet is iemand die de eerste tien ritten niet echt een extraatje heeft (rijdt misschien rond 10-15 in Mur Bretagne), maar daarvan heb ik wel het idee dat hij bij de beste vijf klimmers gaat zitten als het er echt om gaat. Ik weet dus niet of het terecht is om Bardet daarom te laten liggen.

Falco Waterman

'@ j3rm14h

Ik denk dat Degenkolb en Stuyven los van elkaar gaan sprinten, dan zien ze wel waar het schip strand. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk de eerste of wellicht de eerste 2 etappes aankijken.

nasibal

'@Phoenix

Na etappe drie zijn die opvolgers wat makkelijker te voorspellen. Als je twee man BMC, twee SKY en twee Sunweb hebt zit je wel ok.
Toch vind ik het aantrekkelijk om terpstra en Alaphillipe te nemen en gokken op Winst Gavira. Denk dat als je echt heel hoog wilt eindigen je dit soort gokjes moet durven nemen.

Exact. Helemaal mee eens.

Over je andere opmerking, voorbeeldje:
Stel je hebt van SKY, BMC en QS sowieso een AK man, dan heb je opvuller 8 dus sowieso. Mogelijk is het de ene etappe de AK man van SKY en de andere etappe, vanwege prestaties van anderen, de AK man van BMC, dat kan. Dan komt het dus weer neer op het voorspellen. Vervolgens is de zaak om van al deze 3 ploegen ook een 2e renner te hebben en je hebt ook je 9e opvulplekje standaard gevuld, ook al is het steeds een ander. Dan is dus de vraag: In hoeverre ben je van mening dat je tegen een redelijke prijs van al deze 3 ploegen een 2e man kan aanschaffen die het óók waard gaat zijn als je hem nooit als opvuller opstelt? Ik denk dat dat mogelijk is. In zo'n geval blijft een opvuller dus ook gewoon en opvuller, ook al is het elke keer een ander en hangt het puur af van het al dan niet uitkomen van je voorspelling. Bij een sprinter van 1 - 1,5 miljoen is het minstens net zo lastig 'voorspellen'. Stuyven kan per etappe 7e worden, 14e worden of volledig laten lopen/niet meedoen.

@Poeksel
Ja. Uitvallende sprinters zijn in mijn ogen in de meeste scenario's voordelig (of iig niet super nadelig) voor de teams met minder sprinters :

- Als het een topsprinter is gaat hij ook in de teams zitten met meer sprinters, dus dan is er feitelijk geen verschil. Die extra sprinter(s) die die andere teams hadden maken nog steeds hetzelfde verschil. Het enige is dat de teams met meer sprinters dan de AKman die jij al als opvuller gebruikte nu kunnen inzetten, terwijl jij op zoek moet naar een ander alternatief. Jij had hem sowieso al in je opstelling staan. Afhankelijk van berg en gele trui punten in de rest van je selectie zal dit verschil te beperken zijn.

- Hoe minder sprinters je hebt, hoe minder kan je hebt dat de uitvallende sprinter in jouw team zit. Flauw natuurlijk, maar daarom niet minder waar. Uiteraard geen reden om dan maar geen sprinters mee te nemen (want, zonder uitval dan geen punten), maar bij uitval is de kans dat het impact heeft op een team met méér sprinters wel groter dan dat het impact heeft op een team met minder sprinters

- Het wordt pas écht nadelig als er een sprinter uitvalt die wel in jouw team zit (met minder sprinters) en niet in het gros van de teams met meer sprinters. Je mist dan een sprinter bovenop die 1 of 2 die je al ingecalculeerd had. Ik denk echter dat als jij als 'klein' sprintteam een sprinter hebt die niet in de 'grote sprintteams' voorkomt je je team niet goed samen hebt gesteld OF een enorme parel hebt gevonden. In dat laatste geval heb je waarschijnlijk voor zijn uitvallen al aardig wat winst gepakt. In het eerste geval is het je eigen foute rennerkeuze. Mogelijk foute rennerkeuzes vooraf al gaan compenseren staat gelijk aan kansen spreiden. Dat leidt tot gemiddelde scores.

Daarnaast vind ik het zonde om van te voren al significant met uitval rekening te houden. Het kan een leuk gokje zijn met een leadout (gevalletjes Richeze, Selig, Trentin, Hagen etc in het verleden), maar op elke andere wijze is het gewoon te onzeker. Zeker omdat je niet weet wie, of en wanneer er iemand uivalt.

Laatst gewijzigd
Pantano

Wie wint het ploegenklassement en wat wordt de eindtijd van de winnaar?

Sky of Moviestar en 86 uur?

Karperdrol

Mijn Sprinters-team: Gaviria, Sagan, Dylan, Demare, Kristoff, Bouhanni, Colbrelli, Stuven.

Mocht Bouhanni niet meegaan, kan Laporte nemen en er 1 upgraden of een opvul-sprinter.

Graag jullie eerlijke mening over dit sprinters-equipe?

Imbatido

'@nasibal: Niet echt mee eens. Ik had vorig jaar ook een breed sprintteam met derderangssprinters als Kristoff, Greipel en Bouhanni. Sagan (had ik) en Cavendish (had ik niet) waren al snel thuis, en Demare (had ik) werd ziek en kwam buiten tijd. Een aardige klap voor mijn team, maar ik denk voor anderen nog veel harder. Mijn derderangssprinters schoven daardoor namelijk aanzienlijk op in de uitslagen. Bovendien kon ik daardoor ook de beste opvullers als Froome gaan inschuiven. Per opvuller lever je denk ik een punt of 4 in. Mijn 9e man is namelijk jouw 8e of zelfs 7e man. Mijn 9e pakt bv 8 punten, en jouw 9e mogelijk nog maar 4 punten.

Treenert

Het zou wat zijn als Sunweb de TTT wint. Dan krijg we nog wat te stellen met al die mensen die we hier moet troosten.

En wat is dat toch dat TJ jaar in - jaar uit hier vooraf, tijdens en na de tour het meest besproken wordt? Ik denk het antwoord te weten; Vooraf is er twijfel hem wel of niet te nemen, maar ja hij is goedkoop en heeft potentie dus toch maar wel. Tijdens wordt er besproken dat hij er vandaag goed bij zat en dat je hem in de etappe van overmorgen zeker verwacht om vervolgens na de tour te roepen dat je hem 'nooit' meer neemt.

Tot de volgende gt op Scorito verschijnt, kortom : NIET DOEN

Laatst gewijzigd
jsprunk

'@Karperdrol: op Colbrelli na, precies mijn equipe :)
Ik vind het er 1 teveel voor de meeste etappes (zoals hierboven uitgelegd door nasibal), maar wellicht wil je een verzekering nemen op uitvallers, of een backupplan hebben voor het geval Stuyven toch niet mee gaat sprinten.

Phoenix0000

JA, met colbrelli en Stuiven wil je er wel 8 hebben

janstof

'@nasibal

Terugkerend op het verhaal Thomas. In Tom zijn situatie bij de giro is Hij wel kopman. Krijgt froome nu problemen op de kasseien dan zal Thomas, gezien zijn status , hem wel moeten gaan helpen. Dus kun je ook zeggen als Thomas zijn punten pakt in de eerste 2 weken zal froome er elke keer ook goed bij zitten (tenzij hij uitvalt) en dan heb je voor 1.5m een froome die in de laatste week er ook altijd staat !

Wat verwachten we van Roglic ? Een niet uitgesproken kopman . Veel potentie dat wel. Is hij kopman dan zou ik het zeker aandurven maarja voor aan aanvaller + itt zijn 3 miljoen veel.

En dan nog wat, gaat Alaphilippe ook voor het AK ? Samen met jungels , hoe zal die verhouding liggen? In Frankrijk zijn er mensen die verwachten als een Fransman het AK gaat winnen in de tour dat het Alaphilippe is bijvoorbeeld geen Bardet. Een Chavanel en Voeckler hebben verwachting dat hij ook prima als AK man gaat presteren.

Tot slot. De bergtrui, zien jullie deze naar een afvallende ak man gaan of iemand als de Gendt die zijn doel er van maakt in veel in de aanval zal gaan. De vraag is ook maar hoeveel kansen krijgen de aanvallers in de tour. Met zo'n deelnemers veld aan goeie klimmers

Laatst gewijzigd
striets

Mooi verhaal van Matthews..., not... waarom wil je dan überhaupt de tour rijden? Hij kan nooit de tour of het bergklassement winnen.
Noem dit zand in de ogen strooien. De groene trui is een grote prijs in het wielrennen, en ik verwacht hij er vol voor gaat...

1 2 ... 55 ... 255 256

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.