Scorito Tour 2018

1 2 ... 92 ... 255 256
kasjaar

'@nasibal, ben 't volledig met je eens. In jouw voorbeeld kies ik (op dit moment) dan dus voor 9 sprinters en verwacht ik daarbij niet veel punten te verliezen aan overbodige renners. Ik acht namelijk de kans dat die 9 sprinters + die toevoegingen helemaal niet uitvallen/afstappen kleiner dan 20%.
Daarbij is 't dit jaar ook nog eens 't geval dat de sprinters die wel een heuveltje op kunnen aangeven dat ze waarschijnlijk niet elke vlakke etappe mee sprinten. Ik denk dat bijna iedereen wel zo'n sprinter mee heeft (Ik in ieder geval wel) en als dat het geval is dan gebruik ik dus gewoon mijn opvulling.

Imbatido

'@WCEendt: Er valt natuurlijk wel wat te zeggen voor het standpunt van kasjaar. Je hoeft natuurlijk niet het optimale team te hebben om te winnen. Met 56 miljoen heb je bovendien een ruim budget om je een 'Boy van Poppel' te veroorloven als 20e renner. Het is ook een stukje damage control natuurlijk bij tegenslagen als uitvallen of ondermaats presteren van renners. Als er twee sprinters zijn die elkaar eruit kegelen dan ben je spekkoper. Speculeren op wie dat kan gaan zijn en die dan maar thuislaten is natuurlijk onzin.

Jori

'@ Nasibal: Eens! Maar dan kan je het ook omdraaien en het voor de klimmers doen.
Ergo, een Moscon of Greg voor de bergen gebruiken, waar je de puntjes voor het ak krijgt en mogelijk ook nog voor een teampunten voor de winst vd etappe. Toegegeven, het is riskant, want in de bergen zullen meer wisselingen optreden, maar ergens denk ik ook dat als Froome het geel pakt in etappe 3, hij hem ook niet meer weggeeft. En anders zou je ook nog de leider van de puntentrui kunnen opstellen voor 8 zekere puntjes, net zoveel als de teamgenoot zijn 8 teampunten voor de trui

nasibal

'@Elstupido en Kasjaar

Nee, Tejay was nog steeds exit bij mij. Vandaar een beetje dat Porte opeens om de hoek kwam kijken. Probleem is inmiddels even provisorisch opgelost door toch Valverde weer in mn team te werken. Maar met zoveel 'goedkope valverdes' (Denk bijvoorbeeld aan Martin en Uran) aan de start vind ik dat ook gewoon zonde.

Het probleem ontstaat een beetje doordat ik steeds na wat schuiven opeens 9 AK renners (volgens scoritobeschrijving) in mijn team heb. Dat is een beetje problematisch want dan zou ik dus nooit ruimte hebben voor aanvallende jongens in mijn dagselectie. Iets wat relevant is omdat ik denk dat er in deze tour maar heel weinig etappes 9 pure AK mannen in de top 15 van de daguitslag staan.

Anyway, ik zat op een gegeven moment met 9 Ak renners + greg + alaphilippe + Latour. Dus uit ellende maar een AK renner weggeklikt maar toen had ik natuurlijk veel te veel geld over, waardoor ik een ander maar upgradede naar Porte. Maargoed dat was ook om te huilen.

Dit is overigens een beetje dezelfde manier waarop Matthews steeds in mn team terecht komt. Dit budget had écht lager gekund. Ik vrees dat ik nu mn autisme moet gaan overwinnen en maar gewoon met 2 miljoen aan restbudget de tour in ga.

-Edit: @Jori:
Zie nu je bericht pas, na het plaatsen van deze. Maar zoals je ziet zit ik dus óók met de Ak mannen op die denklijn inderdaad. Al wil ik dan wel opvullers gebruiken die zelf ook uit een vlucht kunnen winnen. Ik ga denk ik voor een 8+8+4 maar dan hou ik een hoop geld over vooralsnog

Laatst gewijzigd
kasjaar

'@nasibal, als je nog 2 miljoen over hebt kun je die toch beter alsnog investeren in een AK-renner. Dat hoeft dan niet Porte te zijn, maar het lijkt me bijv een beetje zonde als je nu Martin hebt staan met 2 miljoen over terwijl je die dus ik kan ruilen voor Valverde. Misschien dat dat een iets te extreem voorbeeld is, maar die 2 miljoen kun je vast nog wel ergens gebruiken.

Jori

'@ Nasibal: aah ok, dan heb ik niks gezegd ;)
En tja, door het budget heb ik oa wel een Porte meegenomen, hij zal maar eens zijn potentie waar gaan maken :p

nasibal

'@Kasjaar

Maar gaat Valverde écht meer punten halen dan Martin? Dan ben je dus aan het upgraden om het upgraden en dat is net zo 'zinloos' als geld niet opmaken. En dat is het gevoel wat ik de laatste paar dagen heb, dat ik geld aan het spenderen ben aan duurdere renners, gewoon omdat ik het heb.

@Jori

Dat is natuurlijk ook zo. Zoals imbatido zegt: Je kan je een (dure) 'boy van poppel' veroorloven als 20e renner (mooi trouwens, hoe nu weer een 'anekdote' zeer treffend als begrip wordt gebruikt). Maar aan de andere kant heb ik bijvoorbeeld al een roglic om dezelfde reden als dat jij Porte hebt. Overigens verwacht ik op dit parcours ook van een 3-weken-goede-Porte niet veel punten welke niet óók door 1 van z'n teamgenoten gehaald kunnen worden.

Laatst gewijzigd
WCEendT

'@Nasibal
Je bent niet de enige... dat doe ik al weken... ik klaag ook al weken over het budget ;).

-------------------------------------------------------

Dus dit lijkt mij een mooi moment voor de daily reminder:

Jorik112 en ik organiseren ook voor de Tour weer een betaalde Scorito Poule. De inleg is 5 euro per persoon en de uiterste dag voor aanmelding is 6 juli. De teller staat inmiddels al op 50 betaalde deelnemers.

Indien interesse stuur mij een bericht via Wielerflits met je telefoonnummer, dan voeg ik je toe in de FlitsWiel-app en stuur ik de benodigde gegevens inclusief een link met meer informatie.

Mocht je twijfel in het vertrouwen zitten, wil ik even melden dat de Giro volledig zonder problemen verlopen is met een prijzenpot van 200 euro.

Thomas

kasjaar

'@nasibal, in dit expliciete voorbeeld: ja. Martin zit dit jaar niet bij QS meer en daardoor verdiend hijwaarschijnlijk minimaal 50 punten minder aan teampunten die hij in z'n vorige rondes wel kreeg. Teampunten die Valverde misschien wel binnen haalt. Valverde zal ook wat hoger staan in 't klassement dan Martin waar hij dus waarschijnlijk ook nog wat punten pakt.

Begrijp me trouwens niet verkeerd, Ik snap helemaal waar je twijfel vandaan komt. Ik heb op dit moment Valverde nog in mijn team staan maar ik vraag me heel erg af of hij in de bergen ook nog genoeg punten gaat pakken om meer waard te zijn dan andere renners (of combinaties) van 5 miljoen. Die man is natuurlijk ondertussen ook al weer 38.

Maar in zijn eentje haalt hij denk ik toch zeker wel meer punten dan Martin.

Edit: misschien dat ik nu teveel van de eerdere discussie ben afgedwaald :)
Als jij er natuurlijk van overtuigd bent dat je die 2 miljoen niet kan investeren op een manier waar je er meer punten mee verdiend dan moet je dat natuurlijk ook zeker niet doen. Maar ik denk zelf dat je met die 2 miljoen toch nog wel wat punten misloopt.

Laatst gewijzigd
Phoenix0000

'@kasjaar

Dit is volgens mij niet helemaal een juiste redenering...

"Alleen kun je die punten die Porte aan ’t begin pakt ook makkelijk met andere renners van BMC behalen."

Je moet klassementsrenners met klassementsrenners vergelijken. Renners die je in dezelfde situatie zou opstellen zeg maar.
In deze Tour zullen de sprinters makkelijker ' hun geld waard zijn (zeg even 100p per miljoen, al geloof ik dat niet dit keer ;-)) dan de klassementsmannen. Het gaat er dus om dat je juist bij die klassementsmannen de renners pakt die zo veel mogelijk hun geld nog waard gaan zijn.

Porte is 4,5 miljoen, misschien is zijn EV 350 punten
Vroome is 5 miljoen, misschien is zijn EV 400 punten
etc etc....kies de mannen met beste % hier, maar vergelijk die niet met sprinters.

De tijdrit en TTT waarde van Porte moet je dus altijd afzetten tegen die van de mannen die je in de etappes opstelt waarin je hem wilt opstellen.

Phoenix0000

Ook of Valverde meer punten gaat halen dan Martin is niet zo relevant. In ieder geval niet als je ervan uitgaat dat je je totale budget verbruikt.

Als je een team maakt met de renners met de hoogste EV dan kom je waarschijnlijk nooit aan je totaal budget.
Maar die twee miljoen die je dan over hebt @nasibal moet je dus meerdere plekken voor gaan wijzigen.
back to the drawing board.

Laatst gewijzigd
kasjaar

En ik ben 't er ook mee eens dat 't budget te hoog is. In eerste instantie niet omdat alle AK-renners zo duur waren. Maar bij de sprinters heb je gewoon niet meer dan 25 miljoen nodig.

Als je kijkt naar de resultaten van Kittel en die vergelijkt met die van Cavendish dan moeten die twee toch bijna op dezelfde prijs uitkomen. Als Matthews niet op de vlakke etappes mee doet dan gaat hij dus concurreren met Sagan en Alaphilippe, dan zou zijn prijs niet hoger mogen liggen dan 2.5m

Kortom,
Heb het gevoel alsof er door Scorito wat inschattingsfouten zijn gemaakt die vooral gemaakt zijn bij de prijzen van de niet AK-renners

TomTriomfeertTour

'@ nasibal Ik denk toch zeker te weten dat jij zaterdag geen 2 miljoen over hebt, maar ik snap het probleem wel ja. Ik vind veel dure klassementsrenners te duur voor wat ze kunnen opleveren. Zo zit ik nu met maar 1 ak boven de 3,5 miljoen. Voelt toch een beetje een gek gevoel aangezien de giro zo in het teken stond van veel dure mannen meenemen.

Phoenix0000

Die te dure klassementsrenners is onderdeel van het spel dit keer.
Dat heeft niets te maken met een te hoog scoritobudget

kasjaar

'@Phoenix, ik ben het met je eens dat mijn redenatie niet volledig klopt. Had eerst nog 't gevoel dat er ook iets in jouw redenatie niet klopte, maar kan toch niet vinden wat dat dan is, dus ik sluit me bij je conclusie aan.

kasjaar

'@Phoenix, Hoe bedoel je? Neem aan dat Scorito toch eerste de prijzen van renners bepaald en daarna gaat puzzelen met het budget? Dan heeft dat toch wel effect op elkaar?

Simonhout

Uran toch maar mijn team in gefietst, heb toch wel vertrouwen in de beste man. Dan heb ik ook Greipel en Kristoff zij pakken altijd toch wel de nodige punten?

Pietje Precies

Ik denk dat Scorito iets flexibeler moet worden in de prijzen van renners. Hup 250.000, hup 1.250.000, hup 6 miljoen.

hittema

'@simonhout

Als je de tekst van Scorito moet geloven wel.

nasibal

'@Kasjaar
Het voordeel van Valverde t.o.v Martin is inderdaad wel dat Martin ál zn punten zélf moet halen.

@Phoenix
Stel je vergelijkt Porte met Martin en je zou (stel!) concluderen dat ze in de bergen hetzelfde aantal punten halen, máár dat Porte vanaf etappe 3 tot en met 9 ook nog punten kan halen op basis van een gewonnen TTT, terwijl Martin dat niet kan. Echter, élke teamgenoot van Porte kan die punten ophalen . Martin + teamgenoot van Porte zouden dan dus hetzelfde aantal punten halen als 'alleen Porte'.

Ja dat gaat ten koste van een plekje. Porte is namelijk maar 1 plekje en Martin + teamgenoot van Porte zijn twee plekjes. Dus je moet zorgen dat die teamgenoot naast de 'porte-punten' ook gewoon z'n eigen plekje waard is. Met renners als Kung, Tejay en Greg zou dat best kunnen. Met de 1e twee spaar je nog geld uit ook.

Nu kan je het inhoudelijk niet eens zijn met de vergelijking (Porte in de bergen meer punten dan Martin, Tejay zn eigen plekje niet waard, etc. etc.) maar het toont wel aan hoe 'De extra punten van Porte kunnen ook door een teamgenoot gehaald worden' wel degelijk relevant kan zijn in een vergelijking.

De relevantie van Valverde vs Martin geef je in je eigen post eigenlijk ook aan: Als die vraag met 'ja, voldoende' te beantwoorden is dan kan je 1 op 1 wisselen. Als die vraag met 'nee' of 'weet ik niet' te beantwoorden is, dan moet je team op meerdere plekken op de schop

@Tom
2 miljoen overhouden voelt inderdaad niet slim uiteraard, en vooral heel zonde. Ik ga er dus alles aan doen om het gewoon op te maken, maar kan al dik een week lang geen échte relevante investering vinden.

Diede34

Deze keer moet je heel erg tegen je eigen ratio in gaan inderdaad.

Renners die hun 100/miljoen sowieso niet gaan halen zijn volgens mijn excel-lijstje:
Froome of Porte
Kittel
Greipel
Valverde
Quintana
Landa
Zakarin
D.Martin
Roglic
Bernal
Bardet

Maar toch zal je wel 1 of een aantal van deze jongens mee moeten nemen om te winnen gok ik. Maar welke komt het dichtst in de buurt van zijn 100/miljoen aantal is gissen...

TomTriomfeertTour

En toch ben ik heel tevreden met 3 renners van deze lijst.

Ben wel benieuwd hoe je een Roglic bijvoorbeeld kan inschatten met excel

Laatst gewijzigd
joenique

Geen Nibali Diede? ;)

JimKro

Froome gaat het makkelijk halen hoor.

kevinraar

Podium word
1 bardet
2 nibali
3 porte

Laatst gewijzigd
1 2 ... 92 ... 255 256

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.