‘Drie dagen geleden heeft de ploeg laten weten dat ik naar de Vuelta ga. Eerst was het plan om de Ronde van Duitsland te rijden, maar nu is dat weer veranderd', zo vervolgt hij. Het is een opmerkelijke kalenderswitch voor een sprinter die het vooral van het vlakke werk moet hebben. 'Ik deed de Vuelta nog nooit, enkel een keer de Giro. Naar wat ik hoor is de Vuelta nooit echt vlak, maar gaat het altijd op en neer.'
Op de voorlopige deelnemerslijst staat tussen de namen van Bahrain-Merida ook Sonny Colbrelli, de heuvelspurter. ‘Ik zou er geen probleem mee hebben of Colbrelli de Vuelta rijdt of niet. In vlakke ritten gaan we zeker voor mij, en het ziet er naar uit dat drie-vier ritten zo goed als vlak zijn.’
Voorlopige twijfel over de 1,5 mln sprinters.
Wil er eigenlijk wel 2 v.d. 3 mee nemen, de recente uitslagen maken me toch onzeker.
* Venturini: hoe goed gaat hij een berg over?
* Bauhaus: absolute sprintkopman zonder Colbrelli maar nog niet eerder een Vuelta gereden en geen opzienbarend seizoen.
* Mezgec: normaal voor mij de afvaller maar nu ineens de man in vorm. Nu ook eens in een grote ronde?
'@treenert; het scheelt als Mezgec als sprinter wordt uitgespeeld, wat bij Giant nog het geval was (4, 5 en 6 keer top 10 in 2013-2015 in de Giro).
Bennett is wel echt in vorm en Gaviria heeft zijn laatste twee grote rondes niet uitgereden. Vraag me af hoe vaak Gaviria dan voor de overwinning gaat sprinten. Bennett én Gaviria meenemen lijkt mij niet per se de beste keus. Dan neem ik liever Bennett als kopman en ga ik voor de B en C sprinters als aanvulling.
Aranburu puncht wel niet slecht ! Alleen denk ik dat er in de vuelta nogal weinig echte punch aankomsten zijn dit jaar. Hoe zien jullie dit? In bv rit 14, 17 en 19 loopt de laatste km wel omhoog, maar ik dit lijkt maar een paar procenten te zijn en dus vermoedelijk eerder iets voor Aberasturi dan... Ik overweeg namelijk maar om max 1 van die 2 mee te nemen :-)
De finish die Aberasturi wint was wel de minst steile en lange van de drie, dus er zit wel logica in die verdeling (buiten vorm van de dag). Etappe 19 lijkt me de meest punchy aankomst en zal wel voor Aranburu zijn, de andere twee lijken me voor de sprinters en dus ook Aberasturi.
Het veld in Burgos is niet heel sterk nee, maar Nizzolo, Costa en in mindere mate Riabushenko, Belletti en Narvaez zijn geen koekenbakkers, maar worden er toch veelal opgelegd. Anderzijds zou het niet de eerste keer zijn dat deze ronde zand in de ogen strooit...
Nizzolo heeft een halve Giro en een halve Tour gereden, totaal maar 23 koersdagen van die twee, dus dat is niet buitensporig veel. Dit seizoen heeft Aberasturi ook maar twee koersdagen minder gehad. Belletti en Narvaez zijn weliswaar bepaald geen toppers, maar zouden in het veld van de Vuelta toptien moeten kunnen rijden op zulke aankomsten, dus het zegt wel iets dat zowel Aranburu als Aberasturi ze op meerdere fietslengtes hebben gereden deze week. Hoewel het mij ook zou verrassen als ze vanuit het peloton in de buurt van ritzeges gaan komen straks.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.