Scorito Klassiekerspel 2024

1 2 ... 47 ... 72 73
Sean Chiappucci
NOAD1912
#1146
Hebben jullie ook zo weinig renners in je team die morgen aan het vertrek staan? Ik maar 4. Met Phil...

Vandaag toch net iets teveel kriebels, en de eerste wissel gedaan (pog out, merlier in). Was toch niet zo gerust met mijn sprinters, heb nu philipsen, merlier, welsford als captains, en turgis (wie weet..), aniolkovski en demare als opvulling. Voelt wel wat beter zo, kan ik lekker slapen,        totdat merlier morgen met een snotneus wakker wordt. 

Guido Maltempi

Hier ook vier man aan de start, maar met Philipsen, Welsford, Thijssen en De Kleijn alsnog het luxeprobleem dat ik ze allemaal wel kopman wil maken. Cap 1 lijkt me duidelijk, voor nu heb ik De Kleijn op 2, Welsford op 3 en Thijssen in een vrije rol. 

snoek1974

Heb Mohoric opgegeven voor Merlier , aangezien het een kopman spel is en ik zo mijn Brugge de Panne en Scheldeprijs kopmannen aanpast en Mohoric bij geen enkele rit een kopman is 

nu denk ik achter af dat ik misschien Laporte had moeten op offeren ondanks dat ik dan zelf 2 miljoen over houdt voor extra bij de laatste 2 wissels .

vandaag Philipsen , Merlier en Thijssen als kopmannen met nog Theuns en Meeus als aanvulling 

Wicked Wout

Ben heel benieuwd naar de percentages straks. Laporte staat nu op 80% gekozen, Merlier op 22%.

Met Merlier al in mijn team, blijf ik nog even lekker van mn wissels af 😀

Jasperdewaal11

Verschuivingen gaan er sowieso plaatsvinden. Je moet voor de grap is kijken naar de teams die heel hoog staan nu. Die hebben max Philipsen (en een verdwaalde Meeus) in hun team en verder geen sprinters voor BdP of Scheldeprijs.  

Dus nogmaals die paniek wissels met Merlier, ik zou het niet aanraden. 

Ben Nihilisty
Jasperdewaal11
#1155
Verschuivingen gaan er sowieso plaatsvinden. Je moet voor de grap is kijken naar de teams die heel h...

De teams die hoog staan én nauwelijks een sprinter onder hun vleugels hebben, zullen hoogstwaarschijnlijk juist één of meerdere wissels voor dit moment hebben ingepland. Ik zeg niet dat dat dus de juiste en winnende tactiek is, maar je beargumentatie is hier denk ik niet helemaal terecht.

Jasperdewaal11
Ben Nihilisty
#1156
De teams die hoog staan én nauwelijks een sprinter onder hun vleugels hebben, zullen hoogstwa...

Fair point maar dan nog hebben die niet 3 kopmannen die dik gaan scoren en dus leveren ze in. En als zij nu al een wissel gebruiken gaan zij op het eind te kort komen. Het is een spel van de lange adem maar er zijn meerdere wegen naar Rome. De balans wordt na E-F opgemaakt. 

Ben Nihilisty
Jasperdewaal11
#1157
Fair point maar dan nog hebben die niet 3 kopmannen die dik gaan scoren en dus leveren ze in. En als...

Yes kan ik me volledig in vinden inderdaad; denk alleen dat een Merlier inwisselen niet bij definitie paniekvoetbal is, maar ook een weloverwogen keuze kan zijn. En dat is heus geen flinke slok copium omdat ik 'm er zojuist in heb geklikt. Heus niet! 

Jasperdewaal11

Laat ik zeggen dat de term "paniek voetbal" dan ongelukkig gekozen is want bij sommige zal het idd een vooraf bedachte keuze zijn. We gaan zien hoe het uitpakt. 

ProScoritoManager

Afgezien van de spelers die vooraf een tactische wissel hadden ingepland zodat Merlier vanaf vandaag voor ze kopmant snap ik echt niet waarom je nu Laporte zou wisselen voor Merlier. Ik zit hier zonder Merlier met 4 potentiele kopmannen die allen top5 kunnen rijden. Zou ik Merlier er nu graag bij willen hebben? Absoluut, maar ook absoluut niet ten koste van een wissel en ten koste van de punten die Laporte heus nog wel bijeen gaat rapen. Als je nu Merlier nodig hebt omdat je kopmannen tekort komt dan heb je bij de teamselectie vooraf toch echt steken laten vallen.

sprintgeit

Ik heb eens een berekening op de Laporte situatie losgelaten, het is een vrij grove schatting en ik kan me voorstellen dat anderen hier anders over denken, maar het geeft wellicht wat richting.

Ik kom er toch op uit dat alles afhangt van je inschatting over hoe Laporte terugkomt. In een scenario waarin hij GW mist en gedegradeerd wordt tot 3e man bij VLAB is het wisselen geblazen. In een scenario waarin hij gewoon netjes top 10 blijft rijden en teampunten opstrijkt in de 4 koersen die hij nog rijdt, kom je vermoedelijk het beste uit met de combi Laporte (tot PR) + De Lie (na PR).

Ik heb een poging gedaan de expected points voor Laporte, de Lie, Wellens en Merlier te berekenen, met de volgende verwachte waarden:

* Vier sterren favoriet (Merlier in BP/SP): 85 punten
* Drie sterren favorieten (Wellens DDV): 64 punten
* Twee sterren favoriet (Merlier GW, Wellens PR): 44 punten
* Een ster favoriet (De Lie, PR/E3): 24 punten

Verder reken ik voor Laporte 20 teampunten per koers, en ga ik er vanuit dat hij nog 1 koers (punten) mist na de E3. Ik kom met deze verdeling op:

LAPORTE 236 punten (o.b.v. 3x 2* favoriet voor Rvv, DDV, PR en 1 voor GW--> hiermee ben ik denk ik nog erg mild rekening houdend met grotere kans dat hij met huidige trainingsachterstand minstens 2 ploeggenoten heeft die beter zijn en wellicht uberhaupt GW niet gaat rijden.)

DE LIE 306 punten: (scoort met name in GW, BP en EF, en sprokkelt in de rest, wel grootste kans op tegenvallers na Laporte schat ik in)

WELLENS: 276 (is in alle koersen waar hij start denk ik wel 2 of 3 ster favoriet, deze punten zie ik als zekerder dan van Laporte en De Lie)

MERLIER: 215 (geconcentreerd in BP en SP, ook vrij zekere punten en natuurlijk erg aantrekkelijk als kopman )

Ik heb hier nog geen kopman punten bij berekend, als je maar 2 zekere sprinters hebt dan zou ik daarom ondanks dit hele verhaal sowieso Merlier erin wisselen. De Lie kun je twee keer kopman maken in koersen waar waarschijnlijk niet veel alternatieven zijn (BP en EF), Merlier is natuurlijk een voordeel in BP en SP tov een iets minder zekere sprinter. 

Wat wel belangrijk is om te bedenken. Laporte behaald al zn punten tot aan PR, en de Lie behaalt in mijn scenario tot die tijd maar 156 punten en ik heb 'm niet nodig als kapitein...

PieterZegen

@ProScoritoManager ik overweeg nu ook om Laporte voor Merlier te wisselen, zondat dat dit per se van te voren was gepland. Heb er wel rekening mee gehouden dat er ergens in deze fase iets met een renner zou kunnen zijn en dat als argument meegenomen om Merlier niet vanaf het begin te nemen. Om te bepalen of deze wissel een goede keuze is, is het volgens mij vooral relevant welke wissel je hiervoor inlevert. In mijn geval wil ik sowieso nog 2 keer wisselen voor de heuvels (net zoals veel andere mensen verwacht ik). De wissel die dan niet meer kan doen, is de wissel voor EF.

De vraag die je je dan moet stellen is welke wissel meer oplevert.

  • Optie 1: Nu Laporte voor Merlier: Dit levert het verwachte aantal punten van Merlier op (je zal hem 1e/2e kopman maken in BdP en SP + eventuele punten in GW, RvV en PR). Dat moet je verminderen met het aantal punten dat je mist van Laporte. Dat laatste is erg onzeker, omdat we niet weten hoeveel last hij heeft van zn ziekte. Ervan uitgaande dat hij nog wel gaat starten in enkele kasseien klassiekers kun je op zn minst rekenen op wat teampunten. Eigen punten zijn totaal afhankelijk van hoevel last hij heeft van zn ziekte, maar ik zou hem geen kopman meer durven maken in GW. En voor de andere kasseien klassiekers is dat afhankelijk van je alternatieven. Daar heb ik hem niet per se nodig met Van der Poel, Van Aert, Pedersen en de Lie al in mn team. 
  • Optie 2: Wissel bewaren voor EF. Daar kun je elke renner kiezen die je wil en die zul je 1e/2e kopman maken voor 1 koers. Deze kun je eruit wisselen voor een renner die daar niet meedoet. Dus dat levert de punten op van de renner die je erin wisselt en daar hoef je niks van af te trekken. Ervan uitgaande dat je een top 5 kunt verwachten van de renner die je erin wisselt, kun je redelijk inschatten hoeveel dat oplevert.  

 

Conslusie: volgens mij is het best een lastige keuze welke van de twee opties beter is, ik ben er zelf nog niet uit in elk geval. En welke optie beter is, is ook afhankelijk van in hoeverre je verder in het spel nog wissels nodig hebt, hoeveel punten je nog verwacht van Laporte en in hoeverre je Laporte nog nodig hebt als captain. 

 

 

Franky122

Ik sla even aan op de term paniek-wissel of paniekvoetbal. Dit betreft een situatie waarin je met nieuwe info wordt geconfronteerd (Laporte is ziek en skipt E3) en waarin je dus een concrete mogelijkheid hebt om gebruik te maken van een wissel. Die wissels zijn een integraal onderdeel van het spel en waren dat al toen je je definitieve team samenstelde. Sommige teams anticiperen op dit soort pech-situaties, anderen kiezen 20 kasseienkleppers en reserveren 3 wissels voor de heuvels no matter what (gechargeerd voorbeeld). Verschillende situaties die dus tot verschillende keuzes kunnen leiden. Mijn observatie is alleen dat deze termen paniekvoetbal en paniekwissel vaak mensen onbewust nog leiden tot de keuze om laporte dan toch maar niet te wisselen, want onze hersenen zijn van nature geprogrammeerd om te blijven bij onze eerste keuzes. Terwijl zo'n term inhoudelijk niets zegt over je keuze. Er zijn legitieme redenen om Laporte nu te wisselen, maar het hangt vooral af van je teamsamenstelling. Als je nu al genoeg kopmannen hebt voor brugge panne en Scheldeprijs, dan is het natuurlijk geen reële optie.

ProScoritoManager

@Pieter: Vergeet je bij optie 1 niet om de kopmanpunten van de renner die je niet meer capt te verrekenen als je Merlier meeneemt? Zonder geplande tactische wissel voor vandaag is de aanname dat je 3 volwaardige kopmannen kan opstellen. Zelfs als Merlier wint (toegegeven, aardige kans) is het nog steeds niet heel moeilijk om vooraf een sprintteam meegenomen te hebben waarbij je overige 3 kopmannen top5 rijden. Dan lijkt het mij persoonlijk dat een wissel een grote kans heeft op meer punten als je ermee wacht totdat ofwel je door vormdip/ziekte/blessure een zekere kopman mist verderop in het spel of een renner erin voor de heuvels / EF met een hoog puntenpotentieel.

Thomberg
Jasperdewaal11
#1157
Fair point maar dan nog hebben die niet 3 kopmannen die dik gaan scoren en dus leveren ze in. En als...

Dit hoeft dus helemaal niet waar te zijn. Ik denk dat een onderdeel van dit klassiekerspel is dat je 3 wissels optimaal inzet. Eerder wisselen betekent niet dat je iets tekort komt later in het spel. Als dit vanuit paniek is wel, maar als je deze vooraf bedacht hebt niet. Sterker nog een vroege wissel kan in scenario's juist ook meer impact maken door hem vroeg te doen. Alles gaat om totaal aantal punten aan het eind van de streep. Als je nu een wissel weet die 301 punten oplevert en het alternatief de winnaar van E-F op C1 is (wat niet te voorspellen is), dan is die wissel nu slimmer. Zo simpel is het. Niemand heeft natuurlijk een glazen bol, maar zeggen dat een wissel nu verspild is, ben ik het niet mee eens.

Godenzonen van Pele
PieterZegen
#1162
@ProScoritoManager ik overweeg nu ook om Laporte voor Merlier te wisselen, zondat dat dit per se van...

Hoe zie je dit als je ook Pogi nog in je team hebt?

Dan wordt de keuze Laporte eruit of Pogi eruit.

Pogi heb je dan voor Luik, maar kun je wel zekere captain maken en weet je wat het je oplevert.

Wie zou je er dan uit halen?

Thomberg
Franky122
#1163
Ik sla even aan op de term paniek-wissel of paniekvoetbal. Dit betreft een situatie waarin je met ni...

Goed beschreven. Vooral als je vooraf al een sprintcap wilde inbrengen, is dat geen paniekvoetbal. Laporte er mogelijk uithalen wel, maar dat zou je ook anticiperen kunnen noemen. Laporte er nu uit voor Wellens zou dan logischer zijn dan voor een sprinter die je vooraf niet nodig dacht te hebben.

berggie1987

Ik had dezelfde twijfel. Uiteindelijk pogi eruit gehaald. Puur omdat het maximale punten potentieel van Laporte hoger ligt.

 

PieterZegen

@ProScoritoManager Eens dat je de kopmanpunten van de renner die je niet meer capt in BdP en SP mee moet nemen. Ik was het niet vergeten, maar dat blijkt niet helemaal uit mijn post zie ik. De keuze is ook nog afhankelijk van je alternatieven in BdP en SP inderdaad. 

Overigens lijkt me een team zonder Merlier waarbij je alsnog 3 renners in de top 5 hebt vandaag (en in SP) wel erg optimistisch om op te rekenen. Het kan, maar dan moet wel alles goed vallen. 

 

PieterZegen
Godenzonen van Pele
#1166
Hoe zie je dit als je ook Pogi nog in je team hebt? Dan wordt de keuze Laporte eruit of Pogi eruit....

Voor de keuze of het wel of niet slim is om nu te wisselen, geldt dan volgens mij dezelfde redenatie: levert de wissel met Merlier meer op dan de wissel die je anders zou doen?

En of je beter Pogi of Laporte kunt wisselen, is afhankelijk van of je meer punten verwacht van Pogi of van Laporte. En ook van je alternatieven in de koersen die Laporte rijdt en in LBL. Pogi maak je eerste captain in LBL. De punten van Laporte zijn dus heel moeilijk in te schatten. 

Hay

Als op maandag al is beslist dat Laporte niet fit genoeg is om vrijdag (E3) mee te doen, geeft dat ook grote twijfels voor zondag (GW, bovendien ook Kooij in zijn team mocht het sprint worden) en mogelijk zelfs voor woensdag (DVV). Voor E3, GW, DVV, RVV en PR heb ik in principe ("op papier") voldoende geschikte kopmannen. In de laatste twee monumenten zal JV waarschijnlijk volledig de kaart van Aert gaan trekken. Ga dan ook om Laporte wisselen voor Merlier. Kan nog wel een extra sprinter/kopman gebruiken, Groves (o.a. voor SP) valt tegen/is geblesseerd, Demare valt tegen en heeft plotseling Mozzato erbij als kopman. Voor SP heb ik dan als opties voor geschikte kopman enkel Thijssen en Welsford. Merlier is redelijk sterk en kan naast zekere kopman in CBP en SP mogelijk ook nog scoren in GW en eventueel nog enkele puntjes sprokkelen in PR. Heb nog wel meer "kneuzen" in mijn team maar geen met een voldoende budget om Merlier erin te wisselen.

Was vooraf dus niet voorzien maar als ik de mogelijke punten langs elkaar leg is dit, gezien mijn huidige selectie, op dit moment een weloverwogen wissel (maar zeker nog met enig risico).

Voor BP heb ik al drie geschikte kopmannen in mijn selectie, wacht met mijn volgende twee wissels dan naar verwachting tot na PR.

Jasperdewaal11
Thomberg
#1165
Dit hoeft dus helemaal niet waar te zijn. Ik denk dat een onderdeel van dit klassiekerspel is dat je...

Ik ga hier specifiek in op de mensen die nu hoog staan bij scorito overall na hun teams bekeken te hebben. En daarom zeg ik dat zij tekort gaan komen aan het eind aangezien de meeste van die teams nou ook weer niet grote heuvels teams hebben. Dus als je nu op de 2 sprint koerses inzet met een wissel kan dat, maar met 4 heuvelkoerses zijn daar meer punten te rapen in mijn optiek. 

Pim Todcock
Jasperdewaal11
#1172
Ik ga hier specifiek in op de mensen die nu hoog staan bij scorito overall na hun teams bekeken te h...

Ik neem aan dat dan veel mensen ook MvG, Pogi, en Philipsen hebben als ze hoog staan en MvdP wellicht. Met een heuvelman erbij en twee sprinters voor SP en EF moet je ver kunnen komen.

AGR is bijvoorbeeld al MvdP, Mohoric, Philipsen, De Lie redelijk ingevuld

LBL Pogi, MvdP, Mohoric

WP wordt dan behelpen. MvG en de heuvelman en de derde wordt dan lastig. Maar wellicht is het verschil tegen die tijd al aardig groot.

Zelf hoop ik op Merlier vandaag om hopelijk uit de middenmoot te stijgen.

ditisdavid

Uiteindelijk toch wel Laporte eruit geknikkerd voor Merlier ipv tot vrijdagochtend te wachten en te kijken of ik hem of Pogacar wou laten staan in ruil voor De Lie. Doorslaggevend voor mij is dat ik Groves had ingecalculeerd voor de Scheldeprijs, wat op het moment toch ook twijfelachtig begint te worden, waardoor icm een kwakkelende Theuns de spoeling daar wel heel dun dreigde te worden. Ook heb ik met Healy, Grégoire, Hirschi, Woods en Matthews al een paar serieuze Ardennenopties. Vandaag daarentegen een beetje overkill met Merlier-Philipsen-Thijssen en daarachter De Kleijn (en dus Theuns) niet eens gecapt.

John Bon

twijfel nog tssn de Kleijn en Welsford als 3de kopman na Philipsen en Thijssen.
Welsford de grotere naam maar rijd met Meeus terwijl Kleijn duidelijker de kopman is... maar die zie ik dan minder snel winnen... 

Welsford is dan weer wat meer gokwerk imo kan alles of niets 

Edit: never mind Sporza: 
Bij Bora-Hansgrohe kunnen ze wedden op twee paarden: Jordi Meeus en Sam Welsford. Wie trekt het winnende lot?

"We hebben in principe 2 pionnen", zegt de ritwinnaar op de Champs-Elysées in de jongste Tour. "Sowieso zal er 1 van ons sprinten en dat beslissen we in koers."

"Het zal bepaald worden door het gevoel van de dag. Dan moet je eerlijk zijn. Ik heb er vertrouwen in."

Dan ga ik liever voor de zekere kopman :) 

Laatst gewijzigd
1 2 ... 47 ... 72 73

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.