Scorito Giro 2024

1 2 ... 20 ... 82 83
Capra

Teampunten voor de tijdrit vind ik vrij logisch.  Het gaat er gewoon om dat je ploegmaten van de etappewinnaar hebt. Niet zozeer om de teamprestatie. Want stel dat Molano een massasprint zou winnen krijgt Pogi ook teampunten, terwijl hij die dag geen meter op kop heeft gereden.

nasibal

Want stel dat Molano een massasprint zou winnen krijgt Pogi ook teampunten, terwijl hij die dag geen meter op kop heeft gereden.

Hoewel hier geen speld tussen te krijgen is, is het wel meer de anekdotische en vooral noodzakelijke uitzondering. Scorito kan niet per rit gaan beoordelen welke teamgenoten er geholpen hebben en slechts die gasten teampunten geven. Het alternatief (naast iedereen teampunten geven) is niemand teampunten geven, waarmee je het aspect effectief uit het spel verwijderd. 

In ITT's kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkeheid zeggen dat de teamgenoten geen aandeel in de etappeoverwinning hebben gehad. 

Ik vind teampunten een van de mooiere toevoegingen aan scorito t.o.v andere spellen. Het maakt alles een stukje tactischer en de keuzemogelijkheden voor je 20-tal en dagopstellingen breder. Voor ITT's doet het in mijn ogen echter exact het tegenovergestelde, het stelt je nóg meer in staat om die etappes gewoon aan te vangen met jongens die je toch al in je 20-tal hebt. De impact van teampunten moet ik denk ik delicaat behandeld worden om het aspect te kunnen behouden en ik vond het verwijderen er van in de ITT een mooie stap. Anders dan de jaarlijkse verwarring bij mensen die niet kunnen of willen lezen zag ik persoonlijk ook geen enkele reden om ze weer terug te brengen. 

Maargoed, dat is een losse discussie over teampunten. Wat ik op datzelfde gebied deze editie vooral interessant vind is dat de dynamiek rondom teampunten heel anders lijkt te liggen. Normaal zijn teampunten een factor bij de keuze van renners uit het 1 tot 1,5 miljoen segment. Met de prijzen voor Majka, Molano en in zekere zin Bjerg moet je deze teampuntenpakkers nu met héél andere alternatieven vergelijken in je selectie, wat ook een effect heeft op de impact van deze teampunten. Ik denk dat veel mensen uit 'comfort' misschien wel in het 'extra UAE's'-potje blijven graven, maar er zijn hele berekeningen op los te laten of de werking van die tactiek deze editie nog steeds hetzelfde is. Afhankelijk van de al genoemde prijzen, maar ook op basis van parcours, deelnemersveld en teamplannen. Kan wel eens een doorslaggevende factor deze Giro gaan worden, ipv 'iets wat iedereen standaard doet en je tegen elkaar kan wegstrepen'. Ben benieuwd. 

Korovic

Ik vind de twijfel over vendrame onterecht. 2023 rond 3* top 10 in alle sprint (punch) tot dat cavendish hem tegen de hekken rijd. (Waar die nog 10de word). 2022 vendrame dit in een team samen met de topsprinter (L. Naesen), los van dit feit sprint die maar 2* niet mee in de logische sprint etappes en zit die in meerdere vluchten, waar die goede resultaten haalt (zelfs berg). 2021 ook weer met L Naesen desondanks hele moeilijke sprint en logische vlucht etappes met een eerste en 7de plaats oa. (5* top 20) 2020 sprint alle etappes top 20 op etappe 7 na + meerdere aanvals etappes, word zelfs 5de in de rit dat Kelderman het roze verloor aan Hart (rit 20 2020). Conclusie als die pech vrij blijft en hij de enige sprinter in dienst van de ploeg is een garantie voor punten, logische aanvaller in de heuvels met punch die zelfs klimmen aan kan. Ik heb altijd beetje Wellens klassiekervibes bij hem, het moet er een keer uitkomen.

Sjasfriet
Korovic
#478
Ik vind de twijfel over vendrame onterecht. 2023 rond 3* top 10 in alle sprint (punch) tot dat caven...

Het klopt wat je zegt en hij doet absoluut wat je mag verwachten voor z'n prijs!

Maaaaaaar: je moet hem dan telkens in de sprintritten opstellen, wat ik nog ok vind als 7-8ste man, maar eigenlijk moet je hem de rest van de etappes ook altijd opstellen, want je bankt hem gegarandeerd op een dag dat je klassementsmannen en klimmers opstelt. Op die manier heb je voor iedere etappe nog 7 plekken, want pogi en vendrame nemen elke dag een plekje in, met veel nulpunters voor die laatste als gevolg.

Conclusie: vendrame is een prima pick als je een glazen bol hebt, maar een irritante renner om in je team te hebben :p

Laatst gewijzigd
De Tourminator

Pogi, 3 jongeren en 16 a,b,c,d,f sprinters. Ziet er niet slecht uit zo... Alleen twijfel over de e sprinters.

John Maassen
Blusgast
#449
Ik ga denk ik voor bauhaus die heeft betere uitslagen gereden dit jaar en een beter team om zich hee...

Ik ben het met je eens, maar Molano scoort ook team/truipunten Pogi (roze + berg? + ritwinst in ITT?). 

John Maassen
BigMig
#453
@Scoritop Wie zie je hier (naast Ganna en de klassementsrijders) verder op zeker twee keer kort ein...

Sheffield (750)?

BigMig

Ja Magnus zou een mooie optie zijn. Maar opnieuw is dan de vraag of hij twee keer volledig mag losgaan voor zo'n tijdrit, en zie ik hem ook in de eerste tijdrit best buiten de top10 eindigen. Mogelijke teampunten zouden dan weer wat kunnen goedmaken.

De Haai van Milheze
Sjasfriet
#479
Het klopt wat je zegt en hij doet absoluut wat je mag verwachten voor z'n prijs! Maaaaaaar: je moet...

Dat is zeker waar, maar mijn ervaring in de laatste jaren is dat té veel keuze niet vaak het luxe-probleem is waar ik tegen aan liep. Hoe vaak komt het niet voor dat je halverwege het spel al afscheid hebt moeten nemen van 4/5 renners? Dan is Vendrame ook wel dat type renner waarmee je vrijwel in elke etappe (als sprinter, dan wel als vluchter) een mooie negende man kan hebben. Ik vind het wel ook wel een renner die me continu blijft verrassen met zijn klimbenen, zij het dat die absoluut niet structureel aanwezig zijn bij hem. Hij stelt ook niet vaak echt, echt teleur en al met al hoeft hij volgens de aloude euromunten-regel ook maar 100 punten te halen. Bonus-argument: geen andere sprinter in de ploeg en dat is bij veel teams ook wel anders. 

Reus
nasibal
#477
[quote]Want stel dat Molano een massasprint zou winnen krijgt Pogi ook teampunten, terwijl hij die d...

Complimenten voor je betoog nasibal. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat de team punten nu ook tellen bij de tijdrit. 
Waar je voorheen een Van Wilder er voor 1,5 in kon klikken als knechtende teamgenoot van een favoriet moet je nu 2,5 neerleggen. 

Maar wat deze versie van de giro lastiger maakt, en daarom ook dure teamgenoten interessant maakt, is het feit dat er best wat onzekerheden zijn. Je moet 7 sprinters uit de pool van 35 vissen, dus daar gaat de geluksfactor een grotere rol spelen. 
Bij de AK mannen zit toch ook veel twijfel; Cian zonder tijdrit, Thomas moet veel punten halen voor 5 miljoen, Tiberi z'n eerste klus, is dunbar een one day fly, DFM tsja, en ga zo maar door. 

Majka erin zetten ipv een AK man van 2-3M kan een stukje zekerheid inbouwen lijkt me...

Bode80
nasibal
#477
[quote]Want stel dat Molano een massasprint zou winnen krijgt Pogi ook teampunten, terwijl hij die d...

Als ik jou goed begrijp, vind jij dat er te makkelijk gedacht wordt om 3 UAE knechten in te klikken die deze ronde duurder zijn dan de knechten in een voorgaande rondes.

De prijs van Majka vind ik niet uitzonderlijk want hij zou, zeker in dit veld, lang erbij kunnen blijven. Of hij meer op gaat leveren dan een andere renner in die prijscategorie is een 2e.

Ook bij Molano is de prijs te rechtvaardigen als hij mee gaat sprinten.

Als je een 4e UAE erbij wilt hebben wordt het inderdaad goed rekenen en plannen (obv je andere renners) om te zien of die meer oplevert dan een versterking van je AK of sprintteam.

Thomberg

Zo'n scheffield mag hier echt wel volop tijdrijden hoor. Ineos hoeft de koers niet te dragen en op termijn wil hij zich als AK-renner ontpoppen. De plekken zijn alleen nogal duur deze giro 

BarryE1
nasibal
#477
[quote]Want stel dat Molano een massasprint zou winnen krijgt Pogi ook teampunten, terwijl hij die d...

Dat zijn veel woorden om te vertellen dat je in principe ook niet weet of een Majka meer punten pakt dan een O'Connor 😉

nasibal

Iedereen pakt meer punten dan Oconnor

nasibal

Majka erin zetten ipv een AK man van 2-3M kan een stukje zekerheid inbouwen lijkt me...

Klopt, maar die zekerheid betreft effectief 8 punten. Een eventuele etappeoverwinning van Pog, een bergtrui van pog em eigen punten van Majka zijn minstens net zo onzeker als punten van die dure AK renner. 

Als je dan bedenkt dat je ook voor die 8 punten de puntentrui op kan stellen valt het stukje "zekerheid" weg: Als ik de puntentrui opstel en jij Majka win je per saldo de eigen punten van Majka en eventuele éxtra teampunten via Pog. Maar jou kost het wel geld en een plekje, waar het mij effectief niets kost. 

Voorheen kon je de prijs van Majka (insert elke andere relevante naam in betreffende ronde) in de vergelijking als argument gebruiken. Met de prijs en het plekje die ik uitspaarde door de puntentrui op te stellen ipv Majka kon ik waarschijnlijk niet iemand aanschaffen die met voldoende zekerheid méér punten zou halen dan jij zoals hierboven beschreven per saldo zou winnen op mij. Ik zou er dan dus effectief weinig tot niets aan hebben om de puntentrui op te stellen en zo budget op jou te besparen. 

Met de huidige prijzen van de UAErs ligt dat volledig anders. Als ik nu die +8 van Majka compenseer met de +8 van bijvoorbeeld Milan en de overige punten van Majka incasseer heb ik 2,5 miljoen om uit te geven om die geincasseerde punten weer terug te winnen, waar ik voorheen datzelfde moest bereiken met waarschijnlijk de helft daarvan. 

 

Laatst gewijzigd
ditisdavid
nasibal
#490
[quote] Majka erin zetten ipv een AK man van 2-3M kan een stukje zekerheid inbouwen lijkt me... [/qu...

Wat hier wel mist: als Pogacar rit 1 wint (mi 90% kans), zijn dat 24 punten voor iedereen van UAE. Als hij ook nog rit 2 wint (laten we zeggen 70% kans, die dag zou een vlucht het misschien kunnen halen) zijn dat waarschijnlijk zelfs 30 punten omdat de winnaar van die rit grote kans maakt op de bergtrui, en die bergtrui zou nog houdbaar zijn in de ritten daarna waardoor de score tijdelijk 14 punten per etappe kan worden (50% kans?). Tel daarbij de 24 punten in de eindafrekening op en je hebt al een heleboel punten binnen voordat je gaat rekenen met de losse 8-jes voor Molano in de (resterende) sprints, Majka/Ringel S in de bergen, opvulplekjes voor overgangsetappes en eventueel meer ritzeges.

Een UAE-er puur voor de teampunten pakken - vooral als je al Molano en/of Majka hebt - lijkt me daarentegen totaal niet de moeite bij deze bedragen en meer dan drie UAE-ers neem ik dus zeker niet mee.

floda

Ervan uitgaande dat iedereen wel 1 extra UAE  meeneemt (meestal in persoon van molano gok ik) is de vraag wanneer zet je de 2e extra in. Ik denk zelf inderdaad bij de 1e 2 etappes en dan bij de tijdritten (in dit veld lastig om 8 goede tijdrijders al in je team te hebben) met zeker in de 1e kans op ook nog etappe punten. En dan kun je de 2e gebruiken als opvulling in sprintetappes, maar daar kun je ook een andere trui of hoogegplaatste klassementsrenner/teamgenoot paars voor gebruiken. Daarbij krijg je nog 24 punten op het eind wat misschien ook nog extra wordt voor bergtrui van pog. 

 

In mijn ogen spant het er  om of je die extra UAE eruit gaat krijgen tov inderdaad een gooed bestede 1,5 to 2,5 miljoen in andere renners. Probleem is hier meer welke andere renners dan....

Thomberg

Wat bij de hele derde UAE discussie vooral belangrijk is, is een opstelling per etappe maken. Stel je hebt Pogi en 2 uae. Dan moet je die elke sprint opstellen om de punten te pakken. Doe je dat niet dan gaat je initiële berekening van de punten die de uae gaat pakken niet op. Doe je dat wel, dan mag je dus maar 6 sprinters in je team hebben. Heb je dan namelijk een 7de sprinter dan zet je die op de bank vs de uae. De bankpunten van die sprinter moet je dan aftrekken van de opgestelde uae. Waardoor die uae dus zelfs in de min kan staan. 

voor bergetappes geldt hetzelfde 

Ketjap Manis

@Nasibal Snap goed wat je bedoeld. Kanttekening die ik wel heb is dat de 3e UAE in sprintritten een aangename opvuller is, uitgaande van 7 sprinters. Tackel jij dat met een 8e sprinter?

Laatst gewijzigd
nasibal
Ketjap Manis
#494
@Nasibal Snap goed wat je bedoeld. Kanttekening die ik wel heb is dat de 3e UAE in sprintritten een...

Pogacar zelf gaat wss de beste opvulling van UAE zijn. Als Arensman, Cian, Plapp of Tiberi top 5 staat, wat tijdens de sprintritten zeker zo kan zijn , zijn ze door combi AK+JK mogelijk ook prima opvullers t.o.v die extra UAE. Als Pog alleen het roze heeft is ook de nr 2 uit het AK (even er vanuit gaan dat dat niet een van bovengenoemde jongeren is) een even goede opvuller. Ik verwacht dus dat pas vanaf een 3e of zelfs 4e opvuller die UAEr echt een significant verschil gaat maken. 

Alleen in rit 3 en 4 (als Pog mogelijk alle truien behalve wit heeft) en in eventuele etappes waar Molano als leider van het PK de rit wint zou het anders kunnen zijn. 

Laatst gewijzigd
NielsH97

Ik zelf zal waarschijnlijk niet voor Majka gaan, verwacht hem eigenlijk amper in een top 20 rituitslag nadat ik zijn resultaten heb bekeken.

Teampunten schat ik het volgende in (gunstigste geval):

24 punten eindklassement

18 punten bergklassement 

60 punten etappes 6 etappes Pogacar 

160 punten klassement als Pogacar 21 dagen in het roze rijd

120 punten bergklassement als Pogacar 21 dagen eerste staat in bergklassement

In het gunstigste geval levert Majka je dus +- 380 punten op MAAR dan moet je hem iedere etappe opstellen..

Lastig dilemma, mocht Pogacar vallen is het een hele dure 2,5 mil. Pickrate zal wel 95% zijn dus bij val Pogacar merk je er niets van, maar heb je teveel teamgenoten dan ben je wel klaar.

NielsH97

Dunbar is voor mij geen optie meer nadat hij in Zwitserland nu ook zo slecht presteert in combinatie met zijn tijdritten.

johnnyvdlaar

Mbt molano is het ook nog eens de vraag of hij überhaupt gaat sprinten. En misschien krijgt Pogacar pas de roze trui vanaf de eerste tijdrit 

ProScoritoManager

Ik vind zelf Majka en Molano hele logische picks waarvan ik behalve teampunten ook eigen punten verwacht. Majka verwacht ik in dit toch wat magere klimveld als laatste knecht nog wel tussen plek 10-15 in bergetappes. Met Molano neem je gewoon een leuke sprintopvuller mee die alleen aan teampunten al minimaal 100 punten pakt, die hoeft echt geen top5 noteringen aan elkaar te rijgen om zijn punten waard te gaan zijn. 

Hierbij speelt wel mee dat ik verwacht dat Pogi gaat knallen in de eerste 2 etappes en in de eerste tijdrit de laatste puntjes op de i zal willen zetten om vervolgens op relatieve spaarstand uit te rijden. Daar ligt echt een schat aan teampunten op te rapen vermoed ik.

Ik ga denk ik wel zoveel sprinters (die een heuvel/berg kunnen verteren) selecteren dat ik Majka niet altijd opstel. Die sprinters hebben simpelweg een veel hoger potentieel in die ritten. Majka kan dan altijd bij uitvallen van sprinters nog extra opgesteld worden later in de Giro.

Laatst gewijzigd
Blusgast
NielsH97
#497
Dunbar is voor mij geen optie meer nadat hij in Zwitserland nu ook zo slecht presteert in combinatie...

Voor mij precies dit

1 2 ... 20 ... 82 83

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.