Diezelfde 'verpoolsing' heeft trouwens ook het Litouws 'vernaggeld' naar nauwelijks te volgen voor mij, kan het nog wel wat lezen. Zonde want op papier zou het net zo tof als Lets kunnen klinken (dat meer een scandinavische tongval kent). En dan is dat Litouws nog veel 'puurder' dan het meer gemoderniseerde Lets waar allerlei elementen vanuit het Lijfs en (ook toch) Russisch zijn opgenomen.
Ik heb het ook niet over Russische schrijfwijze als in Russische taal, maar in Nederlandse taal vanuit Russisch oogpunt. Gezien jij geen linkjesklikker bent zal ik het even kopieren, aangezien dan misschien duidelijk wordt wat ik bedoel:
Toen de Sovjet-Unie nog bestond, was Oekraïne een streek binnen die staat. Namen van streken hebben soms een lidwoord; denk maar aan de Veluwe, de Ardennen, en de Balkan. Dat gold destijds ook voor ‘de Oekraïne’. Toen de Sovjet-Unie uit elkaar viel, werd Oekraïne in 1991 een onafhankelijk land. Omdat het niet langer een streek was, verloor het vanaf dat moment dat lidwoord.
Wie ‘de Oekraïne’ zegt, gebruikt dus eigenlijk een verouderde naam. Met de huidige ontwikkelingen is dat ook meteen een politiek statement: als je Oekraïne met een streeknaam aanduidt, neem je eigenlijk de soevereiniteit van het land niet serieus. Zelfs een schijnbaar onbetekenend woordje van twee letters is in een oorlog niet neutraal.
In het kort: in het Nederlands zeggen we Oekraïne, níet de Oekraïne. Tenzij je een Putinpijper bent ;)
Dan klopt het inderdaad ja. Maar goed, je hebt er een Oekraïner die het Nederlands (goed) machtig is om daarover te vallen, of een Leo die zijn ethiek op orde heeft. Ik zal er voortaan op letten want is wist het zelf niet. Heb wel conflicten mogen meemaken waarbij landkaarten van muren getrokken werden omdat het bezet gebied (Donbass + Krim) gearceerd stond aangegeven. Het blijft wel erg hybride allemaal want met name uit de grotere steden zijn er bijzonder veel Oekraïners (en daarmee ook vluchtelingen) die het Russisch als moedertaal hebben.
Uiteraard ben ik geen Putinpijper, mocht men de Oekraïne laten vallen zal hij denk ik eerst het vizier op het zuiden richten (oa de lijn Cherson-Odessa-Moldavië en ook richting Georgië) maar daarna komt ook 'Baltica' in zicht. Dat moet niet gebeuren. 'Oekraïne' zonder 'de' it is. Overigens even (het pragmatisch belangrijker) feit nagekeken dat exact dezelfde wetmatigheid opgaat in het Engels, dus dank voor je opmerkzaamheid.
Dit is trouwens ook in het Russisch een ding. Niet het gebruik van een lidwoord, maar wel van het voorzetsel dat gebruikt wordt als men het over "in Oekraïne". Bij in de ruimte strak afgebakende gebieden, zoals staten of steden, wordt 'v' gebruikt, bij streken of bv gebergtes 'na'. Van oudsher wordt voor Oekraïne 'na' gebruikt, maar in 1992 heeft de Oekraïense regering gevraagd vanaf dan exclusief nog 'v' te gebruiken.
Die oproep werd nooit unaniem gevolgd, en iemand als Putin gebruikt consequent 'na'.
Die Anti-AZCers zijn overigens ook echt niet goed snik.
Dan zou ik wellicht even teruglezen wat er is besproken over Oekraine. In het kort: 'de oekraine' verwijst naar oekraine als russische streek en niet als land, dus als je dat zegt insinueer je dat oekraine bij rusland hoort, ergo pro-putin.
Wel vreemd dat jij als pro-israhellie ook pro-putin bent, maar whatever floats your boat. engnek country!
Waarom zeg jij dan 'de oekraine' ipv 'oekraine', kiddo?
@RV, helemaal mee eens. Ik ga ook maar een trekker kopen want dan mag je alles in Nederland
PS: mijn commentaar ging niet over spelling maar over een lidwoord en de betekenis ervan in de context. Begrijpend lezen much, kiddo?
zo hoog zou ik het niet in je bol krijgen ouwe putinpalliepijper van me, ik ben niet zo makkelijk te kwetsen. ;)
Eerder probeerde Leopardo het schrijven van s'avonds nog op dyslexie te gooien, maar dat is hetzelfde als 'de Oekraïne' op dyslexie gooien. Het is een kwestie van algemene ontwikkeling, hoewel ik bij Oekraïne moet bekennen dat ik de achtergrond niet wist. Maar het was me in de zeroes al wel duidelijk dat 'de Oekraïne' op de een of andere manier heel suf was. Hetzelfde verhaal eigenlijk voor D'66 en PVDA.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.