Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 129 ... 240 241
Romāns Vainšteins

Uiteindelijk gaat hij voor de bijl, in eigen land. Denk je dat de gemiddelde Israeliër zit te wachten op 2 oorlogen tegelijk en zo'n oude knarrenkabinet vol bloeddorstige oorlogshavikken en doorgedraaide pijpenkrulmormonen? Kwestie van tijd.

Wijsgeer

Ik ken helaas de gemiddelde Israelier niet. Maar eerlijk gezegd heb ik geen hoge pet meer op van dit volkje. Want nog altijd vallen er gewoon bommen en raketten op Gaza, terwijl "het volkje" al lang genoeg in de gelegenheid is geweest om de koers te veranderen.

Maar ja, als je dat zegt ben je al heel snel een jeweetwel...

esims2.0

As we speak. NOS Teletekst wilde ook nog wel even wat context geven die sommigen hier niet goed uitkomt.

Romāns Vainšteins

' "het volkje" al lang genoeg in de gelegenheid is geweest om de koers te veranderen. '

Mwwwwwwoah, ze zitten gewoon met eenzelfde issue als nu ook hier, hardliners vs gematigden in ongeveer gelijke volumes. Zo zit de helft gekidnapt in de grillen van de ander. In Polen had je een vergelijkbare situatie, het is gewoon tijd voor verkiezingen. En dat zal niet snel gebeuren want ze hebben 'geen tijd' vanwege hun smerige oorlogen.

Klootje Kriekeljon

Bang zijn om overheidskosten van een kabinet. Maar datzelfde kabinet dat opgezadeld is met een miljardentekort door jullie partijtjes hebben we het niet over. Om nog maar te zwijgen over heulen met Hamas. Houd verkiezingen, en de papa's van die kindertjes stemmen gewoon weer Hamas.

Misschien eens een discussie houden over wie er nu schuldig is aan bijv. een verdronken kind in de Middellandse zee of een overleden kind dat de oversteek door de Darien Gap niet haalt. Wij de Westerse wereld, of verantwoordelijken over het kind, de ouders. Of misschien is het niet zo zwart wit. Zeg het maar.

O en ik heb ook gymnasium gedaan. Kunnen we die wegstrepen bij elkaar.

Laatst gewijzigd
esims2.0

Ik mis het individueel verantwoordelijkheidsgevoel bij de vluchtelingen zelf. Wat de achtergrond ook is, ik vind het niet sympathiek om het Westen op te zadelen met het collectieve probleem van migratie. Individuen hebben daar geen boodschap aan, dus gaat het maar door. Een beetje hetzelfde als onze zorgen over het klimaat. Omdat weinigen denken dat een eigen inspanning zin heeft, gebeurt er collectief niets. Vliegen we bijvoorbeeld meer dan ooit.

Il Leopardo della Primavera

Israel gaat ondertussen ook loco op Beirut, die oorlogspijpenkrullen hebben de smaak te pakken

https://nos.nl/artikel/2530983-israel-voert-aanval-uit-op-beiroet-doelwit-was-hoge-hezbollah-commandant

EDIT: ik zie dat esims dat ook al had gepost, maar blijft bijzonder.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

'Ik mis het individueel verantwoordelijkheidsgevoel bij de vluchtelingen zelf.'

Ja, zo'n Angolees moet wat meer denken 'In Nederland hebben ze het ook niet altijd makkelijk, laat ik uit ethische overwegingen maar beter hier wegrotten'. 

En Netanyahu is natuurlijk volledig doorgedraaid, 2 oorlogen tegelijk starten, wat een imbeciel. Dit kan toch niet goed gaan.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

"hmmm laat ik mezelf martelen en vermoorden door het dictatoriale regime omdat ik een keer boeh ipv bah zei, of ga ik naar het westen om zo collectief iedereen daar op te zadelen met migratieproblemen? Weet je wat: vermoord mij maar!"

esims2.0

"Ja, zo'n Angolees moet wat meer denken 'In Nederland hebben ze het ook niet altijd makkelijk, laat ik uit ethische overwegingen maar beter hier wegrotten'."

Van iemand die van mening is dat de boeren wel kunnen oprotten om plaats te maken voor asielzoekers, kon je zo'n onbenullige reactie verwachten.

esims2.0
Il Leopardo della Primavera
#3209
"hmmm laat ik mezelf martelen en vermoorden door het dictatoriale regime omdat ik een keer boeh ipv...

O wacht, het zijn allemaal politieke vluchtelingen die hier komen. Dat had ik niet begrepen.

Klootje Kriekeljon
Il Leopardo della Primavera
#3209
"hmmm laat ik mezelf martelen en vermoorden door het dictatoriale regime omdat ik een keer boeh ipv...

En voor de zekerheid 10 veilige landen doorkruisen om zeker veilig te zijn. 

Romāns Vainšteins

Menen dat (economische) vluchtelingen wat meer aan 'die arme Nederlanders' zouden moeten denken: en dan iemand anders onbenullig noemen. Wat ben jij dan? Nihilnullig of zo?

Romāns Vainšteins

'En voor de zekerheid 10 veilige landen doorkruisen om zeker veilig te zijn'

Tuurlijk zijn er zat die een nieuwe toekomst zoeken en niet zozeer uit veiligheidsoverwegingen 'vluchten'. Maar dat is iets anders. Esims denkt echt dat die lui Nieuwsuur kijken en weten van Ingrid en Henk die Lieselotte en Bob op hun neus hebben wonen. Dan ben je best wereldvreemd.

Il Leopardo della Primavera

Ik geef slechts een voorbeeld, ik zeg niet dat het allemaal politieke vluchtelingen zijn. Wel fijn dat degene in mijn voorbeeld aan het arme westen dacht, deden ze dat allemaal maar!

esims2.0

"Esims denkt echt dat die lui Nieuwsuur kijken ..."

Dat maak jij er weer van om het standpunt van de ander belachelijk te maken. Ik vind de spreidingskerk dan weer wereldvreemd. Of de mensen die menen dat de overheid alleen maar even welvaart moet toveren en het hele probleem van sociale samenhang in de samenleving lost zich vanzelf op.

Klootje Kriekeljon
Romāns Vainšteins
#3214
'En voor de zekerheid 10 veilige landen doorkruisen om zeker veilig te zijn' Tuurlijk zijn er zat d...

Politieke vluchtelingen zijn vaak dankbare vluchtelingen. Vaak ook hoogopgeleid of in ieder geval progressief tov heersende machten in het thuisland. Het principe daarbij moet zijn dat je die altijd opvangt. Hoe vol je ook zit. Juist ook uit hun belang gedacht zou je een harder standpunt tov economische vluchtelingen moeten hebben. Wat niet hoeft te betekenen dat je geen begrip hebt voor hun situatie en dat ze het wel proberen.

Laten we wel zijn, het is ook een industrie. In eigen land, rond de plekken die ze moeten oversteken en zelfs ook hier. Er zijn heel wat partijen die er belang bij hebben en geld aan verdienen dat het blijft zoals het is. En daarbij worden allerlei verhalen verteld die niet overeen komen met de werkelijkheid. 

kleomantre
Klootje Kriekeljon
#3217
Politieke vluchtelingen zijn vaak dankbare vluchtelingen. Vaak ook hoogopgeleid of in ieder geval pr...

De overgrote meerderheid is ook gewoon economisch vluchteling, juist door dat ''10 veilige landen doorkruisen om zeker veilig te zijn". Dat mag ook best gezegd worden. Uiteindelijk is er bij het gros toch een economisch motief, naast de treurnis van thuis en/of de onveilige situatie verlaten. Enkel als vluchtelingen verdeeld worden zoals bij Oekrainers waarbij een x-aantal ongeveer hier moet komen kun je daar helemaal niks over zeggen.

Dat hoef je verder niet aan te grijpen om dan maar elke vluchteling zwart te maken, ze tegen te houden bij de grens en per definitie weg te sturen. Dat is het simplistische gelul van conservatieven die op boosheid inspelen. Die mensen zijn toch onderdeel van een omvangrijk probleem van oneerlijkheid in de wereld en verkeerd leiderschap van machtswellustelingen. Dat moet je ook gewoon meewegen en een stuk humaniteit is op het vluchtelingen issue wel gewenst.  

Dat dankbare denk ik ook wel dat er bij een deel flink in zit. Ik zie het hier waar ik woon ook bij (hoofdzakelijk) Oekraïners. Met die gaat het juist vrij smooth omdat er al snel besloten is om ze te deel te laten nemen aan de samenleving, in plaats van ze uitzichtloos voor zich uit te laten staren en hun slechte gevoel weg te laten kauwen met tchat zoals dat met Somaliers en Eritreers is gedaan ooit.  Gevolg is dat die integratie volledig mislukt is met zo'n beetje het hoogste cijfer van jongelui die in aanraking te komen met de politie.

In mijn optiek is de grootste les die we kunnen leren van de instroom van de Oekraiïners om de rest van de vluchtelingen ook te laten werken in combinatie met taallessen. Daarmee geef je ze een doel, start de integratie sneller en is er veel meer kans op behoud van zelfwaarde. Dat lijkt me toch een stuk beter dan ze doelloos rond te laten hangen, met een soort ophokplicht die jaren kan duren om dan uiteindelijk bij een groot deel toch te concluderen dat ze moeten blijven.  

Alleen zou een links/progressievere/humanere omgang niet zoals in het verleden zonder verplichtingen moeten zijn, zoals ook ons uitkeringsstelsel voor werkelozen gekaapt kan worden door mensen die weigeren te werken of zichzelf bewust 'onwerkbaar' maken en wel het recht op uitkering behouden. En uiteraard niet met slappe handjes de veilige landers niet durven te dumpen in hun land van herkomst. 

esims2.0

Opvang van Oekraïners en migranten uit Afrika is wel appels met peren vergelijken vind ik. Sowieso westers en niet-westers, maar ook hebben we de oorlog in Oekraïne hier op de voet gevolgd. Wat er zich allemaal in Afrika afspeelt is een ver-van-mijn-bedshow en heb ik geen enkele binding mee.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Maar andersom moeten ze wel even aan de dagelijkse uitdagingen in die keiharde Nederlandse maatschappij denken voordat ze het in hun Afrikaanse hoofd halen hier naar toe te komen.

Sowieso ben ik ook wel geïnteresseerd naar jouw 'binding' met de Oekraine die er kennelijk wel is? Vertel er eens wat over.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

En @ Kleo: daar zit natuurlijk ook een stuk opportunisme bij. Ze komen hier arbeidshandjes tekort en Oekrainers passen zich relatief vlot aan. Maar wat als er straks een aantal bllijven wil? Vooralsnog gaan die op een gegeven moment de asielprocedure in, status loopt nu tot maart 26. Zij krijgen veel voorzieningen en aandacht op intergratiegebied waar je als EU migrant naar fluiten kan, nota bene zonder permanente status. Hoewel mooi, humaan is het eigenlijk best vreemd en het gaat tot een heeeeeeeeeel hoog % permanente vestigers leiden. Dat topic gaat nog wel eens terugkomen ergens.

naar mijn mening moet je als overheid investeren in ALLE burgers waarvan redelijkerwijs vaststaat dat die gaan blijven. Simpelweg omdat je anders later met dubbele kosten/problemen/ellende geconfronteerd zal worden.

Romāns Vainšteins

Overigens mooi thema gisteren in nieuwsuur dat goed blootlegt in hoeverre Netanyahu volledig de draad aan het kwijtraken is. Zonder oorlog is ie uitgespeeld en van die status gebruikmakend proberen daar nu ultraultrarechtse elementen de macht te grijpen. Voor je het weet is het straks 1 grote kibboets waar je als gematigd burger met de nek aangekeken wordt. Dit zal een enorme weerslag op de economie gaan hebben en binnen no time het land naast oorlogen in een ziedende crisis doen belanden.

esims2.0

"Maar andersom moeten ze wel even aan de dagelijkse uitdagingen in die keiharde Nederlandse maatschappij denken voordat ze het in hun Afrikaanse hoofd halen hier naar toe te komen."

Jij zit er echt een karikatuur van te maken die van geen kanten overeenkomt met de werkelijkheid. Ook al kijken ze in Afrika 's avonds geen Nieuwsuur, ze weten dondersgoed dat er in Europa een bepaalde weerstand bestaat tegen de massale migratie. Dacht jij soms dat alleen de symboliek van het hek van Trump of Orban al voldoende was om ze te laten beseffen: "Goh, we hebben die gastvrijheid toch een beetje verkeerd ingeschat." Nee, het is het streven om hier in de procedure te komen, met de wetenschap dat het voor Europa nauwelijks mogelijk is om mensen terug te sturen. Ik vind dat geen sympathieke mentaliteit. En geen enkele vluchteling daar die zich door zijn eigen gedachten hierover laat tegenhouden, als anderen het wel doen.

Fortuyn zei al: hier komen geen echte asielzoekers. Zo'n Leopardo die probeert dat het allemaal dissidenten zijn die op zo'n vlot klimmen, het is werkelijk niet te geloven. En het zijn ook niet de meest hulpbehoevenden.

Wat betreft die binding met Oekraïne. Ik hou niet van video's in dit topic, maar dit optreden van Duncan Laurence met You'll Never Walk Alone op het Songfestival was één grote steunbetuiging aan Oekraïne. Merk de twee kleuren op die twee dames daarachter dragen, en oud winnares Ruslana in Kiev.

Maar alsof ik het punt van meer betrokkenheid met de oorlog in Oekraïne dan conflicten in Afrika nog zou moeten toelichten. Het is vragen naar de bekende weg door Romans.

 

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

Ik zeg nérgens dat het allemaal politieke vluchtelingen zijn. Jammer dat je weer met die valse frames komt, Eddie. Siert je niet.

Romāns Vainšteins

'maar dit optreden van Duncan Laurence met You'll Never Walk Alone op het Songfestival'

Kots

En sowieso : 'goh esims, wat is jouw binding met Oekraïne?' , 'Hier, kijk es hoe die kaaskop ze toezingt!' Hahahahaha!

Laatst gewijzigd
1 2 ... 129 ... 240 241

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.