"Esims denkt echt dat die lui Nieuwsuur kijken ..."
Dat maak jij er weer van om het standpunt van de ander belachelijk te maken. Ik vind de spreidingskerk dan weer wereldvreemd. Of de mensen die menen dat de overheid alleen maar even welvaart moet toveren en het hele probleem van sociale samenhang in de samenleving lost zich vanzelf op.
Politieke vluchtelingen zijn vaak dankbare vluchtelingen. Vaak ook hoogopgeleid of in ieder geval progressief tov heersende machten in het thuisland. Het principe daarbij moet zijn dat je die altijd opvangt. Hoe vol je ook zit. Juist ook uit hun belang gedacht zou je een harder standpunt tov economische vluchtelingen moeten hebben. Wat niet hoeft te betekenen dat je geen begrip hebt voor hun situatie en dat ze het wel proberen.
Laten we wel zijn, het is ook een industrie. In eigen land, rond de plekken die ze moeten oversteken en zelfs ook hier. Er zijn heel wat partijen die er belang bij hebben en geld aan verdienen dat het blijft zoals het is. En daarbij worden allerlei verhalen verteld die niet overeen komen met de werkelijkheid.
De overgrote meerderheid is ook gewoon economisch vluchteling, juist door dat ''10 veilige landen doorkruisen om zeker veilig te zijn". Dat mag ook best gezegd worden. Uiteindelijk is er bij het gros toch een economisch motief, naast de treurnis van thuis en/of de onveilige situatie verlaten. Enkel als vluchtelingen verdeeld worden zoals bij Oekrainers waarbij een x-aantal ongeveer hier moet komen kun je daar helemaal niks over zeggen.
Dat hoef je verder niet aan te grijpen om dan maar elke vluchteling zwart te maken, ze tegen te houden bij de grens en per definitie weg te sturen. Dat is het simplistische gelul van conservatieven die op boosheid inspelen. Die mensen zijn toch onderdeel van een omvangrijk probleem van oneerlijkheid in de wereld en verkeerd leiderschap van machtswellustelingen. Dat moet je ook gewoon meewegen en een stuk humaniteit is op het vluchtelingen issue wel gewenst.
Dat dankbare denk ik ook wel dat er bij een deel flink in zit. Ik zie het hier waar ik woon ook bij (hoofdzakelijk) Oekraïners. Met die gaat het juist vrij smooth omdat er al snel besloten is om ze te deel te laten nemen aan de samenleving, in plaats van ze uitzichtloos voor zich uit te laten staren en hun slechte gevoel weg te laten kauwen met tchat zoals dat met Somaliers en Eritreers is gedaan ooit. Gevolg is dat die integratie volledig mislukt is met zo'n beetje het hoogste cijfer van jongelui die in aanraking te komen met de politie.
In mijn optiek is de grootste les die we kunnen leren van de instroom van de Oekraiïners om de rest van de vluchtelingen ook te laten werken in combinatie met taallessen. Daarmee geef je ze een doel, start de integratie sneller en is er veel meer kans op behoud van zelfwaarde. Dat lijkt me toch een stuk beter dan ze doelloos rond te laten hangen, met een soort ophokplicht die jaren kan duren om dan uiteindelijk bij een groot deel toch te concluderen dat ze moeten blijven.
Alleen zou een links/progressievere/humanere omgang niet zoals in het verleden zonder verplichtingen moeten zijn, zoals ook ons uitkeringsstelsel voor werkelozen gekaapt kan worden door mensen die weigeren te werken of zichzelf bewust 'onwerkbaar' maken en wel het recht op uitkering behouden. En uiteraard niet met slappe handjes de veilige landers niet durven te dumpen in hun land van herkomst.
Opvang van Oekraïners en migranten uit Afrika is wel appels met peren vergelijken vind ik. Sowieso westers en niet-westers, maar ook hebben we de oorlog in Oekraïne hier op de voet gevolgd. Wat er zich allemaal in Afrika afspeelt is een ver-van-mijn-bedshow en heb ik geen enkele binding mee.
Maar andersom moeten ze wel even aan de dagelijkse uitdagingen in die keiharde Nederlandse maatschappij denken voordat ze het in hun Afrikaanse hoofd halen hier naar toe te komen.
Sowieso ben ik ook wel geïnteresseerd naar jouw 'binding' met de Oekraine die er kennelijk wel is? Vertel er eens wat over.
En @ Kleo: daar zit natuurlijk ook een stuk opportunisme bij. Ze komen hier arbeidshandjes tekort en Oekrainers passen zich relatief vlot aan. Maar wat als er straks een aantal bllijven wil? Vooralsnog gaan die op een gegeven moment de asielprocedure in, status loopt nu tot maart 26. Zij krijgen veel voorzieningen en aandacht op intergratiegebied waar je als EU migrant naar fluiten kan, nota bene zonder permanente status. Hoewel mooi, humaan is het eigenlijk best vreemd en het gaat tot een heeeeeeeeeel hoog % permanente vestigers leiden. Dat topic gaat nog wel eens terugkomen ergens.
naar mijn mening moet je als overheid investeren in ALLE burgers waarvan redelijkerwijs vaststaat dat die gaan blijven. Simpelweg omdat je anders later met dubbele kosten/problemen/ellende geconfronteerd zal worden.
Overigens mooi thema gisteren in nieuwsuur dat goed blootlegt in hoeverre Netanyahu volledig de draad aan het kwijtraken is. Zonder oorlog is ie uitgespeeld en van die status gebruikmakend proberen daar nu ultraultrarechtse elementen de macht te grijpen. Voor je het weet is het straks 1 grote kibboets waar je als gematigd burger met de nek aangekeken wordt. Dit zal een enorme weerslag op de economie gaan hebben en binnen no time het land naast oorlogen in een ziedende crisis doen belanden.
"Maar andersom moeten ze wel even aan de dagelijkse uitdagingen in die keiharde Nederlandse maatschappij denken voordat ze het in hun Afrikaanse hoofd halen hier naar toe te komen."
Jij zit er echt een karikatuur van te maken die van geen kanten overeenkomt met de werkelijkheid. Ook al kijken ze in Afrika 's avonds geen Nieuwsuur, ze weten dondersgoed dat er in Europa een bepaalde weerstand bestaat tegen de massale migratie. Dacht jij soms dat alleen de symboliek van het hek van Trump of Orban al voldoende was om ze te laten beseffen: "Goh, we hebben die gastvrijheid toch een beetje verkeerd ingeschat." Nee, het is het streven om hier in de procedure te komen, met de wetenschap dat het voor Europa nauwelijks mogelijk is om mensen terug te sturen. Ik vind dat geen sympathieke mentaliteit. En geen enkele vluchteling daar die zich door zijn eigen gedachten hierover laat tegenhouden, als anderen het wel doen.
Fortuyn zei al: hier komen geen echte asielzoekers. Zo'n Leopardo die probeert dat het allemaal dissidenten zijn die op zo'n vlot klimmen, het is werkelijk niet te geloven. En het zijn ook niet de meest hulpbehoevenden.
Wat betreft die binding met Oekraïne. Ik hou niet van video's in dit topic, maar dit optreden van Duncan Laurence met You'll Never Walk Alone op het Songfestival was één grote steunbetuiging aan Oekraïne. Merk de twee kleuren op die twee dames daarachter dragen, en oud winnares Ruslana in Kiev.
Maar alsof ik het punt van meer betrokkenheid met de oorlog in Oekraïne dan conflicten in Afrika nog zou moeten toelichten. Het is vragen naar de bekende weg door Romans.
"En sowieso : 'goh esims, wat is jouw binding met Oekraïne?' , 'Hier, kijk es hoe die kaaskop ze toezingt!' Hahahahaha!"
Dat Duncan Laurence toevallig uit Nederland komt, deed er niet toe. Het was de 'Europa staat achter jullie' sfeer in die zaal. Ik vraag me trouwens af of het gebruik van 'kaaskop' niet net zo fout is als nigga. Als je er zelf geen bent, of als je jezelf geen kaaskop voelt.
Hamas en Hezbollah pruim ik allebei niet. Maar de ultrarechtse staatgreep die de van Keppelsteins nu pogen te plegen op een vleugellamme Netanyahu gaat die organisaties alleen maar sterker en gevaarlijker maken. Hij had nooit met ze in zee moeten gaan. De gematigde, non-tot-soft religieuze Israeliër is de dupe, het land gaat onder hun ogen kapot.
Want die zijn van het type dat eenmaal aan de macht ook al hún vrijheden beperken gaat en er een staat van maakt die niets onderdoet tov van de partijen waar ze tegen strijden. Weg met homo's, weg met niet religieuze feestjes, weg met abortus, iedereen een keppeltje op, allemaal luisteren naar wat de staat zegt.
Dat is opnieuw jouw krampachtige poging om dat voorbeeld belachelijk te maken. Het optreden toont de verbondenheid van Europa met die oorlog aan. Nog even los van Duncan Laurence en het optreden zelf (ik vond het trouwens wel goed gedaan), ik ga bijna denken dat je een Poetin lover bent als er niet iets van verbondenheid overslaat bij een dergelijk statement.
En dat 'kaaskop' praat je ook makkelijk overeen. Maar het typeert je hele houding in het migratiedebat. Want je voelt je duidelijk geen Nederlander en kiest steeds nadrukkelijk de kant van de migranten. Niks deugt hier, behalve de centen. Die mentaliteit.
Ik bén gewoon Nederlander, dat heeft geen reet met 'voelen' te maken. Wat is 'je Nederlander voelen überhaupt? Moet dat gecombineerd worden met bepaalde afkeren of zo?
Ik sta 100% achter de Oekraïne en 0% achter Putin (net zoals bij Netanyahu zie ik graag de heersende macht los van het volk an sich). Ik sta, zowel privé als professioneel, in contact met een heel scala aan Oost-Europeanen en baseer daar mijn 'verbinding' op in plaats van Duncan die wat in een zaal staat te kwelen. (etnische) Russen kom ik ook vaak tegen en de onderliggende cultuur (dus niet hun politieke aanvoerders) waardeer ik enorm. Erg hartelijk en voor het grootste gedeelte precies hetzelfde als in de Oekraïne.
En zoals zo vaak gezegd al, ik sta juist positief kritisch ten opzichte van migratie maar heb daar gewoon betere, meer pragmatische oplossingen voor.
Arbeidsmigratie : is alleen aan te pakken via het economische klimaat dat je hier schept
Oekraïners : het beleid dient gemoderniseerd te worden vind ik, het is nu echt lange halen gauw thuis. Er zitten daar ook best wat vluchtelingen met louter economische moteiven tussen net zo veel als reguliere asielzoekers.
Asielzoekers : goede diplomatieke banden opzetten met de landen van herkomst en een voor-wat-hoort-wat samenwerking opzetten.
Alle typen migranten : investeer rijkelijk in íedereen waarvan je weet dat ze blijven. Hoe meer je dat tegenhoudt des te meer gezeik je er als samenleving later mee hebt. Ik vind dat gezinnen met (schoolgaande) kinderen hier voorrang moeten krijgen.
En dat de Nederlandse boeren volledig doorgeslagen zijn en daar de hele mikmak zeer grondig aangepakt, verduurzaamd en gemoderniseerd moet worden. Staat er los van.
'Wie bestormen legerdetentie centra? Ik heb wat nieuws gemist?'
Ja, je hebt nieuws gemist. Verschillende Israëlische militairen hebben zich schuldig gemaakt aan martelpraktijken, zijn daarvoor opgepakt en nu is er een volksbeweging inclusief politici die ze wil bevrijden. In de Knesset waren er al aan het schreeuwen dat 'alles geoorloofd' is. Moet je eens bedenken wat dat gaat betekenen voor de steun aan Israël. Wie gaat zijn handen nog in het vuur steken voor hen?
Ze zullen wel bidden voor die maffies van een Trump & Vance, anders is het game over.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.