Moet je aan jezelf vragen, ik quote jou simpelweg klootje. Jij legt een verband tussen verpaupering en cultuur, dat mag je uitleggen, voor de 10e maal.
@Ragnar
Ik ken Luik vrij goed en vind dat nou juist een prachtig voorbeeld van hoe verschillende culturen enorm harmonieus en hartelijk met elkaar omgaan in het dagelijks leven. Waalse, Italiaanse, Arabische en Afrikaans-zwarte culturen die op 1 of andere gekke manier goed verweven. In het net zozeer gemixte maar veel grotere Brussel in dat een stuk minder.
Ik noemde Luik als voorbeeld van een Waalse stad met een behoorlijke werkloosheid (althans volgens de statistieken of de perceptie van die statistieken) en waar ze toch i.t.t tot veel andere Westerse steden/regio's niet op populistische rechtse partijen stemmen.
Dat ze, allemaal samen aan de bijstand, hartelijk en harmonieus met elkaar samen leven staat daar toch los van?
Wat uiteindelijk het beste werkt kan ik niet zeggen. Doch denk ik met mn fingerspitzengefuhl dat het beter werkt om de boel grotendeels te verzwijgen dan het alle kostbare zend- en levenstijd die er is te laten gijzelen door een paar figuren die steeds een relletje of het randje opzoeken.
Nadeel zou wel kunnen zijn van totaal negeren dat er een kleine, doch geharde onderstroom ontstaat die helemaal nooit gehoord wordt en op allerlei manieren kan radicaliseren. Alhoewel we in Nederland trouwens van die extreem-rechtsen toch ook zo grotendeels genegeerd hebben. Die hebben destijds echt geen voet aan de grond gekregen, trokken maar weinig jongelui aan en bleven voor het grote publiek toch vooral marginalen.
Eigenlijk zou je als respectabel nieuwsmedium even adem moeten halen en kijken of iemand aan het kwatsen of provoceren is. Is dat het geval en verder is er niets nieuwswaardigs rondom te melden dan niks tonen. Is het wel nieuwswaardig omdat er een bepaald besluit / overleg heeft plaatsgevonden dan stook je verder de rel niet op. Knip het gekwats, gesteek en de onwaarheden er grotendeels uit en meld dan droog wat er besloten is of dat de weg nog niet geplaveid is of zoiets.
Zelfde als met die press conferences waar Trump destijds een mededeling deed en dan weer losging bij zo'n vragenrondje. Meld gewoon dat Trump de aankondiging deed dat er dit besloten is, of toon de soundbite van dat besluit en laat het daarbij. is de bevolking net zo goed geinformeerd, de rest is beinvloeding en persoonlijkheidscultus. Dat geldt ook net zo goed bij iemand als Elon Musk. laat 'm lekker X afbreken en z'n eigen stamhuis van maken. Als die iets te zwatsen heeft gooit-ie dat maar op het net via z'n eigen medium.
Mwoahkweenie (dixit MvdP)
Mij overviel daar vooral het gevoel dat 'verpaupering' in hoge mate relatief is, alles valt of staat met niet de tegenslagen zelf maar hoe we deze verwerken (dixit Albert Ellis). Welvaart en geluk is niet af te meten aan inkomen of gezondheid maar vooral hoe je dagelijks functioneert. Zonder het gevoel dat anderen iets van je afpakken of schuldig zijn aan wat jij mist helpt daar kennelijk bij.
Als jij zo vaak in Luik en Charleroi komt dan zie je aan de koppen van de mensen dat dat een utopische gedachte is. Net zoals het liberale 'succes is maakbaar'.
Zolang jij niet elke maand verder in de financiele achterstand raakt heb je gelijk. Maar als jouw realiteit is dat je al jaren niet bij de tandarts bent geweest of 3 hoog onder een plat dak slechte isolatie maar sociale huurwoning woont maar wel torenhoge energierekeningen hebt dan denk je tis makkelijk lullen.
Relatief inderdaad.
Mensen die dagelijks functioneren en niet het gevoel hebben dat anderen schuldig zijn aan iets wat zij missen, zullen niet zo snel overgaan tot stenen smijten naar hun eigen politie of een bom laten ontploffen in 1 of andere metro.
Mensen die wel het gevoel hebben dat anderen schuldig zijn aan iets wat zij missen, zijn daar al sneller toe bereid. Zeker als ze nog wat verder opgepookt worden door 1 of andere malloot met Tiktok account.
Dat hebben we dus al zien gebeuren in Engeland momenteel of Brussel in het verleden.
Luik en Charleroi zijn sowieso niet op één hoop te gooien, echt wel verschillende steden met verschillende inwoners en verschillende uitdagingen. Maar in algemene zin kunnen veel Walen makkelijker 'een stootje hebben' omdat het er al wat langer schort aan weelderige welvaart. Dat het nu in het UK zo uit de hand loopt is echt te wijten dat eenzelfde type bevolking in de tussentijd wijs gemaakt is dat het beter was geweest zonder die aanwas.
EDIT: wat Ragnar ook een beetje tegelijkertijd zegt dus. :) Met nog de toevoeging dat Brussel als zowat enige plek in stedelijk Wallonië (officieel is het niet Waals maar in de praktijk toch een stukkie meer) wél haarfijn de klasseverschillen heeft en daarmee enorme afstanden tussen de haves en have nots. Hoe het daar per buurt verschilt is best bizar. Wat extra angst en nijd is daarmee goed voorstelbaar.
"Zonder het gevoel dat anderen iets van je afpakken of schuldig zijn aan wat jij mist helpt daar kennelijk bij."
Nogal obligate mening van iemand die zodra het over 'haves en have nots' gaat er nogal een communistische opvatting op nahoudt. Jij gedraagt je als Halvar, de aanvoerder van de asielzoekers die over zee komen en Europa wel eens even zullen plunderen. Europa als de sociale dienst voor arme landen. En het probleem van sociale cohesie, tevens de achtergrond van de rellen in het VK? Dat los je als overheid op als je maar voor voldoende welvaart zorgt 🙄
Meer relevant nu: Harris kiest Tim Walz als running mate waarmee ze een sterke debater en kleurrijk figuur binnenhaalt die met roots in de midwest, een relatief sympathieke bakkes, vrouw/kleurvriendelijke politieke opvattingen en rake oneliners van goede meerwaarde zal zijn.
Shapiro zal het wel afgelegd hebben vanwege en stug stukkie democratische achterban die zich in het Israelisch-Palestijnse vraagstuk hebben vastgebeten. Ergens jammer toch wel want juist Shapiro had daar wel (weg met Netanyahu maar niet weg met Israël) een mooie middenpositie in.
In delen van Charleroi is het prima wonen. Luik heb ik die nog niet zo snel gezien. Maar als je in het hippe culturele gedeelte van Luik komt krijg je een ander beeld dan in Sclessin of Seraing. Overigens zijn het veel Italianen, Spanjaarden en Portugezen daar. Dat is ook wat anders dan hele wijken Islam. Ik zat na de laatste gewonnen wedstrijd van Turkije op het EK nog achter een Turk die vanuit het centrum Charleroi een verwoede poging deed om een toeterprocessie op gang te krijgen. Zo tegen Roux/Monceau draaide hij maar om. Bij winst van Italie is het een ander verhaal in Luik.
Die running mate heeft ze wel nodig ook. Want zodra ze zelf moet gaan praten valt er geen touw aan vast te knopen. Ondertussen gaan de filmpjes uit het verleden al rond, die waarin ze de cloud uitlegt is mijn favoriet.
Die Engelse onderklasse "zijn veelal echt enorm aardige en hartelijke lui, eigenlijk, maar niet altijd even snugger (pretenderen ze ook totaal niet)."
Hoe anders is het met Romans, die ik nog vriendelijk geholpen heb met met maken van linkjes en video's. Zo'n snugger figuur en groot talent dat je je niet meer druk maakt om anderen die meer succes hebben ben je blijkbaar niet.
Ongelukkig dat kleomantre de mening van RV dat je in ieder dorp wel bozige en gekke mensen kunt vinden, belangrijk genoeg vond om over te nemen. Ook wonen er overal wel Volkert van der Graafs, maar dit was een typisch gezocht punt van Romans dat hij enkel maakte omdat hij met zijn timing over mijn saaie dorp waar niets gebeurt nogal onhandig was geweest.
Doch is ze gelukkig, ondertussen 'geframed' naar leuk lollig, spontaan en 'normaal' op basis van haar tekortkomingen. Leuk voorbeeld van een bazooka die andersom afschiet, tov kwaaie Trump en zijn New Born Jesus - neefje.
Omdat ik al jarenlang rondom Luik-Bastenaken-Luik meerdere dagen fietsen in de regio fiets ben ik de stad aan zowat alle kanten ingereden. Seraing is daarbij wel zo ongeveer het allerergste wat er bestaat en heeft intern die naam ook. Nagenoeg álle andere delen zijn stukken beter en er wordt flink aan gewerkt ook.
Charleroi is ronduit onbegrijpelijk en heeft ook nauwelijks historisch statuur, ik kan me gewoon niet voorstellen wat daar in de jaren weggelekt moet zijn aan corrupte bouwprojecten.
Charleroi was ooit volgens mij de rijkste stad van Europa door de mijnbouw. Maar net als in Noord-Frankrijk of Engeland: als je stad afhankelijk is van 1 industrie en die loopt terug...
Of Charleroi absoluut de rijkste stad was kan ik nog beamen of ontkrachten.
Charleroi was ooit wel degelijk een welvarende stad dankzij mijnbouw en staalindustrie. Die regio was ook de eerste regio buiten Engeland die de industriële revolutie omarmde.
Is uiteindelijk wel op dezelfde limieten gebotst als bv. De regio rond Birmingham.
Wel meegemaakt dat die ene foreigner vond dat wij geen varkensvlees meer in de magnetron in de kantine warm mochten maken. Niet denken van ik ben de uitzondering, ik regel een magnetron voor mezelf. Heb je daar ook een tekening van?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.