Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 169 ... 391 392
Klootje Kriekeljon

Ow auto's zijn een opgave. Maar Breda CS naar Groningen CS is 3-4u en dan moet je nog 2x 45 min naar je dorp met de bus met een lijn die 1x rijdt per uur. Als sardines in blik

Nee joh gek, lekker met de DSG automaat met sportonderstel. Dat is wel wat anders dan ik heb een witte auto. Maar het klopt wel, als je op bepaalde uren met de trein gaat is dat lekker ontspannen. De reis zelf dan. De rest er omheen is een crime. Jaren gedaan, nooit meer. Ik weet toevallig nog wat een OV jaarkaart in 1996 kostte. Dat was ongeveer 5000 gulden per jaar. Enig idee wat je daar (al geld weg flikkerend maar dan nog) van kan private leasen? Amai.

Sowieso is het wel duidelijk wie er zijn hele leven (middel)grote (student)steden gewend is met OV. Want in grote steden is het OV een prima alternatief. Je gaat gewoon bij een halte staan en er komt wat binnen 5 min. Mis je dat, kan je een andere tram of bus en stap je ergens over. Of je wacht een paar minuten. Bovendien is in grote steden alles. Dus je hoeft niet snel buiten de stad naar iets.

Ik moest vroeger naar Den Haag vanuit een dorp in buurt Breda. Elke dag minimaal 5u reistijd. Ook hier: IC Breda CS naar DH CS is een uur. En dan kwam ik nog uit een drop met een lijnbus. Er waren dorpen met alleen belbussen. De zoon van mijn maat moet nu uit datzelfde dorp naar school in Breda. 1.5 u bezig voor 15 km. 
Laat staan naar je werk op een industrieterrein ofzo. Niet te doen zeker niet als je vroeg begint of laat eindigt. Zeker niet als je in de grootste stad zonder treinstation van NL woont, monsieur subjectief.

Daarom rijden zoveel gasten in dorpen wel op scooters en brommers. En daarom is ook dit een thema dat vanuit de bevoorrechte randstad geregeld wordt en tot ergernis lijdt bij provincialen. Maar goed, de A27 is eindelijk aan de beurt, 2031 klaar. Na tientallen projecten elders in de Randstad. Want ook daar doen wij er niet toe joh. Calimero uit. 

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
Klootje Kriekeljon
Ow auto's zijn een opgave. Maar Breda CS naar Groningen CS is 3-4u en dan moet je nog 2x 45 min naar...

Volgens mij kan iedereen zich hierin vinden, dunbevolkte regio's zijn enorm achtergesteld qua OV en dat is de laatste jaren alleen nog maar erger geworden. Hier zou het nieuwe kabinet ook wat aan doen toch?

Wijsgeer
Volgens mij kan iedereen zich hierin vinden, dunbevolkte regio's zijn enorm achtergesteld qua OV en...

Als je OV niet ziet als een nutsvoorziening, maar slechts als middel om winst mee te maken, dan is het logisch dat het platteland geen OV meer heeft. Want die lijnen zijn onrendabel vanuit marktperspectief.

Maar tegelijkertijd zorgen ze er wel voor dat ook iemand in de polder gewoon met het OV in een ziekenhuis in de stad kan gaan werken.

Dus ook hier zie je het afbraakbeleid van de afgelopen jaren: marktwerking bij nutsvoorzieningen. Waardoor het niet meer gaat om de reiziger / consument, maar om het geld dat binnenkomt. En het zal mij benieuwen hoe dit opgelost gaat worden, aangezien we populisten en neoliberalen aan de macht hebben. De VVD is van marktwerking in alles, Wilders komt uit de VVD (praat links maar doet rechts), de BBB roept vanalles over het platteland maar vraag is of ze uiteindelijk niet de one-issue partij zijn voor de boeren en stikstof. En Omtzigt, tja....

Romāns Vainšteins

We hebben hier consensus want ook ik ben helemaal voor perfect OV richting alle typen achterland, betaal ik graag aan mee. Is sowieso ook, zoals Klootje tussen de regels al een beetje stelt, een grote reden voor mensen om op PVV en BBB te stemmen. Het onherroepelijk ook breken van deze belofte gaat ze specifiek opbreken bij de aankomende verkiezingen, 100% zeker. Deze partijen geven namelijk alleen om de stemmen vanuit het achterland, ook hier zullen ze het weer van geweten Omtzigt moeten hebben, denk ik.

Romāns Vainšteins

Overigens: weekend vrij 35 eu pm, heb een doorlopend oud abb.

ik haal het er iedere maand uit, als Groninger zijnde. Racefiets mee is 7,5, heb een 7,5 liter bike bag waarin ik eenvoudig mijn essentials in kwijt kan. Zo rol ik.

maar goed, mijn vaste fietsmaat heeft een auto tegenwoordig en ook die gebruiken we wel eens, met goede muziek ook wel chill.

Romāns Vainšteins

Even wat anders: las ergens dat Duncan Laurence het Wilhelmus gaat zingen op Zandvoort voor Verstappen! Veel sneller doet niets Esims hollandse hartje kloppen lijkt me, en ik grommend op zoek naar stockkorting op kotszakken! Misschien kunnen ze MvdP en Sifan nog als paaldanse(e)r(s) inhuren en Linda de boel aan elkaar laten lullen?

Wijsgeer

Ik heb overigens zelf als fervent autorijder sinds een paar maanden een treinabonnement, omdat het hoofdkantoor van mijn opdrachtgever midden in de stad tegen het station ligt. En ik vind de trein echt wel een relaxte manier van reizen.

Al is er sinds mijn studententijd veel veranderd. Reizigers zijn zombies geworden: dikke koptelefoon op, ogen op een klein schermpje gericht. De trein is niet meer de toevallige ontmoetingsplek zoals ik die vroeger kende ("mag ik een stukje van jouw krant?")...

Romāns Vainšteins

Ik ontmoet er nog zat en met name in de fietscompartementen (allerlei typen on-the-road soortgenoten). 

Wijsgeer
Romāns Vainšteins
Ik ontmoet er nog zat en met name in de fietscompartementen (allerlei typen on-the-road soortgenoten...

Vermoedelijk is er een groot verschil tussen de forens en de weekendreiziger... wat behoorlijk logishc zou zijn

Romāns Vainšteins

Zonder meer. Gelukkig ben ik nooit 'forens' geweest los van het type dat fietst.

Die zie ik trouwens ook steeds meer, de superknal 45 kpu fietsen. Op de snelroute van en naar het veel betaalbare Assen en de meer 'gezinsleefbare' voorsteden zoals Eelde-Paterswolde, Zuidhorn, Ten Boer etc. Lijkt me iets waar je skills voor nodig hebt, trouwens, je zit hoog maar gaat hard.

Wijsgeer
Romāns Vainšteins
Zonder meer. Gelukkig ben ik nooit 'forens' geweest los van het type dat fietst. Die zie ik trouwen...

Levensgevaarlijke dingen zijn dat... Je ziet een fietser, maar het is eigenlijk een brommer. Lastig om de snelheid goed in te schatten van dit soort figuren.

esims2.0
Romāns Vainšteins
Even wat anders: las ergens dat Duncan Laurence het Wilhelmus gaat zingen op Zandvoort voor Verstapp...

Volgens mij kunnen ze in jouw geval het Wilhelmus nooit zingen zodat jij er trots van wordt. Ik vind het ook wel weer het geluid van een Metallica-boer om alles van Duncan Laurence op voorhand al af te kraken. Ik heb gezegd dat ik het optreden van Duncan Laurence met You'll Never Walk Alone twee jaar geleden in Liverpool goed vond, dat zegt toch nog niets over wat ik van de rest van zijn kunsten vind? Arcade werkte als act op dat moment op het Songfestival heel goed, maar op de radio vind ik het een vervelend nummer.

Klootje Kriekeljon

Vroeger waren de Interliners wel een prima optie. De eerste 2 Interliners waren (ik dacht) Den Bosch-Dordrecht en Oosterhout-Utrecht + Breda-Utrecht. Dat was een prima alternatief uit mijn dorp. 3 stops tot aan Utrecht, en 2 stops tot aan Dordt. Dan kan je al wat meer dan wachten op die ene bus die je alleen maar naar het dichtstbijzijnde station brengt.

Dat was overigens ook waarom ik tot de conclusie kom dat Grunn ver van alles verwijderd ligt. Mijn afgelegen omgeving doet er ook niet toe, toch ben je in uurtje Amsterdam, 40min Utrecht, 30min Rotterdam.  Alles binnen uur eigenlijk waar je ooit heen moet. In mijn hele leven al voor allerlei verschillende afspraken en dingen op allerlei plekken moeten zijn. Nooit verder dan Amersfoort, Randstad of Eindhoven. Ik heb het niet bepaald, maar daar zit zowat alles in Nederland. 

Tja en vanuit Groningen zit je in een uur in Joure? Iets voorbij Zwolle? Afsluitdijk Amsterdam doe je 2u over ofzo? Dat was mijn punt. En dat doet verder niets af aan hoe leuk Groningen is. No need to feel aangevallen. Naar het CJIB of DUO hoef je niet langs en de parken bedrijven zoals Google is ook alleen maar als je er werkt.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins
Overigens: weekend vrij 35 eu pm, heb een doorlopend oud abb. ik haal het er iedere maand uit, als...

Geen geld inderdaad. Ik heb een 40% korting abbo wat je 5 euro p/m kost, haal ik er ook dik uit. Weekend vrij is ook wel erg leuk voor de zomermaanden idd. kan je mooi A naar B ritjes maken, ben ik altijd wel fan van.

Wijsgeer
Levensgevaarlijke dingen zijn dat... Je ziet een fietser, maar het is eigenlijk een brommer. Lastig...

Ja ik schrik me ook rot van die dingen, helemaal omdat ze wel op de (snel)fietspaden rijden. Binnen de bebouwde kom linea recta naar de autoweg verbannen.

esims2.0

Dit was toevallig de cartoon van vandaag. Wellicht de echte reden van de schrik :)

Laatst gewijzigd
kraamhol
Romāns Vainšteins
Overigens: weekend vrij 35 eu pm, heb een doorlopend oud abb. ik haal het er iedere maand uit, als...

Goeie tip, ik overweeg het ook. Met 3,50 erbij heb je ook 40% in de daluren. En per maand opzegbaar, ook mooi.

Raul Alcala

De Interliner inderdaad. De groene streep. Was wel een hit hoor, super comfortabel ook. Mini aircootje boven elke zitplaats als ik me het goed herinner. Stuk beter dan de gele Gado bussen.

Er wordt gewezen naar de markt, als het gaat over verdwijnen busverbindingen platteland. Terecht natuurlijk, maar 'de markt' is geen liefdadigheidsinstelling. Zij beogen winstbejag zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen in de boekjes. Kom je gewoon weer terug bij de Overheid. De provincie in dit geval. Zij delen 10 jarige vergunningen uit aan de vervoerder die ons van a naar b laat reizen. Inclusief een eisenpakket. Daar kan prima in staan dat ten alle tijde er een bus van Schubbekutteveen naar de bewoonde wereld rijdt, x keer per week. De vervoerder zal dat wel links of rechtsom verrekend willen zien als het om grote bedragen gaat. Zal denk ik toch de provincie moeten lappen. Of een pak geld vanuit Den Haag naar provincies die voor zo'n constructie met een vervoerder kiezen.

Zo maak je het platteland óók aantrekkelijker voor de opgegroeide jeugd, die nu vaak vertrekt omdat ook andere voorzieningen achter blijven of verdwijnen. 

Alleen heb ik wel eens het idee dat provincies regelmatig niet zo goed zo goed met de centen omgaan cq kunnen inschatten hoe duur project A zal uitpakken. Hoe vaak zie je niet grote overschrijdingen, zowel qua kosten als in tijd.

Treinen. Op zich tevreden mee, alleen die gore wc's. Wij willen al tig jaren een hogesnelheidstreinlijn. Was ook een belofte van de Overgheid nav een of andere investering wat toch niet doorging, oid. Of was het nou de gemiste gasinkomten compensatie? Enfin, in 2050 is het zover. 

Zoef

Edit, staat er gewoon in

'Tijdens een debat gaven Kamerleden aan dat ze willen dat de Lelylijn er komt als compensatie voor de gaswinning in Groningen.'

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Van Brooklyn naar Breukelen en weer terug, rapte Extince toch. Met de bus. Kan het weer niet laten.

Romāns Vainšteins

Die hele lelylijn is helemaal niet nodig, dan liever miljarden naar de schubbekutteveenbussen. Daar heb je direct resultaat mee en het is uitvoerbaar. Lelylijn gaat bodemloze put nr zoveel worden.

Raul Alcala

Had je me dat niet eerder kunnen vertellen?

esims2.0
Raul Alcala
Van Brooklyn naar Breukelen en weer terug, rapte Extince toch. Met de bus. Kan het weer niet laten....

Haha ik zie het al voor me dat ze het op Cyclingflash spuugzat waren dat je daar voortdurend de Nederlandse roots van de VS moest benadrukken.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Ja, Breukelen is toch een shithole in vergelijking met Brooklyn. Niks ten nadele van Hans natuurlijk 

esims2.0
Raul Alcala
Ja, Breukelen is toch een shithole in vergelijking met Brooklyn. Niks ten nadele van Hans natuurlijk...

Al het geld ging hier op aan sociale gelijkheid in plaats van om van Breukelen een megalomaan project te maken.

Raul Alcala

En Harlem is Haarlem. Toch een beetje de nette versie van Groningen (aka Los Angeles)

1 2 ... 169 ... 391 392

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.