Lijkt me best vermoeiend, om daar nog iets van trots uit te delven: plaatsnamen ver weg die ooit vanuit het Nederlands ontstaan zijn. In de Russische taal hebben ze trouwens een flink aantal scheepstermen fonetisch vanuit het Nederlands overgenomen.
De Letten hebben er ook een paar vanuit daar weer overgenomen, 'lamzaks' kennen ze hier bijvoorbeeld. Dezelfde betekenis!
Kralen, spiegeltjes, kettinkjes als strooigoed, Klootje. Het is niet allemaal goud wat er blinkt.
Ik heb trouwens sinds gisteravond een kat in huis. En wat voor eentje. Via het raam.. Ineens was ie er. Ik schrok me de tyfus, hij keek me aan vanaf een paar meter en sloop zo onder m'n bed. Daarna onder de lamp naast m'n bed. Doodstil, ogen leken wel wit, en wilde niet weg. Dus ik op de bank maffen. Dacht ik heel even dat hij het open raam weer had gevonden toen ik wakker werd, maar daar lag hij achter het gordijn. En wilde weer niet weg. Niks hielp, zelfs de voordeur openzetten en wat dirigeren werkte niet. Grommen naar me ja. Meneer bleef in de vensterbank.Boodschappen gedaan en bij thuiskomst zag ik em niet meer. Ramen dicht gedaan.Vanavond uit eten geweest en tot m'n grote schrik zar hij helemaal achterin de vensterbank verscholen, half achter de opgerolde gordijnen.
Hoe kan ik em in Godsnaam gemist hebben, na de boodschappen...de hele middag doodstil, maar waar ie dan zat...ben wat van m'n apropos door dit mysterieuze beest. Net nog, ff douchen en op bed nog ff op de telefoon klieren. Zit ie @€@ de hele tijd op minder dan een meter schuin achter me, in de klerenkast. Doodstil. Met ogen. Als blikken konden doden, geef em een ogenblik. Het lijkt wel black magic reïncarnatie.
Hellup, ik zoek een kattenfluisteraar. Op de vensterbank is ie heel relaxed zo als katten kunnen zijn. Maar ben bang dat als ik em oppak dat ie me helemaal uit elkaar trekt.
Dat ziet er uit als een kat die zijn huis uitgetrapt is en nu ergens poogt aan te meren. Vraag is voor jou nu wat je er mee wil? Laten optyfen of in je hart opnemen? 'Geert' misschien een toffe naam? Ik zie wel wat gelijkenissen.
In geval van dat eerste zou ik als hobby (weer/eens/hernieuwd/extra) stofzuigen met open ramen nemen, de plekken waar hij binnen gaat liggen ligt toevalktig steeds het meeste stof.
En trouwens: 'minderjarige meisjes steken dingen in fik te Alkmaar', dat zullen wel iimigrantjes zijn die Aleppo'tje spelen lijkt me? Want zeg nou zelf: blanke minderjarige meisjes doen zoiets niet!
Net zoals bij '84 jarige vrouw slaat 81 jarige buurvrouw met bijl op kop' is het raar dat de etnische achtergrond zo angstvallig verzwegen wordt. Het is namelijk weer eens tijd dat de bezorgde burger aan het werk kan, het is nu nog vakantie immers, what else?
groeten vanuit het overwegend etnisch intacte Latvija.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.