Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 177 ... 392 393
esims2.0
kleomantre
Het heeft er alle schijn van dat het van belang is om nog meer 'problemen' te maken. Dat wil zeggen...

Het is niet te geloven hoe hier de schuld van de crisis wordt afgewenteld op de overheid, en hoe de instroom en problemen met de opvang worden verdraaid als irreële problemen. In de laatste alinea worden ze via redeneren al opgelost. Net Schiphol die met anders meten de geluidsoverlast voortdurend binnen de grenzen hield.

Romāns Vainšteins

Wanneer je kritisch de Oekraïense stroom 'opschoont' kom je met minder productieve en capabele mensen uit. 100% zeker. Dan kan het trappelend onbenut autochtoon arbeidspotentieel extra aan de bak wel.

Il Leopardo della Primavera
esims2.0
Het is niet te geloven hoe hier de schuld van de crisis wordt afgewenteld op de overheid, en hoe de...

Er is geen crisis, althans geen asielcrisis. Er is wel een opvangcrisis. Of sterker nog; een beleidscrisis.

Het verschil tussen westers/europees en niet westerse asielzoekers is trouwens ook dat de eerstgenoemde groep hier vrijwel meteen aan de bak mag en dus geld kan verdienen, en de tweede groep niet. Dat veroorzaakt ook een groot deel van de problemen bij die groep. Hele dagen, weken, maanden of zelfs jaren verveeld rondslenteren rondom een AZC is nog nooit iemand beter van geworden. 

Laatst gewijzigd
kleomantre

@Esims:

1. Er zijn niet meer problemen, het is alleen een andere focus op dezelfde omvang van het probleem / bepaalde inrichting ervan dat het groter lijkt dan het is. 

Ik zeg nergens dat er geen probleem is.

2. Als je een afgebakend terrein hebt waarvan je zegt dat is van ons, je tuigt daarvoor instellingen op om dat zo goed mogelijk te beheren naar de wensen van de mensen die er wonen en als er dan van alles tussendoor glipt of niet goed geregeld is dan kun je toch enkel naar de overheid en de politiek wijzen.

Op wie moet je dan problemen afwentelen? Vooral ook wat kun je er zelf aan doen? Het enige dat je als individu aan het huisvestingsprobleem kan doen is uit Nederland verhuizen, jezelf ombrengen mensen ontvoeren en wegvoeren uit Nederland of mensen vermoorden in Nederland. Het enige dat je kan doen aan oorlogen die vluchtelingenproblemen opleveren is naar die landen toegaan en meevechten (waarschijnlijk met 0-resultaat). Het verder weinige dat je kan doen aan ongelijkheid dat tot migratie leidt, is artikelen kopen waar een eerlijke prijs voor is betaald of zelf gaan handelen in armere landen en dat pogen te gaan doen (Tonys) of onderwijs optuigen elders. Al het andere dat een individu verder kan doen is eens per vier jaar een stem uitbrengen en het beset ervan hopen. In de praktijk is gebleken dat het veelal stemmen is op niet capabele mensen oftewel dat het collectief coalities samenbrengt die op vele issues niets verder komen.

3. De laatste alinea geef ik geen waardeoordeel noch zeg ik iets over de te volgen koers. Jij ziet mij blijkbaar met je voorbeeld van Schiphol als iemand die de meetmethode aanpast om dan het probleem te laten verdwijnen.
    Ik sta er zo zelf niet in. Ik toon een spiegel over hoe je net zo goed naar dit probleem kijken. We zijn bevoorrecht en delen niet graag onze geboortegrond en daaraan hangende privileges. Dat kunnen we nog wel toestaan bij mensen die wat op ons lijken of waarvan we verwachten dat ze niet al teveel aanpasingsproblemen hebben, zeker als ze nog eens snel een bijdrage aan onze privileges kunnen leveren. Mensen die van elders komen waarbij dat veel meer moeite kost en waarbij we interen op hetzelfde ervaringsniveau op onze geboortegrond ja das een moeilijker verhaal. Dan zijn het voor sommigen ineens gelukszoekers die onze wereld kapot komen maken. Het is goed om je eens te realiseren dat wij het geluk vrijwel overal in de wereld, behoorlijk ongeconditioneerd op kunnen zoeken. 

Uiteindelijk spelen er toch vooral twee problemen die nu bij de huidige groep of mogelijke toekomstige asielzoekers worden neergelegd. 1. De huisvestingsproblematiek dat drie hoofdfacetten kent, veranderende behoeften/andere levenswijzen dan eerdere generaties, het niet inspelen op die trend en het woningbestand laten meegroeien met die behoeften (+beleid om ouderen in welke staat dan ook zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen) en een enorme stroom aan arbeids(kennis)migratie de laatste twee decennia dat een grote hap neemt uit de beschikbare woningen op de markt. 2. De evaringen met integratie vanuit het (recente) verleden, waar onvoldoende naar om is gekeken, er te weinig verplichtingen waren voor de mensen die zich hier mochten vestigen, die te veel in de schoot geworpen kregen zoals huis met huisraad en tv en al, die onaangepast hun eigen set van normen en waarden hebben kunnen behouden die niet stroken met die van de autochtonen en door de relatieve armoe waarin de nakomelingen opgroeiden er uit die hoek veel criminaliteit is voortgekomen. 

Laatst gewijzigd
kraamhol
Er is geen crisis, althans geen asielcrisis. Er is wel een opvangcrisis. Of sterker nog; een beleids...

Precies dit Leo! Gaat alleen maar om beleid. Maar racisten zoals esi menen te denken dat er te veel asielzoekers zijn. Terwijl er enkel te veel esimennekes zijn. Er wordt aan gewerkt!

kraamhol

Romāns Vainšteins

Faber mag trouwens nog uitleggen welke dakloze ontheemde bij welke gemeente hoort en wie exact dan wiens 'pakkie an' is.

Romāns Vainšteins

Vandaag 35 jaar dat de Baltijas cels plaatsvond, extra aandacht in de nieuwsprogramma's, culturele feesten en de sterke toekomstboodschap 'vrijheid blijft' als leidraad.

esims2.0

He wat een ongelukkig moment om in Nederland een asielcrisis uit te roepen. Ondersneeuwtechnisch gezien.

Klootje Kriekeljon

Randzaken, zoals Zuid-Afrikaanse bankiers zeggen.

Dat ze in de zomer in Latvia hun Baltijas aantrekken boeit mij dan weer niks. 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Met het huidige kabinet, dat liever mensen stuurloos in het daklozencircuit ziet verdwijnen in plaats van normale opvang te verschaffen, wordt de kans igg niet kleiner dat zo'n randzaak inderdaad eens in NL plaatsvinden gaat. Want randzaken blijven het, individuen die doordraaien, zoek vooral goed uit waarom maar generaliseren zoals TTKoning 'een witte doet dat niet!' Esims doet is en blijft gewoon discriminatie en/of racisme (per casus te bepalen).

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Ik kan me overigens wel voorstellen dat snikkend naar buiten turen hoe ons land vergaat de energie wegneemt om iets te geven om de revolutie in de Baltische staten. Blijft toch megaver van ons bedje. Daar kun je je altijd nog eens op storten wanneer de capaciteit en motivatie ervoor voorhanden is.

Romāns Vainšteins

De van zijn familie afgedwaalde koekkoekwappie Kennedy stapt er uit in de swing states en likt openlijk kont Trump omdat die hem een baantje belooft mocht hij toch nog winnen. Voor sommigen een aanleiding om te denken dat het nu weer de kant oprollen gaat van plan 2025, ik denk een druppel op een gloeiende plaat. Mensen willen vrijheid en niet gekneveld worden door new born mormonen.

Over Trump gesproken, die gast ziet er tegenwoordig uit als een soort zombie. Veel te oud om president te worden joh.

Het blijft ook typisch dat Eddie 'blanke mensen doen dit niet' Sims zonder de feiten te weten de dader van de mesaanval in Duitsland wegzet als asielzoeker. 

Klootje Kriekeljon

Tja RV. Het wel of niet aanwezig zijn van interesse in een bepaald onderwerp moet natuurlijk gekoppeld worden aan zaken die er niets mee te maken hebben... zolang het jouw eigen bekrompen beeld van de ander maar bevestigt. 

Leo.. toch nieuwsgierig.. denk dat grote jongens nog even terugkomen op boksen of pipeline wanneer ze behoorlijk uitgesproken waren en het toch allemaal wat anders loopt. Care to toevoeg?

Kleo, respect voor je reacties. Ook al is het vaak niet per se mijn visie. Wel een hele fijne manier van. 

Klootje Kriekeljon
Tja RV. Het wel of niet aanwezig zijn van interesse in een bepaald onderwerp moet natuurlijk gekoppe...

Oh ik ben niet te belabbert om mijn ongelijk toe te geven hoor. Heb het gelezen, weet hoe de vork in de steel zit. Maar weet ook dat het uiteindelijk toch soortvan op eigen houtje is gedaan, Zelensky trok natuurlijk zijn toestemming in na een vingertje van de USA.

Maarre, kom jij alleen ff hier buurten om je gelijk te halen mbt Nordstream en mensen te betichten van een bekrompen beeld, of ga je nog wat toevoegen? ;)

Ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoe jij er tegenaan kijkt dat (oa) Oekrainse vluchtelingen hier wel meteen aan het werk mogen, en vluchtelingen van buiten Europa niet. Denk je niet dat dat meespeelt in de problemen die de laatste groep relatief meer veroorzaakt?

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon

Even neutraal weer.

Is het jullie opgevallen in wat voor info-hel je terecht komt zodra je op rood of blauw onderzoek uitgaat op internet? De hier al eerder genoemde algoritmen op YT zijn natuurlijk verschrikkelijk. Letterlijk, zoek 2 of 3 pro democrat dingen op en je hele feed is vervolgens valse info en moddergooien naar het andere kamp. Doe hetzelfde maar dan andersom en je krijgt tegenovergesteld resultaat. Nou is dat puur hoe YT werkt, maar je moet wel echt ontzettend kritisch zijn om door alles heen te kunnen blijven prikken.,

Wat veel kwalijker is, is dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je aan goed of slecht nieuwsfeit van de een of ander hoort. Zodra je het gaat onderzoeken word je niks wijzer. Je vind net zoveel bevestigende als debunk-links. Factchecking is kennelijk onderdeel van de propaganda geworden in Amerika. Ontzettend vermoeiend allemaal. En als dat nou door een zelfbenoemde YTer is. Maar echt niveau CBS zegt gecheckt/waar en Washington Post zegt fake news/debunked.
Dat Fox en CNN de verschillende zuilen bedienen, nou vooruit. Maar enigszins gerenommeerde platformen zijn kennelijk inmiddels ook al onderdeel van het verspreiden van tactische informatie. Eng hoor.

Klootje Kriekeljon
Oh ik ben niet te belabbert om mijn ongelijk toe te geven hoor. Heb het gelezen, weet hoe de vork in...

Dat geframe op momenten dat het niet nodig is en daarmee telkens maar weer terugkeren naar dezelfde teneur, dat is bekrompen ja. Houd me ten goede, plaagstootjes moeten kunnen. Maar komt er eens een einde aan? 
Kijk, ik vind dat ik al ontzettend boven mezelf uitstijg hier als PVV-stemmer. Jullie kennen mijn niveau, de lat ligt niet zo hoog. Toch lukt het me behoorlijk lange zinnen te formuleren en heb ik al weken niet geroepen dat het de schuld van de buitenlanders benne. Maar van usual suspects die zoveel kritiek hebben op de vaak geraakte ondergrens in dat verdorven clubje proleten mag je toch wel wat meer verwachten? ;)

Maarre, kom jij alleen ff hier buurten om je gelijk te halen mbt Nordstream en mensen te betichten van een bekrompen beeld, of ga je nog wat toevoegen? ;)

Nee het is oprechte interesse. Anders had ik het je meteen om je oren geslagen. Het is denk ik mijn afwijking om toch altijd tot een raakvlak te komen. Dus wil dan graag weten hoe in dit geval jij dat verwerkt. 
Heb het niet teruggezocht, maar mij staat bij dat je de suggestie false flag operatie niet waarschijnlijk achtte ook. Daar was ik ook benieuwd naar. Kennelijk maakt het voor Zelensky ook niet heel veel uit, want diezelfde meneer die het toch doorzette was nu volgens mij een van de zeer weinige insiders in het plan om Koersk Oblast binnen te vallen. Corruptie, dat is het verloochenen van je eigen morele kompas, hoorde ik vannacht in een podcast. 

Ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoe jij er tegenaan kijkt dat (oa) Oekrainse vluchtelingen hier wel meteen aan het werk mogen, en vluchtelingen van buiten Europa niet. Denk je niet dat dat meespeelt in de problemen die de laatste groep relatief meer veroorzaakt?

Ik las het, het zette me aan het denken. Idd. niet heel consequent, zelf ook nooit bij stilgestaan. Ik ben een enorme voorstander van verplicht iets bijdragen als je op je status zit te wachten. Om de redenen die RV eerder zei, om gelijk een selectie te kunnen maken, en omdat het niet meer dan normaal is dat je iets bijdraagt in een situatie waar je zoveel krijgt. Wat is er mis met asielzoekers corvee te geven, als is het een uurtje per dag. En een enorme incentive voor werken te creeeren. Aan het einde van de dag begint een stukje voldoening en (zelf)respect met jezelf nuttig kunnen maken en een beetje dagindeling. Rust, reinheid, regelmaat, ofzo toch?

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon
Dat geframe op momenten dat het niet nodig is en daarmee telkens maar weer terugkeren naar dezelfde...

Maar het was toch ook niet echt een false flag? Het was vooral niet duidelijk wie de plegers waren, dus zou het eerder geheim dan false flag noemen. Natuurlijk had Oekraine graag gehad dat iedereen zou denken dat het Rusland zelf was, maar het is niet dat ze nog ff een russiche vlag daar hebben gedropt ofzo. Och en natuurlijk zal er wat corruptie daar zitten, dat zit er bij veel voormalige Sovjet landen nog wel enigszins in. Niet goed, maar zou ik niet als reden zien om Oekraine maar aan haar lot over te laten. Oorlog heeft uberhaupt al niks meer met moraliteit te maken.

Ik ben ook een enorme voorstander van iets bijdragen! Alleen dat kan nu wettelijk dus niet voor veel vluchtelingen. Bij sommige AZCs wordt er gelukkig veel georganiseerd voor de bewoners en zijn er ook mogelijkheden tot vrijwilligerswerk, maar dat is lang niet overal, en ik snap ook dat niet íedereen zit te wachten op vrijwilligerswerk als je gewoon een fatsoenlijke opleiding hebt en in theorie ook gewoon betaald aan de slag zou kunnen. Een uurtje per dag is overigens wel heel weinig: dan heb je nog pak 'm beet 7 uur (uitgaande van een normale werkdag) waarin je je stierlijk zit te vervelen, en dat is in mijn optiek een groot deel van het probleem. Vergeet niet dat je in zo'n AZC effectief geen privacy hebt, je hebt daar niks te doen, en als je een beetje pech hebt word je door de omwonenden ook nog met de nek aangekeken.  Als je het 'asielprobleem' wil oplossen is dat iets waar je naar moet kijken en mee bezig moet. Geef die mensen een uitzicht en bezigheden, en als het ff kan iets meer verspreid zodat het kleinere groepen zijn, wat ook minder problemen oplevert.

kraamhol
Klootje Kriekeljon
Even neutraal weer. Is het jullie opgevallen in wat voor info-hel je terecht komt zodra je op rood...

Neutraal:))). Het is heel simpel: je hebt normaalland, en je hebt trumpland. Niks democraten of republikeinen, niks links of rechts, gewoon normaal en niet normaal. En ja, ik vul hem even voor je in: stemmen op de pvv is NIET normaal!

Wijsgeer

Om nog even op de feiten (en het feitenvrij zijn) terug te komen:

Heel veel politici aan alle kanten van het spectrum doen beweringen die op zijn zachts gezegd niet altijd hard te maken zijn. Of waar er altijd wel een onderzoek te vinden is (al dan niet van dubieuze makelij) dat een bewering van een politicus weerlegt. Denk bijvoorbeeld aan de vele beweringen over de EU en ons lidmaadschap die ons vrede en welvaart heeft gebracht: Stel dat we een andere samenwerkingsvorm gekozen hadden; wie weet hadden we dan nog wel veel verder gestaan. Of kijk naar Zwitserland: geen lid van de EU, heel vredig en welvarend land. Kortom, ook daar wordt maar wat geroepen, er is immers geen "controlegroep" om het gelijk of het tegendeel te bewijzen.

En dan kom je automatisch op een punt waar het bij veel kiezers ook om gaat: welk verhaal staat je het meeste aan? Waar geloof je als kiezer in? En waar typetjes als Esims graag achter xenofobe narcisten als Trump of Wilders aan lopen, is dat niet waar ik in geloof.

Ten eerste omdat het types zijn die overduidelijk bezig zijn met hun eigen belang, en de kiezer daarvoor misbruiken. Kijk het gemak waarmee standpunten in ijskasten verdwijnen: puur kiezersbedrog, maar voor sommige lemmingen geen enkel probleem. Of de manier waarop dit soort politici hun positie gebruiken om voor zichzelf immuniteit te regelen (Trump, Bolsonaro of de oorlogsmisdadiger Netanyahu).

Ten tweede sta ik ook niet voor een samenleving die is gebaseerd op de angst voor iets anders. Ik sluit mijn ogen niet voor vraagstukken rondom migratie, maar ik heb niet de angst dat we straks allemaal verplicht naar de moskee moeten. Want ook in de moslimwereld zie je steeds meer mensen die het allemaal wat minder nauw nemen met hun geloof, zeker als ze in de westerse wereld komen. Het ECHTE probleem met migratie is m.i. de steeds verdere tweedeling in de samenleving. Waarbij de witte mensen de dure baantjes hebben, en de allochtonen de WC's mogen schoonmaken. ALS ze al mogen werken. Ik denk dat o.a. Romans hierboven al heel goed heeft aangegeven welke kant het op gaat. Door onze omgang met migranten duwen we er heel veel de problemen in.

Objectief blijven is lastig, of zelfs onmogelijk. Maar wat ik dan probeer is in ieder geval te kijken naar mijn eigen normen en waarden, en op basis daarvan een partij of politicus kiezen. En in mijn geval staat dat haaks op types als Trump, Wilders, Bolsonaro, Orban, Putin of genocide-pleger Netanyahu. Een wereld zonder dit rijtje namen is wat mij betreft een veel mooiere wereld dan MET....

Klootje Kriekeljon

Nee idd. Overigens leek mij de kans dat Rusland er achter zat zeer klein, niet omdat ze er niet toe in staat zijn maar puur kijkende naar de strategische en economische belangen. 

Oorlog heeft uberhaupt al niks meer met moraliteit te maken.

Pcies, oorlog is vies. En met bijv. een tegenstander als Poetin zijn er andere spelregels. Prima voorbeeld van moeten we er een waardeoordeel aan vastplakken of kunnen twee inzichten naast elkaar bestaan. In een ideale wereld houd iedereen zich aan de conventies van Geneve en vinden we er wat van als je het niet doet. In de realiteit moet er een oorlog gewonnen worden en ben je zeker als het vlak bij huis is gevraagd of ongevraagd deel van het conflict. Dus is de keuze tussen het morele en de oorlog winnen ook voor ons simpel. 
En als we over 50 jaar of meer in een ander tijdsbeeld terugkijken op zaken uit het verleden, laten we dan ajb niet opeens morele politie gaan spelen. Maar dat is een ander zijpad.

En is dat niet ook hoe de soort van uitzonderingspositie van Israel op het politieke vlak ooit is begonnen? Door gevluchte nazi-kopstukken te liquideren of te ontvoeren in soevereine landen maar daarmee geen echte internationale consequenties er voor krijgen.. omdat het morele vaak zwaarder weegt dan de feitelijke afspraken die je samen gemaakt hebt?
En daarmee kijkende naar nu, is het daarom net zoals je zegt bij Oekraine niet ontzettend onzinnig om onze morele verontwaardiging over het Palestina conflict uit te spreken? Veel interessanter dan een discussie over wie er slechter is, de moordenaar of de pedofiel.

Raul Alcala

Mij graag op jezelfde lijstje als esims plaatsen Kraam. En behandelen aub. 

Na 2 dagen niet aanwezig kunnen alleen Klootje, esims en Kleo me bekoren. De rest is inwisselbaar arrogant en voorspelbaar

Laatst gewijzigd
SprintMaster
esims2.0
He wat een ongelukkig moment om in Nederland een asielcrisis uit te roepen. Ondersneeuwtechnisch gez...

Jij hebt het signalement van de verdachte van Bild. Weten we ook weer dat jij daar meeleest. 

Mister Onderbuik. 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

De mop van de week

"Oh ik ben niet te belabbert om mijn ongelijk toe te geven hoor"

1 2 ... 177 ... 392 393

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.