Toch lachwekkend, meneer Onderbuik gaat weer de vermoorde onschuld spelen. Terwijl iedereen al lang in de gaten heeft wat hij keer op keer insinueert. We zijn die asielboot 'grap' nog niet vergeten!
Ik vind het trouwens niet vanzelfsprekend dat mensen andermans namen of voornamen gebruiken in plaats van de gebruikersnaam op het forum. Ook al gebruik ik deze zelf op sociale media. Maar dat is eigenlijk noodgewongen, vanwege eenzelfde soort grapje als de cartoon hierboven. Iemand anders raakte daardoor zo over de toeren dat hij dreigde mijn naam te publiceren. Die hij waarschijnlijk kon achterhalen via domeinnaamregistratie. Een merkwaardige actie, want ik deed niets soortgelijks. Om hem niet die eer te gunnen heb ik hem toen zelf maar genoemd. En ben hem later ook maar op sociale media gaan gebruiken.
En terwijl we hier over elkaar heen buitelen is het maar de vraag of we in Solingen en omstreken een nieuwe "Kristallnacht" gaan krijgen. Met een iets andere zondebok dit keer, maar met dezelfde rabiate haat jegens een groep die we kennen van de jaren 30.
Veel rechtse rakkers zitten al klaar om alles en iedereen die een kleurtje heeft of niet in de bijbel leest op te jagen...
Nee dat zou ik zeer onwaarschijnlijk vinden, vanwege de original Kristallnacht, en ook de gebeurtenissen in Engeland maken dat niet waarschijnlijk. Maar het is ook wel weer typisch hoe jij je kijk erop geeft. Alsof het onbehagen bij Duitsers over immigratie niet precies hetzelfde is als in Engeland.
Het onbehagen is er bij een deel van de bevolking daar precies hetzelfde als in het VK. Kijk hoe de ontwikkeling van AfD gaat, en wat voor kopstukken daar in zitten.
Gelukkig heeft een ander deel van de Duitsers nog iets meer kennis van de recente geschiedenis om daar een bepaald tegenwicht aan te bieden.
Het onbehagen in Duitsland kun je niet afmeten aan de aanhang van AfD. Net zoals je die in Nederland niet kunt afmeten aan de aanhang van de PVV. Het schuldgevoel over de Tweede Wereldoorlog is er bij de Duitsers ingeramd. Toen Angela Merkel onbeperkt immigratie toestond met als slogan 'Wir schaffen das', kan het niet anders of het volk heeft het tandenknarsend geaccepteerd. De slogan die trouwens besmet is geraakt, ook door een incident als ik het me goed herrinner.
Ik wil er toch nog een keer iets over zeggen. Want alsof ik iets verkeerd gedaan heb met die grap. Ik heb al gezegd dat het puur ging om het woord asielboot, dat hilarisch bij me overkwam. Een serieus onderwerp in de jeugdjournaal of Sinterklaasjournaal sfeer trekken. Ik heb ook nog even nagedacht of mijn opmerking "Zie ginds komt de asielboot" wel kon gezien de context, maar zag toch onvoldoende bezwaren. Nota bene anderen zeiden eerder dat ik niet in hun hoofd kan kijken, maar in dit geval kunnen anderen dat letterlijk wel. Want Romans zei later dat ik de verdronken asielzoeker belachelijk zat te maken. Ondanks mijn uitleg.
Iets soortgelijks is al eens eerder gebeurd. Ik had tijdens de Top 2000 van 2022 deze cartoon op mijn website gezet, en anderen die meenden dat ik de tekst had verzonnen, zagen er een doodsbedreiging in. Toen het om de originele cartoon bleek te gaan, verdwenen de bezwaren als sneeuw voor de zon.
Ok gappie. Geen wokkels voor mij vandaag, te ingewikkeld als een dwangbuis. Ben druk bezig een pak speculoosjes weg te tikken.
En voor de goede orde, ik heb niks tegen echte vluchtelingen ivm oorlog, seksuele of politieke vervolging. Maar de herberg is wel nagenoeg vol. Maar het liefste zo weinig uit islamitische landen, al was het alleen maar om hun vaak rabiate jodenhaat. Maar we hebben een asielcrisis, woningen crisis etc, dus heel selectief graag. En tijdelijke opvang ook graag.
En die eritreeers mogen wmb ook een enkeltje terug krijgen. Aso idioten met hun 90s blokkapsels, de mannetjes dan. Somaliers heb ik het ook niet op. Aldus de racist.
Ik heb ook nog niemand gehoord over waarom immigratie vanaf het einde van de zeroes zo'n vlucht heeft genomen. Ik had mijn eigen theorie erop losgelaten, maar die werd ook niet tegengesproken. Ik moet ook nog denken aan Adriaan van Dis die ergens in de zeroes bij DWDD, in een discussie over het witte fort Europa hysterisch riep: "Ze komen het halen!". Wat een dom intellectueel wereldvreemd grachtengordel gezwets dacht ik toen nog.
Intussen wordt er in Frankrijk een synagoge in de fik gestoken. Voor alle duidelijkheid: it wasn't me!
Onze vriend Marcon heeft het meteen over een terreurdaad. Maar dan vraag ik me af welke term hij in zijn hoofd heeft voor hetgeen in Gaza gaande is.
En net als bij het bekladden van een falafelzaak komt ook dit niet uit de lucht vallen. En heeft het vermoedelijk niets te maken met het haten van grote neuzen of keppeltjes an sich. Maar alles met hetgeen gaande is in Gaza, de westelijke Jordaanoever. En het gebrek aan daadkrachtig afstand nemen van agressor Israel door de gehele westerse wereld, ook al ziet iedereen dat het gedrag van dat puntjepuntjepuntjevolk aldaar niet door de beugel kan.
En het meest fascinerende van alles vind ik vaak de opmerking dat de Hamas leiders zich heel laf schuil houden tussen burgers. Alsof Netanyahu vrijelijk door een weiland op de Westbank huppelt, en zegt: "hier ben ik, schiet mij maar dood!" En ook dat Hamas de schuld krijgt van iedere burgerdode die valt. Terwijl de bommen een Israelisch vlaggetje hebben, worden afgeschoten door Israelische militairen, onder commando van een Israelische legerleider, die doen wat de Israelische leider Netanyahu van ze vraagt.
Ach ja, blijkbaar is alles toegestaan in de oorlog en de liefde...
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.