Uberhaupt alles wat religieus gemotiveerd is mag van mij linea recta de kliko in: dat gaat van gillende allahbaardmeneren tot aan Utoya en Christchurch taferelen. Antireligieus geweld is immers ook religieus gemotiveerd.
De grootste grap is overigens dat ISIS en figuren als Breivik eigenlijk hetzelfde zijn, alleen ze zien het zelf niet.
Nee. Je gaat ook geen maatschappij van 'Esi's' kunnen, willen of moeten 'zuiveren'. Esi's hebben het volste recht om op rang 1 het falikant falen van hun xenofobe droomkabinet te kunnen volgen en daar Timmermans en Klaver huilend de schuld van geven. Ook voor mensen die Duncan' gekrijs/kweel/piep (wat is het eigenlijk) of een tenenkrommend kutliedje van Netanyahuchickie langer dan 3 sec kunnen verdragen is er plaats in deze mooie wereld. Haha.
'De grootste grap is overigens dat ISIS en figuren als Breivik eigenlijk hetzelfde zijn'
Het is zoooooooo makkelijk om te beseffen dat wanneer 1001 geloven allemaal hun unieke baardaap hebben, de kans dat jouw lieve baardaap een fakerd is best behoorlijk enorm is.
Maar nee hoor, 'owww, mijn holy holy baardaaaaap, owww, mijn holy holy baaaaardaaaap'. Kleedjes er bij, Sithachtige, geile mannetjes die je vertellen wat je moet doen, gebouwen met naargeestig gezang, angst voor alles en nog wat'
lekker leven zo, en project 2025 met trekpop Trump willen er nog een nieuw kalifaatje bij.
Ook dit is weer een poging om de terreur van de islam te relativeren. Met Breivik heb je inderdaad een bizar monster uit rechtse hoek te pakken die je zeker kunt vergelijken met IS, maar hoeveel Breiviks lopen er nu helemaal rond?
In de USA miljoenen, wanneer je ze mandaat gunt.
IS is ook bij uitstek een organisatie die terroristen tot daden dwingt, trouwens. Die zetten lachend bij het thuisfront messen op de keel en/of zwaaien met een zak geld. Sowieso iets dat je vaak ziet in moslimterrorisme.
Ik probeer altijd naar de basis te gaan, met problemen. Waar komt het vandaan? Schelden op asielzoekers, op zwart, op links, het is een gevolg. Waar komt het vandaan? Ziekte? Genen? Niet in staat om in het leven dat te bereiken wat voorzien was, wat gedroomd is? Trauma's?
Maar wat mij betreft er wel zo hard mogelijk tegen strijden. Monddood maken? Nee, werkt niet. Belachelijk maken? Werkt al beter, maar kan ook averechts werken. Zuiveren? Hoe dan?
De wereld van de mensen is ziek, en is het altijd geweest. Een eeuwige strijd tussen de normalen en de niet-normalen. Wat is normaal? Een sociaal besef, mededogen (en wat dan met mededogen met de ezi's?), een beetje tijd per dag om de dingen wat beter te maken. Wat zijn dan die dingen? Tijd per dag om de wokkies van repliek te dienen? Is het nodig? Heeft het zin?
Zomaar wat vragen op een zondagochtend...
Nee wat daar gebeurt, zoals de aanslag op Trump, is misschien politiek gemotiveerd maar niet of nauwelijks ideologisch. Bovendien zijn dat figuren die in eigen land opereren. Je bent nu alleen maar bezig om Solingen te relativeren.
Ik heb helemaal geen behoefte om Solingen te relativeren en onderken gewoon de problemen van islam, IS en terrorisme. Wat jij daarentegen doet is doof, blind, vooringenomen en meer van dat zijn. Zou me weinig verbazen mocht jij ergens in zo'n jezus leeft-boerderij in de Alblasserwaard onen, onderhand. Mijn advies is: ga fietsen, de omgeving is prachtig.
"Een roekeloze chauffeur die gelooft dat zijn wagen heilig is, en hijzelf king-of-the-road, rijdt een gezin dood"
Moeten we nu ineens alle chauffeurs verbieden? Alle auto's het land uit? Want he, die auto is toch ook de heilige koe...
Net als ik niet geloof in het over 1 kam scheren van alle automobilisten, zo geloof ik ook niet in het over 1 kam scheren van asielzoekers, moslims of welke andere gelovigen dan ook. Het allergrootste deel heeft geen kwaad in de zin, en wil, net als wij allemaal, gewoon een goed en veilig leven, het liefst op de manier zoals hij/zij dat zelf wil leiden.
Er zal altijd leven zijn en leven blijven aan de uitersten. Dat zie je op de weg, maar dat zie je ook bij dit soort aanslagen. Waarbij ik benieuwd ben naar het uiteindelijke motief: religieus, wanhopig, boos, psychose?
Maar vooralsnog hebben we, ook in Nederland, ieder weekend wel een "king of the road" die willens en wetens anderen van het leven berooft. Er vallen door dit soort gedrag in de auto vele malen meer doden dan door aanslagen zoals in Solingen. Maar blijkbaar zijn we zelf te religieus als het gaat om onze auto om daar net zo'n hard standpunt bij in te nemen als bij dit soort aanslagen. Of vinden we het roekeloos doodrijden van een gezin de normaalste zaak van de wereld (we zouden het zelf bijna kunnen doen), maar we schieten in de kramp bij een aanval van een man met een baard, afkomstig van ver weg. Die ook willekeurig zijn slachtoffers maakt...
Ik vind het probleem van islam terrorisme eigenlijk nog relatief klein, wetende hoeveel er in Europa wonen of het bezoeken. Daarbij zijn de meeste incidenten ook nog eens klein van aard. Ervan uitgaande dat je aanslagen laat plegen om op te vallen.
Je kunt het ook omdraaien en positief benaderen, der zijn wellicht niet zoveel mensen te vinden die hun eigen leven willen geven omdat van willekeurige anderen te ontnemen. Gelukkig is het geweld ook vaak wat amateuristisch van opzet en daarmee op het oog ook inefficiënt en minder impactvol dan het had kunnen zijn.
Neemt natuurlijk niet weg dat hoe klein en heikneuterig een aanslag ook is het leed even zo groot is voor de slachtoffers en/of hun nabestaanden.
Zeg me even, Edje: waar zit mijn cognitieve dissonantie?
De enige dissonantie die ik voel is de rechtse reflex van "zie je wel, het is een migrant, we moeten dus de grenzen dichtgooien". En dan kom je exact op de vergelijking die ik maak met de roekeloze automobilist. "zie je wel, het is een automobilist. We moeten alle automobilisten het land uit zetten".
Ik denk dat de cognitieve dissonantie dus eerder bij jou zit.
Ja heerlijk die Christenen zeg, die in het recente verleden vele tienduizenden kinderen misbruikten of mishandelden en waarbij mensen anno nu nog beschadigd opgroeien door bijvoorbeeld de strikte gereformeerde leer.
We zien ook dat onder die groep het animo hoog is om iemand die verkracht is te verplichten de baby te omarmen als een wonder van God. Liefst vertellen ze ook hoe jij moet leven, hoewel ze hebben geleerd dat ze dit beter niet overal dwingend moeten verkondigen, en bepalen ze hoe lang jij moet leven terwijl het hun leven niet eens is.
@Romans,
Met jouw afkeer jegens religie ben je misschien wel net zo erg als de religieuzen zelf. Jij gelooft niet in religies en vindt dat ze hier niet thuis horen (of ergens in een obscuur hoekje van het internet of enkel achter de keukentafel); hoe tolerant maakt jou dat?
Ik ben zelf ook absoluut niet religieus. Maar wat ik zie is dat voor veel mensen de religie juist wel een mooi houvast is in een wereld die al haar moreel kwijt lijkt. Die waarschijnlijk zonder hun religie "verloren" zouden zijn, of misschien wel dingen zouden doen die nu soms uit naam van religie gebeuren.
Ergens in geloven is ook gewoon iets moois. Maar als je richting de extremen gaat (bij welke religie ook), dan kom je automatisch bij de duistere kanten uit. Kijk naar de kruistochten van vroeger, of nu IS, de orthodoxe Joden, bepaalde sektes en ga zo maar door.
Ik ben op heel veel plekken geweest op de wereld, heb ook heel veel verschillende religies gezien. En ik ben tot de conclusie gekomen dat de religie an sich niet de bron is van het kwaad, maar wel de manier waarop sommige mensen hun religie belijden.
Jij probeert nu krampachtig je eigen betekenis te geven aan het begrip cognitieve dissonantie. Maar de draai die jij eraan geeft heeft niets te maken met de officiële term. Er is helemaal geen ongemakkelijk gevoel bij rechts dat rechtgebreid moet worden in hun hoofden. Anders dan bij links.
Wat maakt dat je denkt dat er bij mij een "ongemakkelijk gevoel" weggehaald moet worden?
Het enige ongemakkelijke gevoel dat ik heb, dat heeft te maken met hetgeen ik heb zien gebeuren in het VK een paar weken terug, en wat ik heb geleerd over de Kristallnacht. Waarbij ineens een grote groep mensen vogelvrij wordt verklaard door een paar skinheads of Nazi's.
Als ik dan mensen hoor over "zie ginds komt de asielboot", of allerlei andere opmerkinge over hele groepen mensen waarbij het de indruk geeft dat ze voor de betreffende poster niet meer waard zijn dan een kudde vee dat naar het slachthuis gaat, dan vind ik dat zorgelijk.
Het is niet voor niets dat ik dat soort figuren graag zelf een keer de ervaring gun om te vluchten voor hun leven. Zodat ze misschien gaan snappen wat dat fenomeen inhoudt. Omdat ze vaak niet verder zijn gekomen dan het veilige zolderkamertje van paps en mams.
Edje ten voeten uit: geen enkele inhoudelijke reactie. Vroeger noemden we dat UPG: Uit Positie Geluld.
Je schuift me het gevoel van "cognitieve dissonantie" in de schoenen, maar als ik vervolgens uitleg dat ik dat gevoel niet heb maar een heel ander gevoel, kom je met dit soort antwoorden terug.
UPG, iets anders kan ik er niet van maken.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.