Groei is altijd het meest in het voordeel van de allerrijksten omdat vermogen minder zwaar wordt belast. Het probleem daarvan is dat het een zichzelf versterkend effect is waardoor de samenleving min of meer wordt leeg getrokken en de 'gewone man' er relatief weinig van profiteert.
"Uit onderzoek naar de situatie van 2011 tot en met 2019 ziet het CPB dat er gemiddeld iets meer belasting wordt betaald dan in 2016, maar dat de belastingdruk voor de groep met de grootste portemonnee het laagst blijft."
"In de economische groei tussen 2011 en 2019 ziet het CPB dat van alle werkenden de hoogste inkomensgroepen veruit het sterkst profiteren. Waar de reële inkomens van 99 procent van de werkenden met 4 tot 8 procent stegen, ging die bij de rijkste 1 procent met ruim 70 procent omhoog."
"De aller-allerrijksten (0,01 procent, zo'n 1400 mensen) betaalden zo'n 28 procent belasting, berekende het Centraal Planbureau. Voor werkenden met een gemiddeld salaris slokken belastingen bijna 40 procent van het salaris op."
Ook uit groter onderzoek blijkt: rijksten betalen relatief minder belasting (nos.nl)
Krimp lijkt me ook geen oplossing. Zijn daar ooit economische modellen van gemaakt? Wat je wel ziet is dat er meer ingezet wordt op hergebruik/recycling. Al zit je er daar mee dat een deel ook gewoon niet herbruikbaar is.
Ik kom toch nog eens terug op de btw discussie. Met 'kosteneutraal' maakte ik een denkfout en ik dacht toen dat ik misschien hierboven ook een denkfout maakte, maar dat is bij nader inzien toch niet zo. Ieder bedrijf in een productieketen betaalt jaarlijks wel degelijk aan de overheid en genereert dus wel degelijk inkomsten voor de overheid. Echter kan de laatste schakel (meestal de consument) de btw niet terugvorderen.
En geen groei of krimp is óók in het nadeel van de armen, Sprintmaster. Dan moet de uitkomst van de optelsom toch zijn dat we de armen uit de armoede gaan halen? Is voor iedereen winst. Voor henzelf natuurlijk, de overheid, en ook het klimaat zal er van profiteren wanneer steeds meer doelen van arme mensen verschuiven.
Van, mijn doel is elke dag eten voor mezelf en kinderen te regelen. De rest is niet belangrijk.
Naar, oog hebben wat er om je heen gebeurt, de natuur bijvoorbeeld. Hoe ga je je potje koken? Niet meer op open vuur, maar op fossiel. Als dat tenminste nog mag van Frans Timmermâns.
Zo gaan er niet alleen veel minder mensen dood, het is ook nog eens goed voor moeder Aarde en al haar aura's.
Door dat verwijderde bericht door Romans (hij kan dat hier als enige) ontstaat er steeds een fout in de link naar het eerste bericht op een pagina. Want de verwijzing is naar de pagina ervoor, waar het niet staat. Dat wordt erger naarmate je meer berichten verwijdert, ik was daar zelf al achter in mijn eigen topic. Een irritante fout van dit forum.
Sombere dag voor normaalland:
https://nos.nl/artikel/2535362-saksen-en-thuringen-naar-de-stembus-afd-koerst-af-op-historische-zege
Ja ben benieuwd, er schijnt dus ook een radicaallinkse partij daar heel groot te zijn. Consveratief-links welteverstaan, dus ook tegen hulp aan oekraine etc. Ik hoop toch echt dat de peilingen er hier naast zitten, maar vrees van niet.
Wat een voorspelbaar gejammer weer, want de peilingen spotten met de linkse sharia hier. Ik lees in dat NOS artikel ook over remigratie, en dat klinkt vrij heftig, maar ik heb altijd gedacht dat het beleid van Angela Merkel spelen met vuur is.
TYF TOCH EENS EEN KEER OP MET JE "LINKSE SHARIA"!!!
Ik heb het al een keer eerder gezegd, en ik zeg het nog een keer: ik gun je een oorlog, waarbij alle Esimsen en hun juniors worden opgejaagd alsof ze een plaag zijn. Zodat ze snappen wat het inhoudt om huis en haard achter te laten. En hoe fijn het dan is dat er een vluchtelingenverdrag is, en landen die je opvangen om je een kans te geven op een veilige plek en een nieuw leven.
Maar als jij ooit bij mij voor de deur staat met je koffers, dan flikker ik je buiten! Want Esimsen passen niet in onze cultuur...
Ja die radicaal linkse partij doet er nog een schepje bovenop. Enge shit daar hoor, zelfs een absolute meerderheid voor afd kan nog, dan kunnen ze alleen regeren (de provincies daar hebben knetterveel macht, niets in vergelijk met onze mickey mouse provincies, muv friesland natuurlijk:).
Toevallig net met een nakend kunstproject bezig in die contreien, motto refugees, die shit komt me dus eigenlijk wel goed uit, al is alles te triest voor woorden.
Geer, laten we proberen verder over de inhoud van poli topics te babbelen, de kleur van ezi kennen we inmiddels. Al valt het mij ook wel zwaar hem niet de zee in te tyfen met al zijn standpunten.
Dat wordt dan een deelstaatregering met AFD en BSW. In de peilingen staan ze qua zetels precies op de helft in Saksen (60/120) en op meerderheid in Thüringen (47/88). CDU heeft altijd samenwerking met extreemrechts uitgesloten.
Landtagswahl Sachsen: Neueste Wahlumfragen im Wahltrend | Sonntagsfrage #ltwsn (dawum.de)
En inmiddels in Gaza:
Natuurlijk zijn ze meegenomen op 7 oktober. Maar je vraagt je af of deze mensen levend thuis hadden kunnen komen als Netanyahu en zijn K#Tkabinet er ECHT alles aan gedaan zouden hebben om gijzelaars levend vrij te krijgen. Ik denk namelijk dat je gijzelaars beter vrij kunt krijgen door te onderhandelen dan door alles plat te bombarderen. Deze doden kunnen dus ook voor de helft op het conto geschreven worden van Israel zelf (als ze al niet zijn omgekomen door "friendly" fire)
Overigens zit er nog een veelvoud aan onschuldige Palestijnen "gegijzeld" in Israelische gevangenissen. En ook daar vinden niet al te prettige praktijken plaats. Net als daarbuiten overigens. Wat dat betreft doet de regering van Israel als terroristische organisatie niet onder voor Hamas.
https://nos.nl/artikel/2525759-israelische-leger-bindt-gewonde-arrestant-vast-aan-motorkap
Maar ja, dat samenwerking uitsluiten kennen we, in politiekland zijn er toch andere wetten. Wat als ze helemaal buitenspel komen te staan? Gaat dat het nieuwe normaal worden? Er zijn gewoon teveel wokkies, hier, daar, overal.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.