Voor op oprollen van de smokkelaars moet je aan de andere kant zijn, dat doel behaalt men dus met het omkopen van oa Tunesie en Turkije. Met alle onethische gevolgen er gratis bij.
maar Koopmans lult hier best slap: is er dan een voorkeur 'wie er komt'? Wat is het profiel daarvan? Wanneer je echt de meest kwetsbaren 'op gaat halen' en beschermen kost je dat een veel-veel-veelvoud van wat via de smokkelaars aankomt hoor.
Het slap lullen is inherent aan de hele asieldiscussie. Mooi dat deze Koopmans zulke dingen roept, maar het werpt inderdaad de vraag op van "Hoe?" en "Wie dan?".
En stel dat je zegt: we halen enkel blanke, Christelijke vrouwen en hun kinderen tot maximaal 8 jaar uit land X. Kom je daarmee weg als je dat beleid gaat toetsen aan geldende wetten en regels? Of hebben we daarmee dan de volgende mythe doorprikt?
Het wordt doorlopend aan wel vs niet 'de meest kwetsbaren' gehangen, maar dan zonder model waarmee je dat bepaalt en/of risicoanalyse als je zoiets daadwerkelijk zou gaan doen. De meest kwetsbaren kosten het meeste geld, die ga je echt niet ophalen.
Die hele Koopmans snapt er geen moer van.
Dat van het vrijwel van het ene op het andere moment stoppen van bootjes naar Lesbos is een bewering waarvan ik aanneem dat die klopt. Ga daar eerst maar eens over nadenken hoe dat dan precies in de praktijk ging, voordat je allerlei onzin gaat roepen. Ook wordt een soortgelijke aanpak in Australië genoemd.
Het zwakke van het verhaal van Koopmans - en dat heb ik al gezegd - is inderdaad dat wanneer wij gaan bepalen wie komt, je dan ook een enorme willekeur toepast. Er zijn wel een paar voordelen, maar waarom een paar helpen en de rest niet? Daarnaast heb ik ook gezegd dat ik me afvraag wat zijn boodschap is voor degenen die zich zorgen maken dat ook met die aanpak een samenleving steeds verder afglijdt.
'Ga daar eerst maar eens over nadenken hoe dat dan precies in de praktijk ging'
Door een dikke zak geld te geven wanneer er inderdaad veel minder boten komen. Toen zette Erdogan er de politie op. Het dreigement was ook vrij openlijk 'geef me wat of ik laat íedereen door!'
En het zwakke van Koopmans is niet op de loer liggende willekeur maar reeds voorafgaand de volledige onmogelijkheid om het zo te doen. Hij is echt een bierviltjebekladdende luchtfietser die uitgaat van een maakbare wereld.
Tenslotte is die 'afglijdende samenleving' toch echt iets subjectiefs. Jij vind hem kennelijk al langere tijd afglijden omdat die arme boeren moeten omkatten en er teveel asielmigranten komen, ik vind hem afglijden nu die vervuilerds nóg meer uitstel van executie krijgen en men bewust de opvang laat overlopen. Om maar wat te noemen.
Ik kan opmerkingen als 'afglijdende samenleving' niet los zien van 'ons land wordt steeds crimineler en gewelddadiger', terwijl de échte onderzoeken haarfijn dalende trends tonen. Wat er veranderd is is dat iedereen op zóek gaat naar ellende, zoals jij als geen ander kan, om vervolgens in een sluis van vallende lijken weg te storten. een beetje zoals Mathhew Bellamy in de clip van Bliss doet (heerlijke track, zal hem straks eens plaatsen in het juiste topic).
Dat je boeren probeert te criminaliseren is echt totaal misplaatst, daar hebben we het over gehad. Je wilt dat boeren hier stoppen, omdat we te veel willen op een te kleine oppervlakte. Maar de consument gaat er geen kilo vlees minder door eten. Bovendien is dat stikstofprobleem zeer relatief in vergelijking met het CO2 probleem.
Dat ik nu met jou moet bekvechten is al een voorbeeld van dat een samenleving afglijdt. Want jij bent letterlijk een grunneger die afgeeft op de kaaskoppen. Die laatsten hebben hier steeds minder te zeggen door types als jij. Die wel eens even zullen bepalen dat de boeren klootzakken zijn.
Heb je niet door hoe hylarisch je bezig bent? Je denkt mij een soort van 'algemeen beschaafd Gronings gedrag' op te kunnen leggen? Omdat 'jullie/kaaskoppen/whatever' in een soort van parallele wereld vol vallende lijken verdwaald zijn?
Heb je enig benul van mijn thuisstad en hoe het er hier aan toegaat dan, of zo?
En ik vind boeren helemaal geen klootzakken maar hun tijd is gewoon voorbij, de rek is er uit, de wetenschap heeft ze ingesloten. Het verhaal is over. Net alsof ik dat allemaal verzonnen heb, haha. Waar zie je me voor aan, een baardaap?
Als ik ook ergens vóór ben is het investeren, innoveren, verduurzamen en moderniseren van het achterland. Waar ik trouwens ook veel kom en het om die reden goed ken.
Klopt, en het is ook onderdeel van mijn verbazing.
Ik woon hier ruim 15 jaar en het is gewoon mijn stad. Zal nooit plat gaan praten, voor de FC juichen of met Ede Staal dwepen maar dat hoeft in een vrij land ook niet. Weinig ziellozer en bekrompener dan 'ja, maar jij bent geen échte...' sterker nog: het is ronduit discrimenerend ook nog eens. Los daarvan is Groningen een heel fijne, internationale stad waar (kennis)immigranten met veel plezier hun leven leiden, huizen kopen, gezinnen opzetten en al dat meer.
Ik ben niet overtuigd. De manier hoe jij afgeeft op de 'gewone Nederlander' doet racistisch aan. Totaal niet westers. Bovendien gaf je ook al eens je fascinatie voor Hamburg als multiculti-stad aan. Waar je je meer thuisvoelt dan Groningen. Dit is overigens niet waar ik op doelde met dat je al eens letterlijk aangaf dat je 'van kleur' bent.
Ik krijg ook jeuk van dat programma van Linda de Mol en Muziekfeest op het Plein, maar vele malen liever dat dan het beeld dat in muziekvideo's hier voorbij komt.
Ik heb deze theorie vaker gehoord van iemand. En op zich zit er ergens wel wat in, maar is het allemaal te dun om serieus te nemen.
Ik voel me helemaal niet meer thuis in Hamburg, vind het gewoon een coole stad waar ik graag als jongvolwassene beland zou zijn ipv Amsterdam, in hindsight. Dat was mijn opmerking. Nu met een gezin 10 x liever Groningen maar voor toffe underground concerten en nightlife is Hamburg waanzinnig.
En je hebt kennelijk ook last van wat Raul ook had, dingen door elkaar gooien. Ik ben helemaal niet van wat jij 'zwarte muziek' noemt. Integendeel zelfs. Dat zijn Raul en Klootje meer. Wat uiteraard mag van de liberaal die ik ben.
Helemaal nergens heb ik ooit gezegd dat ik een immigratie- achtergrond heb, wel dat ik al vanaf jonge leeftijd internationaal georiënteerd ben en wat men 'Nederlandse cultuur' noemt vrij zielloos en plat vind. Daarom moet ik altijd ook zo lachen van opmerkingen als 'pas je aan', naar wat dan?
Iedere Nederlander moet fietsend tussen de weilanden in de stromende regen een frikandel speciaal verorberen terwijl ze foeteren over immigranten. Dát is de Nederlandse cultuur!
Dat 'pas je aan' heb ik ook nooit gezegd. En de Nederlandse cultuur plat vinden heb ik ook geen probleem mee. Maar kaaskop is bij mij nog altijd een soort geuzennaam en jou een scheldwoord. De haat richting de boeren is ronduit schandalig, en ook niet rationeel. Nog even helemaal los van milieuaspecten is het helemaal niet vanzelfsprekend dat boeren land afstaan. Privaat bezit is in Nederland een zeer groot goed. Toch trekken boeren uiteindelijk altijd aan het kortste eind bij een bestemmingsplan tot uitbreiden van een stad of dorp. Waarbij migratie een zeer grote oorzaak is.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.