Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 222 ... 250 251
Raul Alcala
kraamhol
#5517
Niet helemaal mee eens. Bekeren ja, maar we hebben het hier niet over wat onschuldig heen en weer ge...

Oordeelde je maar hetzelfde over wijsgeer z'n bagger. Maar nee hoor

Il Leopardo della Primavera
Wijsgeer
#5523
Kan me in die omschrijving wel vinden, Romans.  Ik heb bij haar een soort gedaanteverwisseling...

Het meest hilarische is dat ze zichzelf met regelmaat uit positie lult. In het stikstofdebat zegt ze zelf "Wat er straks komt dat weten we helemaal niet", na aanleiding van dat Wiersma geen plan heeft voor de toekomst. Logischerwijs tot hilariteit van de andere aanwezigen.

SprintMaster

Volgens mij wil vdPlas alle touwtjes in handen houden m.b.t. het landbouwbeleid. Ze deed er voor het reces ook alles aan om dat debat van de minister met de Kamer uit te stellen tot na het reces. En ze gaat er nu ook zelf zitten i.p.v. Pierik. Het geeft de indruk dat ze nog steeds moet nadenken wat ze nu precies wil (is er een plan B???) . Of misschien hoopt ze dat de EU (vdLeyen is er ook mee bezig) haar straks voor gaat zijn en dat ze het dan als een voldongen feit kan gaan verkopen. 

Romāns Vainšteins

'En ze gaat er nu ook zelf zitten i.p.v. Pierik'

Waanzinnig domme keuze was dat, af en toe wat giftig sputteren zonder echte aanleiding deed ze, zat er echt voor lul.

Wijsgeer

Wat de hele saga wel bloot legt, is hoe ver sommige besluitvorming van de doorsnee burger af staat. En hoe makkelijk het is om hier als politieke partij gebruik van te maken.

Ik ben overigens ook niet echt fan van de EU op de huidige manier en met de huidige koers. Omdat ik te vaak vindt dat het nationale besluitvorming verlamt of zelfs onmogelijk maakt. En de situatie in Nederland is soms compleet verschillend van pakweg Griekenland of Hongarije. Te vaak zie je dat we toch genoodzaakt zijn tot een collectieve oplossing, die uiteindelijk een "one size fits nobody-oplossing" wordt. Waarbij het dan automatisch de vraag is bij de burger voor wie die oplossing dan toch stiekem goed is...

Voor mij zijn de grootste fouten binnen de EU de euro, het vrij verkeer van mensen (en dan bedoel ik niet Schengen en vakantie, maar dat je zomaar overal mag gaan werken en wonen), en de te snelle uitbreiding naar het oosten (met de openlijke vrijage met Oekraine als dieptepunt). 

Al deze dingen vragen solidariteit. En solidariteit vraagt een bepaalde vorm van verbinding, herkenbaarheid, gemeenschappelijkheid, etc. En ik heb het gevoel dat die mij nu door de strot word geduwd (ik MOET solidair zijn met een Hongaar, en daarom betaal ik aan zijn welvaart).

Partijen als de PVV en ook de BBB spelen handig in op dit sentiment en deze zwakte in de EU. Het alternatief hebben ze overigens niet klaar, en is ook lastig. Want uiteindelijk is de EU een soort van religie die door heel veel mensen is omarmd; een heilig geloof dat het huidige pad het juiste is. En een religie vervang je niet zomaar. Daarom vind ik het dapper van de Britten dat ze uiteindelijk toch de stap hebben gezet. Ook al is dat pad net zo onzeker.

Romāns Vainšteins

Misschien maak je het iets te groot toch: EU is een manier om gestroomleid de boel bij elkaar te houden op een duurzame en toekomstbestendige manier. De uitvoering is hartstikke log en doorlopend aan veranderingen onderhevig maar dat is landelijke politiek eveneens. Tuurlijk speel je daar als populistische partij emotioneel op in en tuurlijk levert dat bijval op, dat moet je doen.

Maar waar dat toe resulteert: een zwik gelijkgestemden die samenklonteren op basis dat ze graag schijt aan elkaar willen hebben, vind ik best geinig.

Romāns Vainšteins

Overigens is het brengen van welvaart richting de andere EU-lidstaten natuurlijk gunstig voor iedereen die 'Nderland nog gewoon Néderland' houden wil. Daarmee zwakt de interne migratiedrang immers af. Lollig gevolg is dat om dat al gaande proces nu arbeid verder weg gezocht wordt. Zoals bijv de Macedoniërs, Georgiërs, Zigeuners en (nieuwe aanwas) Turken die nu kabels in de grond leggen door heel NL.

Het blijft: wanneer Nederlanders hun eigen maatschappij niet draaiende houden kunnen? Meer vreemde talen bij de zelfscankassa's, meer multiculti op het schoolplein, vreemde geuren uit de keuken bij de buren.

Wijsgeer
Romāns Vainšteins
#5530
Misschien maak je het iets te groot toch: EU is een manier om gestroomleid de boel bij elkaar te hou...

Ik vind het vooral jammer dat EU scepsisme inmiddels min of meer gelijk wordt gesteld aan populisme. En waarbij je ofwel VOOR de EU bent, en wilt dat de EU zo groot mogelijk wordt en alles Europees geregeld moet worden. Ofwel je bent TEGEN de EU, en je wilt een hek om ons land, de gulden terug, etc.

Uiteindelijk zit in deze discussie het populisme aan beide kanten. Want harde, bewijsbare en reproduceerbare argumenten voor het ene of het andere absolute gelijk zijn er niet. Een religiestrijd.

En jammer genoeg is er, net als in de Nederlandse politiek, eigenlijk weinig plek voor "het redelijke midden"; geluiden die dingen anders willen binnen de EU, zonder de boel meteen op te willen blazen. Ik denk namelijk dat de ECHTE uitdaging van de EU niet ligt in China of de VS, en ook niet in Rusland. Maar in Europa zelf. De interne concurrentie, de interne onvrede, de afstand tussen politiek en burger ("we voelen ons niet gehoord, er wordt enkel naar de grote bedrijven geluisterd"). Maar ik zie helaas te veel EU leiders die de blik enkel naar buiten richten. Op nieuwe gebieden om te veroveren, op de strijd met China, etc.

En daarmee geven ze wat mij betreft ook de anti EU populisten vrij spel om in te spelen op dit sentiment. En die zorgen niet alleen voor anti-EU sentiment, maar ook op het veel engere xenofobisme...

Wijsgeer

Wat je overigens wel terecht concludeert, Romans, is onze afhankelijkheid van mensen die "andere geuren uit de keuken" laten komen.

We hebben het heel vaak op EU niveau over de afhankelijkheid van andere continenten als het gaat om grondstoffen. Maar als je nationaal gaat kijken, dan zou het een ramp zijn als alle arbeidsmigranten ineens 10 dagen niet meer zouden werken. Er zou geen steen meer op elkaar gelegd worden, geen kabel de grond meer in gaan, geen plee meer schoongemaakt worden, geen asperge van het veld komen, en zelfs geen biertje meer worden bezorgd op het terras.

We hebben wat dat betreft onze eigen samenleving compleet uit handen gegeven, door in te zetten op de kenniseconomie. En alles wat daar niet aan bij draagt neer te leggen bij goedkope anderstaligen.

Ragnar Lolbroek

En jawel hoor...weer een schoolshooting in de USA. En iedere keer denk ik dan toch bij mezelf: doe nu effectief eens wat voor de veiligheid van die kinderen en Flikker dat 2nd ammendment uit de grondwet. Dat ding is geschreven in de tijd van een musket of flintlockpistool. 🙄

Romāns Vainšteins

Om die maffe insteek te begrijpen is de originele serie Lucky Luke's natuurlijk erg tof.

SprintMaster

De EEG/EU begon als een handelsblok en is na de Griekse/Euro crisis ook een geopolitiek blok geworden tegen Rusland en China. Denk dat het zaak is om het democratische gehalte op peil te houden. Afschaffen van vetorecht klinkt aantrekkelijk om lastpakken als Orban aan te pakken maar kan ook tegen je gaan werken.

Romāns Vainšteins

Ik zie dan meer in een dicatatoruitknikkerrecht, wat we per eergisteren op die misluke barbapapa van een Orbán toepassen. Er moet gewoon een ondergrens komten om Sithlords aan de knoppen voorgoed uit te sluiten, schone taak.

Wijsgeer

Ik denk dat het vetorecht nodig is om de EU niet van binnenuit kapot te maken, en te voorkomen dat de afstand tussen de burger en de besluitvorming in de EU te groot wordt.

Ik ben dan ook eerder van het eruit knikkeren van landen die de boel bewust saboteren en de solidariteit ondermijnen. 

Aan de andere kant vraag ik me wel eens af wie wij als Nederland nog zijn op dit moment om andere landen moreel gezien de maat te nemen qua democratische normen en waarden. We hebben Pinocchio ingeruild voor de Schoofhond van een peroxidefacist. En we sturen nog net zo makkelijk alle hulp naar Israel zodat ze daar door kunnen met hun genocide. Terwijl we ze eigenlijk al lang tot de orde hadden moeten roepen.

Romāns Vainšteins

Helemaal eens met dat NL op het randje balanceert momenteel, vandaar ook mooi als Orby Oetang afgevoerd wordt. Er zijn meer dan zat redenen voor en al helemaal nadat hij losgeslagen op wereldtournee ging. Uitstekende gelegenheid om eens een glashelder voorbeeld te stellen, flikker hem op de keien.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Lucky Luke is zo Europees als een stripfiguur Europees kan zijn.

kraamhol
Wijsgeer
#5538
Ik denk dat het vetorecht nodig is om de EU niet van binnenuit kapot te maken, en te voorkomen dat d...

Israel topic is gesloten! Geen fake news verspreiden aub, er is geen sprake van genocide. Dat is ezitaal.

kraamhol
Romāns Vainšteins
#5531
Overigens is het brengen van welvaart richting de andere EU-lidstaten natuurlijk gunstig voor iedere...

Die exotische geuren van de buurvrouw doen me altijd beseffen hoe arm we in ned culinair zijn, oa.

Wijsgeer
kraamhol
#5541
Israel topic is gesloten! Geen fake news verspreiden aub, er is geen sprake van genocide. Dat is ezi...

Ik verbaas me erover dat sommigen heel rationeel kunnen kijken naar het ene onderwerp, maar bij het andere compleet in een stuip schieten.

Ik verspreid geen nieuws, maar slechts mijn mening. Dat die jou niet aanstaat, daar kan ik weinig aan doen.

Romāns Vainšteins

Lucky Luke is weliswaar een Europees product maar verwijst naar meerdere periodes uit de geschiedenis van het Wilde Westen en daarmee USA. 

kraamhol
Wijsgeer
#5543
Ik verbaas me erover dat sommigen heel rationeel kunnen kijken naar het ene onderwerp, maar bij het...

Schrijf dan 'de naar mijn mening plaatsvindende genocide' ofzo. Het topic is niet voor niets gesloten geer, dat weet je best.

Romāns Vainšteins

Nee Kraamy, we gaan hier niet overal 'ik denk' en 'naar mijn mening' en 'volgens mij' neerzetten.

 

Wijsgeer

Ik denk dat het vooral zaak is om er niet al te schuimbekkend op te reageren. Want volgens mij was DAT de reden dat het Israel topic gesloten werd.

Dat jij het geen genocide vindt is jouw mening, ik denk daar anders over. Uiteindelijk zal het internationale gerecht er wel een keer uitspraak over gaan doen. Die dan veel kans niet wordt geaccepteerd door Israel natuurlijk....

Maar dit alles is mijn mening en wat ik denk, voor alle duidelijkheid.

Romāns Vainšteins

Maar Esims heeft toch niet écht een ban gekregen lijkt me? Die is gewoon aan het backpacken in de Baltische staten. Die komt terug en weet de volgorde straks gewoon.

Laatst gewijzigd
Wijsgeer
Romāns Vainšteins
#5548
Maar Esims heeft toch niet écht een ban gekregen lijkt me? Die is gewoon aan het backpacken i...

Ik denk eerder dat zijn moeder stiekem is gaan kijken wat haar zoontje allemaal uitspookte op het wereldwijde web, en dat ze daarna zijn computer heeft afgepakt.

1 2 ... 222 ... 250 251

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.