Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 292 ... 355 356
Raul Alcala

Jawel, ik heb al eerder gezegd dat die 900 kg bom op dat tentenkamp wmb een oorlogsmisdaad is.

Heb je alles trouwens weer op een rijtje mbt 7 oktober,  Leo?

Romāns Vainšteins

Israël beseft zich terdege dat in de regio's waar ze nu oorlog voeren er geen weg vrijgemaakt wordt voor een regime waarmee ze in harmonie leven kunnen. Met andere woorden is de klus niet af voordat er in het noorden een kilometers lange loopgraaf opgeworpen is, de westelijke Jordaanoever tot aan een nog te bedenken grens moslimvrij gemaakt is. Misschien geven ze het restant dan gewoon aan Jordanië van 'hier alsjeblieft, doe ze de groeten'. Gaza is nog wel het allergrootste probleem, eigenlijk moet dat helemaal leeg. Alles is kapot en ze kunnen geen kant op. Ik voel daar nog wel een soort van massaal emigratiepact (coalitie, overeenkomst, verdeelsleutel) opkomen en rond 2085 rondleidingen in een soort mega-tsjernobil aldaar.

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Jawel, ik heb al eerder gezegd dat die 900 kg bom op dat tentenkamp wmb een oorlogsmisdaad is. Heb...

Zijn we het daarover eens. Helaas gebeuren er nog veel meer verschrikkelijke oorlogsmisdaden aan beide kanten. 

 

Ik zou overigens zelf ook niet 7 oktober kiezen om de vermoorde Palestijnen te herdenken, maar het is een vrij land (vooralsnog).  Er zijn op 7 oktober ook genoeg herdenkingen om de vermoorde Israeliers te herdenken gelukkig, dus ik zou zeggen daar lekker heen en negeer dat andere kamp als je daar niks mee hebt joh.

Il Leopardo della Primavera
Romāns Vainšteins
Israël beseft zich terdege dat in de regio's waar ze nu oorlog voeren er geen weg vrijgemaakt w...

Dit is best een reeel scenario. Ben vooral benieuwd hoe het westen blijft reageren als Israel nog meer gaat pushen. Al doen ze dat nu al enorm natuurlijk, en de VS blijft het brave schoothondje van Bibi. En als ons Schoofhondje wat zegt dat Wilders niet aanstaat dan wordt die ook meteen teruggefloten. 

Raul Alcala
Romāns Vainšteins
Israël beseft zich terdege dat in de regio's waar ze nu oorlog voeren er geen weg vrijgemaakt w...

Genoeg moslims woonachtig in Israël, nitwit

Romāns Vainšteins

Die gaan ze er één voor één uitwerken natuurlijk, dat ligt in het verlengde. Elke moslim wordt een potentiële terrorrist die zomaar kan gaan zevenoktoberen, weg er mee. En homo's ook, en de vrije pers ook, en iedereen die tegen de dicatatorstaat is is antisemiet, zelfs joden.

één blik op de afschuwlijke koppen van de Sithgemeenschap die daar nu de scepter zwaait geeft voldoende info, dat land is kapot aan het gaan.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
Zijn we het daarover eens. Helaas gebeuren er nog veel meer verschrikkelijke oorlogsmisdaden aan bei...

Asha met niet alleen haar broek vol was al pissig dat pro Israël demo op dam gepland stond, en ze moeten uitwijken naar de stations

Il Leopardo della Primavera
Romāns Vainšteins
Die gaan ze er één voor één uitwerken natuurlijk, dat ligt in het verlen...

Vrije pers is al goeddeels weg daar, zo heeft internationale pers vrijwel geen toegang tot Gaza.

Raul Alcala
Romāns Vainšteins
Die gaan ze er één voor één uitwerken natuurlijk, dat ligt in het verlen...

Niet serieus te nemen jij op dit onderwerp

Romāns Vainšteins
Raul Alcala
Asha met niet alleen haar broek vol was al pissig dat pro Israël demo op dam gepland stond, en...

Rrrrrrrrandzááák

Romāns Vainšteins
Raul Alcala
Niet serieus te nemen jij op dit onderwerp

Andersom: héél serieus. Dit gaat er exact gebeuren namelijk. Die Ben Givr is buitencategorie teringlijer, net zoals Netanyahu. Die gaan de boel vastzetten zodat er niemand meer bij kan. Je ziet het gewoon gebeuren. De bevolking zal het lijdzaam ondergaan zoals de Russen.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
Romāns Vainšteins
Andersom: héél serieus. Dit gaat er exact gebeuren namelijk. Die Ben Givr is buitencat...

Het probleem is dat een steeds groter deel van de bevolking achter Bibi lijkt te staan. 
Uit de VK:

kleomantre
Romāns Vainšteins
Andersom: héél serieus. Dit gaat er exact gebeuren namelijk. Die Ben Givr is buitencat...

Kan enkel nog keren als mensen massaal besluiten niet meer te werken, om die regering eruit te krijgen, vanwege alle economische schade die grootschalige stakingen met zich meebrengen. 

Kun je ook niemand voor arresteren, hoogstens kan een werkgever ze ontslaan.  

Raul Alcala
Romāns Vainšteins
Rrrrrrrrandzááák

Het was een reactie op Leo, lekke band die je bent

Romāns Vainšteins

Het geldt ook voor jullie allebei, man man man, wat een rrrrrrandzaak zeg.

Raul Alcala

Je bent zelf een randzakzaak

Romāns Vainšteins

@ Kleo: pas later zal blijken welke schade Israel zich met alle acties op de hals gehaald heeft. Het aantal mensen dat niets met hen te maken wil hebben en voorgoed de sympathie kwijt is zal enorm zijn, uiteindelijk vertaalt dat door.

Raul Alcala

Kleo typt nu een antwoord voor mij, hoe Israël zich wél militair mag uiten naar agressors over de grens 

Romāns Vainšteins

Binnenland: alarmerend bericht over de stijgende vervoerskosten en de mate waarin lagere inkomend dit niet kunnen bijbenen, vooral in de regio. Misschien tijd voor Madlener om eens uit zijn Schiphol te komen, zich langs de rondvliegende fatbikes te slalommen en hier iets aan te doen? Eventueel mag staatssecretaris 'Minder minder' hem duwen.

Er zitten nu 2 partijen in het kabinet die liepen te blèren van 'regio!' , 'bestaanszekerheid!', kom eens met wat dan. Genoeg mogelijkheden hoor, blaas gewoon die Leylijn op.

 

Laatst gewijzigd
kraamhol

Pfoe, wat een bak onwetendheid ivm Israel, ik zal het geen domheid noemen, het is vooral het niet weten of niet willen weten wat er in die regio speelt, en geen enkel besef van historie. En om daarbij de kant van het kwaad te kiezen (hamas, hezbol, iran, ik noem er maar een paar). We hebben buiten romein, leo en geer alleen nog even ezi nodig om alles te duiden...

kleomantre
Romāns Vainšteins
@ Kleo: pas later zal blijken welke schade Israel zich met alle acties op de hals gehaald heeft. Het...

Ja maar dat wordt in het nu meestal net zo relevant ervaren als de praat rondom citymarketing en grote toernooien, waar de kosten voor de baten uitgaan (hoe ondoorzichtig die baten ook wel niet zijn). Wat eerst wordt ervaren is een besef van de totale kosten, en snel daarna verhogingen van gemeentelijke lasten of iets soortgelijks. Het psoitieve verhaal vindt maar bij weinig gehoor vooraf. 

In het Israel van een jaar terug waren er enorm veel mensen erg anti-Netanyahu, genoeg om met honderduizenden de straat op te trekken en zn voorgestelde schending van een rechtstaat in te laten trekken (puur voor eigen gewin ook nog, zn eigen berechting voor waarschijnlijk verregaande corruptie voorkomen). In het toenmalige nu was hij overduidelijk ongewenst.

We zijn dus nu een jaar later, is daar niets meer van over? Is hij nog net zo ongewenst en is men niet vergeetachtig? Zijn er nog steeds vele tienduizenden tot honderduizenden Israeli's die helemaal niks meer met die man te maken willen hebben als leider? Ik gok dat ze er nog zijn, maar weten doe ik het niet. Zo ja, hoop ik dat die de moed vinden om datzelfde te doen als eerder om tot ontbinding van deze regering te komen en een weer wat gezondere balans te krijgen.

Het belangrijkste in de kwestie is voor velen de evaring van het nu, niet wat voor isolement ze al dan niet in de nabije toekomst komen. Alhoewel dat laatste echt wel een argument zal zijn bij verschillende Israeli's. Zullen ook wel wat ouders (moeders) bij zijn die opkijken tegen de naderende dienstplicht van hun kinderen in dit klimaat met een groter conflict dan dat er in decennia is geweest.     

Raul Alcala

Nee, helaas is kleo ook een afhaker

Klootje Kriekeljon
Il Leopardo della Primavera
Zijn we het daarover eens. Helaas gebeuren er nog veel meer verschrikkelijke oorlogsmisdaden aan bei...

20 jaar geleden zzou de kans op een demonstratie tegen de oorlog en een herdenking tegen alle slachtoffers een stuk groter zijn. Nu denken en leven we in kampen en staan ze straks vooral tegen elkaar te schreeuwen ipv samen stil te staan.

RV. Hoe zit het met de Molukkers, hoe werkt zoiets?

Raul Alcala

Joodse demonstranten schreeuwen en intimideren de pro pallies niet

kleomantre

@Raul: Het is enorm lastig en ook troebel om een goed gedegen aantwoord te geven in hoeverre Israel mag ingrijpen in mijn ogen.

Allereerst kun je niet 7 oktober negeren, zelfs al zou op de achtergrond een groter geopolitiek schaakspel bezig zijn en is Hamas de ondankbare pion voor een eigenlijk ander gevecht. Het pakken van talloze Hamas-lui is wat dat betreft gerechtvaardigd, ook de inval in Gaza. Strikt genomen is dat Israelisch terrein en Hamas heeft overal gijzelaars (onder de grond) verstopt. Hierop niet mogen acteren zou absurd zijn. Stel je eens voor dat een buurman in jouw tuin een tentje opzet en daarin je hond gijzelt en je zou dat maar moeten ondergaan. 

Goed dat wordt dan ook gedaan, maar dan wordt het troebel. Met natuurlijk allerlei voorvallen en manipulaties van beide kanten. Realiteit is ook dat je, zeker tegen een guerilla opererende vijand, niet zonder nevenschade en harder ingrijpen voor de zekerheid heen kan. Maar waar kun je dan wel een grens liggen? Ik heb er eens goed over na moeten denken en heb er twee facetten uitgepikt, waaraan 1 Israel niet goed mee om gaat/ging en 1 waarvan de toekomst het uit moet wijzen maar ik er een hard hoofd in heb.

Komt-ie dan, het eerste facet: De exit-strategie en duidelijkheid daarover doet er toe.

Ik vind zelf dat langdurig en vernietigend ingrijpen tegen een dergelijke vijand in alle eerlijkheid onontkombaar is en dat gaat vele slachtoffers vergen. Wat er eigenlijk alleen toe doet, is het einddoel, wat dat omvat: 

- Enkel de gijzelaars terugkrijgen en dan terugtrekken, verdere status quo
- Gijzelaars opsporen en zoveel mogelijk (actieve) sympathisanten opruimen ondertussen en dan terugtrekken, verdere status quo
- Een van de bovenstaande met het idee iets anders te gaan doen met Gaza (niet meer permanent afsluiten)
- Alle bovenstaande en actief meehelpen de schade herstellen en bewegen richting 'samenleven'
- De bovenste twee scenarios aangevuld met blijvend schade toebrengen (geen stroom/beperkt water/beperkt voedsel) met als doel de Gazanen die ze niet hoeven/mogen/kunnen pakken een incentive te geven de Gazastrook te ontvluchten. 

Hiervan ben ik van mening dat Israel in Gaza het moment voorbij is om nog verder op deze wijze te blijven ingrijpen voor het handjevol gijzelaars dat er nog is. Het aantal doden dat zij daarbij toestaan is dan dusdanig disproportioneel, zeker nog als je uitgaat dat er mogelijk na terugtrekking er niks verandert, de boel daar kapot is en ze het zelf maar moeten oplossen. 
Om nu nog langdurig ingrijpen en opjagen van allerlei Hamas lui toe te staan moet m.i. er een sociaal ingesteld exit-plan liggen. Dat wil zeggen, verantwoording nemen voor alle puinzooi die je achter laat en dan ook actief meehelpen aan de wederopbouw.  De variant 'samenleven' is natuurlijk een utopische gedachte in deze, maar zou eigenlijk wel je insteek moeten zijn als je doel is elke Hamas-lid uit te schakelen en daarmee door te blijven gaan. 
Israel deelt zover ik weet geen exit-strategie en ben wel bezorgd dat het zelfs verder kan gaan dan zeg maar een x-periode ingrijpen en dan de boel achterlaten zoals jij het kapot hebt gemaakt. Fiks en langdurig ingrijpen zou ik wel toestaan als er wel een exit-strategie wordt gedeeld en Israel goede wil toont mbt herstel van de schade. 

Het tweede facet is humaniteit ten tijde van het conflict. Op dit front heeft Israel zich niet van een al te beste kant laten zien. Je zou wat mij betreft prima hard kunnen ingrijpen inclusief kapot bombaderen van een ziekenhuis annex commandopost onder de grond, als je buiten de oorlogszone maar een humaan gezicht toont. Op plekken waar geen bebouwing is basis eten- en drinken uitdelen en/of als je zelf daarvoor de capaciteit niet hebt het door betrouwbare hulproganisaties laten uitvoeren. Mijn indruk van het nieuws was toch dat Israel op dit vlak heel erg, om het even welke Gazaan, wil laten lijden met honger enzo. Dat vind ik dan onacceptabel, want dan ga je mensen bijna als honden behandelen. Die mogen komen bedelen als jij een keer een stukje eten over hebt en anders ga je maar honger lijden. Ik vrees dat naar dit punt bekeken Israel vanuit z'n leiders bekeken puur wraakzuchtig en onnodig onethisch handelt. Dit maakt ook dat de sympathie voor het verder begrijpelijke militaire optreden gewoon wegebt en ze zich nauwelijks beter lijken te tonen dan de beesten waar ze op jagen. 
-----
Dat was dan Gaza, op naar de Westerlijke Jordaanoever. Daar is het wat mij betreft klip en klaar. Kolonisten die daar actief lopen te treiteren of erger zijn gewoon volslagen fout bezig. Allemaal gevangenisstraf waardig, voor zowel de uitvoerder als de beleidsvoerders die dit toestaan en actief ondersteunen.
-------
Dan Libanon, dat is een lastige. Feit is het dat er vanuit die zijde altijd wel eens raketten komen, feit is ook dat ze Israel vanuit die zijde graag te grazen nemen. Wanneer is dan de maat vol om full on hun infrastructuur af te breken. Ik kan die lijn niet goed trekken, voor mezelf, hoeveel raketten dat moeten zijn en of het er toe doet hoe effectoef die zijn of dat alleen de dreiging van het bestaan van de raket al genoeg is. Indien een centraal gezag, in hoeverre dat in Libanon er nog is, zou toestaan met militair ingrijpen wie ben ik dan om daar grote afkeer van te hebben.

Wat ik wel overigens zeer opmerkelijk vind, timing technisch enzo, is dat er een weekje of meer na de pieperaanvallen, na al wat luchtaanvallen, ineens nog een grondoffensief begint. Dat maakt de pieperaanval eigenlijk alleen nog maar smeriger. Een  behoorlijk zwaar middel waarvan ik aanneem dat het is opgezet als verzekeringspolis bij evt een offensief vanuit Hezbollah, wordt nu ineens offensief ingezet onder het mom ''we waren bang dat Hezbollah de explosieven zou vinden''. Ammehoela, gewoon met voorbedachte rade dood en verderf zaaien omdat je oorlog voeren al in je achterhoofd had. Die mindset met dat middel vind ik echt zwaar, zwaar erover. En daardoor vind ik dat dit offensief er eigenlijk niet mag komen, omdat aan de intenties meer te twijfelen valt dan over de vraag hoeveel raketten je moet toleren aleer je militair groots gaat ingrijpen. 

 

 

Laatst gewijzigd
1 2 ... 292 ... 355 356

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.