Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 293 ... 355 356
Raul Alcala

Daarom mag ik je mede ook graag. Je toon en je inhoud. Excuses voor m'n sneer. Ik heb ff m'n middagdutje nodig, maar zal geheid op je reageren.

Kusje

Mede namens Sjon

Puddingbenen

Ik sluit me helemaal aan bij Kleo. Goed betoog. En dat terwijl je er geen verstand van hebt. Aldus K. Hol.

Ik denk dat je soms van buitenaf meer ziet dan wanneer je er dichtbij staat (of zelfs middenin zit). Dat je zaken beter kunt beschouwen als je niet je snikkel hebt ontveld, of een PLO-sjaal draagt.

Ik vraag me af of je op de Israelische TV ook het geluid hoort zoals Kleo dat verwoord, of dat je om de haverklap die kop van die generaal in beeld krijgt, die weer zegt dat er een terrorische aanval is voorkomen doordat er een school is gebombardeerd, met daarin weer een boel onschuldige burgers. Zouden de mensen in Israel een benul hebben van het feit dat er wereldwijd heel veel steun en sympathie voor dit volk als sneeuw voor de zon verdwenen is?

Ik denk dat ze net zo in een holletje wonen als kraamhol. Een hele stellige overtuiging dat zij zelf het goede zijn en de rest het kwaad. Ondersteund door onze "democratische" vriend Bibi, die de persvrijheid aan banden heeft gelegd om op die manier zijn propaganda te kunnen voeren. Zodat het sentiment daar blijft bestaan.

Ik hoop echt van harte dat de wereld een streep gaat trekken. Vandaag, op de dag dat er weer eens een vluchtelingenkamp gebombardeerd is in Gaza. Of waarin weer een groot deel van Libanon alles moet achterlaten omdat ze anders onder een tapijtje van "precisiebommen" terecht komen. En niet vandaag? Dan toch hopelijk wel morgen. Want het mag duidelijk zijn dat Netanyahu, de duivel himself en een rechstreekse opvolger van Adolf H, niet zal stoppen totdat hij zelf wordt gestopt.

En Kleo stelt de terechte vraag over de "endgame". Met deze koers geloof ik niet dat we die voorlopig kunnen verwachten, en dat we eerder afstevenen op een regionale oorlog (inclusief de betrokkenheid van Iran en de VS) dan op een constructieve oplossing.

En die gijzelaars... daar maalt niemand meer om in de Knesset.

Romāns Vainšteins

Uiteindelijk bleken de gijzelaars alleen maar handig voor Netanyahu om zijn dictatorschap te kunnen effectueren. Die noodtoestand en daarmee de cocktail ijzervreters-von Keppelsteins als machtshebbers is natuurlijk iets permanent blijvends, hetzelfde trucje dat de Orban-Oetang uithaalde.

kraamhol
Puddingbenen
Ik sluit me helemaal aan bij Kleo. Goed betoog. En dat terwijl je er geen verstand van hebt. Aldus K...

Veel woorden. Die van kleo zijn gewogen, en betuigen van pogingen om de zaak op een afstandelijke doch goede manier te beschouwen. Jouw woorden zijn leeg, geroep in de ruimte, precies die echoput waar je voorheen zo vol van was, maar dit keer zijn het niet de populisten in die put, maar zit jij erin. Het kan verkeren.

Puddingbenen
kraamhol
Veel woorden. Die van kleo zijn gewogen, en betuigen van pogingen om de zaak op een afstandelijke do...

Holletje,

Zolang je de ochtend begint met de woorden "mooi, de oorlog is begonnen", denk ik niet dat jij degene bent die hier de maat moet nemen van wie dan ook.

Ragnar Lolbroek

Iran joined the party. 🙄

Klootje Kriekeljon
Ragnar Lolbroek
Iran joined the party. 🙄

Iran organiseerde het feestje.

Klootje Kriekeljon
Ragnar Lolbroek
Iran joined the party. 🙄

Iran organiseerde het feestje.

Ragnar Lolbroek

2 feestjes blijkbaar. 

Klootje Kriekeljon

Was het maar 1 feestje.

Romāns Vainšteins

Iedereen mag tot zijn/haar/hen private baardaap op richting gezond verstand bidden dat er niet eentje gek genoeg is om de ander zijn/hen/haar hoofdstad tot fijnstof te deduceren. Die leip van een Netanyahu is er gek genoeg voor en Iran is lastig in te schatten.

Puddingbenen

Uiteindelijk hebben zowel Israel als Iran baat bij de betrokkenheid van Iran.

Voor Israel is de deelname van Iran een zegen om op die manier hun genocide voort te kunnen zetten. Want zo lang Iran in beeld is, zal de westerse steun gegarandeerd blijven. Zelfs al richten ze gaskamers in voor Palestijnen.

En Iran moet haar reputatie als grootmacht in het Midden Oosten in tact houden. Dus vandaar dat ze graag wat terug doen.

Of ze baat hebben bij een totale oorlog vraag ik me af. Maar wat speldenprikjes over en weer komt geen van beide partijen slecht uit.

Klootje Kriekeljon
Puddingbenen
Uiteindelijk hebben zowel Israel als Iran baat bij de betrokkenheid van Iran. Voor Israel is de dee...

Het is zo'n enorm zwaktebod om alles met de tweede wereldoorlog te vergelijken. Voor de rest maak je een goed punt.

Romāns Vainšteins

'Het is zo'n enorm zwaktebod om alles met de tweede wereldoorlog te vergelijken'

Stuur je dit even door naar Netanyahu en Ben Givr?

Puddingbenen
Klootje Kriekeljon
Het is zo'n enorm zwaktebod om alles met de tweede wereldoorlog te vergelijken. Voor de rest maak je...

Klootje,

Tot op heden heeft Israel een compleet volk afgesloten van voedsel, water, elektra. Hebben ze ziekenhuizen gebombardeerd, ambulances beschoten, scholen met daarin schuilende mensen met de grond gelijk gemaakt, raketaanvallen uitgevoerd op vluchtelingenkampen, mensen met witte vlaggen doodgeschoten (en het waren zelfs hun eigen gijzelaars), gewonden op de motorkap van hun legervoertuigen gebonden. En dat is slechts het nieuws wat ons heeft bereikt. Want geloof maar dat er ook nog heel veel daden niet gedocumenteerd zijn: de pers in Gaza is inmiddels ook verjaagd of gedood (die was ik nog vergeten in het rijtje).

Als je dit op een rijtje zet, dan is de vergelijking met de gruwelen van de tweede wereldoorlog echt niet meer zo vreemd. En eigenlijk des te vreemder dat Israel nog altijd op steun mag rekenen. Alhoewel Duitsland destijds ook "gewoon" bondgenoten had.

Het is gewoon een confronterend rijtje. Dat zo maar zou passen onder de term genocide plegen.

Klootje Kriekeljon

NP. Onder welke namen zitten ze op WF?

Puddingbenen
Klootje Kriekeljon
NP. Onder welke namen zitten ze op WF?

Ik gok onder de namen van Raul en Kraamhol ;-)

Romāns Vainšteins

Het is ook exact dát (aanzwellende) lijstje waarom Netanyahu het verdient op op een Milosevicje in Den Haag getrakteerd te worden, mét daarbij zijn oorlogskabinet.

Klootje Kriekeljon
Puddingbenen
Klootje, Tot op heden heeft Israel een compleet volk afgesloten van voedsel, water, elektra. Hebben...

Aan beide kanten worden de ergste misdaden gepleegd. Kijkend naar Israel is het woord buitenproportioneel de juiste, absoluut. En de vergelijking die je nu maakt valt zeker wat voor te zeggen. Maar bijv. beginnen over gaskamers inrichten, die dan wel door het westen gesteund zouden worden is nogal overdreven. 

Romāns Vainšteins

Toch is het een prikkelende gedachte: wat zou de reactie zijn mochten er beelden komen van standrechtelijk geëxecuteerde Hamasstrijders of burgers die er eentje zouden kunnen zijn? Of massagraven opduiken op plekken waar ze langsgeweest zijn en iedereen toevallig dezelfde kogelvormige bomscherf in het hoofd kreeg?

Het zijn misschien niet letterlijk gaskamers maar genoicide is het wel.

En dat 'aan beide kanten...' is enigszins relativeerbaar. Hamas en Hezbollah zijn terroristische partizanen en paniekkikkers zonder al te veel structuur. Israël een geoliede oorlogsmachine die de lijnen uitzet op basis van overwogen keuzes. Ze geven duidelijk geen moer om de levens van Palestijnen op een manier die niet veel onderdoet voor hoe zijzelf ooit behandeld werden.

Laatst gewijzigd
Klootje Kriekeljon
Romāns Vainšteins
Toch is het een prikkelende gedachte: wat zou de reactie zijn mochten er beelden komen van standrech...

Laat straks de onderste steen maar boven komen. Zijn het excessen of systematische toestanden met orders van hogerhand. 

Maar onderschat niet wat er aan beide kanten met mensen gebeurt in een oorlog. Met slachtoffers maar dus ook met daders. De geallieerden pleegden bijv. ook gewoon oorlogsmisdaden hoor.  Jonge mannen en kinderen die je naar de oorlog stuurt, zullen de ergste en gekste dingen gaan doen. Vooral na een tijdje geconfronteerd te worden met geweld. Wederom zo'n onderwerp lekker makkelijk lullen vanachter je ochtendkrantje.

edit: als je ziet wat er in oorlogen gebeurt met mensen die elkaar voor het eerst tegenkomen.. hoe zou dat dan zijn met mensen die elkaar al generaties lang haten en aanvallen.

Laatst gewijzigd
Puddingbenen
Romāns Vainšteins
Toch is het een prikkelende gedachte: wat zou de reactie zijn mochten er beelden komen van standrech...

Er gaan overigens ook al verhalen rond van diverse "losgeslagen" legereenheden van het IDF die het niet al te nauw nemen met het oorlogsrecht. En ik denk dat we met de verhalen die daadwerkelijk doorkomen uit Gaza, dat we slechts het topje van de ijsberg zien. Zeker ook omdat de media er niet of nauwelijks verslag van kunnen doen.

Ik snap overigens ook de redenering van Klootje wel: oorlog is per definitie smerig, en dat gaat niet mooier worden in gebieden waar de haat diep zit. Maar dat is exact waarom het oorlogsrecht in het leven is geroepen. En er zijn inmiddels zoveel voorbeelden van geschonden oorlogsrecht door Israel dat het 1: systematisch en structureel is, en 2: gericht beleid lijkt te zijn. Dat maakt dat ik hoop dat er heel snel een internationaal arrestatiebevel wordt uitgevaardigd jegens de regering en legerleiding van Israel. En vooral dat de druk nog verder wordt opgevoerd om dit te stoppen.

Want ik geef weinig om strijders van Hamas of Hezbollah, maar wel om de kinderen of andere onschuldige burgers die keer op keer worden verpakt in lakens.

kraamhol

Tijd om dit topic te sluiten denk ik. Ezi weer geband, alleen nog anti Israel opmerkingen...verder nog ander nieuws?

Romāns Vainšteins

Naar mijn mening hebben we best wel een nette en diepergaande discussie over het vraagstuk hoor.

Met name Klootje's constatering dat overwinnaars vaak wegkomen met oorlogsmisdaden is een belangrijke, idealiter heb je een instituut (Den Haag) dat zoiets niet gebeuren laat en ook 'de goeden' voor het gerecht slepen kan wanneer die aantoonbaar en verwijtelijk slechte dingen doen.

Met baardaap-weetikhoeveel burgerslachtoffers heeft het kabinet Netanyahu bakken bloed aan de handen zitten die hen niet vergeven mogen worden.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

En dat Ezi weer geband is? Hoe weet je dat? 

1 2 ... 293 ... 355 356

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.