Joh hele jaar door lekker gaan staan te schreeuwen. Maar als je verstand hebt en een beetje empatisch vermogen... zoals bij de opening van dat Joods museum. Engnekken.
Zolang het bij borden en megafonen blijft, lijkt me dat ok. Dan moeten kasseien en straatstenen wel gewoon kasseien en straatstenen blijven zonder gepromoveerd te worden tot projectiel.
De pro Palestina mensen hadden er beter aan gedaan om ergens één besloten stil protest te houden zonder dat in de media te gooien. Nu krijg je dat zo'n Yesilgöz er als de kippen bij is om zieltjes te gaan winnen met haar gele pro Israel symbool. Je zou zeggen dat gisteren al genoeg was maar vanmorgen zat ze er weer bij WNL. Daarmee maakt ze het weer groter.
Het lijkt er enigszins op dat de coalitiepartijen PVV, BBB en VVD zelfs elkaar proberen af te troeven als de grootste Staat-Israël toeverlaat. Vooral in het geval van de VDD/Yesilgöz vind ik dat eigenaardig, ze is nu onevenredig bezig met iets dat niet zwart-wit is onder de achterban.
Ik verwacht vandaag nog een stoet aan over elkaar heen buitelen en sluit ook inmenging van lokale ultrarechtsen/usual suspects met migratieachtergronden uit de de protesten tot rellen om willen vormen. Het gaat een vervelende dag worden.
Beter om er helemaal van af te zien, alleen wie moet dat beslissen? Lijkt me dat er altijd wel mensen zijn die toch iets willen doen. Vandaar mijn oproep om het minimaal te houden. Met al die aandacht nu is er grote kans dat er ongure types op afkomen om te rellen.
Er een stil protest van maken was beter voor de lieve vrede geweest maar natuurlijk niet het doel. Ze willen een tegengeluid bieden en voorkomen dat het kabinet Netanyahu 'over de rug van 7 oktober' de sympathiekaart weggrist. Het zou niet mijn methode zijn maar ik snap wel dat ze het zo inzetten.
Ik ga er van uit dat de Amsterdamse driehoek vandaag onder hoogspanning staat en achteraf minitieus vertellen kan wie waar welke rel hoe begon. Voor zover dat uitmaakt in een tijd waar de eigen waarheid zo gemaakt is.
Ik vind dat de VVD onder Yesilgoz is gezonken tot hetzelfde beroerde niveau als de PVV. Je zou maar Joods zijn, en tot de conclusie komen dat de enige steun die je nog krijgt uit populistische hoek komt.
Ik gruwel verder van alles rondom 7 oktober. De talkshows, de nieuwsberichten, de gele lintjes. De zielige verhalen over hoe er nog altijd gijzelaars gevangen worden gehouden, die weinig eten krijgen, geen medicijnen en geen goede medische verzorging. En constant moeten vrezen voor hun leven. Het lijkt bijna op het leven van de doorsnee Gazaan...
En begrijp me niet verkeerd: ik hoop dat de gijzelaars weer heel snel terug kunnen naar hun familie. Net als de zonder aanklacht gevangen genomen Palestijnen aan de andere kant. Ik hoop ook dat er heel snel een staakt-het-vuren komt, en dat we richting vrede kunnen werken.
Maar het mag inmiddels ook duidelijk zijn dat Israel zelf de sleutel in handen heeft. Voor de vrede, maar vooral ook voor het vrijkrijgen van de gijzelaars. Ik hoop dat de demonstraties rond 7 oktober zich dan ook vooral gaan richten op de grootste oorlogsmisdadiger van allemaal: NETANYAHU!
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.