Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 333 ... 345 346
Romāns Vainšteins

Vermoedelijk probeert Yesilgoz het perfecte midden tussen tegelijkertijd populistisch en kapitaal te vinden om straks als een na grootste partij de nieuwe kabinetsformatie te mogen starten. Dat is tenminste mijn idee.

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Je bent echt een luie donder, Leo. Potverteerder Kaag Volgens Van Leeuwen bevindt Nederland zich i...

het 'volgend kabinet' nu het huidige, zit anders ook tientallen miljarden boven de begroting uit te geven. Dus de pot verwijt de ketel. Het begrotingstekort loopt alleen nog maar meer op onder leiding van PVVDBBB.

 

En gezien jij blijkbaar zoveel waarde aan de Raad van State hecht: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/raad-van-state-wil-dat-kabinet-uitlegt-waarom-pvv-maar-een-lid-heeft

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
Romāns Vainšteins
Maar dan zijn de beloftes vanuit PVV, BBB en NSC simpelweg bewust loos geweest. Die wisten hiermee g...

Juni 2024

Demissionair staatssecretaris De Vries is toch bereid om 2,3 miljard euro extra uit te trekken voor een nieuwe methode om slachtoffers van de toeslagenaffaire sneller te compenseren, de 'methode-Laurentien' genoemd. Ze schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer.

Het is aan het volgende kabinet om te kijken waar het extra geld vandaan moet komen. De Vries stopt dinsdag, bij het aantreden van het nieuwe kabinet-Schoof.

Sinds wanneer jij of bv de PVV en andere coalitie partijen kiezers zich genaaid voelen.

Nog wat te melden mbt de mispeer in euro's van us Barry?

Il Leopardo della Primavera

Het is maar goed dat Raul de mening van de Raad van State zo waardeert, daarom is ie het ook zo oneens met dit kabinet. Of geldt dat alleen als de RvS het tegen Kaag heeft Roeltje?


(dit gaat dus over het huidige kabinet. Klik)

Romāns Vainšteins

Ondertussen wachten we nog op de naam en reden van blokkade van Faber's PA. Ga nou niet zeggen dat ze de tattoo's niet weggevijld krijgen of zo.

En die Barry moeten ze goed in de gaten houden, dat is Bleker de tweede, zit ondersteboven in de achterzak van de grote jongens en is klaar om alles uit te verkopen wat ie maar slijten kan. Echt een rampfiguur.

Raul Alcala

Sorry mannen voor de late reactie.

Dit topic zorgt met de regelmaat van de klok voor frustratie. So fok ik. Dus na wat gemok een majestueuze masturbatie als troostende traktatie. Gelukkig niet onderhevig aan inflatie. Brok in m'n keel, het  wordt me allemaal wat te veel. Snot voor voor m'n neus als Boogerd. Plafond weer gewit, 4 meter hoog, das best een prestatie. 

Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
het 'volgend kabinet' nu het huidige, zit anders ook tientallen miljarden boven de begroting uit te...

Hoe kom je daar nu bij, Leo de peo.

Kabinet trapt op rem en geeft minder uit', zegt minister van Financiën Heinen

'Minister van Financiën Eelco Heinen wil niet 'bij elk probleem een miljard uitdelen', zoals volgens hem de afgelopen jaren het geval was. Hij pleit daarentegen voor begrotingsdiscipline. 'Ook tegen collega-ministers heb ik gezegd dat ze hun eigen broek moeten ophouden.'

Heinen heeft het hoofdlijnenakkoord de afgelopen tijd vertaald naar een begroting en kwam daar naar eigen zeggen enkele tegenvallers tegen. 'Daarvan zei ik dat we ze moesten dekken, en dat is ook gelukt', zegt hij tegen BNR. Het is volgens de minister van Financiën de reden waarom het begrotingstekort nu op 2,5 procent staat, en niet op 2,8 procent zoals eerder het geval was.

Als je naar de afgelopen jaren kijkt, waar er veel met miljarden werd gestrooid’

Maar 'een tekort is een tekort', zegt Heinen, 'en dat moet uiteindelijk naar beneden.' Het kabinet streeft naar een begrotingstekort van zo'n 2 procent. 'We nemen een substantieel pakket aan maatregelen om het begrotingstekort terug te dringen', aldus de minister. 'Als je naar de afgelopen jaren kijkt, waar er veel met miljarden werd gestrooid, is dit een kabinet dat op de rem trapt en minder gaat uitgeven

Tegenvallers binnen eigen ministerie oplossen

Hij erkent dat daardoor ook maatregelen moeten worden teruggedraaid. Heinen: 'We nemen vandaag een eerste stap, maar er zullen in de toekomst meerdere stappen nodig zijn om het op orde te brengen.'

 

Dat geldt ook voor collega-ministers, stelt hij. 'Aan hen heb ik gezegd dat ze hun eigen broek moeten ophouden bij de uitgavenkant. En als je consistent bent, geldt dat ook voor de lastenkant.' Met andere woorden: ook als de belastinginkomsten tegenvallen, wil Heinen dat binnen het eigen ministerie oplossen. 'Dat hebben we met die box 3 gedaan, waarbij de Hoge Raad zei dat er te veel belasting is geheven. Dan moet ik dat ook zelf dekken.'

 

Langs de andere kant wil Heinen voorkomen 'dat we hysterisch de belastingen gaan verhogen'. 'Dus ik zal altijd blijven roepen: kijk naar de uitgaven. We hebben zowel aan de uitgavenkant als aan de lastenkant een plafond ingesteld, en die plafonds ga ik bewaken.'

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Hoe kom je daar nu bij, Leo de peo. Kabinet trapt op rem en geeft minder uit', zegt minister van Fi...

Er zijn 425 miljard aan inkomsten, en de uitgaves zijn 457 miljard. Allemaal bekend gemaakt op prinsjesdag. Het tekort loopt alleen maar op onder leiding van het huidige kabinet op dit moment. Klik voor meer informatie en plaatjes.

Overigens is die 0,3% verschil met het vorige kabinet grofweg een miljard, niet echt schokkend. Sterker nog, dat betekent dat ze nu ook gewoon nog met miljarden aan het strooien zijn blijkbaar.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Heinen zegt kortom: krijg allemaal de tering maar, eerst onze relaties en aandeelhouders, dan de rest van jullie burgers en sloebers.

Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
Het is maar goed dat Raul de mening van de Raad van State zo waardeert, daarom is ie het ook zo onee...

Prima hoor.

1.De nieuwe wet dwingt partijen om openheid van zaken te geven over bijvoorbeeld hoe ze aan hun geld komen en hoe ze zijn georganiseerd. Maar ze zijn niet verplicht om bijvoorbeeld leden toe te laten die echte invloed hebben op de koers van de partij.

2. Door daaraan niets te veranderen, bereikt het kabinet mogelijk zijn zelfverklaarde doel niet dat partijen "steunen op maatschappelijke verbondenheid en deze ook bevorderen", oordeelt de Raad van State.

Dus geen leden bij de PVV leidt er mogelijk toe dat Schoof en co hun zelfverklaarde doel niet bereiken dat partijen "steunen op maatschappelijke verbondenheid en deze ook bevorderen". 

Een vrij boute conclusie wat mij betreft. Ik ben ook geen voorstander van nul leden partijen en er nag wmb zeker meer schwung en inbreng vanuit de fractie komen. Maar ledenvergaderingen, congressen met een boel bla bla en egootjes is ook niet alles en een plek vol felle fanatieke politieke rakkers. Maar bovenal niet meer van deze tijd, waar internet een veel groter en directer bereik heeft. Nog wel een zoektocht naar hoe we deze 2 werelden wat meer bijeen kunnen brengen.

Raul Alcala
Romāns Vainšteins
Ondertussen wachten we nog op de naam en reden van blokkade van Faber's PA. Ga nou niet zeggen dat z...

Haha weet ik veel kerel. Ik loop je te stangen. Heb geen ingang bij de PVV. En kan geen lid worden. Stom he? 

Je moet Kraam vragen. Jood die zijn lange arm overal in mengt en draait aan de knoppen.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

het 'volgend kabinet' nu het huidige, zit anders ook tientallen miljarden boven de begroting uit te geven. Dus de pot verwijt de ketel. Het begrotingstekort loopt alleen nog maar meer op onder leiding van PVVDBBB

Nee dat doen ze niet. Ze brengen het begrotingstekort terug van 2,8 procent naar 2,5 procent. 

Begrotingstekort mag volgens mij maximaal 3 procent zijn, vanuit Brussel voor geheel de EU bepaald. Kan me herinneren dat Italië altijd erover ging way back. En er telkens mee weg kwam

 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Alhoewel, Dennis Ram is een oud collega 

Romāns Vainšteins

Intuïtief voel ik aan dat het om een Hongaar gaat, eentje die Orban's O dagelijks op het menu heeft staan. Voila komt niet door screening.

Raul Alcala

1992? Ik werd verliefd op zwarte macho cultuur promotende zwarten

Raul Alcala
Romāns Vainšteins
Intuïtief voel ik aan dat het om een Hongaar gaat, eentje die Orban's O dagelijks op het menu h...

Goulash eerder.

Romāns Vainšteins

De opmaat naar het einde is compleet het coa kan niets meer. Straks gaan ze nog de vluchtelingen status van de Oekraïners niet verlengen om zo plek te maken. Let maar op.

Raul Alcala

Spring je thuis ook altijd zo van de hak op de tak, Romans? 

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Prima hoor. 1.De nieuwe wet dwingt partijen om openheid van zaken te geven over bijvoorbeeld hoe ze...

Ze hebben dus ook nog iets gezegd over het grotere plaatje bij dit kabinet, dat is die link naar Trouw.nl die je probeert te vermijden. Nogmaals, nu met paywallomzeiler. 

"Waar wil Nederland op inzetten om concurrerend te blijven, om internationaal uit te blijven blinken? En misschien nog belangrijker: hoe gaat het land economisch groeien terwijl de natuur, de huizen- én de arbeidsmarkt onder druk staan? Hier heeft het kabinet te weinig idee van, vindt de Raad van State. Dat kan in de toekomst veel banen, welvaart en groei kosten."

Raul Alcala

Die ik probeer te vermijden? Ik probeer helemaal niks te vermijden, waar heb je het over. Ok, je teert echt op onnodige discussie he? Suggestief en vaag verwijtend, vergezocht. Veel vragen ook. Exemplarisch en retorisch. 

De Raad van State is een onafhankelijk adviseur van de regering, dikke prima. Wat heb ik me daarover te verantwoorden als PVV stemmer?

Hopelijk is m'n rekenles over de overheidsbegrotingen, tekorten en dus Siegfried Kaas haar gat in haar hand je bijgebleven. Al vrees ik het ergste.

Op mij kan je in ieder geval rekenen.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Leo. Het vorige kabinet heeft dus het begrotingstekort van 1.8 procent naar 2.8 procent laten oplopen, en juist Heinen heeft daar nog 2.5 procent van weten te maken. 

Heinen heeft het hoofdlijnenakkoord de afgelopen tijd vertaald naar een begroting en kwam daar naar eigen zeggen enkele tegenvallers tegen. 'Daarvan zei ik dat we ze moesten dekken, en dat is ook gelukt', zegt hij tegen BNR. Het is volgens de minister van Financiën de reden waarom het begrotingstekort nu op 2,5 procent staat, en niet op 2,8 procent zoals eerder het geval was.

Vs Raad van State Thom de Graaf

Minder uit te geven

Die keuze tussen lange en korte termijn is nog een stuk dwingender geworden nu er simpelweg minder geld uit te geven valt. In tegenstelling tot voorgaande kabinetten klotst het geld niet meer tegen de plinten in Den Haag. Zo is de rente op staatsleningen enorm gestegen sinds 2022, wat lenen duurder maakt. Uitgaven aan asiel stijgen doordat het kabinet moet terugvallen op dure noodopvang, nu er een gebrek is aan structurele opvang.

Het nieuwe kabinet wil ondanks die stijgende kosten toch lastenverlichtingen uitdelen. Dat geeft mensen extra koopkracht, maar drijft ook het begrotingstekort op. Dit jaar bedraagt dat tekort volgens het Centraal Planbureau al 1,8 procent, volgend jaar stijgt het naar 2,5 procent.

Om in 2026 door te schieten naar 3,4 procent: ruim boven de verboden grens van 3 procent waar de Europese Commissie op mag handhaven. Al komt dat met name door een eenmalige uitgave aan militaire pensioenen, en lijkt de kans klein dat Nederland daarvoor direct een Brussels straftraject in moet.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Maar hey, don't take it personal

Raul Alcala

Barry is capabel en lachen man. Iedereen kent wel een 'Barry' in z'n omgeving

esims4.0
Romāns Vainšteins
De opmaat naar het einde is compleet het coa kan niets meer. Straks gaan ze nog de vluchtelingen sta...

Slecht nieuws voor sommigen de meesten hier. Ik zie Romans nog in zijn handen wrijven wanneer het regeringen weer niet gelukt is om klimaatdoelstellingen te halen. Ik ben blij dat jij niet aan de knoppen zit met die rare communistische visie van jou. Toen je het eens had over de haves en de have nots, en het niet floreren in deze maatschappij, wist ik dat we niet op Romans moeten rekenen om de BV Nederland draaiend te houden.

 

Raul Alcala

1 2 ... 333 ... 345 346

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.