Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 346 347 348 349
Il Leopardo della Primavera
Lale-Cubino
Ik begrijp de "asielcrisis" niet zo inderdaad, als er mensen voor oorlog vluchten lijkt het me logis...

Je kan een klein Spaans dorpje natuurlijk niet met de randstad vergelijken, dat snap je zelf ook wel. De sociale cohesie waar je het over hebt zie ik buiten de randstad gelukkig nog genoeg, zelfs in mijn woonplaats. Immers, je gaat dezelfde cohesie van je kleine Spaansje dorpje ook niet in Barcelona vinden. Dat is nou eenmaal een van de grote tegenstellingen tussen (grofweg) grote stad - platteland, al jaaaarenlang. 

Romāns Vainšteins

Op dat vlak bestaat er een omslagpunt.

tot 250.000 inwoners in een stedelijke agglomeratie gedragen zich anders dan zij die er in een van boven de 500.000 wonen. In steden groter dan 1000000 voelt het gegarandeerd als 'ieder voor zich'. Dat gevoel vergroot zich uit in de Randstad waar veel aan elkaar zit (Leiden, Gouda, Zoetermeer, Delft kleinere steden met dezelfde 'vibe') maar kleine dorpjes in het groene hart, krimpener/alblasser/hoeksche waard? Ons kent ons, Piet zegt Bep hoi, sleuteltjes onder de mat, je geeft mijn kat en ik jouw hond te vreten.

Lale-Cubino
Il Leopardo della Primavera
Je kan een klein Spaans dorpje natuurlijk niet met de randstad vergelijken, dat snap je zelf ook wel...

In Barcelona is die sociale cohesie er wel degelijk. Niet in het gedisneyficeerde centrum maar in de andere 80% van de stad wel. Mensen leven daar namelijk in hun barrio (wijk) waar niet zoveel mobiliteit is met andere barrios. Je blijft in de wijk wonen waar je opgroeit, net als de rest van de familie. Familie waar je dagelijks contact mee hebt. 

Misschien zie ik NL anders omdat ik inmiddels een buitenstaander ben en neem ik dingen waar op een manier die een ander beeld geven dan wanner je er middenin leeft.

Romāns Vainšteins

Ik denk eerder dat de 'verwende status' van de NLler, merci VVD, het probleem is. Waar de hoogste goederen zelfredzaam zijn/volop consumeren kunnen zijn. Met nu een meer uitdagende periode vol schaarsteissues loopt de bedrading vast en raakt men in paniek: niet zelden met sneue xenofobie en schaamteloos egoisme tengevolge.

Het is toch bizar dat in de ogen van velen quota op oorlogsvluchtelingen moet zorgen dat H&I van de zolderkamer afkomen? En ontzettend hypocriet ook want de zelfzuchtige Nederlander geeft volgens mij diep van binnen geen moer om paspoortgenoten hun wel & wee. Het is gewoon IK ben zielig, IK had meer moeten hebben, verwend.

En blind ook, want zet morgen de schredder in alle gore, op arbeidsmigratie drijvende economie die ons land kent? Grote stappen met driedubbele winst.

Belachelijk hangt 1/3e van NL stoneder aan de voeten van SithPeroxide dan Mogwli ooit door Kaa gemaakt is.

Romāns Vainšteins

Sorry hoor. Maar in grote steden knalt die hele cohesie echt ziedend naar beneden, er zal vast wel wat over zijn en wellicht ook wat meer dan in Nederlandse volkswijkjes omwege cultuur.

En net zo goed als in NL speelt het probleem 'kan geen huis kopen waar ik vandaan kom want teringpopulair' in nagenoeg heel Europa.

 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
Lale-Cubino
Ik begrijp de "asielcrisis" niet zo inderdaad, als er mensen voor oorlog vluchten lijkt het me logis...

Bedankt kerel voor je uitgebreide  uiteenzetting en prettige toon.

"Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd", zei m'n moeder altijd.

Ik voel me als een natte dweil momenteel, wellicht reageer ik later inhoudelijk nog. Al begin ik vast met te zeggen dat onze herberg vol is. Succes in de tussentijd met de linkse boys hier.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
Lale-Cubino
In Barcelona is die sociale cohesie er wel degelijk. Niet in het gedisneyficeerde centrum maar in de...

Mwoah, ben vaak in Barca geweest. Er is tot op zekere hoogte een soort cohesie omdat Spanjaarden nou eenmaal vooral buiten leven. Maar totaal niet te vergelijken met de kleine Spaanse dorpjes. Dat barrio-verhaal is ondertussen ook al enigszins verouderd en speelt steeds minder onder de jongere mensen.


Romāns Vainšteins

Wat Wilders 'nieuwe wind' noemt is met name een giftige cocktail van hebberigheid en schaarste: populistisch rechts zet in op het idee dat asielmigranten dit inpikken maar staan tegelijk op geïmporteerde arbeid leunende economie oogluikend toe. Het is 1 groot rookgordijn over de rug van alle typen burgers heen, drijvend op een plat model waarin zelf zoveel mogelijk pakken centraal staat.

Raul Alcala

XR wordt gezellig onthaald in IJmuiden. Dat doet me deugd. Wat ik al zei, wie het kleine niet eert...

Lale-Cubino
Il Leopardo della Primavera
Mwoah, ben vaak in Barca geweest. Er is tot op zekere hoogte een soort cohesie omdat Spanjaarden nou...

Je ziet het anders. No prob :)

Wel kan ik je zeggen dat ik de helft van het jaar op het platteland woon en de andere helft in... Barcelona! (sterker nog, ik ben daar nu)

Lale-Cubino
Raul Alcala
Bedankt kerel voor je uitgebreide  uiteenzetting en prettige toon. "Wie het kleine niet eert i...

Ha dank je, ja een prettige toon. Probeer een beetje tegen de stroom in te roeien van de ongelikte internet communicatie mores.

Ik ben trouwens benieuwd hoe jij Bezmenovs verhaal terugziet in de Islam. Ga daar eens op in als je wil :)

Laatst gewijzigd
Lale-Cubino
Romāns Vainšteins
Sorry hoor. Maar in grote steden knalt die hele cohesie echt ziedend naar beneden, er zal vast wel w...

"En net zo goed als in NL speelt het probleem 'kan geen huis kopen waar ik vandaan kom want teringpopulair' in nagenoeg heel Europa."

Dat is niet waar. Veel families in Spaanse steden zijn binnenlandse immigranten en bezitten nog nu leegstaande huizen in de dorepn waar hun familie vandaan komt. Er is dan ook een trek vanuit de steden naar het platteland aan de gang die vóór maart 2020 niet zichtbaar was of er gewoon nog niet was.

En dat is logisch, zowel sociaal als economisch wordt het leven in de steden bijna ondoenlijk. (daar heb je wel gelijk in denk ik) En de goedkope huizen, bedrijfsruimten, land liggen te wachten op nieuwe mensen op zo'n beetje de hele meseta (Spaanse hoogvlakte).

Als beeldmaker heb ik daar onderzoek naar gedaan, er gebeurt echt heel veel en jongeren (als in niet gepensioneerden) vestigen zich in de rurale gebieden; meestal in de dorpen waar hun roots liggen.  

Raul Alcala

De nada. Mocht je een snelcursus "wat zegt die Romans nou eigenlijk" wensen, dan heb ik wel een a4tje voor je.

Los van de volle herberg die ik al noemde is het ook regelmatig een cultuurclash met de Mohammedanen uit het Midden Oosten. Het is een gunst van onze kant, ook dat wordt niet altijd even goed begrepen uit die hoek.

Ik denk dat dat het wel samenvat voor me als het gaat over dit onderwerp. Al moet er altijd ruimte zijn voor mensen in nood en op drift, zoals met Syrië en Oekraïne. Ik vernam trouwens dat bepaalde Europese landen al bezig zijn om Syriers te laten terugkeren naar Syrië. Moeten ze wel met die engnek Assad in conclaaf. 

Raul Alcala
Lale-Cubino
Ha dank je, ja een prettige toon. Probeer een beetje tegen de stroom in te roeien van de ongelikte i...

Ik lees je edit nu. Neem ik even de tijd voor

Lale-Cubino
Raul Alcala
De nada. Mocht je een snelcursus "wat zegt die Romans nou eigenlijk" wensen, dan heb ik wel een a4tj...

Ben geen nieuwkomer hier, dus weet van zijn wollige teksten :)

(Lale-Cubino voorheen de gebande Don Quijote)

Maar dan nog zie ik de link met Bezmenov niet... 

Raul Alcala

Nee, ga daar niet de tijd voor nemen en met meel in de mond praten. Los van de individuen zie je met de regelmaat van de klok (gesubsidieerde) islam clubjes met gespleten tong praten, en langzaam aan infiltreren ze verder in de Nederlandse samenleving

Raul Alcala
Lale-Cubino
Ben geen nieuwkomer hier, dus weet van zijn wollige teksten :) (Lale-Cubino voorheen de gebande Don...

Ah, doe je de groetjes van me aan Dulcinea?

Lale-Cubino
Raul Alcala
Nee, ga daar niet de tijd voor nemen en met meel in de mond praten. Los van de individuen zie je met...

Hmmjaa, de vraag is waarom worden ze gesubsidieerd?

 

Raul Alcala

En vanuit de Nederlandse overheid maar ook bv vanuit Saudi-Arabie

Raul Alcala
Raul Alcala

De Nederlandse overheid is met z'n blinde subsidies te lang te naïef geweest. Dat kwam Saudi-Arabië prima uit om het salafisme er hier in te pompen

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Nou?

Romāns Vainšteins

Interessant: Spanje staat juist bekend om zijn sterke verstedelijking en relatief lage suburbanisatie, kennelijk is dat nu ook op gang gekomen met (neem ik aan) de liberalisatie op het gebied van thuiswerken.

Op het gebied van leven ondoenlijk in de stad, Barcelona vond ik wel één van de verschrikkelijkste op dat vlak. An sich is het een hartstikke leuke stad maar volkomen uit de voegen gegroeid, wat is het nu 5 miljoen of zo?

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
XR wordt gezellig onthaald in IJmuiden. Dat doet me deugd. Wat ik al zei, wie het kleine niet eert.....

Een knokploeg doet je deugd? 

Il Leopardo della Primavera
Lale-Cubino
Je ziet het anders. No prob :) Wel kan ik je zeggen dat ik de helft van het jaar op het platteland...

toevallig heb ik er ook een appartementje waar ik regelmatig verblijf! grappig dat we het anders zien, misschien toch wel erg afhankelijk van de wijk dan. sowieso is het dichter bij het centrum natuurlijk minder, maar dat gaf je al aan. Heb je natuurlijk in Nederland ook, kleine dorpjes die worden ingekapseld behouden graag hun eigen identiteit. Elden bij Arnhem bijvoorbeeld, of Ugchelen bij Apeldoorn. 

Laatst gewijzigd
1 2 ... 346 347 348 349

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.