Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 77 ... 283 284
SprintMaster

@Esims "Verdienmodel, Big Agro en belastingbetaler, gooi het in de blender en SprintMaster bakt er wel weer een mooi links klaagverhaaltje van. Waar draait de belastingbetaler eigenlijk voor op? Dat wordt me niet duidelijk." 

Met jij-bakkerij worden geen problemen opgelost. Je weet dondersgoed dat het geld bij een aantal grote agri bedrijven zit. Verder zijn er een aantal ontwikkelingen om te verduurzamen maar die moeten wel worden door gezet. Hoe zie jij de toekomst van biologische landbouw in Nederland? En hoe gaat men dat bereiken?

Romāns Vainšteins

Hebben ze het nou voor elkaar gekregen om de Europese top op 27-6 mis te gaan lopen?

Nou, die moeten 'de vuist in de zak houden' dan, dat is mooi oerHollandsch voor je drol inhouden.

Laatst gewijzigd
esims2.0
SprintMaster
#1901
@Esims "Verdienmodel, Big Agro en belastingbetaler, gooi het in de blender en SprintMaster bakt er w...

Als we vandaag overstappen op biologische landbouw, dan ontstaat er hongersnood, volgens Wageningen Universiteit. Ik heb een jaar of twee geleden een serie reportages van Yvonne Jaspers (die van Boer Zoekt Vrouw, maar niet dat programma) gezien en een van de boeren was een biologische akkerbouwer. Maar dat is toch wel doffe ellende. Een groot deel van je oogst kun je weggooien als gevolg van ziekten en schimmels, en dat weet je van tevoren. Bestrijdingsmiddelen hebben hun keerzijde wat betreft de impact op het milieu. en ik ben niet deskundig op dit gebied in hoeverre biologisch noodzakelijk is.

Wat betreft Big Agro, die worden nu ook steeds neergezet als de mafia en ik vind dat niet terecht. Er is weliswaar al jarenlang het besef dat het systeem van intensieve veehouderij niet houdbaar is vanwege mestproblematiek, maar dat besef is gaandeweg ontstaan. Ik vind het niet fair om mensen in die sector daarom als een soort boeven te zien. Dat heb ik zelfs bij die grote oliebedrijven die nu door de staat Californië zijn aangeklaagd, hoewel deze milieuproblematiek van een heel andere orde is. Daar waren we immers toch ook allemaal bij? En we bleven toch allemaal autorijden?

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Ocharme, Yvond Jaspers zit dubbelgevouwen in de achterzak van die big agri's, dat is wijds bekend. En zekerdeweten zijn dat heel bewust opererende mafiosi, met als grootste succes ooit trekpop Bleker op landbouw krijgen.

esims2.0

Ook maar eens een steen gooien door een ruit van een willekeurig tankstation dan Romans? Want die zijn allemaal onderdeel van Big Oil.

Romāns Vainšteins

What about ism?

esims2.0

Romans is het type dat vroeger naar Dallas keek en dacht: JR, je bent verkeerd bezig met je Ewing Oil. Maar voor de rest deug je wel.

Raul Alcala

Het is al eerder gezegd, het Pareto principe zie je overal terug waar sprake is van mensen, creativiteit, competitie en overvloed. In de economie, maar ook in de sport, de kunst, zelfs in de natuur. Er domineert altijd een heel erg klein percentage, met het meeste geld, de meeste macht, de beste prestaties etc. Het is een natuurwet. Daar kan je lang en breed over lullen, maar je doet er niets aan. 

Daarnaast lobbyt elke sector er op los bij de politiek. Daarin is de Big Agro geen uitzondering. De boeren kunnen er ook niets aan doen dat de supermarkten te weinig betalen voor hun produkten, met als resultaat minimale marges. Het zou de links progressieve politiek sieren als ze wat meer achter de boeren gaan staan, ze helpen met bijvoorbeeld goede marges zonder de Big Agro en de supermarkten tegenover hun te zetten. Daar koopt niemand wat voor. En links is toch júist faliekant tegen polariseren? Practice what you preach dan.

De asielindustrie is ook een sector waar vast en zeker veel wordt gelobbyd richting de (linkse) politiek. Er gaan tenslotte miljarden in om. Gingen ze alleen maar wat beter met de belastingcenten om. Een COA afdeling verhuisde naar een vakantiepark. Dus ging niet de hele inboedel mee. Dus wat doe je dan? Juist, je flikkert het weg. Het moet natuurlijk wel een verdienmodel blijven.

Ik ben niet rechts, ik heb een hekel aan links.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
esims2.0
#1903
Als we vandaag overstappen op biologische landbouw, dan ontstaat er hongersnood, volgens Wageningen...

Hey ehh, jij werkt in big agro ofzo? Of wat heb je te winnen met big agro (en big oil) zo te verdedigen? Ik snap het oprecht niet.

 

Enneh Roel, waarom moet links lobbyen voor betere prijzen voor boeren als de boerenknuffelkontjes van de BBB dat geeneens doen? Als we Esims' lijn volgen moeten boeren dat sowieso maar zelf doen, ze kunnen prima zelf beslissen om al hun spul zelf te verkopen in een boerenwinkeltje ipv in de supermarkt natuurlijk. 'Ze zijn er immers toch ook allemaal bij?'

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
esims2.0
#1907
Romans is het type dat vroeger naar Dallas keek en dacht: JR, je bent verkeerd bezig met je Ewing Oi...

En jij keek vroeger naar Allo allo en dacht 'hmmm, die laarzen wil ik ook wel!' zeker?

esims2.0

Die hele hetze tegen Big Agro is begonnen toen de BBB in opkomst was. Of de term al eerder bestond weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als hij door reclamebureau's van de andere partijen is aangezwengeld om de BBB te demoniseren. Dat het mafiosi zijn is volstrekte flauwekul, jullie kunnen nog niet eens drie bedrijven in die sector noemen, laat staan drie Al Capones.

Het lijkt me pure verveling van sommigen om op van alles en nog wat af te geven. En door een mening ergens over te hebben toch het gevoel hebben iets te presteren.

Romāns Vainšteins

Het is natuurlijk andersom. Big agro zag zijn afzetmarkt verdwijnen door de green deal en kwam toen met de bbb.

en hoe die figuren bij de grote bedrijven die de boeren uitknepen heten? Het zijn in ieder geval vaak mannen tussen de 50-65 met wat overgewicht en uiterst saai voorkomen. 

 

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera

Duidelijk, esims zit in de pocket van big agro. Knap ook hoe hij de boel probeert om te draaien, hahaha. We weten ook allemaal dat het al minimaal een jaar of 30 bekend is dat de huidige schaalvergroting en manier van landbouw en veeteelt niet houdbaar is, maar big agro doet graag alsof dit niet zo is. Ze hebben bijvoorbeeld ook tonnen - zo niet miljoenen - in de boerenprotesten gestoken de afgelopen jaren. Boeren laten zich gewillig voor het karretje van die grote bedrijven spannen zonder dat ze doorhebben dat zij het kind van de rekening worden. Enneh vooruit: Monsanto (Eigenlijk Bayer en dat is een klant van ReMarkAble/BBB), A-ware, FrieslandCampina.

Overigens is de BBB ontstaan vanuit en big agro reclame- en communicatiebureau, ReMarkAble. Interessant artikel erover hier!

Laatst gewijzigd
esims2.0
Romāns Vainšteins
#1912
Het is natuurlijk andersom. Big agro zag zijn afzetmarkt verdwijnen door de green deal en kwam toen...

De deal van wanneer precies? Want het past geloof ik niet helemaal in de tijdlijn.

esims2.0
Il Leopardo della Primavera
#1913
Duidelijk, esims zit in de pocket van big agro. Knap ook hoe hij de boel probeert om te draaien, hah...

Sinds je geraakt bent door de voedselzekerheidboomerang, komt er weinig zinnigs meer uit je mond Leopardo. Schaalvergroting terwijl de totale veestapel afneemt, is natuurlijk niet wat je bedoelde. En daarnaast kakel je ook een beetje mij na wat betreft "niet houdbaar vanwege mestproblematiek" (een paar berichten geleden), en gaat daar een complottheorie aanhangen alsof het een bewuste strategie van Big Agro is om tegen beter weten in toch door te gaan; net zo goed nergens op gebaseerd als de omvolkingstheorie. Bedenk dat de agrarische sector niet uit een paar grote bedrijven bestaat, maar uit vele kleine en wat grotere. Het besef dat het systeem van veehouderij op de lange termijn niet houdbaar is vanwege het importeren van veevoer, betekent nog niet dat individuele bedrijven dan maar gaan stoppen. Dat het met de vleesconsumptie ook een keer mis zou gaan, wisten we ook al heel lang, maar we eten nog steeds vlees.

Laatst gewijzigd
Limal

Ik blijf mij verbazen over de ongelooflijk grote hoeveelheid tijd die jullie (kunnen) verkwanselen aan deze tot-niets-leidende "discussies"...

Romāns Vainšteins

Je hoeft je niet te verbazen over mij iig.

Ik ben iemand die héél snel, uit de losse pols typt en doe dit onderwijl mijn (saaie) dayjob naast mijn deeltijdstudie. Het is eerder ontspanning dan dat het energie kost. 

Il Leopardo della Primavera
Romāns Vainšteins
#1917
Je hoeft je niet te verbazen over mij iig. Ik ben iemand die héél snel, uit de losse...

Same for me, hehe

Limal

Goed om weten dat ik me niet ongerust moet maken :-)

Il Leopardo della Primavera
esims2.0
#1915
Sinds je geraakt bent door de voedselzekerheidboomerang, komt er weinig zinnigs meer uit je mond Leo...

Ik heb met schaalvergroting zowel over landbouw als veeteelt, en schaalvergroting houdt natuurlijk niet alleen de grootte van de veestapel in (die in 2022 toevallig weer is toegenomen), maar omvat ook de manier van werken, grootte van bedrijven, etc etc. Niet zo eendimensionaal denken joh. Over mestproblematiek heb ik uberhaupt niks gezegd dus ik kakel je helemaal niet na, gek frame wel.

En ja, er zijn genoeg big agro bedrijven die bewust een strategie hanteren richting een niet houdbare vorm van landbouw/veeteelt, simpelweg omdat dat hun op dit moment en de komende jaren zoveel mogelijk geld oplevert. Zelfde zie je terug bij big oil, we weten allemaal dat fossiel eindig is en toch blijven ze erin investeren en doen ze weinig tot niks met groene energie (behalve wat greenwashing). Dat je dit ontkent maakt je vooral een useful idiot voor big agro.

Het systeem is niet alleen niet meer houdbaar vanwege het importeren van veevoer, maar ook vanwege slechte behandeling van dieren, gebruikte oppervlakte, uitstoot van stikstofverbindingen, etc etc. We moeten simpelweg over naar een veel groter deel landbouw ipv veeteelt; neemt minder ruimte in, minder uitstoot, minder dierenleed, meer eten. win-win-win-win.

Vleesconsumptie verminderen moet ook simpelweg van bovenaf gebeuren want het gros van de mensen zelf gaat dat niet doen, zelfs niet nu vegetarische alternatieven (en vegetarisch koken sowieso) al goedkoper is.

 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

'Want het past geloof ik niet helemaal in de tijdlijn'

De tijdslijn loopt al vanaf de jaren 80-90 waarin big agro en daarvan afankelijke partijen deze bom als eersten al naderbij zagen komen. Vanaf dat moment zijn ze al bezig de boel in handen te nemen en alle individuele boeren de keel afknijpen. Bertus en Truus zitten al decennia muurvast tussen de capi van de 'geef je artificiële beesten DÍT vreten!' en 'Voor je zieke plofvlees krijg je slechts DÉZE prijs!'.

Het is echt goed vergelijkbaar met Napoli hoor, de grootste naarlingen krijgen het meeste respect en niemand durft zijn bek open te trekken. 

Romāns Vainšteins

'Vleesconsumptie verminderen moet ook simpelweg van bovenaf gebeuren want het gros van de mensen zelf gaat dat niet doen, zelfs niet nu vegetarische alternatieven (en vegetarisch koken sowieso) al goedkoper is'

Die oplossing is zóóóó simpel maar het zal weer minimaal dit (pleuris)kabinet kosten om het voor elkaar te krijgen. Accijns op vlees behalve ***-biologische geproduceerd. Een vooral ook de kwalificaties daaromtrent onafhankelijk onderzoeken en doorspitten, want NL is echt het landje van troep laten liggen waar allerlei quasi-onnozele zakenluitjes vervolgend hun hele bedrijfsvoering omheen bouwen.

Il Leopardo della Primavera
Romāns Vainšteins
#1922
'Vleesconsumptie verminderen moet ook simpelweg van bovenaf gebeuren want het gros van de mensen zel...

Ja zo makkelijk is het. Meteen even BTW op groente en fruit naar 0% en wat (extra) subsidie naar biologische Nederlandse telers van groente en fruit, stimuleer je ook nog de lokale producten en economie, en verminder je uitstoot. win-win.

Marik
Limal
#1916
Ik blijf mij verbazen over de ongelooflijk grote hoeveelheid tijd die jullie (kunnen) verkwanselen a...

De spijker op zijn kop Limal. En de nonchalante reacties op jouw opmerking moeten we natuurlijk niet al te serieus nemen haha.

kraamhol
Il Leopardo della Primavera
#1910
En jij keek vroeger naar Allo allo en dacht 'hmmm, die laarzen wil ik ook wel!' zeker?

spijkerkop:)

1 2 ... 77 ... 283 284

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.