Scorito Vuelta 2024

1 2 ... 11 ... 104 105
Teker

De research is begonnen en iemand die een beetje wil sparren?

Zie de etappes als volgt:

2 TT
4 kansen voor de sprinters
8 echte ritten die voor het AK zijn
De rest is een kans voor de vluchters

Ga hierdoor voor de sterkere sprinters die het langer kunnen volhouden. Wie zien jullie als de rappe man voor etappe 8 op de muur?

Laatst gewijzigd
lochem

Teuns

Michielenwaaier
Coureurs du Courage
#250
Je link is naar Arctic race of Norway. Dit is de juiste: https://m.youtube.com/watch?v=lKMrKLJiXvI&...

Pohh niet scherp van mij. Wel een mooie sprint van Uno-X ;)

ProScoritoManager
Teker
#251
De research is begonnen en iemand die een beetje wil sparren? Zie de etappes als volgt: 2 TT4 kans...

Laten we deze discussie eens aanzwengelen inderdaad, vooral ook omdat er door de beperkte startlijst weinig anders is om wat zinnigs over te zeggen.

Ik kom op 4-5 sprints: 2, 3 & 5 zal iedereen het wel over eens zijn. Dan denk ik nog minstens 1 van 17 & 18, waarbij 18 duidelijk het zwaarst is en het van de situatie in koers op dat moment zal afhangen of de ploegen van mannen als Wout, Groves & Strong willen/kunnen controleren.

Verder kwam ik (behalve de TT's) op 6 ritten die ik als AK ritten heb aangestipt (4, 9, 13, 15, 19 & 20). Benieuwd of men het hiermee eens is, want bergritten beoordelen op AK vs Vluchters potentieel vind ik een van de lastigere aspecten van het spelletje.

De overige ritten (8 stuks, 9 eigenlijk als je aanneemt dat niet 17 én 18 in een sprint zullen eindigen) lijkt de vlucht me kansrijk waarbij ik een verdeling zie van 3 (4 als je 1 van 17/18 meerekent) stuks voor de heuvelmannen/puncheurs en 5 voor de klimgeiten. Bij die laatste 5 zullen veel van je AK mannen vanzelfsprekend ook opstel potentie hebben, wat gecombineerd met de TT's een opstelbaarheid geeft in 13 ritten (toegegeven, ietwat kort door de bocht, niet al je AK mannen hebben een goede tijdrit, zeker gezien we openen met een tijdrit waardoor meer renners gemotiveerd zijn om er voor te gaan). 

Mijn eerste voorzichtige conclusie na deze analyse is dan ook dat er relatief veel budget gestoken mag worden in je klassementsmannen en dat dit budget vooral uit je sprintersploeg gehaald kan worden.

Na het eerste rondje klikken werd ik van best veel 1M mannen enthousiast, maar na deze analyse ga ik ook eens kijken hoe zwaar de AK kern geupgrade kan worden bij een 16+4 strategie, wat ongetwijfeld ten koste zal gaan van een paar van die 1M mannen.

John Bon
ProScoritoManager
#254
Laten we deze discussie eens aanzwengelen inderdaad, vooral ook omdat er door de beperkte startlijst...

Ik denk je daar iets belangrijk zegt op vlak van budget. Iedereen spreekt over X en Y aantal sprinters maar imo gaat het vooral over welk budget steek je waar in. VB.: in de tour neem je bv 3 toppers mee 2 subtoppers en 1-2 koopjes. 

Hier zou ik er dan bv 2 topper 1 subtopper en 2-3 koopjes van maken. (indien er genoeg koopjes te vinden zijn)
Ik blijf erbij dat  ondanks dat er weinig spurten zijn je nog steeds op de sprintdagen genoeg moet kunnen stofferen als je echt top wil scoren. 

Ik dacht trouwens ooit zo'n betoog van Nasibal te hebben gelezen die in deze richting zat.  

Laatst gewijzigd
ProScoritoManager
John Bon
#255
Ik denk je daar iets belangrijk zegt op vlak van budget. Iedereen spreekt over X en Y aantal sprinte...

Ik moet ook bekennen dat ik deze denkwijze heb geadopteerd van Nasibal, volgens mij door zijn uitgebreide gedachtenspinsels in het Giro topic van dit jaar.

Je stipt verder nog een uitdaging aan die ik ook al zag: de budget sprint-opvullers ontbreken nog volledig. Als die er niet bij komen dan is de hele discussie of je het hebt over budget of X-aantal renners in je sprintploeg puur een semantische; in de praktijk komt dat dan op hetzelfde neer. Zoals het er nu voor staat (zonder budget sprinters) neig ik naar 5 sprinters, maximaal 6. Ook omdat door de openingstijdrit en de bergrit in 4 de kans toch groot zal zijn dat je een flink aantal goede opvullers kan meenemen.

FrankSteenbergen
ProScoritoManager
#247
Ewan gister met een keurige 9e plek in een sprintveld van niks. Voor deze prijs en deze concurrentie...

Goeie, die Ewan, ik zou hem nemen ;)

Teker
FrankSteenbergen
#257
Goeie, die Ewan, ik zou hem nemen ;)

We lopen hem allemaal af te kraken, vervolgens wint hij de 2e etappe...

 

Ted de la course

Eerst maar 'ns afwachten of Roglic en Ayuso aan de start staan. Als ze beiden niet meedoen dan kun je met het budget dat vastgesteld is werkelijk iedereen die je wil erin klikken.

ProScoritoManager

Zonder Ewan geen beker, altijd al gezegd!

DennisdeMenniss

@Martijncr, check DM :)

Coureurs du Courage
Teker
#258
We lopen hem allemaal af te kraken, vervolgens wint hij de 2e etappe...  

Ja prachtig. Die komt niet meer uit mijn team 😆. 

Coureurs du Courage
ProScoritoManager
#254
Laten we deze discussie eens aanzwengelen inderdaad, vooral ook omdat er door de beperkte startlijst...

Goed om die discussie te voeren over het parcours, want ik zie het toch anders. Naast etappe 2,3 en 5 + 17 of 18, zie ik nog wel meer kansen voor de types sterke sprinters. En aangezien de meeste kansen voor dit type sprinter is, neem je die automatisch en laat je de pure sprinters links liggen. Gekeken naar het huidige deelnemersveld kom je dan uit bij WvA en Groves als potentiële kopmannen en wellicht wil je ze allebei. Want dit zijn dan ook direct de kanshebbers voor de puntentrui.

Anyway, renners bespreken is nog niet handig hadden we al geconcludeerd. Dus terug naar t parcours: ik zie etappe 7, 10 en 11 ook echt wel opties voor de sprinters. Wel moeten ze een bergje over kunnen, maar dat kunnen de meesten tegenwoordig prima. Wie gaat de koers daar hard maken? De ploegen met de sterkere sprinters. Laat dat nu ook toevallig de ploegen zijn die goed kunnen controleren. Bovendien zullen er in die ritten echt geen megakopgroepen van 30 man weg zijn die het halen, eerder een mannetje of 8/9. Aangezien die lastiger te voorspellen zijn, is het dan nog steeds rendabeler om in die ritten te kiezen voor je sterke sprinters. Kortom; ik vind je sprinterskern uithollen een slecht plan. Je zult in die etappes ook goed willen scoren en worst case pakken de betere altijd nog klassementspunten. 

Branco

Jammer dat Pedersen niet aan de start verschijnt..

ProScoritoManager
Coureurs du Courage
#263
Goed om die discussie te voeren over het parcours, want ik zie het toch anders. Naast etappe 2,3 en...

Allereerst eens met je observatie dat pure sprinters gewoonweg niet interessant zijn deze ronde. Is natuurlijk ook wel Vuelta eigen (de term 'Spaans vlak' komt niet zomaar ergens vandaan), maar dit jaar is het wel heel extreem. Overigens is die trend al langer gaande in Scorito, waarbij we het geluk hebben dat een hoop van de toppers in het 'sterke sprinters' segement op het vlakke eigenlijk ook niet onderdoen voor de 'pure sprinters'. Oftewel, je hoeft naast sprinters als Wout/Philipsen/Pedersen/Milan niet ook nog een kopman voor biljartlaken vlakke ritten op te nemen in je selectie.

Dan aangaande de etappes die je aanhaalt waarbij je sterke sprinters opstelpotentieel ziet hebben:

7: Erg tricky heuveltje op het einde van de etappe. 7,5 km klimmen aan 5,6% gemiddeld, de laatste 1,8km zijn 9,4%. Dat is niet niks, sterker nog, dat zijn Huy-achtige profielen. Natuurlijk kan Wout er bij zitten (of althans, terugkomen in de afdaling), maar dan noemen we ook wel een heel speciale. In etappe 12 in 2021 zat dezelfde klim in de finale (5km minder tot de finish na de klim en ietsjes meer klimwerk vooraf) en je zou met Matthews en Trentin in de top10 kunnen beargumenteren dat er sterke sprinters bij zaten, maar opstellen van sterke vluchters (waartoe je een Matthews en Trentin of vertaald naar dit jaar Wout en Strong ook kan rekenen) en AK opvulling had je ook goede punten gescoord. Ciccone, Bardet, Vine en Henao haalden het die dag zelfs bijna na een ontsnapping op die laatste klim.

10: Die laatste berg is 10 kilometer klimmen met 6% gemiddeld! Daarna slechts 20 kilometer tot de meet. Nee het lijkt mij dat als klimmende vluchters hier hun zinnen op hebben gezet dat zij ermee vandoor gaan. En als je daarna de rest van je opstelling moet gaan invullen neig ik toch ook meer naar AK mannen dan naar sprinters.

11: Hierbij is het niet zozeer de zwaarte van het laatste klimmetje (hoewel 2,9km 8,9% toch een leuke lanceerinstallatie kan zijn voor wat springveren) maar de afstand tot de finish daarna die me doet neigen naar een succesvolle vlucht. Die afstand bedraagt namelijk net geen 8 kilometer. Ook de heuvelachtige aanloop spreekt in het voordeel van de vluchters.

Al met al denk ik dat alleen in etappe 7 erg sterke sprinters opstelpotentieel hebben. Bij 10 & 11 vraag ik me af of wij dezelfde definitie hebben van sterke sprinters (oprechte vraag). Zoals ik eerder al zei schieten bij mij dan namen als Wout/Philipsen/Pedersen/Milan etc. te binnen, maar die zie ik dan weer niet zo snel die Spaanse muurtjes op knallen. Maar het kan natuurlijk zijn dat jij het hebt over de Cort's, Bagioli's en Strongs van deze wereld, dan wordt het natuurlijk wel een andere discussie. 

Overigens sowieso dank voor je reactie, want mijn eerste reactie was slechts gebaseerd op een snelle blik op het parcours. Op deze manier dieper in de materie duiken kan altijd leuke inzichten opleveren!

Laatst gewijzigd
DeGladde
NOAD1912
#135
Ben in eerste instantie niet heel gelukkig met de prijsstelling. Had gehoopt en verwacht dat bij dit...

Edit: op verkeerde reactie gereageerd. Excuus

Laatst gewijzigd
Coureurs du Courage
ProScoritoManager
#265
Allereerst eens met je observatie dat pure sprinters gewoonweg niet interessant zijn deze ronde. Is...

Graag gedaan. Denk dat het nuttig is om deze discussie te voeren. Ik ben zelf ook nog even nauwkeuriger gaan kijken en denk dat je gelijk hebt inzake etappe 10 & 11. Die ritten zijn toch wel echt pittiger dan ik in eerste oogopslag dacht. Je hebt gelijk dat daar dan klassementsmannen eerder in de daguitslag te verwachten zijn, zeker in etappe 11.

Etappe 7 is in de eerste week en daardoor verwacht ik dat daar nog veel teams fris zijn en de koers meer gecontroleerd gaat worden. Natuurlijk is die klim geen sinecure en ik bedoel dan ook de types Van Aert/Matthews als sterke sprinters. Maar laat ik eens wat vollediger zijn in mijn beschouwing van die specifieke etappe dan. Ik voorspel die dag 2 mogelijke scenario's:

  • Scenario 1: er rijdt die dag een sterke kopgroep weg die met voldoende tijd bij dat 14%bergje aankomt. De mindere klimgoden van dat groepje worden gelost op die klim en er rijdt een enkeling, duo of 3-4 tal naar de finish in Cordoba om het daar te beslissen. Het peloton, dat gecontroleerd over die klim gaat, rekent de overgebleven mannen in en sprint dan om plek 5. De AK mannen gaan hier geen verschil maken met die lange afzink naar de finish in het vooruitzicht en dus blijft peloton compact. Hooguit worden de pure sprinters hier gelost en wat knechten, maar een man of 50 blijft dan zeker over, met daarbij de types als Van Aert/Strong.
  • Scenario 2: er rijden een paar Spaanse nobodys vroeg weg uit vertrek en het peloton vindt het wel prima en rijdt gecontroleerd richting die berg. Het laatste uur voor die berg wordt door een aantal teams die kansen zien hier het gat gedicht en we rijden met een compleet peloton deze berg op. Nogmaals;voor de ak mannen is dit ding niet steil/lang genoeg om het elkaar moeilijk te gaan maken hier dus er komt ruimte voor de types springveren (Alaphilippe, Teuns) om hier een gaatje te slaan. Precies zoals je zei de laatste keer dat ze hier waren. Stel deze mannen redden het tot het eind, dan zijn ze ook hooguit met een man of 4. Kans dat ze bijgehaald worden is ook reeel. Dan zie ik dus wederom de sterkere sprinters hier Cort ;) eindigen. Vooral omdat er onderweg tot aan het bergje niks ligt waarop ze gelost zouden moeten worden.

Laatst gewijzigd
Zitvlees
Coureurs du Courage
#267
Graag gedaan. Denk dat het nuttig is om deze discussie te voeren. Ik ben zelf ook nog even nauwkeuri...

Interessante discussie. 

Pre voor de sterke sprinters is dat het er een paar zijn, die je dan elke keer op kan stellen. Terwijl er wel tientallen potentiële vluchters zijn 

DeGladde
NOAD1912
#134
als ik naar mijn spambox ga zie ik meer dan 10 keer de naam Danny van de Wetering over Scoritopools...

Je kan je afmelden voor zijn e-mails door onderin de mail te klikken op 

''Ik wil geen mail meer ontvangen van deze organisator.''

Dit scheelt aanzienlijk in je mailbox. Daarnaast meldt hij zich hier ook altijd, dus de subleague mis je niet zo snel ;)

dr klaas

Vandaag eens kijken wat er in  Burgos gebeurt.   

ProScoritoManager
Coureurs du Courage
#267
Graag gedaan. Denk dat het nuttig is om deze discussie te voeren. Ik ben zelf ook nog even nauwkeuri...

Ik kan me wel vinden in jouw analyse over etappe 7. Mijn oorspronkelijke post was meer gericht op wat voor type renner ik het meest kansrijk achtte voor de winst, maar met zo'n analyse ga je natuurlijk wel voorbij aan het opstelpotentieel van je (sterke) sprinters en dat potentieel is er zeker in etappe 7! Ik denk dat de enige discussie die nog gevoerd kan worden over deze etappe is hoeveel puncheurs/vluchters je in je dagopstelling opneemt hier, want er is zeker plek voor 2-3 sterke sprinters.

oli4g

Ben O'connor vind ik wel een interessante.. Die had echt een sterke ITT in de Giro en rijdt al consistent rond dit jaar. Maakt VPP ook wat minder interessant als ze rijden zoals in de Giro.

Sjasfriet
oli4g
#272
Ben O'connor vind ik wel een interessante.. Die had echt een sterke ITT in de Giro en rijdt al consi...

Valentijntje was toch een goeie pick in de giro? Toen was Benno er ook bij en hij won zelfs een etappe.

oli4g
Sjasfriet
#273
Valentijntje was toch een goeie pick in de giro? Toen was Benno er ook bij en hij won zelfs een etap...

Volgens mij had er voor hem veel meer in gezeten als hij een vrije rol had gehad. Vooral toen je zag hoe hij in de voorlaatste etappe reed.

Wiwawout

CRod ook toegevoegd zie ik op pcs! Leuke klassementsstrijd gaan we krijgen deze ronde 

1 2 ... 11 ... 104 105

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.