Ik zal nog 1 keer serieus reageren, hoewel ik vermoed dat het zinloos is. Geen enkele site is verplicht om een "knop" te hebben om af te melden en bij veel bedrijven moet dat met een mail. Dus werkelijk niets aan de hand. En ja WF heeft toegang tot onze gebruikers naam en e-mailadres, dat is nou precies waar je toestemming voor hebt gegeven. Tuurlijk kunnen ze die inzien, wat ze alleen niet mogen is die gegevens gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor er toestemming is middels de privacy policy. Zoals anderen ook zeggen er is 1 fikse miskleun geweest waar Maksim zich schromelijk heeft vergist. Dat is het, wat mij betreft is het case closed. En het vriendelijke advies aan jou is: laat het rusten!
Ik schrik echt van de naiviteit hier. Denken jullie nu echt dat zoiets maar één keer voorkomt, terwijl Maxim gewoon zelf aangeeft dat ze het gewend zijn, om achter adressen en telefoonnummers te komen, door slim te zoeken op het net op basis van hun gegevens? Natuurlijk zou niet iedereen bij wf inzage moeten hebben in de gegevens van de accounts, dat lijkt me waanzin. Vandaar dat ik graag van Martin hier reactie op had gehad, het blijft voorlopig stil. Dus nee, we gaan niets laten rusten, maar we wachten wel even af.
Ah nee, volgens mij zijn die twee niet aan elkaar gelinkt. Ik gaf alleen aan dat wij toestemming geven om het email adres en gebruikersnaam te gebruiken binnen de regels van de privacy policy. Ik kan me niet herinneren dat het om een email adres ging. Volgens mij was de gebruikersnaam gegoogled.
Ik denk dat je gewoon heel weinig inzicht hebt in de verwerking van gegevens. Bedenk dat de gegevens die WF van ons heeft och arme bestaan uit een lijstje van gebruikersnamen, emailadressen en een IP adres, waarbij gebruikersnamen en emailadressen vermoedelijk voor het grootste deel naar niets verwijzen. En dat alleen van de mensen die de moeite hebben genomen om een account aan te maken. Dus enkel voor de reageerders. We hebben het niet over een bank, een online shop of wat dan ook. Het is in wezen niet meer dan een ledenlijst. Buiten het ene geval wat waarschijnlijk de meesten van ons allang achter ons hebben gelaten is er weinig spannends aan de hand. Je maakt van een mug een gigantische olifant. Denk je nu werkelijk dat als WF iets kwaads in de zin had, ze zonder schroom zouden toegeven dat er mensen gebeld zijn? Maar goed, jij wilt eigenwijs blijven en je gelijk halen. Succes!
Okee, laat ik het anders formuleren. In het begin van dit topic was de community nog eensgezind. Over de twee bijzonder matige artikelen die vlak achter elkaar zorgden voor nogal wat afkeurende kritieken (Lotto en Teunissen), over het modereren daarop en over het schenden van (mijn) privacy. De eensgezindheid over dat laatste zie ik overigens niet eens zozeer als sympathie richting mezelf, daar zit ik ook helemaal niet op te wachten, maar meer als bewustwording van hoe WF de door ons ingevulde persoonsgegevens (naam, nickname, emailadres) zóu kunnen gebruiken als een (hoofd-)redacteur het weer eens op zijn heupen krijgt.
Inmiddels is dit topic zoals vele andere weer verzand in iets waar 'we' als community nog beterder in zijn: mekaar in de gordijnen jagen en mekaar de maat nemen. De ene jijbak na de andere, de ene 'how can I make this about me' na de andere, enzovoorts. Vanuit dat oogpunt kan ik me heel goed voorstellen dat er voornemens zijn om gewoon maar helemaal afscheid te nemen van de reageermogelijkheid. Maar ook dat dient WF zich vooral zelf aan te rekenen. Als je de mogelijkheid biedt tot reageren en als je een forum aanbiedt, dan kan dat alleen door fatsoenlijk te modereren. En dan niet alleen modereren als je eigen ego is gekrenkt en niet alleen als iemand een mening niet aanstaat en de meldknop weet te vinden, maar gewoon structureel modereren tegen de huisregels. Die zijn er, maar ze worden alleen toegepast als het WF zo uitkomt.
Op het forum is er zo waar een moderator aangesteld. Maar ook daar zegeviert het opportunisme, want vooral het VLAB-forum moet toch echt een beetje schoon blijven qua ongewenste meningen. Meldingen op het forum blijken nota bene niet eens bij die forummoderator terecht te komen. Hoe dan? Inmiddels is WF zo ver overwoekerd dat er in de kantlijn een soort darkweb is ontstaan. WF weet niet eens meer wat er op de eigen servers gebeurt. Maar dat zal ook wel weer aan die gemene reageerders liggen.
Overigens is de hekel aan modereren helemaal niks nieuws. De eerste vrijwillige stukjestikkers van WF gaven al aan dat ze dat stukjestikken wel leuk vonden maar het modereren niet. De allereerste moderator heeft zichzelf destijds aangeboden omdat hij vond dat er teveel gevloekt werd in de reacties. Kritiek op de artikelen van WF is ook niks nieuws. Vroeger ging het dan om het ontbreken van bronvermelding als een berichtje was overgenomen van een willekeurige andere website of om het ontbreken van het profielkaartje bij het volghier-topic. Het is nu allemaal alleen van een andere orde, omdat de WF-ers zichzelf wat serieuzer zijn gaan nemen.
Als WF denkt een bijdrage aan de oplossing te leveren door een forumtopic 'Verbeterpunten Reageerders' te openen, dan ben je wat mij betreft de weg kwijt en ben je helaas vooral onderdeel van het probleem.
"En dan niet alleen modereren als je eigen ego is gekrenkt en niet alleen als iemand een mening niet aanstaat en de meldknop weet te vinden, maar gewoon structureel modereren tegen de huisregels. Die zijn er, maar ze worden alleen toegepast als het WF zo uitkomt."
Van harte mee eens. Maar het lijkt door de privacy discussie ook wel alsof er een paar ego's gekrenkt zijn bij Wielerflits en dat ze een muur hebben opgetrokken. Ivoren Toren versus Zolderkamer. Overigens wordt er op het forum helemaal niet gemodereerd. Als bedoeld wordt dat er een gebruiker als moderator is aangesteld.
Je valt met die reactie de persoonlijke integriteit van Rahimns aan. Het is ook laster, of op zijn minst smaad.
Je mag het denken, maar het is volgens de huisregels niet toegestaan om het te posten. Ik denk dat je zelfs volgens de wet strafbaar bent.
U bent niet erg thuis in de jurisprudentie rond smaad en laster en de vrijheid van meningsuiting geloof ik. Deze uitlating zal nooit strafbaar zijn. De opmerking is nogal inhoudelijk en onderbouwd. Waarom gaat u niet inhoudelijk op het punt in, in plaats van met termen te strooien waar u blijkbaar weinig van weet?
Omdat dit duidelijk een jij-bak was Silent Hill, nadat Xistnc hem er al eerder op had gewezen dat hij ook nogal dubieuze uitspraken doet.
Verder eens met Xistnc, dit topic is ook verzand in kleuterachtige jijbakken en dat niveau. Zou goed zijn om het forum te modereren, anders werkt het niet.
Dit is een screenshot uit de privacy policy de link vind je ook onderaan de webpagina, daar staat gewoon genoemd wat WF opslaat. Daar ben ik ook gaan kijken. Schermnaam is volgens mij gewoon een samenstelling van Voor en achternaam: Alleen als iemand een email adres invult waar de echte naam in zit, zou je iemand kunnen googlen op de echte naam.
Wanneer u in uw profiel kijkt en dan doorklikt ziet u dat voor en achternaam ook gevraagd en opgeslagen zijn. Vreemd dat deze niet in het privacybeleid staan.
Schermnaam zal toch de gebruikersnaam zijn?
@xistnc: het is natuurlijk niet alleen gebruikersnaam, het is naam, gebruikersnaam, email, ip-adres. Met die combo kom je een heel eind. Het is echt fascinerend hoe groot de naïviteit hier is, mbt die privacy schendingen. Bij jou is het gelukt om je te bellen, maar natuurlijk zijn er veel meer pogingen geweest. Hoe weten we of niet alle wf-medewerkers toegang hebben tot onze gegevens? Vandaar dat ik hoop dat Martin zich in dit topic komt melden. Overigens, in een normaal functionerend bedrijf wordt iemand die dergelijke privacy schendt, op staande voet ontslagen.
Klopt dat wel, dat Rahim de forum-moderator is? Zoja, waar is ie? Waarom wordt er niet gemodereerd? Mogen losgeslagen types als handige harry (what's in a name?) zomaar die shit verkondigen? Ook hier zou het mooi zijn als Rahim zich eens in dit topic komt melden.
Over het reactiegedeelte: zo'n beetje het enige artikel dat de moeite waard is om te reageren, is die van ketonen, en juist daar zijn de reacties uitgeschakeld. Waarom WF? Het lijkt allemaal steeds zotter te worden.
En tja, een hoofdredacteur die een topic 'verbeterpunten reageerders' start, eigenlijk geen woorden voor. Het maakt het merkwaardiger, omdat volgens wf de community echt een nauwelijks te vermelden aandeel heeft. I beg to differ, dat is een bak onzin van jewelste, zeker in de 'droge' maanden gaat er heeeelemaal niemand wf bezoeken, als er geen reacties zijn, als er geen forum is.
Ik twijfelde al aan het intellect van een aantal flitsers, maar die twijfel is wel aardig weggenomen, dit topic nemende. Muv het begin, toen de community opstond. Dat was mooi, en geeft vertrouwen dat het wél kan.
We wachten nog even af...
De schermnaam is geen privacy gevoelig gegeven, dat zou nog al een grap zijn. De hele wereld kan de schermnaam zien dus wf kan moeilijk voor misbruik van een schermnaam verantwoordelijk worden gesteld. Verder is het natuurlijk best naïef dat mensen bij een naam vrolijk hun eigen naam invullen wetende dat ze op een gratis site zitten die leeft van advertentie inkomsten. Ook al houdt die site zich netjes aan de regels en is de privacy policy conform de wettelijke regels. Maar goed we weten wat hier aan de hand is een paar mensen hebben niet het inzicht om met hun gedram te stoppen en leven in een idee fix dat WF om hen draait. Jammer want zij verzieken hier de boel. Nuf said, tijd om het gedram hier het gedram te laten, ik heb een nette poging ondernomen om wat zinvolle informatie te geven maar als je wil drammen ga je niet luisteren en dat maakt dit draadje heel erg duidelijk. Veel plezier verder samen dram lekker verder.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.