Net nog eens de tourploeg van Visma bekeken afgelopen jaar en dit jaar.
De helft van de ploeg (4) zal waarschijnlijk anders zijn.
Vingegaard
Jorgenson
van Aert
Benoot
Laporte --> Affini
Lemmen --> Yates
Kelderman --> Kuss
Tratnik --> Campenearts
Natuurlijk door omstandigheden vorig jaar. Maar het team voor dit jaar is op papier wel echt een paar niveaus hoger dan van vorig jaar, denk ik. Kunnen ze het team collectief gebruiken om UAE en eigenlijk Pogacar ergens een (onverwachtse) flinke tik uit te delen?
Ze gingen hier in eerste instantie voor ritten, maar na de eerste rit (met Lemmen en Graat in de kopgroep) was de situatie natuurlijk opeens zo vreemd, dat ook het klassement van Lemmen even interessant was. De eerste dag voor de klassementsrenners kon hij echter niet mee, en is de tactiek logischerwijs weer volledig naar proberen mee te zitten in de kopgroep gegaan (Gloag was daarvoor ook nog een dag present overigens). De dag daarna ga jij vervolgens doen alsof het matig is dat Lemmen zijn klassement die dag laat voor wat het is, terwijl dat op dat moment gewoon niet meer belangrijk was (uitleggen waarom een dertiende plek verdedigen belangrijk is zie ik jou niet doen).
Gisteren zat nagenoeg iedereen gewoon in het peloton. Enkel Kruijswijk en Benoot niet. Geen idee wat dat tegen zou spreken. Het was een sprint rit.
Zwitserland heeft gewoon geen prioriteit voor Visma. Dat blijkt ook wel uit een interview met Benoot, waarin hij aangeeft hier vooral rond te rijden om nog wat procenten toe te voegen richting de tour.
Visma is hier met twee man die uit een zware giro komen, die ook nog eens de laatste week veel werk hebben moeten verrichten; met Benoot die traint voor de Tour; met Graat die gewoon nog een graad(t)je te licht is; met Gloag die nog niet echt van de grond komt afgelopen jaren en dan met Huising en Vermote, pure knechten. Van zo'n team valt ook weinig te verwachten en er zit ook niemand bij die even makkelijk meedoet voor een ritzege. Wat dat betreft was die eerste rit met Lemmen eigenlijk al bonus.
Zou mooi zijn als een Benoot mee zou kunnen zitten vandaag. Dat wel.
Overigens sowieso wel een interessant interview met Benoot, waarin hij ook aangeeft waarom hij dit jaar de route via Zwitserland volgt.
Dit is het interview met Benoot. Belangrijkste reden om dit jaar Zwitserland te rijden is dat hij een keer wat anders wilde Tiesj Benoot als enige van Tour de France-ploeg Visma | Lease a Bike níet in Tignes: Belg legt uit waarom | Indeleiderstrui.nl
Ik had nog wat verder moeten scrollen zie ik, want dat had ik gemist.
Benoot zegt o.a.: 'En die vierde week heb ik wat harder doorgetraind, omdat ik weet dat ik die trainingsperiode na de Ronde van Zwitserland niet meer heb. Die ik normaal na de Dauphiné dus wel zou hebben.' Aannemelijk dat dit - vier weken op hoogte, vierde week wat harder doorgetraind - de reden is dat hij in Zwitserland minder dan verwacht heeft gepresteerd. Maar dat we daar voor de Tour geen conclusies uit moeten trekken.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.