Gisteren heeft Kooij 't einde niet gehaald. Dat hij vandaag scoort en gezien de tegenstand ook niet ongegrijpelijk is 't mooi dat hij 't toch afmaakt. Dat scheelt een hoop kritiek toch. Volgens mij heeft McLay hem afgezet en ja Behrens en Mattio hebben veel werk verzet. Dus pluimpje.
De ploeg heeft Kooij ook niet aan een touwtje jammer genoeg. Niermann geeft aan dat ze in ieder geval graag met hem door willen. Het stomme is dat we inderdaad net als de vorige keer einde contract bij gebrek aan concrete signalen maar wat gaan roepen.
Zonder bewezen (veel)winnaar ben je wel echt zinkende als ploeg - zie hoe langzaam Ineos afglijdt - dus als ik op de burelen in Den Bosch rond zou lopen gaf ik Kooij carte blanche. Maar ja, ik ben ook maar een simpele ziel met een toetsenbord.
Ineos heeft het jarenlang volgehouden zonder echte sprinter. Met Vingego en WvA zit Jumbo wat dat betreft nog goed. Je wil Kooij geen Tour bieden, dus zijn vertrek is waarschijnlijk.
Ik denk dat voor jumbo alles in het teken staat van de opvolger van Vingegaard vinden, de Tour winnen is uiteindelijk waar alles om draait. Wat overwinningen van Kooij is leuk voor erbij en de teamflow maar geen hoofddoel.
Als je een buitenaertse Belg meeneemt om te winnen én te knechten, dan mag je ook van Kooij verwachten dat hij z'n werk doet. Het ligt dus niet alléén aan de keuzes van de ploeg, maar ook aan de beschikbaarheid van Kooij om z'n steentje bij te dragen. Zou daar de sleutel niet kunnen liggen?
Met Olaf Kooij heb je wel een absolute topper in huis, die nog jaren meekan. Maar ook zijn plafond nog niet heeft bereikt. Ik zou hem vanaf volgend seizoen wel een plek in de Tourploeg geven.
Alle ballen op Jonas Vingegaard en Wout van Aert in een vrije rol. Deels om Jonas te helpen, deels om lead out voor Olaf te vormen en daarna voor eigen kans in wat zwaardere (heuvel)etappes.
Het is daarnaast ook nog de vraag of Jonas zijn rivaal Pogacar kan verslaan? Waarom alles op Jonas zetten. Een valpartij of pech kan zomaar de kans op eindoverwinning minimaliseren.
Robbert de Groot (Head of Development Visma) heeft een aantal interviews gegeven over scouten van talent. Een vrij kort interview in www.wielerkrant.be en een wat uitgebreider artikel in Wielerrevue van 9 februari.
Robbert geeft aan dat ze bij Visma Lab Development Team, 3 jonge coureurs hebben waar ze hoge verwachtingen van hebben:
Gevraagd naar jonge verrassingen antwoordde hij: "We hebben met Patryk Goszczurny, Matisse Van Kerckhoven en Elliot Rowe drie jonge jongens die op dit moment dingen laten zien waarvan we denken: dat is héél interessant."
Precies. Als Kooij nog stappen kan maken in 't Vlaamse geweld en natuurlijk de klassiekers, dan kan hij in de voetsporen van Wout Van Aert stappen. Als sprinter heeft hij nu nog een paar Belgen voor zich en er staan weer nieuwe sprinters in wachtkamer. En je ziet bij zijn voorgangers, dat een overstap ook geen garantie geeft om te scoren.
Hij liet zich nu al zien in de MSR en dat vind ik een goed teken. Ook P-R moet hem goed liggen. Go, go Kooij.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.