Ja persoonlijk zou ik ook voor 30 gaan; maar dat weet jij ook wel. Trouwens die beargumentering is op zich niet verkeerd.
Maar jij stelde terecht, dat met 30 renners er weinig ruimte voor vernieuwing is in 2027. Want Kruijswijk ja en Van Belle?; maar hoe zit 't dan met Affini, Laporte en Yates. Die drie laat je toch niet lopen en je wil toch ook doorstroming van de talenten met Rowe, Van Kerckhove en Barry.
Wat betreft nr. 29 is Gosnefroy geen optie meer, want die gaat niet naar PostNL maar naar de ploeg van Pogacar.
Die argumentatie gaat voorbij aan de mogelijkheid die tegenwoordig bestaat om met beloften renners te rijden. Visma heeft daar afgelopen seizoen veelvuldig gebruik van gemaakt, wat mooie kansen op heeft geleverd (van Smith tot Van Kerckhove).
De ruimte die een 29ste renner in zou vullen, kan wat mij betreft evengoed worden benut voor extra kansen voor de beloften.
Waar je achter staat is een goeie. Tot nu toe hebben zij met Armirail (tijdrijder), Piganzoli (klimmer), Kielich ('t Vlaamse werk) en twee talenten Rex en Mattio goed geboert; daar staat tegenover Benoot, Kooij, Van Baarle, Gloag en Valter die toch een gat hebben achtergelaten. McLay is miskoop is gelukkig ook verdwenen. Derhalve kan ik er niet echt achterstaan. Als zij bijv. Van Eetvelt kunnen scoren, dan ziet 't er beter uit tot goed.
Bij de beoordeling van de ploeg van volgend jaar gaat het niet alleen om het tegen elkaar wegstrepen van de vertrekkende en komende renners. De verdere ontwikkeling van de jonge renners speelt daarbij ook een rol. Brennan, Behrens, Hagenes, Graat, Huising en Nordhagen zijn allemaal een jaar ouder en kan er meer van verwacht worden. Datzelfde geldt voor Tulett en waarschijnlijk ook voor Zingle die veel pech had dit jaar. Zo beschouwd zal het allemaal wel meevallen en is de vraag of de ploeg er echt op achteruit gaat.
Het vertrek van Kooij is een verlies maar zorgt ervoor dat er ruimte vrijkomt voor Brennan in klassiekers als Kuurne, Milaan-San Remo en Gent. Dat zal nodig zijn om hem voor de ploeg te behouden. De ploeg jaagt in de klassiekers nu vooral op Vlaanderen en Roubaix. In Vlaanderen zal de invloed van Benoot tegenwoordig door de aanwezigheid van Van der Poel en Pogacar beperkter zijn en in Roubaix gaat hij niet van start. In beide klassiekers, en ook in de anderen waar Van der Poel en Pogacar aan de start staan, heeft het geen zin meer om met meerdere pionnen te werken maar moet de ploeg zich gaan richten op de absolute kopman(nen).
En naast Van Aert zal Brennan daarvoor steeds meer in beeld komen. Hoewel hij nog zal moeten wennen aan de afstand kan hij misschien dit jaar al en anders volgend jaar een rol spelen in Milaan-San Remo en Roubaix. De Ronde van Vlaanderen komt nog wat te vroeg, ook met het oog op Roubaix, maar Dwars door Vlaanderen kan dit jaar al een nuttige ervaring worden.
Ook in de Tour kan de rol van Benoot worden overgenomen. Het verblijf van Van Baarle is bij de ploeg veelal geen succes geworden dus ook zijn vertrek zal kunnen worden opgevangen. En Gloag en Valter kunnen helemaal makkelijk worden vervangen door de aanwezige renners. Het vertrek van Uijtdebroeks kwam te laat om nog een goede vervanger te vinden. Dat de ploeg hem zo 'makkelijk' zou hebben laten gaan kan niet los gezien worden van het punt dat is gebleken dat hij qua karakter niet bij Visma Lab past. Cian is in de eerste plaats een renner voor de ploeg Cian en hij wil zich te weinig schikken naar het in dienst van de ploeg rijden. Daarom is zijn snelle vertrek voor beiden de beste oplossing.
Los van de vraag of Van Eetvelt naar de Visma wil komen hebben we hem niet echt nodig en kan er beter tot volgend jaar gewacht worden om een goede vervanger te zoeken als dat nog nodig blijkt te zijn.
Goed verhaal alleen wat betreft zijn karakter. Volgens mij heeft de Tour de L'Ain laten zien, dat Uijtdebroeks goed past in 't team en dat hij als kopman goed functioneerde.
Want juist de jonge talenten als Tulett, Nordhagen en Graat waren in die koers goed bezig. Ook Kelderman heeft zich goed geweerd en werkpaard Tim Rex heeft daarmee zijn overgang verdiend.
Allemaal dankzij het voortreffelijke kopmanschap van Uijtdebroeks? Ben je bang dat ze dat zonder hem niet kunnen?
Ik weet niet in hoeverre ik het eens ben dat Uijtdebroeks enkel voor zichzelf rijdt, maar een koers waarin hij kopman was kan moeilijk het tegendeel tonen. Een koers waarin hij zijn eigen kansen op een toptien aan de kant schoof voor een ander zou dat wel doen.
Volledig eens. Ik vind het meestal wat geforceerd aanvoelen om te één op één te spreken in termen van 'vervanger voor', omdat inderdaad bijvoorbeeld beloften die een jaar eerder over kwamen opeens (eerder dan verwacht) geschikt blijken voor kopmanschap in koersen waarvoor anderen verdwijnen. Waardoor een vertrekkende kopman niet direct betekend dat er een nieuwe tegenover moet staan.
Dank je.
Maar graag bronvermelding. In dit geval is dat In de leiderstrui en die hebben het weer van La Dernière Heure.
Uit het artikel: De 25-jarige Fransman - Louis Barre - was een van de enige lichtpunten van Intermarché-Wanty en maakte een geweldige indruk in de klassiekers: hij werd zesde in de Amstel Gold Race en de GP Montréal. Maar zelfs voor hem zou geen plek meer zijn. (....) Hij kan zelfs een enorme stap omhoog maken: volgens La Dernière Heure wil Visma | Lease a Bike hem maar al te graag inlijven.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.