Tiesj Benoot richt pijlen op Vlaams voorjaar en ontbreekt "met spijt" in Strade Bianche: "Kiezen is verliezen" | sporza; ik wilde vanmiddag ook achter de buis zitten voor de Strade, maar Tiesj heeft een goed punt; want ik ga niet kijken door andere plannen en dan is kiezen verliezen.😒
Maar leuk dat bij de dames de 0 weg is gepoetst door Imogen Wolff; die dame toont zich meteen. Gisteren liet zij al optekenen, dat zij vandaag wilde scoren, omdat zij er gisteren ook al dicht bij zat. De laatste rit 1e. en in 't AK 5e. en dat voor zo'n jongkie toch geweldig. Ook teamgenote Viktoria Chladonova is goed bezig met een 7e. plek in 't AK. Oh, ja daardoor pakt Imogen ook de jongeren-trui.
Brennan wint die sprint ook wel echt met drie lengtes voorsprong. Duidelijk de beloften categorie ontgroeid.
Strade mager qua resultaat, maar dat is natuurlijk niet zo gek met zo'n selectie. Valter bij de eerste vijfentwintig is op zich normaal voor hem. Tulett had gezien zijn eerdere optredens dit seizoen mee moeten kunnen doen voor de top tien. Niet gelezen hoe zijn koers verliep, maar die kan iets tegengekomen zijn onderweg (typische koers om je kansen te verspelen met een lekke band op het verkeerde moment).
Wat ik niet begrijp, is dat ze zo'n koers dan niet aanpakken om eens één van die jonge gasten mee te laten springen met de kopgroep. Wellicht hadden ze verwacht met Tulett podiumkansen te hebben, maar dan nog. Wanneer ze zelf aangeven dat ze soms duidelijke keuzes maken voor bepaalde koersen en daardoor dus potentiële kanshebbers 'thuis' laten, dan mag je tactisch wat vaker schakelen naar een andere manier van koersen. Lijkt wel alsof ze dat zijn vergeten.
Wat het algemene beeld betreft vind ik dit nog niet de meest boeiende periode voor conclusies. Renners die al prima dingen hebben laten zien, renners die nog niet hun niveau hebben laten zien, of renners waar je beide dingen over kan zeggen. Volgens mij hoort dat bij deze tijd van het jaar. Dat interview met Uijtdebroeks laat dat goed zien; prima gestart in Oman en vervolgens na een zwaar trainingsblok gericht op belangrijkere doelen, in de volgende voorbereidingskoers ogenschijnlijk niet op zijn niveau.
Dat er geen jongens als Nordhagen en Graat in de Strade zijn meegesprongen in de vluchtgroep lijkt mij duidelijk. Jorgen Nordhagen liet opschrijven, dat hij voor eerst zo'n lange rit heeft gedaan. Dus 't is eerder, dat 't voor bijvoorbeeld een Huising te vroeg is om aan de Strade deel te nemen. Als je ziet wie er in de toptien eindigen, dan zijn dat voor 't merendeel toch de jongens van de oudere generatie op Pogacar en Van Eetvelt na. Lotto heeft met die Lennert een goeie in huis gehaald.
Wat dat betreft is Matthew Brennan ook echt goed gescout met natuurlijk ook een Imogen Wolff als goeie voorbeeld.
Geen absolute kopman + veel jonkies + ruime kopgroep = minstens één mannetje mee. No brainer. Hier mogen bij de evaluatie best wat harde woorden vallen, vooral richting de ploegleiding van dienst en richting de twee ervaren Belgen. Ook al ben je geruime tijd de beste ploeg van de wereld geweest, sommige koersen moet je nu eenmaal rijden als pak 'm beet Wanty, Picnic en Bardiani. Ik krijg af en toe het idee dat teveel poppetjes binnen de ploeg zich daar te groot voor voelen en dat is een grimmige zaak.
Helemaal in zo'n koers waarin het je als (jonge) renner heel veel energie scheelt qua positioneren én het je veel minder kwetsbaar maakt voor pech, kan het je zomaar een veel fijnere dag bezorgen.
Huising een halve dag in de kopgroep had bijvoorbeeld uitstekend gekund. Mooie ervaring en je bent even zichtbaar geweest in een koers waar je anders in de achterste helft van het peloton moet knokken tegen de DNF.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.