Ruim 40 jaar geleden begon ik het wielrennen een beetje te volgen en volgde ik met interesse de Panasonic wielerploeg van Peter Post. Later ben ik met enthousiasme de groei en opbouw gaan volgen van wat nu de Visma/Lab ploeg is geworden.
De ploeg had en heeft als ambitie om de beste wielerploeg ter wereld te zijn en geschiedenis te schrijven. De ploeg heeft een enorme ontwikkeling ondergaan en unieke prestaties geleverd met haar wielrenners.
Een andere ambitie is om een monument onder de klassiekers te winnen. Dat schept ook hoge verwachtingen. Die verwachtingen zijn de laatste seizoenen, mede door wegvallen van diverse kopmannen niet uitgekomen. Maar ook door ijzersterke concurrentie, met unieke wielrenners als van der Poel, Pogacar, Evenepoel en nu ook Pedersen. Het gevaar is dat je erg teleurgesteld en gefrustreerd raakt als supporter. En ook minder oog hebt en/of kan genieten van de ontwikkeling van een aantal parels van het team.
Zoals Matthew Brennan die zich ontpopt als een topper in spé. Ben Tulett die eindelijk zijn eerste overwinningen pakt. Matteo Jorgensen die groeit als kopman en erg veelzijdig als wielrenner is. En zo zijn er nog diverse jonge renners als Niklas Behrens, Jorgen Nordhagen, etc. die aardig talent hebben en kunnen uitgroeien tot wereldtoppers.
Ja Brennan is prima bezig, maar met die jongen moet je wel voorzichtig omgaan en dat is ook 't plan van de ploeg. Die mag je niet oproken en gezien zijn leeftijd dus niet volgend seizoen al inzetten in de bedoelde klassiekers. Volgens mij, als je uit eigen kweek wil selecteren voor de doorstroming, is Kooij goed bezig om die stap te zetten naar 't Vlaamse. Van Behrens en Zingle moeten wij afwachten hoe zij gaan presteren. Dus versterking daarvoor is nodig en dat behoeven er echt niet meer dan 1 te zijn. Laat Tulett lekker voortborduren op zijn ingeslagen weg.
Waarom zou je Brennan volgend jaar niet in de klassiekers in mogen zetten? Vorig jaar stonden een 20 en 21 jarige in de toptien van Vlaanderen, terwijl dat de zwaarste van deze klassiekers is. Ik heb niet de indruk dat die twee nu opgerookt zijn.
Hagenes was vorig jaar trouwens ook net zo oud als Brennan volgend jaar zou zijn.
Ja, maar nu ga jij op de stoel van de budgethouder zitten, want Yates gehaald voor de GT's en Teunissen voor het Vlaamse en is afgezegd, omdat zij een sprintvoorbereider nodig hadden om Kooij te behouden. Alleen de gehaalde sprintvoorbereider valt niet mee.
Teunissen is toch geen renner van het niveau van Van der Poel, Ganna en Pedersen? Of een sprinter die de strijd aan kan met Milan en Merlier. Jij verwacht resultaat van een topteam, dan kun je niet met Teunissen aankomen.
Kooij was volgens mij goed te spreken over de samenwerking met McLay. Waar maak jij uit op dat het niet mee valt met hem?
Toch nog een verrassing in ijzersterke Ronde van Vlaanderen-kern rond Tadej Pogacar | Indeleiderstrui.nl; de hamvraag, met wie kan TVL daar tegenop.
Nee, maar jij denkt laat maar gaan. Natuurlijk is Teunissen niet Van der Poel en ook geen Van Aert. Maar je hebt om mee te kunnen doen een sterke kern nodig voor de RVV en P-R. Nu Van Aert, Jorgenson, Benoot, want Hagenes komt van ziekte terug, Van Baarle heeft 't nog niet, Affini en Van Der Sande zijn echt een stukkie minder in dit werk en Laporte kan alleen maar toekijken.
Nee, ik denk niet laat maar gaan. Teunissen had de voorjaarskern in de breedte zeker versterkt, maar dat had verder het verhaal tot nu toe (en de resultaten) niet veranderd. Daarvoor heb je Van Aert, Laporte en Van Baarle op niveau nodig. Dat is het punt; als jij resulaten verwacht en vindt dat er iets bij moet, dan moet je met namen komen die voor die resultaten kunnen zorgen. Teunissen is een renner voor de breedte die je voor het seizoen ook niet met zekerheid een plek in zijn gewenste klassiekers had kunnen beloven.
Maar daar gaat 't toch over. Zij hebben gekozen voor McLay en Mike Teunissen, die op de lijst heeft gestaan, afgezegt toch. Jij komt met Simon Yates en die komt niet voor 't Vlaamse werk. En juist dat Mike voor de breedte zeker een versterking zou zijn geweest, want die ligt nu vast. Ik zeg alleen maar, dat zij moeten gaan kijken naar versterking voor 't Vlaamse, want o.a. Laporte is ziekjes en Van Baarle heeft 't nog niet. Dus dan is 't toch plausible om verder te kijken. Wie, dat is nog een beetje vroeg, want krijg je weer die wordt al zoveel keer benoemd. Dus laten wij even wachten wat morgen, de RVV en P-R gaat opleveren.
Ik vind 't al mooi dat Jorgenson een goed woord voor Wout heeft gedaan.
om net wat extra kwaliteit in de voorjaarsselectie te hebben moet je denken aan een Jan Tratnik of Tim van Dijke, die kunnen met een uitschieter een stuk meer bewerkstelligen dan een Teunissen. Maar helaas, dat soort renners zijn natuurlijk compleet onrealistisch voor Visma-Lease a bike om binnen te halen.
Het gaat niet over de breedte. Wanneer jij resultaat wilt zien, dan wil je prestaties zien van Van Aert, Kooij Laporte, Jorgensen en Van Baarle. Wanneer je aan de redenen van het uitblijven daarvan voorbij wil gaan en het in versterkingen wil zoeken, dan kom je uit bij renners met salariseisen vergelijkbaar met die van Yates. Niet bij Teunissen.
Maar goed, we vallen nogal in herhaling. Vijf renners in de selectie die resultaat kunnen rijden in het voorjaar (zelfs zes met Benoot erbij). Je kunt het niet genoeg vinden. Ik vind het een onderdeel van de selectie waar weinig mis mee is, en waarmee ze uitstekend mooie dingen neer kunnen zetten. Dat hebben ze de afgelopen jaren genoeg latrn zien. Dat ik daar nu even niets van terug zie, veranderd niets aan dat feit.
Inderdaad! Een renner als Tim van Dijke had een mooie geweest om vanuit de tweede lijn echt iets toe te voegen aan de selectie. Daarvoor hadden ze echter ten opzichte van Red Bull een competitief bod moeten doen (financieel en qua programma).
Dat had onherroepelijk te kosten gegaan van iets anders, wellicht hadden ze dan één van de toptalenten niet door kunnen schuiven en waren ze die kwijt geraakt. Dat steevast renners als McLay en Vermote bij dit soort discussies als wisselgeld worden genoemd, toont in ieder geval weinig realiteitszin. Als je vind dat iets echt anders had gemoeten, aanvaard dan ook dat dat echte consequenties had gehad.
@Kelderfan De selectie voor de klassiekers 2026 is al Laporte, Hagenes, Brennan, Behrens, Van Aert, Campenaerts, Jorgenson, Van Belle en Affini. Als Kooij verlengd kan worden hebben ze ook voor volgend jaat al een mooie selectie. Ik ga er namelijk vanuit dat Brennan, Van Belle, Behrens en Hagenes zich nog gaan verbeteren in de klassiekers. Afhankelijk of Van Baarle, Benoot en Kooij blijven kunnen ze er 1 of 2 versterkingen bijhouden. Meer is mijns inziens niet nodig, omdat je ook Brennan, Behrens en Hagenes een kans moet geven. Tulett, Gloag, Kooij en verlengen Brennan zou bij mij een hogere prio hebben dan het halen van versterkingen voor klassiekers
@kelderfan. Dat Yates niet voor het Vlaamse werk is gehaald weet Morgenstern ook wel. Voor een renner die echt een versterkering voor het Vlaamse werk is ben je het salaris van een renner als Yates kwijt. En dat geld kunnen ze maar één keer uitgeven. Dus het was een keuze: of een renner als Yates voor de grote rondes of een sterke renner voor het Vlaamse koersen. Allebei kan financieel niet. En gezien de kwaliteiten van de huidige groep voor de Vlaamse koersen hebben ze terecht voor Yates als versterking voor de grote rondes gekozen.
Zeker voor de heuvelklassiekers is Vauquelin een echte versterking. Lipowitz ook. Vacek is een sterke allrounder. Askey rijd goede uitslagen, maar nog niet vaak in de top 5. Iemand die ook verrassend scoort is Kubis. Rijd voor een redelijk kleine ploeg, maar heeft goede uitslagen en overwinningen behaald.
Transfers, stiekem toch het leukste om over te speculeren hé ;) Het aantal en de kwaliteit aan Nederlandse renners dat dit jaar vrijkomt bij andere teams valt mij vies tegen, dus ik verwacht weer een nationalistische vlaggetjesparade vanaf 1 augustus.
In ander nieuws, ze zijn bijna klaar met hun teamonderzoekje over valpartijen: Tien valpartijen voor Van Aert in een jaar, dat kan geen pech meer zijn, dacht Visma. Grotere aandacht voor cognitieve tests onder andere.
Van Baarle en Niermann met veel vertrouwen naar Dwars door Vlaanderen, maar: 'Komen nog andere doelen dit jaar' | Indeleiderstrui.nl; leesvoer en hopelijk zien wij ook Dylan van Baarle mee vooraan in de DDV.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.