Ik stel vast dat Van Aert in een ploeg zit die voor de gele trui gaat. Dan kun je niet rijden voor een puntentrui zoals in de Vuelta en zijn ereplaatsen in de vlakke ritten totaal irrelevant.
Makelaar Dries Smets: 'Waar vroeger budget van 20-25 miljoen volstond voor de top, is nu het dubbele nodig' | Wieler Revue; 40-50 miljoen ga daar maar aanstaan.
Ja, die Zingle maakt wel erg grote stappen. In Parijs-Nice heeft hij zich wel al laten zien. Alhoewel ik denk, dat hij beter eerst de Boucles en de Reniwi Tour naar zijn hand moet zetten. Wat dat betreft Benoot naar Decathlon en wij die Cosnefroy, want kan in Montreal enz. zijn ding doen met Zingle en Laporte.
Omdat Wout grote andere doelen heeft later in het jaar. Zou toch belachelijk zijn als Wout van Aert grotendeels als knecht wordt beschouwd. Ik denk eerder dat hij knechten mee moet krijgen dan moet knechten. Ben er niet op tegen als hij wat bijdraagt in de bergen hoor, maar ik zie toch echt 2 gelijkwaardige kopmannen in de touropstelling en niet maar 1
Ik zou het volkomen bespottelijk vinden, wanneer ze Vingegaard en Van Aert als gelijkwaardige kopmannen zouden laten starten.
2025 Van Aert is geen kanshebber op de groene trui, behalve eventueel wanneer hij daar volledig zou gaan, knechten zou hebben in de vlakke sprints en overal onderweg zou sprokkelen. Dat kan gewoon niet bij Visma, aangezien ze voor de eindoverwinning gaan rijden.
Van Aert gaat desondanks genoeg eigen kansen krijgen, maar enkel degene die passen binnen de doelstellingen.
Waarom zouden affini en campenaerts hem niet een beetje kunnen helpen in de vlakke ritten van de eerste week. Daarna is de groene trui vaak al zo ongeveer beslist. Of in je voordeel en dan heb je nauwelijks knechtarbeid nodig. Of in je nadeel en dan hoeft het ook niet. Rijden voor groen gaat dan ook nog heel goed samen met rijden voor geel in week 1 en ook met goed gegroepeerd voorin rijden. Ook in 2022 waren de extra inspanningen van de ploeg voor wouts trui nihil.
Wat ik veel meer voor discussie vatbaar vind is of Vingegaard iets moet doen voor een ritwinst van Wout. Het Lafay scenario van 2 jaar geleden. Daarvan zei Vingegaard later dat hij had gewild dat hij had gereden, maar dat ben ik niet met hem eens. Er zijn wat mij betreft 2 kopmannen die allebei volledig voor eigen kans mogen rijden. De andere 6 rijden primair voor Vingegaard en daarnaast strategisch bij momenten voor van Aert
Het is nogal naief om Van Aert in de Tour als gelijkwaardig aan Vingegaard te beschouwen. Daarvoor komt eerder Jorgenson in aanmerking, zo lang als het koersverloop dat toestaat. Het koersverloop zal allicht ook ruimte laten voor eigen kansen voor Van Aert, zo lang dat hand in hand gaat met het AK-belang. Het kan elkaar zelfs versterken. Als je het heel erg romantiseert kan dat aan het eind van de rit ook de groene trui opleveren, maar dan moeten allerlei puzzelstukjes vanuit zichzelf op de goede plek vallen en dat is compleet iets anders dan er vooraf een doel van maken. Dan bijt het elkaar.
Vanuit België zal de komende periode allicht weer een 'Free Wout' campagne gevoerd worden, maar daar weten ze bij de ploeg wel raad mee.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.