Hier is het wisselen weer volop begonnen. Veel interviews lezen, programma's bekijken, etc. Nu heb ik toch sterk de neiging om de 4m van Merlier te sparen en deze anders te investeren. KbK is prima op te vangen met andere renners. De vraag is dan vooral; Is Philipsen, Meeus en Fretin genoeg voor de SP kopman plekken... Nja komende week vooral goed opletten wie in vorm is en wie op zijn fiets blijft zitten.
Ga je dan ervan uit dat Meeus gaat sprinten in BDP en SP? Gebaseerd op de sprinttrein in Australie waar Van Poppel en Pithie de leadout deden voor Welsford, verwacht ik eigenlijk precies hetzelfde in die 2 sprintklassiekers waar Meeus en Pithie de leadout verzorgen en Welsford de kopman is.
Ja ik snap je punt en dat zaait ook de nodige twijfels. Meeus rijdt volgens mij een 9 koersen voor nu, vandaar dat hij er voor nu instaat. De twijfel is er nog om hem in te wisselen voor Teuns, waar ik het nodige van verwacht. Echter moet ik dan nog meer naar de SP gaan kijken...
Sssst niet al je parels al benoemen, al denk ik dat de meeste wel Fretin op de korel hebben... Overigens durf ik hem wel 3de kopman te maken in de sprintkoers. Sprintkoersen waren vorig jaar ook onvoorspelbaar (behalve Merlier en Philipsen), ik had toen Welsford en Thijssen die allebei niets opleverde. Ik denk dat ik het met Philipsen en wat budget sprinters wel ga reden in die koersen, beetje inleveren zal toch ergens moeten.
Dus je geeft eerst aan dat Philipsen en Merlier vorig jaar onmisbaar waren als sprintkopmannen om daarna te concluderen dat je het zonder Merlier wel aandurft want sprints zijn nou eenmaal onvoorspelbaar? Dat is simpelweg misplaatste zuinigheid. En ik kan het weten want ik dacht er vorig jaar net zo over.
Overigens werd Welsford vorig jaar gewoon 7e in SP en kwam hij in de Panne niet aan sprinten toe vanwege oponthoud door een valpartij in een van de laatste bochten. Dat Scorito hem dankzij scorebordjournalistiek in de uitverkoopbak heeft gegooid maak ik dankbaar gebruik van dit jaar.
Ik denk dat ik mijn tactiek voor de sprintklassiekers ga wijzigen. Ik zie sprints meer als een loterij dan andere klassiekers, waarbij sprinters ingesloten kunnen raken of in een valpartij kunnen belanden. Ze kunnen in de top 3 eindigen, maar ook buiten de punten belanden.
Daarom was mijn tactiek in het Klassiekerspel voorheen niet veel geld spenderen aan sprinters en wat meer aan duurdere kasseienrenners (tussen de 2-4m), zodat die in hun koersen relatief meer punten voor mij opleveren ten opzichte van andere Scorito-deelnemers. Nou had ik wel een Philipsen die ook in andere klassiekers zijn punten pakt. Maar daarnaast gokte ik voornamelijk op goedkopere sprinters. Ik koos ook vaak voor meerdere goedkope sprinters, zodat de kans groter was in de "loterij" dat tenmiste 1 van hen hoog zo eindigen. Vorig jaar waren dat Welsford, Thijssen, De Kleijn en Theuns. In andere jaren Viviani, Hofstetter, Dekker, Capiot, Dupont en ga zo maar door... Je raadt het al, vaak belandde mijn 2e of 3e kopman buiten de punten.
Dit jaar zal ik inzetten op de topsprinters. En dit jaar is die keuze ook wat makkelijker; de top steekt behoorlijk boven de rest uit. De huidige topsprinters verzekeren zich toch relatief makkelijk van een plek op het podium. Ik zal dus wat meer snijden in het budget voor de kasseienrenners, maar ook dat zie ik niet als een groot probleem. Vorig jaar had ik Mohoric en Van Baarle die in de 2-4m categorie behoorlijk teleurstelde. Nu ik het zo uitschrijf, besef ik mij meer dat de puzzel niet heel ingewikkeld is dit jaar.
Grappig dat de meest voorspelbare etappes in grote rondes sprints zijn, maar in de klassiekers blijkbaar een loterij is. Mijn enige twijfel is merlier gelijk mee of de Pidcock wissel tactiek toepassen.
In de categorie pareltjes: wat denken jullie van Marit? Puntensprokkel materiaal of is Thijssen de onbetwiste kopman daar?
Ik zit nu met een groves, pidcock en de rest vul ik op.
Verwacht Teuns daar ook nog (staat er al op zie ik) en mits fit wissel je evenepoel erin.
ook een Benoot zou zomaar kunnen rijden...
kortom probeer zelf al drie kopmannen te hebben zodat ik evenepoel (en dus die ene wissel) niet hoef toe te passen en mogelijk pas vanaf AGR mijn wissel in te voeren op basis van vorm.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken! Maar is Groves sterk genoeg? En wat verwacht je van bijvoorbeeld Schachmann de laatste 4 klassiekers. Hij heeft ze ooit allemaal top 10 gereden maar ja dat was wel 4 jaar geleden....
Ik denk dat groves in grote rondes heeft laten zien dat hij het zou moeten kunnen.
hij staat er nog niet vast in en zal maximaal 3e captain worden. Maar zeker als Philipsen geen KBK rijdt dat zal bij de sprint groves er altijd bij zitten (zonder pech natuurlijk) daar zal hij niet winnen, maar top 10 moet kunnen. Naast teampunten voor MvP kan hij veel opleveren. Dus nu ik dit schrijf wordt hij een steeds logischere pick
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.