Wat is er precies zo aantrekkelijk om een dubbele wissel uit te voeren op deze manier. Stel een van je toppers valt uit om welke reden dan ook (vorig jaar Van Aert, Laporte en de Lie bijvoorbeeld) en je moet een wissel hiervoor uitvoeren, heb je geen enkele wissel meer over door je dubbele wissel met Pidcock en Merlier... Dat betekent ook hoogstwaarschijnlijk (ervan uitgaande dat je van Gils niet hebt) het thuis laten van Evenepoel of van Gils op het einde (of andere keuze)....
Stel dat één of twee van je toppers nog voor BDP wegvallen, dan laat je Pidcock gewoon het hele spel staan en kan je, mits je naast hem en Pogacar nog een paar andere opties voor de heuvels hebt, probleemloos twee keer vroeg wisselen (1x Merlier erin, 1x een kasseienklepper) en dus maar één wissel bewaren voor de Ardennen. Mocht de dure uitvaller in pakweg de E3 komen, dan lever je natuurlijk wel punten in.
Daarnaast was vorig jaar wel echt een uitschieter qua blessures/ziekte onder de grote namen, vind het een beetje een valkuil om daarvoor te overcompenseren.
Je hoeft dit toch niet direct als een dubbele wissel te zien? Is 1 wissel en dan kan je nog zien of je Pid er terug inbrengt afhankelijk van zijn definitief programma. En anders breng je er iemand anders in.
Ben trouwens ook wel van mening dat mensen er iets te makkelijk van uitgaan dat Van Gils wel even op herhaling gaat dit jaar. Healy en Skjelmose hebben vorig jaar ruimschoots bewezen dat het jaar van de doorbraak bevestigen geen sinecure is. Daarbij pakte hij vorig jaar veel punten in Sanremo en vooral Frankfurt die hij nu op zeker moet missen, dus zelfs als hij het verder exact even goed doet scoort hij maar 60% van de punten van vorig jaar.
Goed punt! Daarbij is dan inderdaad wel belangrijk dat je een aantal toppers al hebt voor de Ardennen lijkt me. Net zoals dat we in de kasseiklassiekers overal 3 top kopmannen (van Aert, MVDP en Pogi + evt nog een Pedersen en/of Laporte) willen hebben, wil ik dit net zo goed voor de Ardennen en worden deze laatste 4 ritten nog wel eens als minder belangrijk gezien heb ik het idee. Waarom ik dat denk is omdat ik elk jaar behoorlijk wat plaatsen stijg tijdens de Ardennenklassiekers (vorig jaar van een Bronzen beker naar een Gouden). Het besteden van een wissel zo vroeg in het spel, betekent dus dat ik slechts 1/2 wissels over heb voor de Ardennen waardoor ik hier zomaar in de problemen kan komen of mager zit in mijn teamselectie...
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.