Welke discussie ik zeker kan waarderen, want ik begrijp jouw standpunt óók. Ik vind in jouw benadering wachten met de wissel van Mathieu tot e3 zelfs nog wel een optie. Pidcock of Mathieu in msr gaat niet verschrikkelijk veel verschillen.
Nasibal is een linkebal die zijn kaarten dicht tegen de borst drukt. Hij is ook een one trick pony mer 157 gouden bekers in grote rondes, maar geen enkele in tennisspellen, topcoaches of het klassiekerspel.
(Als hij nu nog niet reageert met een openhartig betoog weten we zeker dat er iets loos is)
Is er in jouw ogen een serieus te nemen wisselplan buiten Pidcock out na sb/msr of het niet plannen van je wissels?
Durf je het aan zonder Van der Poel? Zo ja onder welke voorwaarden/waarom?
Dit vind ik de twee grote tactische vragen. De rest is niveau wellens of benoot en heb je nog een parel. Daar zijn glazenbollen voor nodig, in plaats van echte orakels.
Gewoon een random hyperintelligent betoog. Eentje die voor huis, tuin en keukenvrouwen aanleiding is om heel het team op de schop te gooien. Verder ben je verplicht om iets te roepen over O'connor.
Even volledig los van het feit dat het met VDP élk jaar dezelfde twijfel is en hij élk jaar ook gewoon weer een paar van die niet vaststaande koersen 'gewoon' toevoegt:
Hij rijdt sowieso MSR, PR en RVV.
ik verwacht dat hij in voorbereiding op RVV (wat echt zijn grootste doel lijkt te zijn), echt nog wel een koersje rijdt. Dat doen hijzelf én alle andere toppers voor RVV al jaren.
E3 lijkt daarvoor de beste optie, als je naar de programmas van al die toppers de afgelopen tig jaar kijkt en naar het profiel van de koers. Letterlijk een mini RVV. VDP rijdt hem ook al vrijwel elk jaar en ik denk dat hij dat weer gaat doen.
Of hij van GW/DDV er een gaat doen weet ik niet. Als je hem zo hoort is beide toevoegen iig geen optie, maar is er wel degelijk een kans dat het één van de twee wordt. DDV staat bekend als nerveuze risicokoers en absoluut niet 'essentieel in de voorbereiding op RVV. GW is daarentegen een relatief rustige koers die hij op zn gemakkie kan rijden en waarin hij een goede uitgangspositie heeft om maatje JP aan de overwinning te helpen. Waar hij voorheen DDV meerdere keren heeft gereden maakte hij vorig jaar deze switch naar GW.
Op basis van bovenstaande denk ik dus MSR, PR, RVV, E3 en (mogelijk) GW. Waarbij hij in 3 van de 5 voor mij een absolute kopman is en in 2 misschien vervangbaar door een alternatief.
Volledig eens met deze analyse.
Blijft de hamvraag: is dat genoeg voor jou Nasibal? (Heb zelf mij keuze gemaakt en de rust die het geeft om hem 4x cap te maken (3x2.5 en 1x3) is me heel veel waard.
Qua wisselen denk ik vooral dat de waarde van de derde wissel enorm is afgenomen. EF is er niet meer en BP heeft ondertussen ook al een veel duidelijkere deelnemerslijst. Pog zit al in je team én je kan voor weinig geld al veel heuvelmannen meenemen die bij nood als C3 uitgespeeld kunnen worden.
Een 'pechwissel' vind ik ook niet persé heel belangrijk. Je kan met je startrenners eigenlijk voor elke koers al wel 4 goede namen invullen om te cappen. Bij pech op de kasseien vallen er dus in principe weinig tot geen cappunten weg en zou je dus puur wisselen voor de breedtepunten. Op dat moment kan je je afvragen of een breedterenner in 4 heuvelkoersen niet méér punten pakt dan een breedterenner in (waarschijnlijk) minder keienkoersen. SP is de wedstrijd waar pech de grootste impact kan hebben, maar tegelijk ook een wedstrijd waar er eigenlijk geen goede inwisselrenners zijn.
Met het afnemen van de waarde van die 3e wissel denk ik dus inderdaad dat er veel tactische waarde zit in het inplannen van geniale tussentijdse wissel t.o.v het bewaren van deze wissel voor de heuvels/pech. Daar zijn veel opties voor, sommige beter dan anderen. Sommigen heb ik langs zien komen, sommigen ook nog niet. Welke in mijn ogen de beste is hou ik voor me, maar dat ik er één ga doen staat voor mij wel redelijk vast.
Dan het aandurven zonder VDP:
VDP thuislaten betekent dat je een stukje capzekerheid en capkwaliteit inlevert om toch wel twee serieuze namen met veel wedstrijden in te kunnen wisselen. Tegelijk moet je dus met zo'n berekening niet alleen rekeninghouden met de plekjes die je vervangende cap áchter VDP eindigt, maar ook met een soort risicobuffer: Veel van de vervangende caps hebben echt wel een kansje om een keer buiten de top 10 te rijden terwijl VDP bijna nooit uberhaupt buiten die top 3 rijdt. Als je alles doorrekent kan dit in de slechtste gevallen tot meer dan 100 punten per koers verlies leiden. Als je rekent met 5 koersen voor VDP zou deze risicobuffer dus ergens tussen de 0 en 500 punten moeten liggen. Waar op dat enorme spectrum is een volledig arbitraire berekening. Sommigen zullen hem dichter bij de 0 leggen omdat ze veel vertrouwen hebben in consistentie van Pedersen, anderen zitten eerder al snel aan een punt of 200 te denken omdat ze het toch wel in 2 wedstrijden mis zien gaan. 500 is natuurlijk overdeven.
Wat ook belangrijk is om te beseffen is dat als je met je alternatieven de 'normale' achterstand goedmaakt en ook de volgens jou reeele risico's compenseert, je op dat moment pas break-even rijdt. Je hebt dan nog géén punt verschil gemaakt. Je winst uit het VDP thuislaten zit dan dus vervoglens in het feit dat je méér vertrouwen hebt in het feit dat je vervanging daarbovenop nog extra punten rijdt dan in de kans dat je vervanging het slechter doet dan je hebt inschat.
Zoals gezegd zijn puntenberekening op dat vlak volledig subjectief en arbitrair. Mijn conclusie is dat het mogelijk is om zonder VDP te starten, maar dat ik er zelf te weinig vertrouwen in heb en te weinig winst in zie om het ook daadwerkelijk te doen.
Scheldeprijs inderdaad een struikelblok. Heb er momenteel maar 3. Als er eentje uitvalt, ben je al genoodzaakt te wisselen. Teutenberg of Kristoff kan daarin helpen, maar daar verwacht ik nou ook geen heldhaftige avonturen van. Gaan jullie ook met 3 renners SP in of voor de zekerheid toch maar een renner extra?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.