Dan denken we enerzijds al anders over het verloop van etappe 1 waarin ik Kooij dus gewoon zie afhaken en anderzijds schat jij Wout zijn kansen en daarmee zijn kwaliteiten een stuk lager in dan ik. Tiberi schat je een stukje hoger in. Vorig jaar werd hij wellens waar 5e maar als je dan eens inzoomt op de bergetappes, pakte hij slechts 10/20/30sec op mannen als Hirt of Rubio. Dit jaar met echte berggeiten als Landa, Ciccone, Carapaz en A Yates en dan nog een invorm Storer en Arensman aan de start, moet ik nog maar eens zien of hij daadwerkelijk zo goed is of dat hij ook zomaar eens 10e kan gaan eindigen, vooral als die weer een wat mindere dag kent. Uiteraard heeft hij al genoeg laten zien in koersen van een week en heeft hij mogelijk een hoog puntenpotentieel.
Als je inderdaad denkt aan een scenario waar Kooij erbij zit of denkt dat Wout wel eens wat teleur kan stellen in de TT of overgangsetappes, dan kan ik inderdaad begrijpen dat je eraan denkt hem thuis te laten en dit budget anders te besteden.
Zelfs een team met roglic wout én tiberi is haalbaar en vermoedelijk zelfs winnend als ze alle drie hun plafond aantikken qua mogelijkheden. Je zult dan natuurlijk niet aan adam, kooij én groves kunnen beginnen, maar er zal er vast een tegenvallen. Ik neig nu naar een team met Roglic, Wout en Tiberi. Bij Tiberi vind ik vooral de vraag of hij haalt wat je er in goede doen in ziet. Top 5 ak, top 12 tijdritten, top 2 jongere.
Dat vind ik overigens gelijk het nadeel van het budget. We gaan allemaal andere keuzes maken bij de dure mannen en degene die daarvan door pech tegenvalt schakelt gelijk de helft van de deelnemers uit voor een gouden beker.
Sowieso Majka niet. Die komt tegenwoordig vrij vroeg op kop in de trein. Vine en McNulty pakken allebei punten in de tijdrit en kunnen ook lang mee in de bergen als ze in vorm zijn. McNulty is imo meer op zeker spelen en Vine kan zowel positief als negatief verrassen.
Ik zit voorlopig zelf nog nipt met Roglic, maar ik denk dat het deze keer wel echt op de rand zit of hij het geld daadwerkelijk waard is. Iets dat hiervoor vrijwel elke Scorito niet eens een vraag was (de top AK renner was het altijd hoe dan ook waard). Twee factoren dragen hier denk ik aan bij. Ten eerste de geleidelijke maar steady neergang van Roglic--van puntenmonster tot zuinige AK renner die wint met zo min mogelijk franje (zie de schamele 554 punten in de giro van 2023). Ten tweede de gestage stijging van de scorito prijzen voor de AK topper. 6,5 miljoen op 41 miljoen budget is dusdanig krap dat het voor misschien wel de eerste keer echt nadenken wordt om de topfavoriet mee te nemen. Roglic plus een 500k kamikaze sprinter zou je bijvoorbeeld kunnen inwisselen voor Tiberi en Kooij. Ik kom voorlopig nog niet helemaal om Roglic heen maar ik heb voor het eerst serieuze twijfel.
Moschetti is toch een prima vervanger? Anders Kanter voor 500.00 minder (neem even aan dat je Bennet al hebt).
zit zelf nu met Groves, Pedersen, strong, moschetti, bennet en lonardi. WvA als lead-out/opvuller. Nu nog even kijken of ik nog een goedkope sprinter meeneem.
Persoonlijk vind ik het niet echt vervangers aangezien die namen waarschijnlijk niet mee sprinten in de zwaardere sprints (waar er aardig veel van zijn). Dan kom ik persoonlijk alleen uit op een Pedersen, van Aert / Kooij, groves, Strong, Magnier, en heel misschien een aantal budget opties als vendrame of Pluimers.
Nee, daar heb je een punt. Ging uit van gewoon sprinters...je kan altijd nog een gok wagen als je erachter komt of een scaroni (of iemand anders van Astana) standaard gaat sprinten. Net als een Fiorelli...
Hierbij ben ik vooral benieuwd naar de redenatie voor het wel kiezen voor teamgenoten, zonder het selecteren van Roglic zelf.
Dat kan zijn omdat je eigen punten verwacht door:
- Uit/tegenvallen van Roglic zelf waardoor DFM/Hindley voor een klassement (/vlucht+bollen) mag gaan. Of Pellizzari hierdoor vrijheid krijgt om iets vergelijkbaars als vorig jaar te doen.
- Je verwacht dat DFM/Hindley/Pellizzari(?) zelf een dusdanig hoog niveau haalt en dmv eigen uitslagen (en potentiële teampunten) in de punten gaat rijden.
- Je verwacht een scenario waarbij Roglic wel gaat winnen, maar hij (zoals in de Giro van 23) dusdanig laat in de leidertrui komt dat hij zelf zijn 6.5mil niet 'waard' gaat zijn. Maar waarbij een teamgenoot toch binnen het 'budget' past en het een soort 'Roglic-hedge' is (voor als Roglic hier wel 1 week in het roze rijdt + 2/3 ritten pakt).
Scenario 1 is een 'gok' die je naar ervaring niet moet nemen wil je om goud spelen. Scenario 2 vind ik plausibel, maar daarbij zou de kracht van de keuze voor je juiste, scorende teamgenoot juist beter zijn als Roglic zelf wel veel punten pakt (en je hem dus eigenlijk gewoon mee moet nemen). Scenario 3 zou kunnen, en mocht je je budget dusdanig goed in andere renners kunnen steken, zou je hiermee wel de plank kunnen slaan. Maar, zoals de discussie hier al gevoerd is, zie dat budget wat Roglic vrij maakt maar in de juiste renners te steken.
Ik ben erg benieuwd naar welk scenario een 'geen Roglic maar wel teamgeno(o)t(en)' kiezer voor ogen heeft. (Of ik een scenario gemist hebt.)
Wil trouwens even melden dat ik na mijn 'scorito-winterslaap' blij verrast ben met het inhoudelijke niveau van de discussies hier. Nog een weekje elkaar moe discussiëren en hopelijk krijgen we sterk uiteenlopende teams te zien na de deadline.
Ik krijg de indruk dat Groves voor velen hier een no brainer is. Klopt dat? Ik zie vooral een geblesseerde subtopsprinter die wellicht 2e of 3e in het puntenklsssement kan worden maar geen topsprinter en iemand die je nergens kopman maakt. Hij is langzamer dan Kooij en klimt slechter dan Mads. Wie overtuigt mij waarom je Groves moet hebben?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.