Philipsen en vernon hebben nog als voordeel dat ze vaste punten uit het pk meebrengen. Mijn vraag is eigenlijk vooral of het niet een uitslag wordt als etappe 5 van de giro, mads en van aert 1 en 2 maar daarachter meteen mannen als del toro ayuso, roglic en Carapaz.
Etappe 13 zal bedoeld worden. In mijn hoofd was dat nog wel een tikkeltje zwaarder punchen, maar heb nog geen gedetailleerde analyse op de finish van vandaag uitgevoerd eerlijk gezegd. Sowieso wel interessant om die etappe uit de Giro daar in mee te nemen!
Edit: Eerste wat me opvalt aan die laatste klim zijn de smalle weg en de haarspeldbochten. Het 7% stuk begint ook gelijk na zo'n haarspeldbocht, dus peloton-snelheid meenemen richting dat zwaarste stuk zit er niet in voor de sprinters die dit goed zouden kunnen gebruiken. Toch maar 2 minder klimmende sprinters uitgewisseld ten faveure van 2 AK mannen.
Tim van Dijke (Red Bull-BORA-hansgrohe) – Heupblessure en polsblessure, maar geen radiologisch onderzoek gedaan aan de finish.
Die zal zich wel koest houden. Was ook op voorhand gecommuniceerd dat e2 en e3 voor Fisher-Black waren.
Hier kan je de finale terugkijken voor wie geïnteresseerd is. Geen 3KM regel vandaag dus AK mannen zitten voorin, wat niet evident wordt met die haarspeldbochten op het einde. Zou niet teveel mikken op sprinters eigenlijk.
En de gifbeker is nog steeds niet leeg voor VLAB:
Met de ritzege en de rode trui van Jonas Vingegaard leek de Vuelta a España op geweldige wijze te beginnen voor Visma | Lease a Bike. Daarmee vergeet je bijna de valpartij waar zo ongeveer de hele ploeg bij betrokken was. Uiteindelijk betekende dat een opgave van Axel Zingle, maar daarmee is het slechte nieuws nog niet voorbij: in de nacht van zondag op maandag is het team bestolen van meerdere fietsen.
Had 'm ook opgezocht gisteravond, helaas nauwelijks beelden van de laatste km. Je ziet de tweede haarspeldbocht vanuit de helikopter en dan nog een shot van het laatste rechte stukje tot de finish. Bij het indraaien van de eerste bocht zullen alle AK teams voorin willen zitten, als je daar als sprinter/puncheur niet bij de voorste 40/50 man zit wordt het een lastig verhaal.
Een stijgingspercentage van ruim 5% zit sowieso op het kantelpunt tussen sterke sprinters en puncheurs. En dan heb je dus ook nog een ploeg nodig die je redelijk vooraan aflevert bij het ingaan van de laatste km. Ik laat Aniolkowski thuis, mijn overige sprinters zouden dit aan moeten kunnen en gaan dus mee. Op plekje 9 nog wel twijfels tussen Planckaert en Jorgenson. Planckaert moet dit kunnen, maar dan moet z'n ploeg wel bijtijds besluiten dat het vandaag niet voor JP gaat zijn. Jorgenson kan zelf top 20 rijden en daarnaast lonken er 14 teampunten, al zijn beide truien voor Ving verre van zeker.
Ik denk trouwens dat de meest vergelijkbare aankomst in grote rondes van de laatste 10 jaar etappe 8 in de Vuelta van 2018 is (die was iets steiler, procentje of 6-7 in de laatste 300 meter, maar had ook geen zware klim middenin de etappe). Daar won Valverde voor Sagan en Van Poppel. Zal vandaag ook wel een mix van verschillende types worden, met een paar mannen die je op papier altijd moet banken in een rit als deze die toch hoog eindigen (strijkijzer Kruijswijk werd bijvoorbeeld die dag tiende).
Voor mij dus:
- Pedersen uiteraard cappen
- Fisher-Black, Gruel en Christen zijn mee met het oog op dit werk, dus opstellen
- Turner moet dit ook kunnen. Heeft al op een soortgelijke aankomst gewonnen na een zwaardere aanloop in de Ronde van Murcia enkele jaren terug.
- Vingegaard, Ciccone en Pidcock zijn om hun eigen redenen verplichte keuzes
Dat laat één plekje over, voor een sprinter (Zingle valt weg en Van Dijke is ook niet fit, dus dat zou Mihkels worden) of extra klimtype (Bernal en Ayuso liggen het meest voor de hand, maar Almeida, Soler en Gall zaten er ook goed bij gisteren en een Lecerf of Ryan kan je hier ook niet volledig uitvlakken). Valt voor allen wat te zeggen maar op basis van explosiviteit en witte trui neig ik naar Ayuso.
Persoonlijk denk ik dat het laatste klimmetje voordat het richting de finish omhoog gaat meer impact gaat hebben dan het laatste stuk. Ik zie Lidl net als in de Giro het enorm zwaar maken en ik denk dat er op die laatste klim meer impact gemaakt gaat worden dan op het laatste stuk.
Zelf laat ik een van Dijke (was al het plan voor zijn val) en Sprintpool op de bank. Vernon en Philipsen heb ik niet maar bij die keuze speelde ook mee dat ik de keuzestress voor etappes als vandaag niet wilde. Ik zie Lidl hen er wel afrijden als ze echt vol op Pedersen inzetten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.