Scorito Giro 2024

1 2 ... 79 ... 137 138
Behatzailea
BigMig
#1947
Ik wil niet die gast zijn hoor, maar wie neemt Maximilian mee en stelt hem vervolgens vandaag niet o...

Ik had 'm in mijn team speciaal voor vandaag en de ITTs, op het laatst natuurlijk eruit gehaald. Maar goed. Dat hoort erbij. Ik heb het halve peloton in mijn team gehad. Waar het vandaag uiteindelijk om gaat is dat de 8 van de 9 mannen punten hebben gepakt en maar 1 man met bankpunten (Pellizzari). Die ene man zonder punten is Bardet.

yoeri
yoeri
#1290
Pff, had een ellenlange tekst getypt. Even ander tabblad open, weg tekst. Fijne website geworden. &...

Godnondeju. Doordat niemand vertrouwen leek te hebben in Narvaez hem toch geofferd. Wel getipt als winnaar. Maarja koop je niks voor. Balen dit. Verder 5 op bankje in top 20.

Laatst gewijzigd
KV

Ergens wel mooi dat het wielrennen niet altijd voorspelbaar is. 

MAAR OMG: ARENSMAN, BARDET EN LIPOSENSATIE (in mindere mate) DOEN WEL PIJN

Kippie

99,5% met Thomas op het bankje.. mooie bergen !

martijncr
nasibal
#1924
Allez Wielie Flitsie

Top suggestie

Behatzailea
KV
#1953
Ergens wel mooi dat het wielrennen niet altijd voorspelbaar is.  MAAR OMG: ARENSMAN, BARDET EN...

Ach, Bardet kan nu voor de aanval (misschien nog wel beter ook), Arensman komt na de ITT wel weer naar boven in het JK.

Monsieur PiPi

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de kwaliteiten van Narvaez niet zo goed kan inschatten. Is er een redelijke kans dat hij de roze trui weet te behouden in de etappe van morgen?

Nijmos

Dan moet hij voor pogacar eindigen. Dat kan alleen in de vlucht. Zijn kans is niet veel groter dan die van een random vluchter.

nasibal

Een ander, mogelijk, scenario is dat een vlucht het red met na vandaag ongevaarlijke jongens. Als het peloton zich rustig houdt waardoor Narvaez in het wiel van Pog kan eindigen (als hij dat kan) behoudt hij ook het roze. 

Hier zou ik overigens niet op inzetten. 

Monsieur PiPi
Nijmos
#1958
Dan moet hij voor pogacar eindigen. Dat kan alleen in de vlucht. Zijn kans is niet veel groter dan d...

Thanks, vroeg me af of hij hem misschien nog zou kunnen volgen. Maar hij gaf net zelf aan zich helemaal uit elkaar te hebben getrokken om het wiel van Pogacar te houden, zou wel heel straf zijn als dat hem nog eens lukt 😅

Nijmos

Theoretisch heb je gelijk, nasibal. Maar je zegt het zelf al. De kans dat narvaez op een aankomst op oropa voor pogacar eindigt is nihil. Zelfs als het op de laatste km aankomt. Dan zal er altijd gesprint worden naar boven als roze op het spel staat en gaat narvaez overboord. 

nasibal

Voor hen die benieuwd zijn bij dezen ook nog mijn team met bijbehorende overtuigingen:

1) Ik zie deze Giro een parcours waarbij de betere sprinters evenveel dagen hebben waarop zij in de top 10 kunnen eindigen als de betere AK renners. Het zou me zelfs niets verbazen als die sprinters dat uiteindelijk váker doen. 

2) Normaal gesproken compenseren de duurdere AK mannen dit door het feit dat ze méér extra's hebben op het gebied van mogelijke truipunten. Belangrijk is dat je ze wel opstelt. Daar zijn in de eerste 2 weken relatief weinig mogelijkheden voor. De top 5 AK was na 1 en 2 relatief onvoorspelbaar. De tijdrit in 7 maakt het wel voorspelbaarder, maar vervolgens kan het in 8 en 10 zomaar weer overhoop gehaald worden, wat het in de rest van de week wederom lastig voorspellen maakt wie in de etappes de truipunten zijn. Ook in de eindafrekening is het lastig te zeggen wie er belangrijk gaat zijn en wie er doorheen gaat zakken. Truipuntjes harken van de de top 5 AK is dus lastig.

3)Om van maximaal van punt 1 te profiteren moet je wel de sprinters hebben die in dit enorm breede veld consequent voor de meute uit kunnen sprinten. Budgetsprinters zijn in een normale giro leuk omdat simpelweg 'meesprinten met intentie' je al snel naar p10 brengt met kans op meer. Dit jaar is dat anders, en dus een risico. 

4) Punt 2 betekent eigenlijk dat de wél voorspelbare extra's van de AK mannen nog belangrijker zijn. Denk aan een goede ITT, eindklassering JK of iets extra's kunnen brengen in de 3e week (Omdat ze daar steevast beestachtig zijn en/of omdat ze een aanvallend karakter hebben. AK renners met goede kans op top 10 voor een zeer lage prijs zijn ook extra interessant. Je kan dan het bespaarde geld ergens anders investeren om die 'extra's' via een andere route binnen te slepen, zonder al teveel in te leveren op de eindafrekening. Zeker al deze gasten zich het BK in rijden. 

Wetende welk type renners ik wilde hebben ben ik eens begonnen met klikkken in de sprint. Ik kwam al snel tot de conclusie dat als ik op de betere sprinters wilde spelen ik (budgettair) na sprinter 6 op renners kwam waarbij ik niet kon garanderen dat ze gemiddeld(!) per sprint méér dan 15-20 punten pakken. In in individuele sprint zou kunnen, maar niet gemiddeld genomen over alle sprints. 
Wel was de kans groot dat er na etappe 2 tenminste 1 van de 3 JK kandidaten top 5 AK zou staan, wat voor een mooie sprintopvuller kan zorgen (via AK + JK sprintpunten), Pog zelf is een prima opvuller. Deze 2 renners vullen plek 8 en 9, waardoor plek 7 overblijft. Over 21 etappes leek het mij voordeliger om op plek 7 een UAE renner op te stellen ipv in een sprinter te investeren die maximaal 15-20 punten per etappe pakt. Die extra UAE renner is namelijk effectief in 21(!) etappes opstelbaar waardoor je naast geld op die 7e sprinter in zekere zin ook geld in enkele andere etappes kan besparen. De 24 teampunten uit de eindafrekening compenseert óók nog eens een sprintetappe. Dit kon alleen maar voordelig zijn, met slechts een minimaal risico als de trui na etappe 2 niet bij Pog zou zijn. 

Op dit punt was het zeker dat mijn sprintteam zou bestaan uit 6 goede sprinters + 1 goedkope UAE knecht + Pog + Opvuller. De vraag was vervolgens of Molano een van die 6 sprinters ging zijn, of dat ik beter voor een 'echte' sprinter kon gaan. De bruikbaarheid van Molano in etappes met een grote kans op winst Pog (1,2,8,10 en beide ITT's) gaf de doorslag. Daar wilde ik sowieso 2 UAE knechten op kunnen stellen. 10 + 8 + ? is voldoende potentie op plek 8 en 9 om geld te besparen op een klimmer. Eigenlijk een beetje hetzelfde als de reeden dat ik liever een UAE knecht op plekje nr 7 in de sprintritten mee neem.

Om te zorgen dat het voordeel van beide UAE knechten buiten de sprints wel voldoende uitgebuit kon worden  moet je uiteraard ook zorgen dat je ze op kan stellen. Je kan je team dan dus niet volgooien met allemaal AK kleppers. Dit komt echter prima uit op dit parcours én met de lastige opgave om de juiste mannen te kiezen. Daarbij moet je ook ergens geld besparen om die dure sprinters binnen te koppen. De volgende conclusie was dus dat mijn de kern van mijn klimteam uit 'slechts' 4 AK kleppers + 2 goedkope renners met goede kans op top 12 + 2 UAE knechten + 1 naar inzicht op te stellen renner moest bestaan. Met 20 plekken te vullen en het her en der bespaarde budget besloot ik om iets breder te gaan zitten in de 'goedkope renners met goede kans op top 12' categorie zodat ik daar meer kans had op de juiste keuze, tegen een minimale investering. Blijken er meer dan 2 uiteindelijk de goede optie dan heb ik daar ruimte voor op plek 9, of ipv 1 van de 2 uae knechten. 

Bovenstaande leverde vervolgens de volgende namen op:

Vaste sprinters:
Merlier, Kooij, Milan, Pithie, Molano, Danny

UAE knecht:
Oliveira

AK kleppers met kans op 'extra's':
Pog, Thomas, Tiberi, Arensman

Relatief goedkope jongens met kans op top 12 via meerdere wegen (ook kans op vluchten 3e week en BK):
Lopez, Rubio, APP, Storer

Totaal 15 plekken vergeven. De rest wilde ik vullen met jongens die specifieke rollen konden vervullen op specifieke momenten, maar waar het verder niet erg van is als je ze niet bijster veel opstelt. Dat werden:

Sheffield (ITT en er is altijd een verrassende naam in de INEOS trein die het opeens goed doet)
Vansevenant (Etappe 1 + 2 en heuveletappes. Lang velasco hier gehad, maar marge en potentiele extras van Mauri zijn groter)
Schachmann (Etappe 1, beide ITT's en overgang etappes. Onder de radar de man in vorm, was ziek in de AGR)
Lipowitz (Niet persé mega geloof in, maar kán goed zijn. Verwachtte hoge pickrate. Als je kan wil je hem dan gewoon achter de hand hebben. Het is niet alsof Hirt,Carr of de Italiaantjes zekerdere troeven zijn)
Vendrame (mee als aanvaller, maar tegen beter weten in ook uitspeelbaar in de sprintetappes mocht ik daar opeens tóch te kort komen en anders een nuller op moeten stellen. Heeft daarnaast een hoofdrol in het Tunnelvisionairs Giro lied). 

Bedankt voor het lezen van mijn dagboek. Succes allen deze Giro!

 

Laatst gewijzigd
Nick P

Een betere vraag is, kan schachmann het roze pakken?

Laatst gewijzigd
Nederlandsche

Zoals UAE vandaag voor Pogi reed kan ik me onmogelijk voorstellen dat hij morgen niet het roze pakt. Voor een vlucht is het misschien ook te vroeg, te weinig mannen met een te grote achterstand voor nu

Jasperdewaal11

Dan mis je nog 1 naam Nasi ? ;)

Laatst gewijzigd
nasibal
Jasperdewaal11
#1965
Dan mis je nog 1 naam Nasi ? ;)

Scherp, zojuist toegevoegd!

Daan Brakenhoff
nasibal
#1962
Voor hen die benieuwd zijn bij dezen ook nog mijn team met bijbehorende overtuigingen: 1) Ik zie de...

Je hebt er in ieder geval goed over na gedacht (was ook wel te verwachten). Mooie uiteenzetting, en mooi team. Verwacht je dan ook dat Merlier gaat uitrijden? 

Hier ook voor een 'sprintheavy' team gekozen, maar wel met Groves, die vandaag in ieder geval al goede hoop geeft (lijkt zich alvast druk te maken voor de tussensprints). 

Mijn teamselectie zal ik jullie besparen, maar die zal na de eerste tijdrit wel ergens op de eerste paar pagina's in de subleague te zien zijn ;) . 

Willempie94

Vandaag begonnen met 204 puntjes, had slechter gekund. Helaas niet kunnen kijken vandaag, morgen met de voetjes op de bank:)

NielsH97

Wat een dramastart met maar 128(!) punten.

 

Wat verwachten jullie morgen? Pogi of toch een vluchter?

Daarnaast benieuwd of Arensman en Bardet even op het bankie moeten blijven. Al denk ik dat Bardet nog wel gaat herstellen maar Arensman..

Arne Riis

@Nasibal: Ik heb je redenering gevolgd op het forum en ben inderdaad op een in grote lijnen ve4elijkbaar team uitgekomen. Eén zaak zit me wel een beetje dwars: met zo'n krap AK-team wordt het meteen wel heel lastig als een van je keuzes uit dan wel tegenvalt. Bardet (in mijn geval) en Arensman (bij jou) dreigt dat mogelijk te verkomen. En dan vallen er ook altijd nog wel een paar toppers uit. Ben je niet bang dat je uiteindelijk compeet nat gaat tijdens AK-ritten in de slotweek en in de eindafrekening?

kevinraar

pogacar tibiri uitenbroek en o connor in de punten en ganna niet opgesteld 165 punten

nasibal
Arne Riis
#1970
@Nasibal: Ik heb je redenering gevolgd op het forum en ben inderdaad op een in grote lijnen ve4elijk...

Dat is natuurlijk altijd een risico, maar niet een risico wat je zomaar even wegneemt zonder egens anders (misschien wel meer) frictie te creëren. Eigenlijk verwacht ik ook helemaal geen (of weinig) AK ritten in die slotweek. In een 'normaal' scenario:

  • Heeft Pog de Giro al beslist. Die heeft als hoofdfocus energie sparen voor de Tour. Ook bevestigd door de ploegleiding.
  • Willen nr 2 en 3 hun podium plek niet riskeren
  • Zijn 4,5,6 en 7 al lang blij met hun top 10 plek, zeker als het de jonkies zijn. 

Die gasten gaan het dus allemaal best vinden en in een treintje naar boven. Het zou me zelfs niets verbazen als dat de INEOS trein is met een laffe thomas in het wiel. Zoveel punten verwacht ik niet dat die in de 3e week gaan pakken, dus ook niet dat jezoveel gaat missen als je man er doorheen zakt. 

De meeste actie verwacht ik dus van gasten die nog via de vlucht een etappeoverwinning proberen te pakken (voor de klimmers weinig kansen in de eerste 2 weken), het BK als doel hebben of door aanvallen nog die top 10 AK in willen komen. Bardet past prima in dat plaatje en Arensman zie ik in een beestachtige 3e week wel bij de 5 beste AK klimmers horen, ook als zn klassement geen factor meer is. Voor beiden is het doorzakken vandaag dus niet persé direct van invloed op de scoritopunten. 

Thomas (geen aanvaller) en Tiberi (mogelijk knechten voor Caruso) passen minder in dat plaatje maar hebben voldoende mogelijkheden om de eerste 2 weken alvaste en extratje te pakken. 

De eindafrekening maak ik me ook niet zo zorgen om. Het is zó onzeker wie de top 5 AK gaan worden dat je hier eigenlijk alleen op kan inzetten door er zoveel mogelijk gasten van mee te nemen. In praktijk kan je er echter maar 1 of 2 'extra' meenemen. Een team met 7 dure AK kleppers krijg je niet in elkaar geklikt. Zelfs als je die 2 extra meeneemt en dat blijken achteraf ook de juiste keuzes, kosten die mannen zoveel geld dat ik geloof dat ik dat beter kan investeren. Het gaat immers al snel ten koste van een sprinter met kans op top 3 PK notering of klimmers met kans op plek 8-12 AK + top 3 BK. Ook dát zijn allemaal eindafrekeningpunten. 

Verder is een stelregel van mij dat het tegenvallen van een dure man sowieso je scorito verneukt. Ook als je er backup voor hebt. Na het uitvallen rij je immers nog steeds maar met 19 man en minder budget, terwijl vóór uitvallen je veel budget in iemand hebt gestopt die tot dan toe misschien wel helemaal niet zo effectief is geweest als andere opties. Ik ben dus niet zo fan om daar rekening mee te houden, ik speel liever om te winnen ;)

kevinraar

mij team voor morgen

pogacar

tibiri

uitenbroek

arensman

o connor

lutsenko

rubio

lopez

 

nog 1 plek over keuze uit

paret paintre

storer

ganna

lipowitz

bjerg

 

Reus
nasibal
#1962
Voor hen die benieuwd zijn bij dezen ook nog mijn team met bijbehorende overtuigingen: 1) Ik zie de...

Hej ben gelukkig niet de enige met merlier Kooij en Milan. 
Team verschilt niet zoveel, heb zelf geen extra uae maar wel een sprintertje extra voor de zekerheid. En Vernon kan nog wel een top 20 itt rijden. 
Ipv Lopez heb ik dan Bardet. Had niet verwacht dat ie na een sterk LBL zo zou tegenvallen. Daarentegen ook nie voorzien dat Schachmann alweer zo goed zou zijn..

 

jenzrscl

Keer benieuwd of ineos morgen gaat rijden, zou niet weten waarom, want pogi legt hem er bergop toch uit.

 Mss moeten ze voor de grap ganna vooruit sturen, hoeven ze niet te rijden ;p

1 2 ... 79 ... 137 138

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.