Nog even in toevoeging op het Al Jazeera bericht van Leo.
"Minister Katz van Buitenlandse Zaken zegt op X dat Iran op de Westoever een front wil vormen tegen Israël. "We moeten met de dreiging exact hetzelfde omgaan als met de terroristische infrastructuur in Gaza", schijft Katz, "inclusief tijdelijke evacuaties van Palestijnse burgers en wat er dan ook nodig is". The New York Times meldde eerder dit jaar een Iraanse operatie om wapens naar de Westoever te smokkelen. Doel zou zijn om onrust te veroorzaken en het gebied te "overvloeden" met wapens.'
Het gaat veel over katten hier de laatste tijd, los van de toon. Ik houd van honden, maar katten zijn zo cute. Ik ga altijd even op fe hurken als ik er eentje op straat tegenkom. En aai ze altijd ff, vooral in het nekkie. Juul was meer dan gewenst, sws zie ik weinig zwerfkatten in Nederland. Je herkent ze meteen, de junks onder de dieren, mager en agressief. Één oog. In Italië heb je er sws veel last van.
In Israël zijn er echt enorme aantallen zwerfkatten valt me altijd op, maar ze zien er meestal pico bello en weldoorvoed uit. Er zijn altijd en overal mensen te vinden die ze te eten geven en voor ze zorgen. En dat ook de allerzwaksten niet met een lege maag blijven.
Gasmaskers voor de poezen en katten zijn er ook, de liefde gaat diep.
Nog sterker
Straatkatten verbinden Joden en Palestijnen
De Caracal is trouwens een originele Israëlische kat. En ook de naam van een IDF bataljon. Ik dacht met Juul de hoofdprijs te hebben...
Tova en Mimi, hoe mooi is dat. ❤️
"Tova Saul, inwoonster van de Joodse wijk, besloot in 2009 dat ze hier iets aan moest doen. Zodra het donker wordt, gaat ze eropuit met kooien en voer om de dameskatten uit de Oude Stad te vangen. Ze laat ze steriliseren en waar nodig krijgen ze verdere verzorging. De volgende dag laat Tova ze op dezelfde plaats in de stad weer vrij. Op deze manier heeft ze al zo’n 670 katten laten behandelen.
Ik ontmoet Tova wanneer ze bij mij in de buurt aan het werk is. Ze heeft afgesproken met mijn Palestijnse buurvrouw Mimi, om vanaf het dak van haar huis een aantal katten te vangen. Ik help Tova met het dragen van de kooien. Wanneer we op het dak staan, trekt ze wat blikken kattenvoer open en strooit ze de inhoud rond. Binnen een minuut zijn we omsingeld door een kat of twintig. Mimi, die haar buurtkatten goed kent, wijst aan welke de vrouwtjes zijn. Tova weet ze pijnloos in haar vallen te laten lopen. Na een uur is de klus geklaard. We dragen de kooien naar Tova’s auto, waarmee ze meteen doorrijdt naar de dierenkliniek. De bevolking van de Oude Stad is over het algemeen gelovig en conservatief. Dat gaat, zeker in het geval van de Palestijnen, niet direct samen met interesse in dierenwelzijn. Toch lijkt daar nu langzamerhand verandering in te komen: steeds meer mensen raken er net als Tova en Mimi van doordrongen dat dieren ook pijn ervaren.
Dat het zorgen voor dieren bij uitstek een apolitieke bezigheid is, is een mooie bijkomstigheid. Een Palestijnse man vindt een gewonde kater, een Joodse man biedt spontaan aan om te helpen. Zo spelen die dappere straatkatten opeens een verbindende rol."
Mijn gedachten vliegen verder. Hoe zou het met Dunya en Desie zijn?
Ik was nog even vergeten, ze kregen een tijdje niet eens de tankstations meer gevuld als gevolg van de Brexit en het mede daardoor onstane probleem met transporteurs. Daar moesten zelfs tijdelijke visa voor worden geregeld.
Even nog uit dit artikel het volgende uitgelicht:
"Waarom zijn er tekorten?
Britse transportbedrijven werkten de afgelopen jaren massaal met goedkope buitenlandse werkkrachten, aangezien de Britten zelf niet staan te springen voor de slecht betaalde job met lange uren. Maar sinds de brexit is het door de strengere immigratieregels veel moeilijker geworden voor buitenlanders om nog een job te vinden in het Verenigd Koninkrijk.
Het gevolg is een zich opstapelend tekort aan duizenden truckers. Daarbovenop kwam nog de coronacrisis waardoor nieuwe kandidaten langer moesten wachten om hun rij-examen te kunnen doen. Sinds het opheffen van de lockdownmaatregelen tot slot zijn duizenden veelal Oost-Europese werknemers naar hun thuisland vertrokken en niet meer teruggekeerd."
Noem het maar onzin.
Ik had je bijna gerapporteerd man, dat vlaggetje is nieuw.
Je zei "... die alvorens de Brexit weg zijn getrokken of wellicht door de Brexit weg moesten". Met name dat woordje wellicht deed me vermoeden dat je maar wat zei. Ik vraag me af of het überhaupt klopt. Wat wel gezegd wordt is dat na het opheffen van de lockdownmaatregelen veel chauffeurs zijn vertrokken en niet meer teruggekeerd. Dat is dus een gevolg van corona en niet van de Brexit.
Goed als je zelf valt over een verband begint dat er niet direct te maken is [meer immigranten door Brexit] dan moet jezelf ook niet zulke verbanden gaan leggen en die als waarheid aannemen.
Er staat "Sinds het opheffen van de lockdownmaatregelen tot slot zijn duizenden veelal Oost-Europese werknemers naar hun thuisland vertrokken en niet meer teruggekeerd." Het nieuwsartikel legt dat verband niet dat jij aangeeft. Ze stellen dat er maatregelen zijn opgeheven waardoor mensen konden weggaan. Ze hadden dan die zin anders gestart als het aan Corona lag dat mensen gingen reizen, of het er achter aan toegevoegd. Dan wat simpeler beredeneerd: Heb jij in Nederland gehoord van mensen die massaal als gevolg van Corona maar weer terug zijn gekeerd naar het land van geboorte?
Dat het in het VK wel is gebeurd is direct gevolg van Brexit en een set van maatregelen die daarmee samenhangt. Zoals ook in alinea erboven valt op te maken dat dit de kern is "Maar sinds de brexit is het door de strengere immigratieregels veel moeilijker geworden voor buitenlanders om nog een job te vinden in het Verenigd Koninkrijk. "
Ik vermoed dat hier het geval is dat mensen zonder werkvisum o.i.d. niet zomaar meer werk mochten blijven uitvoeren in VK. Weet niet precies hoe ze dat ten uitvoer hebben gebracht voor en tijdens de Corona. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat het dan te maken heeft met de werkgelegenheid en anders eventueel voor het kunnen vestigen aldaar en/of vrij reizen naar land van herkomst van de persoon zelf en/of de vrienden en familieleden. Ik zeg aannemelijk dus weet het niet, maar dat is 100% aannemelijker dan grote getale mensen die door Corona huiswaarts zijn gekeerd.
Het verband tussen corona en de uittocht van chauffeurs kun je inderdaad niet zo stellen als ik zei. Maar het is een probleem wat ze zich zelf hadden aangedaan en voor zover ik weet op dit moment ook niet meer speelt.
Maar dit is uiteindelijk ook een detail. Waar het me om ging is dat ik zei dat de Brexit veroorzaakt is door migratie, en jij met een links triomfantelijk verhaaltje reageerde dat de Britten nu het deksel op de neus krijgen. Allereerst suggereer je dat de Brexit de migratiecijfers heeft verergerd. En bovendien gooi je ook nog eens op een kwalijke manier gewenste en ongewenste immigratie op een hoop, om je pro-migratie standpunt te verdedigen.
Omdat ik voor de Nederlandse situatie de vinger al op de zere plek heb gelegd. Door het tekort aan woningen, waar mensen last van hebben, wordt het aantal migranten als een probleem ervaren. Om het wat simpel te stellen: woningen die door (hoog opgeleide) arbeidsmigranten worden bewoond kunnen niet naar Nederlanders gaan die een huis zoeken. Woningen die door (laag opgeleide) arbeidsmigranten worden bewoond kunnen niet gebruikt worden om asielzoekers op te vangen of om statushouders te huisvesten.
Voor wat betreft de percentage eerste aanvragen die toegekend worden, daar scoort Nederland hoog zoals je in deze grafiek kan zien.
Nederland heeft dus weinig last van 'gelukszoekers'. Op onderstaande NOS site (vanaf kopje oorzaak 2) worden grafieken getoond van verschillende EU landen vanaf 2012-2022.
Nederland laat relatief veel asielzoekers toe, maar de cijfers zeggen niet alles (nos.nl)
Van de andere landen wist ik de percentages niet precies. Het is wel interessant dat die zoveel verschillen. Overigens krijg je dan dat een 'slimme' VVD-er met die cijfers aan de haal gaat en zegt: dat toekenningspercentage van Nederland is hoger dan in onze buurlanden. Daar moeten we wat aan doen! Terwijl dit o.a. te maken heeft met het feit dat Nederland zijn werk zorgvuldig doet en er minder vaak beroep wordt aangetekend.
Overigens is de suggestie die de VVD-er probeerde te wekken alsof asielzoekers makkelijker Nederland binnenkomen onterecht. Want NL heeft per 1000 inwoners een gemiddeld aantal asielvergunningen t.o.v alle EU landen zoals je in dit plaatje kun zien.
Duitsland zit op 1.6, België 1.1 en Nederland 0.8. Het is dan wel potsierlijk om te doen alsof NL een asielcrisis zou hebben. Als dat al waar zou zijn, dan zouden DE en BE dat ook kunnen gaan roepen.
Overigens heb ik nog gezocht wat socioloog Rudy Koopmans verder te melden had. In een artikel in de Volkskrant geeft hij aan dat het aantal asielzoekers in Nederland niet het probleem is: "In De Asielloterij behandelt Koopmans, die tevens onderzoeksdirecteur van het Wissenschaftszentrum in Berlijn is, het Europese vluchtelingenbeleid van de afgelopen jaren en pleit hij voor een nieuw systeem. Hij vindt niet dat een land als Nederland minder asielzoekers moet opnemen. ‘Die aantallen kunnen we gewoon aan. Het moet alleen beter gereguleerd en gedoseerd worden, zodat het niet steeds pompen of verzuipen is.’" Daarmee haalt hij wel wat wind uit de populistische zeilen die maar al te graag ASIELCRISIS! schreeuwen.
Mooie wijze van omgekeerd redeneren. De politiek heeft de huisvesting en het onderwijs verpest (waar dit kabinet zeer vrolijk mee doorgaat) en daarom moeten we het asielbeleid aanpassen...
de laagopgeleide NL'er huurt met name omdat er geen passende woningen gebouwd worden voor hen, alle projecten zijn voor middenklasse of hoger. Met van die impressies erbij van zakenachtige lieden die rond zo'n patsy bouwwerk flaneren. Men is te lang en te onterecht uitgegaan van eeuwig groeiende welvaart in de Ruttekabinetten, en nu geeft de nieuwe wind buitenlanders de schuld omdat ze met diezelfde lui in bed liggen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.