Mijn leven is prima en ook hier een beetje over politiek neuzelen is geen onplezierige hersengymnastiek. Ik ga er van uit dat dat voor iedereen hetzelfde is. Ik ben overigens regelmatig in gesprek met wat Kraamhol 'wokkies' noemt en ondervind daar helemaal niet zo'n hinder aan.
Laten we anders die WF-borrel nú gewoon afspreken, ik heb een tijd en datum.
21-04-2025 op deze locatie : Famelette 1 4130, Esneux, van 14:00-18:00
Gezellig een drankje doen in een dagbesteding centrum voor mentaal en/of fysiek uitgedaagden en uitzicht op de diepe finale van Liège-Bastogne-Liège. Ik zal present zijn, kom op de fiets. Sta open voor iemand die mij en mijn fiets na afloop zo ver mogelijk richting Groningen helpt.
Verder. Geboortecijfer bespreken.
Volgens mij zelfs als je het loskoppelt van cijfers bij (zoveelste generatie) immigranten best een interessant en belangrijk thema. Bepalend voor heel wat toekomstige thema's. En laat ook het ook maar eens breder getrokken worden. Hoe het mogelijk is dat we in Nederland voor jonge potentiele ouders een klimaat hebben gekregen waarin veel menseen het uitstellen, niet durven, of te laat komen. En nu we een generatie hebben die bijv. door woningnood vaak tot zijn 30-35e thuis moet blijven wonen is de kans op een babygolf alleen maar kleiner.
Het zijn gewoon hele belangrijke onderwerpen. Belachelijk hoe hier alles in de rechtst-extremistische hoek geduwd wordt. Die Omtzigt is een gezin hoeksteen van de samenleving-Christen. Kom op nou jongens. Eerlijk blijven, ook naar jezelf. Dat een enkeling hier niet verder komt dan Godwins en dramascenarios. Ik heb de anderen hoger zitten dan dat.
Reactie Pieter Grinwis (CU) op Twitter:
"Wat een BBBende. Het geld grotendeels wegbezuinigd. De fik in het NPLG. Geen antwoord op de vraag hoe dan wel voor natuur, water en klimaat te zorgen. De oude schoenen weggegooid, terwijl de nieuwe er nog lang niet zijn. We willen allemaal overstappen van het modelmatige depositiebeleid naar een serieuze aanpak van het terugdringen van emissies, maar dat vergt scherpe en ook pijnlijke keuzes. Durft het nieuwe kabinet die wel te maken? Niets wijst daarop. De vraag ‘hoe dan wel’ ligt bij het eerste stikstofdebat na het zomerreces vandaag dan ook levensgroot op tafel. Ondertussen moeten veel boerengezinnen vrezen voor de toekomst van hun bedrijf. PAS-melders dreigen nog langer te kunnen fluiten naar een vergunning. En de rechter staat klaar om provincies te dwingen vergunningen in te trekken. Het is onverteerbaar.""
Vanmiddag vanaf 13:00 het debat met de minister en staatssecretaris van LNNV.
Ik weet er te weinig vanaf. Maar daarom juist graag als onderwerp in het publieke debat.
Neem aan dat de VVD liever uit schot blijft. Haar achterban heeft immers de wurggreep op de huisjesmarkt.
Het komt er op neer dat elke welvarende maatschappij het geboortecijfer ziet dalen omdat men 'meer uit hun leven' haalt. Dit werkt maatschappijontwrichtend, je hebt jongeren met babylust nodig. Als die niet uit de eigen pool komen moet je dat 'importeren', de vraag is of daar een voorkeur aan verbinden ethiscgh standhoudt.
Persoonlijk vind ik dat de bruinogen wel wat meer markaandeel mogen pakken, maar wat denkt mijn buurman daarvan? Hmmmmmmm
De hele wereldgeschiedenis is migratie en gemixte genenpoel door alle spelletjes Risk. Hier in het zuiden zie je regelmatig mensen die eerder Franse of Spaanse kenmerken hebben terwijl ze toch echt al generaties van Vugt of van Eersel zijn.
Jij haalde eerder aan dat wij vergeleken met Italie maar weinig echte cultuur lijken te hebben. Italie is natuurlijk een relatief jonge natie van verbonden stadsstaten. Met overwegend rete-nationalistisch volk, waarin je met regelmaat nog geluiden kunt horen van (vooral) oudere generaties zoals je ze ook in oude Sovjet-landen hoort. Hoeveel beter het allemaal onder Stalin of Mussolini was.
Pleit jij er voor dat we meer zoals Italie worden? Of zoals Frankrijk, met een wet afdwingen dat er op de radio minimaal een bepaald percentage Nederlandstalige muziek gedraaid moet worden?
Hoe denk je dat zo'n klimaat waarin je vast blijft houden aan oude tradities en rituelen tot stand komt? Daar kennen ze geen Oikofobie hoor. Bovendien is de vergrijzing hier lang niet zo erg als in die Italiaanse slaapdorpen waar iedereen weggetrokken is en hun week rondom de zoveelste patroonheilige of zaligverklaarde ook wel het enige is wat er een beetje te doen is.
Zo'n Romans die in alle ernst denkt dat boeren achterhaald zijn door de wetenschap. Wijsgeer die met de geboortecijfers in Ethiopië al een voorschot neemt op problemen in Europa. Het niveau is werkelijk niet te geloven.
Ik ga het stikstofprobleem niet bagatelliseren, maar het is opvallend hoe de schreeuwers in dit topic het niet hebben over het CO2 probleem, waarvan de gevolgen overduidelijk zijn. Maar de veroorzakers daarvan zijn ook zijzelf, vandaar dat er een andere klimaatzondebok gevonden moet worden.
De schreeuwers hier zijn allemaal talentloze nikspresterende sukkels zonder eigenwaarde. Die dat proberen op te krikken door op anderen af te geven.
Kunnen die opaatjes en omaatjes ook concreet benoemen wat er dan zo al effectief beter was onder Stalin of Mussolini? Of is dat allemaal perceptie van de personen zelf
Een gebrek aan historische kennis wil ik ook nog aannemen. Hier in Vlaanderen heb je Vlaams Belang kiezers uit Antwerpen of Limburg die heel enthousiast rondrijden met een 1302 sticker op de autoruit. Dit terwijl er toch vrijwel geen volk uit deze regio's effectief meevocht in de Guldensporenslag. Uit Namen ironisch genoeg dan weer wel.😅
Tuurlijk is dat een kwestie van perceptie. Maar het toont aan dat de wereld niet voor iedereen heel veel veranderd of vooruitgegaan is. En om dan als toerist vast te stellen hoe lekker authentiek het daar allemaal gebleven is is een vrij eenzijdige blik. Of om zoiets te veroordelen. Weer zo'n voorbeeld van lekker als je je het je kunt permitteren om van alles te vinden. Maar brood op de plank is nog altijd een noodzaak. Nieuwe tijdsproblemen niet.
De trigger voor de huidige stikstof ellende was natuurlijk de PAS regeling, bedacht ten tijde van Henk Bleeker. Met de belofte om de natuur te herstellen dacht men op de pof te kunnen leven. Toen die afspraak niet nagekomen werd was voor de MOB de maat vol, stapte naar de rechter en won in 2019 de rechtzaak tegen de staat. Ofwel, nu moet men ook maar op de blaren zitten, men heeft lang genoeg de tijd gehad.
Dat het allemaal niet nieuw is bewijst een krantenartikel van Trouw uit 1988: "VVD waarschuwt boeren: inkrimpen veestapel nodig als technische maatregelen falen". Sindsdien is er het een en ander gebeurd en is de stikstofneerslag ook behoorlijk beperkt. Maar staat de boel sinds 2010 stil.
Ik ben geen toerist in Italie. Ik zie dus veel meer dan enkel dat dorpsfeest.
En wat ik nog veel meer dan in Nederland zie gebeuren is dat werk nog van vader op zoon of van moeder of dochter over gaat. Ook al wordt dat ook daar in rap tempo minder.
Tevens zie je dat Italie haar eigen waarden en geschiedenis niet zomaar weggooit. Engelstalig onderwijs kennen ze nauwelijks, het volkslied kennen ze allemaal, en tradities zijn iets moois ipv iets kneuterigs.
Voor mij is het grote verschil in nationalisme tussen NL en Italie dat het in Nederland een "gespeeld nationalisme" is. We roepen heel hard om cultuurbehoud, maar we voeden kinderen in het Engels op, leren ze geen streektaal meer, en traditionele (dorps)feesten komen steeds meer in de hoek van kneuterigheid. En als je gaat vragen om een bijdrage in de vorm van geld of vrijwillgerswerk, dan geven ze niet thuis.
En ik weet zeker dat als er hier ooit oorlog uitbreekt, dat degenen die er het hardste vandoor rennen diegenen zijn die nu heel hard roepen om behoud van de Nederlandse identiteit.
Hou toch eens op met je gekunstelde holle retoriek. Over wat we allemaal gaan zien zodra een oorlog uitbreekt. Jij probeert het gevoel bij vermannheimisering te ontkennen met een of andere rare kronkel van onecht nationalisme in Nederland. Ik had het fenomeen trouwens al veel eerder hier genoemd en zat het gisteren zelf ook weer eens gade te slaan.
Had Claudia de Brij niet zo'n liedje, 'als het oorlog wordt'. Een liedje die vervolgens door één der woppers werd gestolen en misbruikt. Maar je weet het pas als het zover is, welke kleur je precies hebt. Denk dat een aantal wel een paar letters van hun naam zullen gaan samenvoegen en de symbolen gaan afstoffen.
Wat we gaan zien als de oorlog uitbreekt, is dat Esims in zijn bruine hemd en pefect Russisch zijn hachje gaat redden. Door iedere allochtoon aan te geven.
Manmanman, zoveel xenofobie en dom geleuter uit de Esims-kleuter. Gelukkig ben je hier op WF een zeldzaamheid. En ik mag hopen dat die domheid niet besmettelijk is.
Nationalisme is altijd een conservatieve hang naar vervlogen tijden en meestal een perceptie die niet overeenkomt met alle aspecten van hetgeen waarnaar verlangd wordt.
Dat uitgerekend jij hier een lans breekt voor Italiaans nationalisme, dat bij uitstek gekoppeld is aan heel veel racisme, is op zijn minst opvallend. Misschien moet je, net zoals in Nederland, het willen behouden van eigen cultuur ook los kunnen zien van nationalisme. Dat is nou precies die typsiche stuipreflex die geen recht doet aan heel veel mensen.
Als ik naar mijn moeder kijk. Opgegroeid in een kleine commune in Vainsteins oorspronkelijke woonplaats. Mijn oma had overigens al importstudenten in huis aan de Nude, maar dat terzijde.
Daar leefde je met een paar families. Wienholds, Krechting, v Swaay, Lenting. Elke verjaardag en feest werd er gezongen, verkleed, muziek gespeeld, gekaart, enz. Als het water hoog stond in de uiterwaarden ging je kijken. Veel meer spannends gebeurde er daar niet.
Opa op de fiets naar de steenfabriek, bij terugkomst werken op het land. Zo kwam de kelder vol met gevulde weckpotten. Alle 13 kinderen moesten gaan werken, hoe slim ze ook waren. Vooral de meisjes. En de jongens eigenlijk altijd een ambacht leren. Of in dienst of bij de politie. Zo begon je carriere in ieder geval.
Van kleins af aan een sociale insteek. Je stemde KVP want kerk, ook al deed je werk voor de vakbond en had je een rood hart. Heel veel draaide sws ook om de kerk en alles wat er bij hoorde. Toen was een processie, jaarmarkt of braderie nog net zo normaal als een weekje patroonheilige vieren in Italie nu is.
Die generatie, hoe eenvoudig het ook was en hoe klein hun wereld ook was, was echt niet racistisch of overdreven nationalistisch. Ze ontvingen mijn gekleurde vader bijv. met open armen. Die generatie is na de oorlog opgegroeid en heeft hele harde tijden meegemaakt, waarin je niet klaagde maar de schouders er onder zette.
Is wat ik hier beschrijf dan zoveel anders dan de cultuur in Italie? Je kunt alles ophemelen of kapotlullen. Maar de parallelen zijn toch duidelijk.
Volgens mij loopt Italie gewoon enorm achter in veel gebieden, eigenlijk al ten zuiden van de Po-vlakte. Juist vanwege die draaikolk die vanuit eigen navel komt. De modernisering van de wereld gaat gewoon heel snel. Vooral in een van origine handelsland als Nederland dat wel gericht is op andere landen.
Dan kun je er in ons land ook voor kiezen om kinderen geen Engels of Duits te leren, maar dat zou gewoon heel stom zijn. En al hetgeen wat je kennelijk toejuicht in Italie, zou hier alleen maar meer voor een politiek landschap zorgen dat je zo vervloekt. Toch?
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.