Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 57 ... 285 286
Romāns Vainšteins

En dat met die huisvestingproblemen en Henk en Ingrid die Sebastiaan en Lotte tot op hun 30e op de lip wonen heeft. Allemaal heel lullig maar doet niets af aan het feit dat wettelijk gezien Bogdan en Anca hen de pas afsnijden mogen. De EU en het recht op vrij verkeer zijn er niet voor niets en wie precies de grootste maatschappelijke meerwaarde levert is subjectief.

 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Als het aan de huidige coalitie ligt, krijgen vluchtelingen met een verblijfsvergunning binnenkort geen voorrang meer op een sociale huurwoning. Dit plan baart gemeenten grote zorgen, blijkt uit onderzoek van Pointer.

Romāns Vainšteins

Tuurlijk baart dat enorme zorgen want je zit dan met burgers opgescheept die ondanks verkrijgen van status in een opvang blijven zitten. Die kunnen dan hun leven niet verder op poten zetten en maken zeer verhoogde kans om in de sociale onderlaag 'aan het infuus' terecht te gaan komen.

Raul Alcala

Dan moeten er meer sociale huurwoningen gebouwd worden. En niet achteraf klagen. En minder instroom natuurlijk 

Noordwijk – Voor elke sociale huurwoning die niet in het nieuwe appartementencomplex op het Gat van Palace komt, moet de projectontwikkelaar 50.000 euro vergoeden aan de gemeente Noordwijk. Dat heeft het college van B & W besloten.

Dus wat doet de projectontwikkelaar?

Waarom wordt den haag niet opdrachtgever voor alle projecten in het land en wordt de verhouding sociale huurwoningen en andere woningen niet strikt door hen bepaald?

Laatst gewijzigd
Thurau
Raul Alcala
#1404
Dan moeten er meer sociale huurwoningen gebouwd worden. En niet achteraf klagen. En minder instroom...

Het antwoord op die vraag is al 25 jaar het VVD verhaal. Laat alles maar aan de markt over en dat gaat met dit kabinet dus ook niet veranderen. Onder Stef Blok werd overigens met steun van de PVDA Volkshuisvesting zelfs van de gevel van het ministerie afgehaald. Die teloorgang van sociale woningbouw en de entree van parasieten als Amerikaanse inversteringsfondsen en Prins Bril is men nooit te bovengekomen. Men bouwde zich suf in Nederland, alleen was dat voor die treurige bedrijventerreinen en Peter Gillis villa's. 

Wijsgeer
Romāns Vainšteins
#1401
En dat met die huisvestingproblemen en Henk en Ingrid die Sebastiaan en Lotte tot op hun 30e op de l...

Dit is het gevolg van de combinatie "vrij verkeer van personen, goederen en diensten" en "neoliberalisme / kapitalisme". Overigens, als je het over verbieden van religies hebt, dan zouden ook die geloofsovertuigingen wat mij betreft op het lijstje mogen.

De EU burgers hebben allemaal het recht om hier te zijn en te werken, ondernemers hebben allemaal het recht om dit soort ondernemingen op poten te zetten; maar de samenleving als geheel wordt er m.i. niet beter van. En dan hoop je dus op een overheid die toch gaat sturen, omdat de problemen die het maatschappelijk gezien veroorzaakt van groter belang zijn dan de winsten van het individu. 

Maar als je geen overheid heb die waakt over het collectief, en alles over laat aan de vrije markt, dan krijg je dus uiteindelijk dit. Waarbij niet de eigen religie (het kapitalisme en neoliberalisme) de zondebok is, maar de Islam.

Raul Alcala

De gemeentes en woningcorporaties bepalen nu en geven het soms uit handen zoals beschreven. Dat heeft weinig van doen met ordinaire marktwerking 

"In Nederland is een groot tekort aan betaalbare woonruimte en daarom wil het kabinet dat er in 2030 250.000 nieuwe sociale huurwoningen beschikbaar zijn. Deze moeten vooral gebouwd gaan worden door de woningcorporaties."

Laatst gewijzigd
esims2.0

Waar is toch die horizon
Ergens achter het beton
Waar is toch dat groene hart
Asfalt maakte alles zwart
Waar komt dat lawaai vandaan
Nederland bulderbaan
We bouwen ons een ongeluk hak om die boom
Alles stuk we groeien dicht reizen doen we ingeblikt
De stad verstikt de boel stort in 't is slecht gebouwd
Nederland rommelland benauwd

Waar is nog een uitzicht zonder pijn
Alsof we bang voor leegte zijn
Niets uit mijn jeugd is nog bewaard
De kust gemoerd geen plein gespaard
Dag oude boerderij smal kronkelpad
Nu recht en plat
Kan niemand dan iets moois laten staan
Ik hou van holland met een traan

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Niks marktwerking. Niks neo liberalisme 

"Het overgrote deel van de Amsterdamse grond is eigendom van de gemeente. En nergens in Nederland is zo’n groot deel van de woningen in handen van woningcorporaties die ‘sociale’ – gesubsidieerde – woningen verhuren.

Laten we daarbij het bijzondere 40/40/20 beleid van Amsterdam niet vergeten. 40% van de nieuwbouw dient sociale huur te zijn, 40% middenhuur, en 20% vrije sector.

De 40/40/20 maatregel pakt de aversie om nieuwbouw te realiseren uit het sociale huursegment en smeert deze uit over de hele huurwoningmarkt. Het gevolg is minder woningbouw in algemene zin, wat de explosie in huurprijzen van het vrije segment verklaart. Dat de wethouder vervolgens de marktpartijen aanwijst als schuldigen is de wereld op zijn kop.

De overheid springt maar al te graag zelf op de stoel van de ondernemer, maar bedankt vriendelijk voor het ondernemersrisico dat daarbij komt kijken"

Laatst gewijzigd
Thurau
Raul Alcala
#1407
De gemeentes en woningcorporaties bepalen nu en geven het soms uit handen zoals beschreven. Dat heef...

Natuurlijk wel, de reden dat gemeentes het graag uit handen geven is dat bedrijventerreinen en en grote villa projecten aantrekkkelijker zijn dan sociale woningbouw want de bewoners van die sociale woningen gaan je als gemeentes meer kosten. Die perverse insteek om vooral er te zijn voor de rijkere inwoners is door heel Nederland getrokken. Woningcorporaties werden ook geacht strikt volgens de markt te opereren en moesten bovendien een enorme belasting betalen aan het rijk, die alleen betaald kon worden door een gigantische hoeveelheid sociale markt woningen aan de aasgieren te verkopen. Het rijk zet de toon, willen we meer bouwen, met name voor de laagstebetaalden en de middenklasse dan moet het rijk de markt reguleren en zelf actief inzetten op woningbouw voor de onderkant +  midden ipv Schiphol 2 en bedrijventerreinen.

Raul Alcala

Waarom wordt den haag niet opdrachtgever voor alle projecten in het land en wordt de verhouding sociale huurwoningen en andere woningen niet strikt door hen bepaald?

"Het rijk zet de toon, willen we meer bouwen, met name voor de laagstebetaalden en de middenklasse dan moet het rijk de markt reguleren en zelf actief inzetten op woningbouw voor de onderkant + midden ipv Schiphol 2 en bedrijventerreinen."

Waarin verschilt onze conclusie Thurau?

Wijsgeer

Ik denk dat het probleem zit in de figuren die het in Den Haag voor het zeggen hadden. 

Als we jarenlang pakweg SP kabinetten gehad zouden hebben, dan zouden we nog altijd spreken van volkshuisvesting. En zou de woningmarkt niet op deze wijze in handen zijn gekomen van investeerders die rijk willen worden van wonen. 

Maar zet er regeringen neer die enkel willen dereguleren, en het water zoekt het laagste punt op...

Thurau
Raul Alcala
#1411
Waarom wordt den haag niet opdrachtgever voor alle projecten in het land en wordt de verhouding soci...

De conclusie is gelijk maar ik zie bij dit kabinet geen begin van die aanpak. Weer wordt de bal gelegd bij de markt en beloftes van pensioenfondsen om woningbouw te stimuleren. Maar het rijk zelf blijft achter, het gemeentefonds wordt al afgeroomd waardoor die straks eigenlijk geen geld hebben om deze koers in danwel door te zetten. Wil je de gemeentes en de woningcorporaties ruimte geven moet je hen ook weer leidend maken. Ik zie echter nergens die aanpak, met name de VVD trapt op de rem. Pas als ik zie dat er daadwerkelijk wat verandert ga ik het ook geloven. Investeren in wegen, grote projecten is goed maar doe dat dan ook eindelijk eens met woningbouw. En wees creatief, in mijn gemeente worden lege winkels omgetoverd tot appartementen maar met de uitdrukkelijke verplichting dat zoveel procent sociale huur moet bevatten. Dat kan echter alleen als je als rijk/provincie de beperking mbt vergunningen en dergelijke opheft. Is dus niet alleen kwestie van geld.

Romāns Vainšteins

Dat hele huisvestingprobleem wordt gereduceerd tot 'die buitenlanders komen er niet meer in!' wat vervolgens weer gereduceerd wordt tot 'die statushouders komen er niet meer in!'. Ten opzichte van arbeidsmigranten en hun werkgevers wordt er vaag wat gezegd van 'we gaan dat rapport Roemer eens even uitvoeren' maar dan weer zonder hiervoor budget en tijd vrij te maken (althans nergens specifiek vermeld). 

Ondertussen is er volgens mij he-le-maal nietsch gedaan aan de marktwerking op de huizenmarkt en blijven de problemen precies zoals ze zijn. Ook al breng jee het aantal asielzoekers écht tot 0.

esims2.0

Romans jij deed het voorkomen alsof iedere wereldburger het recht heeft om zich in Nederland te vestigen. Nu heb ik helemaal geen verstand van regelgeving en wetten op dit gebied en het is hier ook al enigszins genuanceerd, maar het klopt toch gewoon niet? Ik heb dat nummer van Hans de Booij, al uit 1996 en geschreven door Adriaan van Dis, gedeeld alsof we het allemaal maar moeten laten gebeuren dat heel Nederland volgebouwd wordt. Omdat we het wettelijk niet kunnen tegenhouden.

esims2.0

Raul Alcala
Romāns Vainšteins
#1414
Dat hele huisvestingprobleem wordt gereduceerd tot 'die buitenlanders komen er niet meer in!' wat ve...

Nou nee hoor. De gestegen kosten voor bouwmaterialen, hogere rentes en stikstof spelen ook mee.

Al interpreteer ik je wellicht weer eens verkeerd 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Als je missie en visie is om meer betaalbare woningen op te werpen zodat Sebastiaan en Lotte eerder hun eigen stulpje betrekken kunnen en niet meer Henk en Ingrid voor de voeten lopen? Dat is prima vertaalbaarbaar naar beleid. Alle duurdere dit & dat zijn dan wel factoren om mee te rekenen natuurlijk.

Thurau

https://www.ad.nl/politiek/aanstaand-woonminister-mona-keijzer-procedeerde-tot-aan-hoge-raad-tegen-bouwplannen-voor-haar-deur~a0567c8c/

Dit soort hypocrisie is precies de reden waarom ik types als Mona wantrouw. Klagen over doorgeschoten regels maar diezelfde regels mag je natuurlijk voor jezelf prima gebruiken. Nimby in optima forma. Schaamteloos ook dat juist een complex voor dementerende ouderen moet worden tegenhouden door op Natura 2000 regels te wijzen terwijl je overal uitschreeuwt dat natura 2000 bescherming een schandaal is. Zal natuurlijk niemand in de media verder over beginnen maar tering wat een sneu weekdiertje ben je dan.

Raul Alcala

Weten we dat ook weer over jou

Thurau

Dat is erg inhoudelijk. LOL maar waarom is kritiek op Mona zo moeilijk voor je? Immers als dit Frans was geweest had je er vrolijk op gewezen hoe hypocriet hij was. Is dit nu zo veel anders?

esims2.0

"Sneu weekdiertje" past waarschijnlijk ook niet binnen het hoofdlijnenakkoord.

Raul Alcala

Ik bezig genoeg inhoud. Het gaat niet om Mona. Je continue aanvallen, terecht of onterecht, op de poppetjes van dit kabinet vind ik...

Fascinerend. 

Net als je zgn bewering hoe ik in deze situatie over Frenske had geoordeeld.  Sws is het fascinerend te zien hoe jij hier en overal mensen erop wijst hoe ze denken, of wel beter weten dan wat ze beweren.

En je neiging om als we het niet met elkaar eens zijn, steeds te roepen dat ik op de PVV heb gestemd....ach ja

Romāns Vainšteins

Wanneer poppetjes bewindspersonen worden doet hun doen & laten er meer toe dan Ali alfabetletter en/of Scandinavische penisvrouw 

Raul Alcala

Nu moet ik m'n woorden alweer voorzichtig kiezen.

Je bent een goeie gozer, maar politiek vind ik je een olijke onbenul.

1 2 ... 57 ... 285 286

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.