Ook ik heb me helemaal de fleuris gepuzzeld, en ik moet zeggen dat ik er gewoon niet uit kwam. Ik kon niet echt de juiste variant van combinaties vinden, elke keer kwam ik op bepaald gebied wel te kort voor mijn gevoel. Uiteindelijk uitgekomen op een team waarmee ik op elk gebied eigenlijk de schade beperkt hoop te houden, om vervolgens via degelijkheid en trui- en klassementspunten het verschil te maken. Als dat niet lukt, probeer ik het volgende ronde opnieuw. Succes allen!
Klimmers:
Ayuso, Tiberi, Arensman, Carapaz, Ciccone, Landa, Gee, Storer, Poole
Sprint:
Pedersen, Groves, Strong, Moschetti, Bennett, Lonardi.
Overig:
Van Aert, Affini, McNulty, Hermans, Frigo
Zo, de interpunctieloze selectiespammers zijn weer opgehoepeld.
Ik zit hier met hetzelfde onbestemde gevoel dat Nasibal beschrijft. Het is niet 'af'. Normaal gesproken vallen ze op de avond voor de deadline in elkaar, maar nu zweven de puzzelstukjes nog steeds in het rond. Na het nieuws rond Wout ben ik sowieso een stuk minder zeker van mijn team, maar na lang wikken en wegen heb ik hem er toch in laten staan.
AK mannen:
1. Roglic. Duur. Maar hij en Ayuso bieden zóveel meer zekerheid dan de rest van het AK veld dat ik eigenlijk geen moment heb getwijfeld.
2. Ayuso. Nobrainer.
3. Landa. Saai maar steady, grootste podiumkandidaat na de bovenste 2.
4. Storer. Te vroeg gepiekt of is hij echt zo goed? Voor deze prijs kun je hem niet laten liggen.
5. Gee. Prima tijdrit, solide bodem, redelijk hoog plafond.
6. Bernal. Vergane glorie? Ik denk/hoop dat schijn bedriegt. Vorig jaar uitstekend op dreef in rondjes van een week, anonieme TdF omdat hij ziek was. Dit seizoen nog heel weinig koersdagen in de benen maar ik denk dat dit juist in zijn voordeel kan gaan werken.
7. Ciccone. Gaat in de eerste twee weken keurig vooraan finishen om dan in week 3 weer door het ijs te zakken. Precies zo'n renner had ik nog nodig, en de verwachte truipunten van Mads maakten zijn prijskaartje acceptabel.
8. Bardet. Die wil in zijn laatste grote ronde nog een rit winnen om de trilogie te completeren. En anders top 10 AK en/of de bergtrui, ook prima. Mijn juichrenner van deze Giro.
ITT + opvullers klimploeg:
9. Vine. Sinds die ene Vuelta neem ik hem elke GT mee. Pakt meestal slecht uit, maar voor 1M kon ik hem niet laten liggen.
10. McNulty. Dit is op papier de raarste keuze in mijn selectie, in principe stel ik hem maar 2x op. Maar ik kreeg hem er niet meer uitgeklikt.
Sprinters:
11. Mads P. Nobrainer.
12. Groves. In het begin had ik hier Kooij staan, maar met zo'n imposante trein moet Groves in dit veld ook gewoon steady top 3 kunnen sprinten. Volgens Strava zijn de klimbenen in orde en dan maakt de mogelijke bonus in 1/3/5 opeens een wereld van verschil. (Twee minuten voor de deadline keek ik zijn cycling pro net interviewtje waarin hij doodleuk zegt 'there are some question marks about the hip'. The hip?! Welke hip? Fingers crossed.)
13. Bennett. Nobrainer voor dit prijskaartje.
14. Moschetti. Intrinsiek 1 van de snelsten in dit veld, hopelijk komt het er vaak genoeg uit.
15. Kanter. Sprint voor elk UCI puntje, veilige keuze.
16. Lonardi. Lijkt prima in vorm, gaat lekker meesprinten voor plek 8-15.
17. Mozzato. Blinde gok. Maar dat gold ook voor de alternatieven Thijssen en Aular (en dan moest ik juichrenner Bardet omtoveren in Fortunato). Strong, Magnier en Fretin vond ik om uiteenlopende redenen te duur en van Fiorelli kon ik nergens een duidelijke bevestiging vinden van meesprinten in de vlakke ritten. Pluspunten Mozzato: Italiaan, eerste Giro ooit, kan wel een nieuw contract gebruiken. Minpunten Mozzato: zie pcs 2025. Hup Luca, stel me niet teleur.
Overig:
18. vAert. Stond er lange tijd met 100% zekerheid in. Ik zie (zag?) hem de eerste 6 etappes volop strijden met Mads om de roze trui. Na het pleurisnieuws lang gepuzzeld aan een Woutloos team, maar dan eindigde ik met Pidcock, Arensman en Strong. En die wilde ik helemaal niet. Uiteindelijk zou ik veel harder balen van een goede Wout niet meenemen, dan van een slechte Wout wel meenemen. Daarom maar de gok genomen dat het allemaal meevalt en dat hij er vanaf rit 1 gewoon bij zit.
19. Vendrame. Ik ben inmiddels expert in Vendramalogie en weet exact wanneer ik hem moet opstellen.
20. Scaroni. Ik zocht nog een klimmende vluchter die geen gevaar vormt voor het AK. Wat mij betreft een nobrainer voor dit plekje.
Vandaag meteen een spannende dag. Als Wout de benen nog niet heeft en laat lopen op de Surrel, kan er meteen een streep door de gehoopte truipuntencocktail voor rit 1 t/m 6. Niet meteen het einde van de wereld, maar wel een eerste stap richting 'had ik hem nou toch maar thuisgelaten'.
Succes iedereen, en laten we hopen dat ze allemaal op hun fiets blijven zitten zodat straks het beste team wint.
Het was zeker weer een puzzel. Roglic er vanaf het begin in gehad en even eruit om te kijken wat ik kon doen met het geld maar hem er weer in geklikt want dan moest ik renners gaan nemen die ik niet wilde of renners upgraden wat ik ook niet wilde. Kon natuurlijk een paar miljoen op de bank laten staan maar dat kan natuurlijk ook niet. Dus op het volgende team gekomen.
AK:
Roglic
Ayuso
Bilbao
Gee
Storer
Bernal
Fortunato
TT:
Tarling
Vacek
Sprint:
Pedersen
Groves
Fretin
Magnier
Strong
Bennet
Aanval/overig:
WVA
Baroncini
Piganzoli
Formolo
Konrad
Mijn teampje
Ayuso, Tiberi, A. Yates, Arensman, Landa, Ciccone, Gee
Piganzoli, Poole, McNulty
Van Aert, Pedersen, Groves, Magnier, Kanter, Bennet, Lonardi
Hermans, Oldani, Fiorelli
Roglic niet. Ik heb wel vertrouwen in Yates en blij om te zien dat zijn pickrate laag is.
McNulty voor tijdritten en teampunten
Piganzoli een nobrainer als reserve for derde week als het nodig is door uitvallers, en vast wat witte trui puntjes. Poole hoop ik weer veel in de aanval te zien en witte trui punten.
Magnier, ook al gaat hij niet uitrijden geef ik veel kansen in de eerste week als Van Aert & Groves nog niet top zijn want ik denk dat hij sneller dan de andere sterke sprinters is.
Oldani lijkt op tijd weer in vorm na een slecht jaar, dus die hoop ik in de aanval te zien.
Veel van de teams met Fretin zullen hem vandaag wel op de bank hebben zitten denk ik.. Ik heb hem lang in mijn team gehad maar zou er echt geen plek voor hebben gehad in de opstelling van vandaag. Zoveel cadeaupunten zullen het dus wel niet zijn.
Een krap budget, dure kopmannen en een atypisch parcours. Ook hier veel moeite met de puzzel dit jaar. Bij veel renners had ik veel twijfel of ze hun bedrag wel waard zouden zijn. Uiteindelijk op het laatste moment Tarling toegevoegd 😅
Het parcours was voor mij erg opvallend: weinig bergetappes en de eerste twee weken zonder grote AK-verschillen. Een parcours die haast op maat lijkt voor renners als Van Aert en Pidcock. Toch heb ik ze allebei niet. WvA klik ik er normaal gezien blind in, ook na zijn wat 'mindere' voorjaar. Maar met Kooij voor de massasprints, zijn er wel duidelijk minder kansen. Voor zijn bedrag moest hij wat mij betreft al zeker gaan scoren in het openingsweekend. Na zijn ziekte voor mij dus afgevallen. Ik zie hem alsnog scoren dit weekend en in andere etappes, maar niet genoeg om 4.5M waard te zijn. Pidcock vind ik als aanvaller voor 2.5M ook vrij veel. Hij gaat scoren en ik ga hem zeker (als kopman) missen in de gravelrit.
Gezien het parcours heb ik dan ook bewust de balans naar de sprinters gelegd. Pedersen en Groves waren duidelijk. Kooij neem ik mee als verschilmaker. Daarnaast nog Strong en Bennett. Lonardi en Mozzato als goedkope opties voor de wasmachine, plekken 5-20. Pluimers en Scaroni voor de vlucht- en heuveletappes.
Voor het klassement zag ik 4 zekere opties: Roglic, Ayuso, Tiberi en Gee. Naast dat ik ze hoog in het eindklassement verwacht, zie ik hen ook wat meer scoren nog voor de 3e week. Dat laatste geldt ook voor Ciccone. Daarnaast vul ik het aan met goedkope opties als Storer, Fortunato, Poole en Harper, die ik pas in week 3 verwacht. Ik had weinig vertrouwen in de AK-renners in het 2-2.5M segment. Carapaz, geen goede resultaten dit jaar. Landa en Arensman komen pas op gang in de 3e week. Yates broers blijven een twijfelgeval.
In een reguliere etappe in lijn had ik Fretin op dit parcous best een mooie kans op top 10 gegeven. In een rit waar het roze voor het oprapen ligt wordt dat denk ik net een stukje lastiger.
Ik vind het wel een mooie renner. Ondanks dat hij nooit ook maar in de buurt van mijn selectie is geweest zou ik hem een goede klassering wel gunnen.
Zo. Wat was het lastig dit jaar. Helaas geen Ciccone in mijn team gekregen. Ik kon en kan het niet over mijn hart verkrijgen Landa níet mee te nemen.
Uiteindelijk heb ik een team, maar ik heb werkelijk nooit een team gehad waar ik 100% achterstond. Ik denk met 1 miljoentje meer dat ik wel een perfect team had gehad. Maar wie weet blijkt straks in Rome wél dat dit team de geschiedenisboeken in gaat (positief dan wel negatief).
Allora, het team in willekeurige volgorde:
Ayuso
Tiberi
Poole
Fortunato
Gee
Martínez
Pedersen
Groves
Strong
Magnier
Bennett
Kanter
Van Aert
Pidcock
Hermans
Vacek
McNulty
Landa
Bilbao
Barrenetxea
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.